Vraag

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:39
Beste mensen,

Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning en wil hierop zonnepanelen plaatsen. Ons verwachte jaarverbruik is ~8500 kWh. Hiervan raam ik 2250 kWh voor een elektrische auto die we nu nog niet hebben maar die er naar verwachting ooit wel komt.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9YWkrUW.jpeg
De woning is nog in aanbouw maar om te helpen hier het zijaanzicht. Het grote dakvlak is z.g.a. loodrecht op het zuiden gericht. Het ingetekende dakraam is verplaatst naar de noordzijde waardoor bijna het hele dakvlak beschikbaar is voor panelen. Een vraag die ik nog heb is of het nog handig kan zijn om het platte dak nog vol te leggen met panelen. Dit platte dak steekt wat uit en kijkt richting het westen. Dit platte dakvlak is 10 meter lang en loopt achter de hoofdvorm nog door. Dit stuk van 7 meter wat achterlangs doorloopt krijgt (denk ik) te veel schaduw? Anders zou een oost/west setup nog leuk kunnen zijn?
Beschikbare (dak)ruimte
Het grootste dak is ongeveer 12,5 meter breed. Vanaf de lage goot tot aan de top van het dak is ongeveer 9,1 meter (dakhelling 54 graden). Het platte dak steekt 3 meter uit richting het westen.
Schaduw
Van de buren is z.g.a. geen schaduw. De dakkapel zou voor enige schaduw kunnen zorgen. Wanneer op het platte dak panelen komen zal je een groot deel schaduwwerking hebben van de hoofdvorm van de woning.
Jaarverbruik
Ongeveer 8500 kWh, 2250 kWh elektrische auto, koken op inductie, verder vooral baseload afname.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Het is een nieuwbouwwoning dus er is 3fase beschikbaar (ook voor de panelen).
Budget en doel
Budget en doel: ik wil graag een financieel verstandige keuze maken. Er is de wereld aan ruimte beschikbaar voor panelen maar ik heb tot op heden niet iets kunnen vinden wat mij uitlegt wat de marginale opbrengsten zijn van ieder paneel. Dus wat dat betreft zou ik zoveel mogelijk panelen willen leggen waarbij dat financieel verstandig is.
In de zomer verwacht ik bij veel panelen veel terug te leveren aan het net maar 's winters kan het juist handig zijn om wel veel panelen te hebben om dan de elektriciteitsbehoefte vd warmtepomp een beetje te kunnen beleveren.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga een installateur vragen om dit te doen.
Bijhouden van data
Ik wil graag mbv home automation zorgen dat indien er terugleverkosten zijn deze beperkt worden door regeling van de omvormer.
Reeds verkregen offertes
Vereniging eigen huis had nu een actie met Eon 450 wp panelen op een Goodwe omvormer. 18 panelen waren 5317 euro, 28 panelen 7403 euro. Ongeveer 0,6 euro per wattpiek, installatie door Solar Concept. Hier kwam vooral de vraag uit: hoeveel panelen kies je?
Regio
Noord-Nederland

Kortom: wat is verstandig te doen? Het gaat mij hier niet zozeer om beoordeling offerte maar meer een advies qua legplan en waar ik goed aan doe. Vanuit het idee dat arbeid vooral de kosten zijn denk ik dat ik nu het liefst de toekomstige behoefte afdek ipv later bij te leggen.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:42
Platte dak is erg laag , waardoor hij groot deel van de dag (helft) in schaduw staat. Je KAN zeggen ik doe een iets hogere hellingshoek op west dan normaal, en leg maar 1 rij, maar hoe breed is dat platte dak? (3 bij?) Als je 13 meter of meer hebt kan het prima, anders zou ik er niet aan beginnen

Ben je overdag thuis?
18 panelen is al voldoende waarschijnlijk, maar in winter is 28 panelen misschien wel nuttig. Zeker als je overdag was draait / warmtepomp laat werken (dus overdag net graadje warmer stoken en boiler naar 60 graden laten gaan met zonne-energie overschot).

• JJJ
99ruud99 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:43:
Platte dak is erg laag , waardoor hij groot deel van de dag (helft) in schaduw staat. Je KAN zeggen ik doe een iets hogere hellingshoek op west dan normaal, en leg maar 1 rij, maar hoe breed is dat platte dak? (3 bij?) Als je 13 meter of meer hebt kan het prima, anders zou ik er niet aan beginnen

Ben je overdag thuis?
18 panelen is al voldoende waarschijnlijk, maar in winter is 28 panelen misschien wel nuttig. Zeker als je overdag was draait / warmtepomp laat werken (dus overdag net graadje warmer stoken en boiler naar 60 graden laten gaan met zonne-energie overschot).
Het platte dak is 6,5 meter breed. Kortom: niet doen? Maakt het leggen dan verder wel een stuk eenvoudiger.

We zijn voornamelijk buitenshuis qua werk maar hebben nu een dynamisch contract en zijn wel gewend zaken als wasmachines in te plannen.

Tussen 18 en 28 panelen zit natuurlijk ook nog wel keuze. Hoe kies je wat dat betreft dan het juiste aantal? Of maak ik dit te moeilijk?

• 99ruud99
Met 6 meter kunnen eruberhaupt te weinig voor een string. Dus nee, ik zou er niet aan beginnen, maakt het jezelf voornamelijk moeilijk.
Als je ECHT wilt kan je nog een aantal panelen met microomvormers er los op plaatsen, maar dat gaat vooral heel duur zijn.
Dan zou je ze in portret moeten leggen, 5 panelen naast elkaar richting west. Je kan ervoor kiezen iets hogere hellingshoek te doen, omdat je toch niets aan de panelen hebt tot uur of 11.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
Panelen zijn nu goedkoop, nog veel goedkoper en ze worden gratis. :) . Het meeste geld gaat zitten in arbeid en ander materiaal. Dan is het veel efficiënter om alles in 1 keer te doen.

Ook visueel is het fraaier om 1 type paneel te hebben liggen. Als je over x jaar besluit bij te leggen zal je waarschijnlijk nooit precies dezelfde panelen weten te vinden.

Jouw dak ligt dus op het zuiden en lijkt op de tekening ook redelijk steil te zijn? Dat is voor de winter op zich niet verkeerd. Pas wel op dat die schaduw van de dakkapel niet een hele string lamlegt.

Het platte dak kan je eventueel later nog besluiten vol te leggen. Het voordeel van dat dak is wel dat die panelen in de late middag en avond gaan leveren, als je zelf meer verbruik hebt en de elektriciteitsprijs hoog is.

[ Voor 17% gewijzigd door fabudop op 27-09-2025 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:10

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Panelen op noord zijn ook handig. Als je in de zomer thuis komt van je werk schijnt de zon niet meer op je zuid dak maar nog wel op het noord dak waardoor je de auto nog kunt laden uit eigen panelen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
Jan Workum schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:56:
Panelen op noord zijn ook handig. Als je in de zomer thuis komt van je werk schijnt de zon niet meer op je zuid dak maar nog wel op het noord dak waardoor je de auto nog kunt laden uit eigen panelen.
Hangt heel erg van de helling af. Een lage hellingshoek is gunstiger dan een hoge hellingshoek. Mijn 30 graden dak zou op noord nog zo'n 60% opbrengst geven.

Mooie van panelen op noord is dat je veel eerder begint met opwekken en later op de middag ook meer opwek hebt. Midden op de dag is de opbrengst verwaarloosbaar, maar dan heb je op zuid een dikke piek.
Wat dat betreft doet noord/zuid niet onder voor oost/west setups.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
Jan Workum schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:56:
Op het moment dat je een thuisaccu toevoegt, dan hebben die panelen op noord op eens geen enkele waarde meer. Immers de momenten dat die panelen op noord enige significante opbrengst hebben, dan blaas je de accu iedere dag al makkelijk vol met de panelen die op zuid liggen. Gezien de TS zich afvraagt hoeveel hij er op zuid gaat leggen, zou ik daar toch de focus op houden en noord lekker laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
JJJ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:36:
Kortom: wat is verstandig te doen? Het gaat mij hier niet zozeer om beoordeling offerte maar meer een advies qua legplan en waar ik goed aan doe. Vanuit het idee dat arbeid vooral de kosten zijn denk ik dat ik nu het liefst de toekomstige behoefte afdek ipv later bij te leggen.
Misschien een iets andere invalshoek, wat wilt het oog? Hoeveel panelen kan je kwijt als je het dakvlak boven het dakkapel vult? Op een nieuwbouwwoning zou ik zelf niet de voorkeur hebben aan een gevalletje ' Tetris gone wrong'.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:39
Ik heb ook een dak pal op het zuiden wat op 99% van het optimum zit qua hellingshoek en azimuth. Ik heb bijna 8kWp liggen en dat levert in december rond de 100kWh op. November en januari al snel het dubbele. Jaaropbrengst is 7MWh. Dan heb je wat getallen om mee te rekenen. Gewoon 2 strings op een grote omvormer, en klaar is kees.
Alleen schaduw van de dakkapel van de buren aan de westkant, maar de verticale panelen vangen dat goed op, hele paneel gaat er tussenuit bij de harde schaduw van de dakkapel en de string levert dan gewoon door, daarna het volgende paneel etc.

Afknijpen bij terugleveren doe ik nog niet, aangezien ik daar nog een vergoeding voor krijg.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Jan Workum

Jan Workum

Oilman schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:22:
[...]

Op het moment dat je een thuisaccu toevoegt, dan hebben die panelen op noord op eens geen enkele waarde meer. Immers de momenten dat die panelen op noord enige significante opbrengst hebben, dan blaas je de accu iedere dag al makkelijk vol met de panelen die op zuid liggen. Gezien de TS zich afvraagt hoeveel hij er op zuid gaat leggen, zou ik daar toch de focus op houden en noord lekker laten voor wat het is.
Heb je gelijk in, ik sta nog niet in de batterijmodus 😉 Topicstarter moet bij de pv systeemkeuze al anticiperen op de batterijopties.

• Jan Workum

Jan Workum

Skynett schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:28:
Ik heb ook een dak pal op het zuiden wat op 99% van het optimum zit qua hellingshoek en azimuth. Ik heb bijna 8kWp liggen en dat levert in december rond de 100kWh op. November en januari al snel het dubbele. Jaaropbrengst is 7MWh. Dan heb je wat getallen om mee te rekenen. Gewoon 2 strings op een grote omvormer, en klaar is kees.
Alleen schaduw van de dakkapel van de buren aan de westkant, maar de verticale panelen vangen dat goed op, hele paneel gaat er tussenuit bij de harde schaduw van de dakkapel en de string levert dan gewoon door, daarna het volgende paneel etc.

Afknijpen bij terugleveren doe ik nog niet, aangezien ik daar nog een vergoeding voor krijg.
Dat is een betrekkelijk lage opbrengst, schaduw issues? Tegenwoordig haal je met een optimale opstelling wel 1 tot 1,1 kWh/Wp

• Skynett
Jan Workum schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:00:
[...]

Dat is een betrekkelijk lage opbrengst, schaduw issues? Tegenwoordig haal je met een optimale opstelling wel 1 tot 1,1 kWh/Wp
Ik vermeld netjes dat ik schaduw van de buren heb in mijn post. En een aftoppende omvormer, scheelt ook iets van 7-8% op jaarbasis. Maar van dat aftoppen heb je in de winter geen last, dat is het moment dat elke opgewekte kWh zeer welkom is.

• ChrisPQ
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-09 19:18
Wat is de isolatie (rc) van je dak/gevel/vloer?

Misschien kan je je beter eerst richten op energie verlies beperken dan opwek verhogen.

En welke installaties heb je verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ChrisPQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:27:
Wat is de isolatie (rc) van je dak/gevel/vloer?

Misschien kan je je beter eerst richten op energie verlies beperken dan opwek verhogen.

En welke installaties heb je verder?
Het is een nieuwbouwwoning dus bouwbesluit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:05
Een dak op zuid met deze hellingshoek zonder schaduw is ook in de winter een hartstikke goed dak.

Zonder enige twijfel dat dak zo vol als het kan. De pieken doen er niet toe dus maximaal overdiemensioneren op omvormer (200% bijvoorbeeld). Leg dus gerust 20kWp op een 10kW omvormer. Jaaropwek is irrelevant, hoe meer opwek hoe meer je afdekt in winter en voorjaar/najaar.

Later bijleggen op plat dak met micros kan altijd nog. Op het grote dak veel efficiënter om in 1x goed te doen.

[ Voor 43% gewijzigd door assje op 28-09-2025 08:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
Ter indicatie: een DIY thuisaccu/ powerwall met Victron lader en 2x16 KWh DIY accu kost thans €177,= per KWh accu capaciteit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Als referentie mijn verbruik wat redelijk vergelijkbaar is met jouw indicatie v.s. opwek door het jaar heen.

Systeem is wel anders met 36 panelen oost/west op 30 graden. Een systeem steil op zuid zal het in de winter nog beter doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThSDyQw48jvK0cb4C2DQjGfpOeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2JTnMrDmAJzmUt3bj5tkzqT.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
@JJJ

Ik heb de website gebruikt van PVWatts om te calculeren wat een bepaald type zonnepaneel op een bepaalde positie zou opbrengen per maand. Je kan de calculatie op ieder adres opgeven, ik vond hem zeer handig en komt redelijk in de buurt.

PV Watts Calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
No Hands schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:31:
[...]

Het is een nieuwbouwwoning dus bouwbesluit.
Jij bent niet de eigenaar toch? Waarom reageer je dan (met aanname)?

Mag hopen dat eigenaar betere waardes kiest dan huidig bouwbesluit, anders is dat de echte gemiste kans en niet pc’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:05
ChrisPQ schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:28:
[...]

Mag hopen dat eigenaar betere waardes kiest dan huidig bouwbesluit, anders is dat de echte gemiste kans en niet pc’s.
De keuzes zijn gemaakt, want het is in aanbouw… mosterd na de maaltijd.

Wat betreft de PV maakt het niet uit, in de winter is er niet genoeg, dus met maximaal PV voorkom je maximaal inkoop.

Het verder optimaliseren gaat dan met een accu… niet met isolatie…

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 28-09-2025 09:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
ChrisPQ schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:28:
[...]

Dat is juist, ik ben niet de eigenaar maar mensen die nieuwbouwen en beter hun best doen dan wat strikt genomen moet zijn daar normaal zo trots op dat ze het overal van de daken schreeuwen. Dus ik neem aan dat mijn aanname juist is. En ik ben het met je eens dat met een klein inspanning je veel beter kan dat bouwbesluit en dat dat voor altijd een verstandige keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:11
No Hands schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:27:
[...]

Dat is juist, ik ben niet de eigenaar maar mensen die nieuwbouwen en beter hun best doen dan wat strikt genomen moet zijn daar normaal zo trots op dat ze het overal van de daken schreeuwen. Dus ik neem aan dat mijn aanname juist is. En ik ben het met je eens dat met een klein inspanning je veel beter kan dat bouwbesluit en dat dat voor altijd een verstandige keuze is.
De reden dat die mensen het van de daken schreeuwen is omdat het een prestatie is. Het is in Nederland gewoon lastig om een bouwer te vinden die mee wilt. En dan het dan nog een keer enigszins betaalbaar te houden.

Ik ben er zelf mee bezig. Dus ik weet waar men tegenaan loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
MadDonkey schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:12:
[...]

De reden dat die mensen het van de daken schreeuwen is omdat het een prestatie is. Het is in Nederland gewoon lastig om een bouwer te vinden die mee wilt. En dan het dan nog een keer enigszins betaalbaar te houden.

Ik ben er zelf mee bezig. Dus ik weet waar men tegenaan loopt.
er zijn toch zat passiefhuis bouwers? die doen niet anders dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
No Hands schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:13:
[...]

er zijn toch zat passiefhuis bouwers? die doen niet anders dan dit.
Dit is wel heel offtopic. Dat klopt. Maar die lijken alleen voor de Bill Gates, Bezos en Musks van deze wereld te kunnen bouwen. 200 m2 BVO onder de 700k, casco+, is gewoon onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
Allen, bedankt voor de replies! Ik ga proberen zoveel mogelijk te beantwoorden.
Als ik alle reacties samenvat is de strekking toch vooral: er is veel mogelijk. Maar de echte achterliggende vraag is voor mijn gevoel nog een beetje onbeantwoord: op basis waarvan kun je financieel een beetje bepalen wat een optimale hoeveelheid panelen is?
Je geeft voor ieder paneel toch een vast bedrag uit aan legkosten + materiaal en ieder extra paneel gaat relatief gezien (tov het eigen verbruik) steeds een beetje minder afdekken lijkt mij?
Kortom, ieder paneel extra wordt steeds een beetje minder rendabel. Wanneer houd je op?

Dit is volgens mij afhankelijk van o.a. aantal panelen, orientatie panelen (hellingshoek, richting), uurprofiel eigen verbruik (hoog elektriciteitsverbruik 's winters, lager 's zomers), energiebelasting, elektriciteitsprijzen (bij dynamisch contract).

Wat zijn voor jullie zelf dan de criteria geweest waarop je bepaald hebt hoeveel panelen je hebt gelegd en op welke hellingshoek/orientatie?
99ruud99 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:31:
Met 6 meter kunnen eruberhaupt te weinig voor een string. Dus nee, ik zou er niet aan beginnen, maakt het jezelf voornamelijk moeilijk.
Als je ECHT wilt kan je nog een aantal panelen met microomvormers er los op plaatsen, maar dat gaat vooral heel duur zijn.
Dan zou je ze in portret moeten leggen, 5 panelen naast elkaar richting west. Je kan ervoor kiezen iets hogere hellingshoek te doen, omdat je toch niets aan de panelen hebt tot uur of 11.
Mja, voor het "ECHT willen" - zelf hoef ik dat dus niet tenzij het een verstandig idee lijkt.
_JGC_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:13:
[...]

Hangt heel erg van de helling af. Een lage hellingshoek is gunstiger dan een hoge hellingshoek. Mijn 30 graden dak zou op noord nog zo'n 60% opbrengst geven.

Mooie van panelen op noord is dat je veel eerder begint met opwekken en later op de middag ook meer opwek hebt. Midden op de dag is de opbrengst verwaarloosbaar, maar dan heb je op zuid een dikke piek.
Wat dat betreft doet noord/zuid niet onder voor oost/west setups.
Zou het wat dat betreft nog zin hebben om panelen op noord te leggen op het platte dak (rekening houdend met de grote schaduwwerking van de hoofdvorm?). Hier is geen vrije instraling beschikbaar. Dit dakoppervlakte is dus ongeveer 6,5 x 10 meter.
Hier zou ik toch zeker wel 2x8 panelen op kwijt moeten kunnen.
Oilman schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb nu geen concrete plannen om een accu aan te schaffen. Het verdienmodel lijkt er nu niet echt te zijn en er moet waarschijnlijk wel iets veranderen in het marktmechanisme om dit te laten lonen.
Oilman schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:25:
[...]

Misschien een iets andere invalshoek, wat wilt het oog? Hoeveel panelen kan je kwijt als je het dakvlak boven het dakkapel vult? Op een nieuwbouwwoning zou ik zelf niet de voorkeur hebben aan een gevalletje ' Tetris gone wrong'.
Eens, wat mij betreft is dit iets waar nog te optimaliseren valt nadat ik geinformeerd een keuze kan maken over het aantal panelen en oriëntatie.
assje schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:56:
Een dak op zuid met deze hellingshoek zonder schaduw is ook in de winter een hartstikke goed dak.

Zonder enige twijfel dat dak zo vol als het kan. De pieken doen er niet toe dus maximaal overdiemensioneren op omvormer (200% bijvoorbeeld). Leg dus gerust 20kWp op een 10kW omvormer. Jaaropwek is irrelevant, hoe meer opwek hoe meer je afdekt in winter en voorjaar/najaar.

Later bijleggen op plat dak met micros kan altijd nog. Op het grote dak veel efficiënter om in 1x goed te doen.
assje schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:02:
Als referentie mijn verbruik wat redelijk vergelijkbaar is met jouw indicatie v.s. opwek door het jaar heen.

Systeem is wel anders met 36 panelen oost/west op 30 graden. Een systeem steil op zuid zal het in de winter nog beter doen.

[Afbeelding]
Mooi overzichtje hier! Dit raakt een beetje aan wat ik zoek: je ziet hier dat de benuttingsgraad van de PV panelen afhankelijk is van het eigen verbruik. De performance zakt 's winters in maar de benuttingsgraad neemt toe.
Als je 10 panelen hebt en je kan een 11e bijleggen voor een marginale meerprijs van 100 euro, wat levert dan dat 11e paneel op? Je verbruik heb je voor een gedeelte al gedekt met je 10 panelen en het 11e paneel gaat waarschijnlijk maar een klein beetje extra meer eigen verbruik afdekken (wet van de remmende voorsprong).
Ik denk dat ik op zoek ben naar een soort optimizer voor dit type vraagstukken.
Zeker 's winters is de performance van een paneel maar ~20% van dat in de zomer terwijl je dan de energie nodig hebt.
Anunnaki schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:10:
@JJJ

Ik heb de website gebruikt van PVWatts om te calculeren wat een bepaald type zonnepaneel op een bepaalde positie zou opbrengen per maand. Je kan de calculatie op ieder adres opgeven, ik vond hem zeer handig en komt redelijk in de buurt.

PV Watts Calculator
Dank je wel, dit is een mooie link!
Ronald schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:55:
[...]

Wat betreft de PV maakt het niet uit, in de winter is er niet genoeg, dus met maximaal PV voorkom je maximaal inkoop.

Eens. Woning is in aanbouw en eerlijk gezegd vind ik het bouwbesluit prima. Ook hier heb je een wet van de remmende voorsprong qua isolatie waarde.

Allen, bedankt voor de reacties. Maar hopelijk helpt de vraagstelling uit dit topic ook om richting anderen te adviseren hoeveel/hoe panelen gelegd kunnen worden... ik merk dat ik nog zoekende ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Draai je dak een kwartslag, dan kan je oostwest leggen. Dan is het antwoord heel makkelijk :)
(Grapje, praktisch niet haalbaar natuurlijk).

Probleem is, niemand weet hoeveel stroom jij in winter gaat verbruiken. Als je weet dat je overdag kan laden dan is veel panelen nuttig. Dak vol is op basis van 'dan is er nog beetje opwek zodra je thuis komt'.

Wel ben ik eens dat je lang niet zon grote omvormer nodig hebt. In zomer is stroom bijna niets waard tussen 12 en 15. In winter haal je het maximum van je omvormer niet.

Zelf gebruik ik pvcalc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
JJJ schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:41:
Zou het wat dat betreft nog zin hebben om panelen op noord te leggen op het platte dak (rekening houdend met de grote schaduwwerking van de hoofdvorm?).
Reken het vooral na maar met deze hellingshoek zie ik geen enkele reden om welk ander dakvlak dan ook te overwegen, laat staan noord.

Het effect van spreiding over de dag wordt naar mijn mening vaak nogal overschat of overdreven. Dat gaat echt om procenten/uren. Met een accu van zeg 1kWh bereik je waarschijnlijk meer verhoging van eigen verbruik dan panelen op noord v.s zuid.
Als je 10 panelen hebt en je kan een 11e bijleggen voor een marginale meerprijs van 100 euro, wat levert dan dat 11e paneel op? Je verbruik heb je voor een gedeelte al gedekt met je 10 panelen en het 11e paneel gaat waarschijnlijk maar een klein beetje extra meer eigen verbruik afdekken (wet van de remmende voorsprong).
Ik denk dat ik op zoek ben naar een soort optimizer voor dit type vraagstukken.
Ik snap je vraag maar het is moeilijk hier echt antwoord op te krijgen vrees ik. Je casus is afhankelijk van inschattingen van energieprijs zomer/winter en waarde opwek zomer/winter en dan tot 10 jaar in de toekomst. Dit naast de variabelen eigen verbruik en effect potentiële toekomstige accu.

Maar, je hebt het over een systeem met €0,60/kWp. Met deze ligging haal je makkelijk >1kWh/kWp. Over een termijn van 10 jaar ben je dus met gemiddeld 6 cent per kWh break even. Ik denk dat het zeker aannemelijk is dat opwek in de zomer in de toekomst minder waard gaat zijn dan dat. Ik weet echter ook zeker dat het in de winter een veelvoud zal zijn.

Ik blijf er bij, leg dat dak mooi symmetrisch helemaal zo vol als het kan en kies daarbij de kleinste/goedkoopste omvormer.

Dat is ook het antwoord op de vraag wat mijn criterium was bij deze overweging; alles mooi symmetrisch vol (op de kleinst mogelijke omvormer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b97biy6MpL3bX0H7-yFNdMZpPvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fH2cp4xLtT6SM0356uvnNUwG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
assje schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:09:
[...]
Ik blijf er bij, leg dat dak mooi symmetrisch helemaal zo vol als het kan en kies daarbij de kleinste/goedkoopste omvormer.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Met mijn dak pal op het zuiden heb ik 8kWp op een 5,5kW omvormer. In de winter maximaal profijt van het grote aantal panelen en in de zomer speelt de opbrengst die ik "misloop" geen enkele rol. Geen electrische auto en dan is 45kWh per dag echt meer dan zat.

Jij hebt echt veel ruimte op zuid, dus dan voegt het echt heel weinig toe om nog iets op een ander vlak neer te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
assje schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:09:
[...]

Reken het vooral na maar met deze hellingshoek zie ik geen enkele reden om welk ander dakvlak dan ook te overwegen, laat staan noord.

Het effect van spreiding over de dag wordt naar mijn mening vaak nogal overschat of overdreven. Dat gaat echt om procenten/uren. Met een accu van zeg 1kWh bereik je waarschijnlijk meer verhoging van eigen verbruik dan panelen op noord v.s zuid.

[...]

Ik snap je vraag maar het is moeilijk hier echt antwoord op te krijgen vrees ik. Je casus is afhankelijk van inschattingen van energieprijs zomer/winter en waarde opwek zomer/winter en dan tot 10 jaar in de toekomst.

Maar, je hebt het over een systeem met €0,60/kWh. Met deze ligging haal je makkelijk >1kWh/kWp. Over een termijn van 10 jaar ben je dus met gemiddeld 6 cent per kWh break even. Ik denk dat het zeker aannemelijk is dat opwek in de zomer in de toekomst minder waard gaat zijn dan dat. Ik weet echter ook zeker dat het in de winter een veelvoud zal zijn.

Dat is ook het antwoord op de vraag wat mijn criterium was bij deze overweging; alles mooi symmetrisch vol (op de kleinst mogelijke omvormer):
[Afbeelding]
Bedankt :) Ik heb zelf even een raming lopen maken in de volgende sheet:
Google sheets.
Ik heb hierin de warmtepompdata van assje gebruikt, de PV schattingssite voor 1 paneel gebruikt op mijn orientatie en bepaald wat het profiel is van de warmtepomp plus het restprofiel. Vooral gekeken naar de winter, de markt is dan nog niet zo verzadigd dat de marktprijs laag is en hier een schatting gemaakt van de waarde. Het aantal benodigde panelen bepaald door de maandbehoefte te delen op de productie per enkel paneel (aangenomen dat de totale uurvraag groter is dan de opwek van de panelen) en zo bepaald dat een enkel paneel ongeveer 29 euro per jaar oplevert.
Obv de offerte kost een paneel bijleggen ongeveer 208 euro dus terugverdientijd 7 jaar. Zal waarschijnlijk wel langer worden door marktontwikkelingen, maar conclusie voor mij is ook: dak zo vol mogelijk leggen op zuid.

Misschien als accu's later nog interessant worden dat ik dan nog iets kan doen met de overproductie 's zomers.

Hoor het graag als ik nog iets mis in deze rationale :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@JJJ het is heel moeilijk duiden wat een investering in een enkel extra paneel oplevert. Het wordt per extra paneel steeds iets minder.

Het materiaal is nu wel heel heel goedkoop. Wat is wijs? Dat is afhankelijk van de prijs… leg je het via de bouwer, die vragen meestal idiote prijzen… dan ben je snel beter af met het absolute minimum waarmee het huis opgeleverd mag worden om vervolgens via een onafhankelijke installateur het dak vol te leggen… daar wordt ik moreel niet blij van maar portemonnee telt ook…

Kies string omvormer geschikt voor hybride bedrijf met accu, accu hoeft niet er nu niet bij…
Leg zoveel mogelijk alleen op zuid.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 28-09-2025 14:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JJJ schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:24:
Misschien als accu's later nog interessant worden dat ik dan nog iets kan doen met de overproductie 's zomers.

Hoor het graag als ik nog iets mis in deze rationale :)
Ik ben op dit moment ook nog niet perse voorstander van accu maar zorg dat je de opties open houdt. Bedenk dus waar je hem zou willen (wellicht garage ipv zolder bijvoorbeeld) en zorg voor extra netwerkkabel& voedingskabel (of mantelbuis) van/naar locatie omvormer/accu en naar meterkast.

Uit interesse, hoeveel panelen zouden er passen op je dak bij helemaal vol? Ik zou vooral ook eens bij lokale partijen offertes opvragen. Bij de grote spelers is bijvoorbeeld vaak weinig flexibiliteit om overdimensioneren te optimaliseren en is de marginale prijs daardoor hoger.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 28-09-2025 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
MadDonkey schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:15:
Dit is wel heel offtopic. Dat klopt. Maar die lijken alleen voor de Bill Gates, Bezos en Musks van deze wereld te kunnen bouwen. 200 m2 BVO onder de 700k, casco+, is gewoon onmogelijk.
Offtopic maar er zit natuurlijk nog wel wat tussen bouwbesluit en passief.

Het zijn vooral balansventilatie, triple glas en vloerisolatie waar nogal eens wat te halen is. Nieuwbouw met HR++ of type C ventilatie is naar mijn mening gewoon waanzin. Je hoeft niet perse direct met de gevels naar Rc=10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
assje schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:46:
[...]

Offtopic maar er zit natuurlijk nog wel wat tussen bouwbesluit en passief.

Het zijn vooral balansventilatie, triple glas en vloerisolatie waar nogal eens wat te halen is. Nieuwbouw met HR++ of type C ventilatie is naar mijn mening gewoon waanzin. Je hoeft niet perse direct met de gevels naar Rc=10.
Ik ben het geheel met je eens!! Op alle vlakken. Maar wanneer je boven bouwbesluit wilt qua isolatie en ventilatie. Dan krijg ik tot nu toe elke keer voorstellen die makkelijk 50% boven de standaard prijs zitten. Ben nu aan het oriënteren op zelfbouw, dus alles in eigen beheer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Ronald schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:55:
[...]

In aanbouw is niet af, misschien zijn er pas 2 happen op. Allemaal aannames, alleen OP hoeft te reageren.

En de andere 2 opmerkingen zijn lachwekkend. Meer installaties zijn niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
No Hands schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:27:
[...]

Dat is juist, ik ben niet de eigenaar maar mensen die nieuwbouwen en beter hun best doen dan wat strikt genomen moet zijn daar normaal zo trots op dat ze het overal van de daken schreeuwen. Dus ik neem aan dat mijn aanname juist is.
Bedankt voor het mansplainen, OP heeft geantwoord.

[ Voor 19% gewijzigd door ChrisPQ op 28-09-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Eens. Woning is in aanbouw en eerlijk gezegd vind ik het bouwbesluit prima. Ook hier heb je een wet van de remmende voorsprong qua isolatie waarde.
Remmende voorsprong meh. Succes met de bouw!

Tip, zorg voor goede kierdichting. In Nederland lopen ze daar flink mee achter, en dat bespaart je nog meer dan een +1 op je Rc waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ChrisPQ schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:20:
[...]

In aanbouw is niet af, misschien zijn er pas 2 happen op. Allemaal aannames, alleen OP hoeft te reageren.

En de andere 2 opmerkingen zijn lachwekkend. Meer installaties zijn niet de oplossing.
Geef even de betere oplossing dan?
Want weten dat we jou een goede dag bezorgen schieten we niets mee op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
Ronald schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:51:
[...]

Geef even de betere oplossing dan?
Want weten dat we jou een goede dag bezorgen schieten we niets mee op
Ik hoef jou toch geen oplossing te sturen, OP is hier belangstellende. Laat je ego even los en speel niet op de persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:44
Allen, bedankt voor de replies! Ik ga proberen zoveel mogelijk te beantwoorden.
Als ik alle reacties samenvat is de strekking toch vooral: er is veel mogelijk. Maar de echte achterliggende vraag is voor mijn gevoel nog een beetje onbeantwoord: op basis waarvan kun je financieel een beetje bepalen wat een optimale hoeveelheid panelen is?
Het overgrote deel van de kosten is vast (arbeidsloon, elektra, omvormer). Als die steiger eenmaal staat kost een extra paneel ongeveer 100 euro, met een 200% overgedimensioneerde omvormer haal je veel extra opbrengst aan de randen van de dag en op bewolkte momenten.

Dat zuid dak gewoon vol zou ik zeggen, staat ook mooier.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ChrisPQ schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:56:
[...]

Ik hoef jou toch geen oplossing te sturen, OP is hier belangstellende. Laat je ego even los en speel niet op de persoon.
Over op de man gesproken…

Ik vroeg ook niet om mij te informeren over jouw betere oplossing …

Bekritiseren is eenvoudig… iets daadwerkelijk toevoegen een stuk lastiger. Als je het graag bij het eerste houdt, doe dan niks…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
MadDonkey schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:02:
Ik ben het geheel met je eens!! Op alle vlakken. Maar wanneer je boven bouwbesluit wilt qua isolatie en ventilatie. Dan krijg ik tot nu toe elke keer voorstellen die makkelijk 50% boven de standaard prijs zitten. Ben nu aan het oriënteren op zelfbouw, dus alles in eigen beheer regelen.
Ik wil het topic verder niet kapen maar triple glas en balansventilatie zijn toch al wel de norm bij nieuwbouw (?). Volgens mij zijn het de uitzonderingen waar door maximaal in te zetten op andere aspecten hier omheen gewerkt wordt. Bij mij in de omgeving is het op alle nieuwbouwprojecten die ik heb gezien in ieder geval standaard (en zijn zonnepanelen optioneel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisPQ
assje schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:50:
[...]

Ik wil het topic verder niet kapen maar triple glas en balansventilatie zijn toch al wel de norm bij nieuwbouw (?). Volgens mij zijn het de uitzonderingen waar door maximaal in te zetten op andere aspecten hier omheen gewerkt wordt. Bij mij in de omgeving is het op alle nieuwbouwprojecten die ik heb gezien in ieder geval standaard (en zijn zonnepanelen optioneel).
Helaas valt dat tegen, het verschilt per project en verwachte kopers. Isolatie waarden zijn al wel stukken beter, gelukkig. Maar er is weinig aandacht voor TCO, kierdichting en ook energetische positionering zoals ramen op het zuiden zonder overstek.

Super dat triple en ventilatie de norm is. Kan zijn dat het met de netcongestie, minder energie is minder problemen op het net. Terwijl al die zonnepanelen het verergeren.

Welke regio gaat het over? Ben benieuwd! Wij gaan ook nieuwbouwen (off grid/passief huis) en heb dat tijdje terug gedaan, maar dan een tandje minder en uitbesteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:07
Dak volleggen met een goedkope stringomvormer (die wel kan terugregelen) zodat je eventueel later je panelen makkelijk op een thuisaccu kan aansluiten. En idd ik zou proberen een lokale partij te benaderen, al is het maar om een idee te krijgen wat het verschil is. (nooit op 1 offerte varen).
En als ze toch bezig zijn laat ze vooral een voldoende dikke kabel trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door timpel_800 op 29-09-2025 20:26 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Pagina: 1