Hier, zoek even op het merk of protocol en je gaat een heleboel vinden:
https://www.home-assistant.io/integrations/?brands=featured
Philips Hue werkt op basis van Zigbee. Dat is een draadloos protocol. Daarmee kun je ook meteen je IKEA Smart Home producten mee aansturen en nog een heel leger meer. Het enige is dat je er een Zigbee antenne of bridge voor nodig hebt. Vaak wordt een SMLIGHT antenne aangeraden. Daar zijn verschillende versies van, afhankelijk van je wensen kun je daar een type uit kiezen.
Verder kun je zowat alles wat draadloos werkt, via een app of API, min of meer integreren zodat je het kunt monitoren en aansturen via Home Assistant. Het hoofddoel van Home Assistant is in eerste instantie het vervangen van allerlei losse apps die iedere fabrikant meelevert.
Ik gebruik Shelly mini's voor een groot deel van mijn verlichting. Sommige daarvan hebben ook een PowerMeter (PM) waardoor ze nagenoeg realtime het opgenomen vermogen weergeven. Zo weet ik dat mijn TV, die wel aan staat maar geen input weergeeft, ruim 50W trekt. Terwijl met weergave van input dit over de 100W is. Kortom: ding aan laten staan zonder dat die beeld weergeeft is energieverspilling. Dus: IKEA Inspelning er tussen zodat de TV-hoek helemaal uit kan.
Om een totaalinzicht te krijgen, omdat niet alle apparaten gemeten worden, heb ik een HomeWizard P1 meter gekocht en in HA ingesteld. Daardoor krijg ik ook nagenoeg realtime inzicht in het opgenomen vermogen in HA, ik gebruik de HomeWizart app nagenoeg niet omdat het weinig toevoegt voor mij.