Inzicht verbruik per minuut

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ebakker1982
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:14
Goedenavond allemaal,
Ik ben op zoek naar een verbruiksmeter die ook het stroomverbruik per minuut weer geeft.
Ik heb al verschillende slimme stekkers geprobeerd, maar elke geeft output op uurbasis.
Ik wil meer details hebben, heb chatgpt geraadpleegd, maar kom er daar ook niet mee uit.
Heeft iemand hier een idee/oplossing?
Gr Erik

Alle reacties

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Welke stekkers heb je al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Shelly pm style meters?
Ik zie mijn verbruik van de boilers achter de Shelly gewoon per seconde.
En mijn Shelly plugs doen het ook gewoon in realtime

[ Voor 21% gewijzigd door jack zomer op 27-09-2025 21:56 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• ebakker1982
Wel type gebruik je?
Ik heb een shally plug s gen 3 gekocht, maar die komt met grafiek (en export) op uurbasis.. :(

• ebakker1982
eLScha schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:55:
Welke stekkers heb je al geprobeerd?
Shally plug gen 3, hue plug, Sammit smart plug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sorry ik ben niet wakker.
Je hebt gelijk.

Het enigste waardoor ik het verbruik duidelijker heb is dat mijn reallife verbruik naar ha gaat om daar de calculatie te doen.

In de Shelly app zie ik het realtime verbruik, en als ik verder in de app kom zie ik idd die grafiek per uur.

[ Voor 25% gewijzigd door jack zomer op 27-09-2025 22:06 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Home Assistant is je antwoord. Slimme stekker (Shelly of Hue, maar als je voor Hue gaat zou ik wel een SonOff 3.0 Zigbee dongle kopen zodat het realtime is en niet via de Hue API).
Home Assistant heeft een heel fijn Energy dashboard waar je je verbruik per uur kunt inzien, maar je kunt ook per entiteit die daar in staat gewoon de rauwe data zien tot het niveau dat je wil. Mijn ervaring is dat dit met de meeste stekkers gewoon per ~10 seconden opgehaald wordt, dus 6 meetpunten per minuut. Tenzij je apparaat sneller dan iedere 10 seconden grote verschillen in verbruik heeft is dat dus accuraat genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
Oon schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:23:
Home Assistant is je antwoord. Slimme stekker (Shelly of Hue, maar als je voor Hue gaat zou ik wel een SonOff 3.0 Zigbee dongle kopen zodat het realtime is en niet via de Hue API).
Home Assistant heeft een heel fijn Energy dashboard waar je je verbruik per uur kunt inzien, maar je kunt ook per entiteit die daar in staat gewoon de rauwe data zien tot het niveau dat je wil. Mijn ervaring is dat dit met de meeste stekkers gewoon per ~10 seconden opgehaald wordt, dus 6 meetpunten per minuut. Tenzij je apparaat sneller dan iedere 10 seconden grote verschillen in verbruik heeft is dat dus accuraat genoeg.
Als ik het zo lees heb je voor home assistent een soort van base (Raspberry Pi of Homeassistant green) nodig die de data verzamelt en doorgeeft aan de app (vergelijkbaar met hur bridge?). Kunnen daar ook lampen van hue onder? K kan nog niet goed vinden welke apparaten onder home assistant werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ebakker1982 schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:58:
[...]

Als ik het zo lees heb je voor home assistent een soort van base (Raspberry Pi of Homeassistant green) nodig die de data verzamelt en doorgeeft aan de app (vergelijkbaar met hur bridge?). Kunnen daar ook lampen van hue onder? K kan nog niet goed vinden welke apparaten onder home assistant werken..
Home Assistant draait inderdaad op een apparaat; oude PC, Intel NUC, Raspberry Pi of je kunt de kant en klare Home Assistant apparaten kopen van Nabu Casa (de mensen die Home Assistant maken).
Home Assistant heeft een hele fijne webinterface, en de app communiceert daarmee, maar de data staat dus gewoon in Home Assistant opgeslagen.
Als je dan in het apparaat waar Home Assistant op staat en Zigbee dongle stopt kun je met Zigbee2MQTT een Zigbee netwerk maken, dat is wat bijv. de Philips Hue bridge ook doet maar zo'n SonOff dongle kan een veel groter netwerk aan en werkt echt realtime via Zigbee2MQTT, terwijl de Hue bridge vrij langzaam updates geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je kunt beter stellen wat werkt er niet onder Home Assistant ;)

Home Assistant (HA) is super veelzijdig en met de juiste dongles en/of bridges kun je vrijwel alles ermee bedienen, apparaten uit totaal verschillende eco systemen. Keerzijde hiervan is dat het vaak een stuk minder plug-and-play is dan als je binnen één eco systeem blijft en een hub van dat eco systeem gebruikt.

HA kun je op legio hardware draaien, van een simpele RPi tot een PC, of in een VM of docker instance.

[ Voor 4% gewijzigd door dhrto op 28-09-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wil je live de laatste data kunnen zien? Of achteraf per minuut kunnen downloaden? Ik heb een paar youless apparaten. Met hun app kan ik live kijken (maar niet echt terugkijken). Met home assistant pomp ik dat data over (ik vermoed per minuut). Met Excel download ik de dag erna de uur- en dagdata

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ebakker1982 schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:58:
K kan nog niet goed vinden welke apparaten onder home assistant werken..
Hier, zoek even op het merk of protocol en je gaat een heleboel vinden: https://www.home-assistant.io/integrations/?brands=featured

Philips Hue werkt op basis van Zigbee. Dat is een draadloos protocol. Daarmee kun je ook meteen je IKEA Smart Home producten mee aansturen en nog een heel leger meer. Het enige is dat je er een Zigbee antenne of bridge voor nodig hebt. Vaak wordt een SMLIGHT antenne aangeraden. Daar zijn verschillende versies van, afhankelijk van je wensen kun je daar een type uit kiezen.

Verder kun je zowat alles wat draadloos werkt, via een app of API, min of meer integreren zodat je het kunt monitoren en aansturen via Home Assistant. Het hoofddoel van Home Assistant is in eerste instantie het vervangen van allerlei losse apps die iedere fabrikant meelevert.

Ik gebruik Shelly mini's voor een groot deel van mijn verlichting. Sommige daarvan hebben ook een PowerMeter (PM) waardoor ze nagenoeg realtime het opgenomen vermogen weergeven. Zo weet ik dat mijn TV, die wel aan staat maar geen input weergeeft, ruim 50W trekt. Terwijl met weergave van input dit over de 100W is. Kortom: ding aan laten staan zonder dat die beeld weergeeft is energieverspilling. Dus: IKEA Inspelning er tussen zodat de TV-hoek helemaal uit kan.

Om een totaalinzicht te krijgen, omdat niet alle apparaten gemeten worden, heb ik een HomeWizard P1 meter gekocht en in HA ingesteld. Daardoor krijg ik ook nagenoeg realtime inzicht in het opgenomen vermogen in HA, ik gebruik de HomeWizart app nagenoeg niet omdat het weinig toevoegt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
KabouterSuper schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:00:
Wil je live de laatste data kunnen zien? Of achteraf per minuut kunnen downloaden? Ik heb een paar youless apparaten. Met hun app kan ik live kijken (maar niet echt terugkijken). Met home assistant pomp ik dat data over (ik vermoed per minuut). Met Excel download ik de dag erna de uur- en dagdata
Realtime is leuk, maar ben benieuwd naar verloop in de tijd. Het liefst met zo min mogelijk nabewerkingen ☺️.
sypie schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:16:
[...]

Hier, zoek even op het merk of protocol en je gaat een heleboel vinden: https://www.home-assistant.io/integrations/?brands=featured

Philips Hue werkt op basis van Zigbee. Dat is een draadloos protocol. Daarmee kun je ook meteen je IKEA Smart Home producten mee aansturen en nog een heel leger meer. Het enige is dat je er een Zigbee antenne of bridge voor nodig hebt. Vaak wordt een SMLIGHT antenne aangeraden. Daar zijn verschillende versies van, afhankelijk van je wensen kun je daar een type uit kiezen.

Verder kun je zowat alles wat draadloos werkt, via een app of API, min of meer integreren zodat je het kunt monitoren en aansturen via Home Assistant. Het hoofddoel van Home Assistant is in eerste instantie het vervangen van allerlei losse apps die iedere fabrikant meelevert.

Ik gebruik Shelly mini's voor een groot deel van mijn verlichting. Sommige daarvan hebben ook een PowerMeter (PM) waardoor ze nagenoeg realtime het opgenomen vermogen weergeven. Zo weet ik dat mijn TV, die wel aan staat maar geen input weergeeft, ruim 50W trekt. Terwijl met weergave van input dit over de 100W is. Kortom: ding aan laten staan zonder dat die beeld weergeeft is energieverspilling. Dus: IKEA Inspelning er tussen zodat de TV-hoek helemaal uit kan.

Om een totaalinzicht te krijgen, omdat niet alle apparaten gemeten worden, heb ik een HomeWizard P1 meter gekocht en in HA ingesteld. Daardoor krijg ik ook nagenoeg realtime inzicht in het opgenomen vermogen in HA, ik gebruik de HomeWizart app nagenoeg niet omdat het weinig toevoegt voor mij.
Hue op zigbee had ik inderdaad gelezen. Ik las wel dat alle hue lampen opnieuw geprogrammeerd moesten worden op de HA. Nu is dat niet prioriteit, maar kan later wel handig en overzichtelijk zijn. De lampen draaien op hue, maar losse contactdozen wil ik het nodige smart maken.
Bedankt voor je bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 23:38

Klippy

Still Game

ebakker1982 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:10:
[...]

Hue op zigbee had ik inderdaad gelezen. Ik las wel dat alle hue lampen opnieuw geprogrammeerd moesten worden op de HA. Nu is dat niet prioriteit, maar kan later wel handig en overzichtelijk zijn. De lampen draaien op hue, maar losse contactdozen wil ik het nodige smart maken.
[...]
Je kan ook gewoon je Hue bridge aan Home Assistant koppelen, niet nodig om alles naar het Zigbee netwerk van HASS te halen. Denk dat je ook helemaal geen Zigbee stick nodig hebt voor jouw doel.

Maar om terug te komen op de originele vraag: Via HASS het verbruik uitlezen is natuurlijk mogelijk, maar je hoeft niet meteen volledig naar home automation platformen te gaan natuurlijk.
Elke stekker met een API moet je relatief makkelijk kunnen uitlezen. Bij HomeWizard is het een simpel GET request naar een lokaal endpoint en je krijgt wat JSON terug. Als je een NAS of ander servertje hebt dat 24/7 draait kan je daar met minimale moeite wel een scriptje op laten draaien (python cron ofzo). Of koop een Raspberry Pi Zero voor 2 tientjes, kan je heel veel slimme stekkers mee uitlezen. Je zou ook iets met ESP32 kunnen doen, dan hoef je geen OS te onderhouden, maar dat is weer een heel andere skillset en je moet even kijken waar je de data gaat opslaan.

Misschien niet helemaal plug-and-play, maar het principe is vrij simpel, de meeste kant-en-klare dashboards geven je gewoon niet de granulaire data die je zoekt, maar dat is puur omdat ze niet zoveel data willen opslaan. Niets houdt je tegen om zelf veel vaker je data uit te lezen en op te slaan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1