Beste mensen,
Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning en wil hierop zonnepanelen plaatsen. Ons verwachte jaarverbruik is ~8500 kWh. Hiervan raam ik 2250 kWh voor een elektrische auto die we nu nog niet hebben maar die er naar verwachting ooit wel komt.
De woning is nog in aanbouw maar om te helpen hier het zijaanzicht. Het grote dakvlak is z.g.a. loodrecht op het zuiden gericht. Het ingetekende dakraam is verplaatst naar de noordzijde waardoor bijna het hele dakvlak beschikbaar is voor panelen. Een vraag die ik nog heb is of het nog handig kan zijn om het platte dak nog vol te leggen met panelen. Dit platte dak steekt wat uit en kijkt richting het westen. Dit platte dakvlak is 10 meter lang en loopt achter de hoofdvorm nog door. Dit stuk van 7 meter wat achterlangs doorloopt krijgt (denk ik) te veel schaduw? Anders zou een oost/west setup nog leuk kunnen zijn?
In de zomer verwacht ik bij veel panelen veel terug te leveren aan het net maar 's winters kan het juist handig zijn om wel veel panelen te hebben om dan de elektriciteitsbehoefte vd warmtepomp een beetje te kunnen beleveren.
Kortom: wat is verstandig te doen? Het gaat mij hier niet zozeer om beoordeling offerte maar meer een advies qua legplan en waar ik goed aan doe. Vanuit het idee dat arbeid vooral de kosten zijn denk ik dat ik nu het liefst de toekomstige behoefte afdek ipv later bij te leggen.
Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning en wil hierop zonnepanelen plaatsen. Ons verwachte jaarverbruik is ~8500 kWh. Hiervan raam ik 2250 kWh voor een elektrische auto die we nu nog niet hebben maar die er naar verwachting ooit wel komt.
Foto's

De woning is nog in aanbouw maar om te helpen hier het zijaanzicht. Het grote dakvlak is z.g.a. loodrecht op het zuiden gericht. Het ingetekende dakraam is verplaatst naar de noordzijde waardoor bijna het hele dakvlak beschikbaar is voor panelen. Een vraag die ik nog heb is of het nog handig kan zijn om het platte dak nog vol te leggen met panelen. Dit platte dak steekt wat uit en kijkt richting het westen. Dit platte dakvlak is 10 meter lang en loopt achter de hoofdvorm nog door. Dit stuk van 7 meter wat achterlangs doorloopt krijgt (denk ik) te veel schaduw? Anders zou een oost/west setup nog leuk kunnen zijn?
Beschikbare (dak)ruimte
Het grootste dak is ongeveer 12,5 meter breed. Vanaf de lage goot tot aan de top van het dak is ongeveer 9,1 meter (dakhelling 54 graden). Het platte dak steekt 3 meter uit richting het westen.Schaduw
Van de buren is z.g.a. geen schaduw. De dakkapel zou voor enige schaduw kunnen zorgen. Wanneer op het platte dak panelen komen zal je een groot deel schaduwwerking hebben van de hoofdvorm van de woning.Jaarverbruik
Ongeveer 8500 kWh, 2250 kWh elektrische auto, koken op inductie, verder vooral baseload afname.Huidige elektriciteitsaansluiting
Het is een nieuwbouwwoning dus er is 3fase beschikbaar (ook voor de panelen).Budget en doel
Budget en doel: ik wil graag een financieel verstandige keuze maken. Er is de wereld aan ruimte beschikbaar voor panelen maar ik heb tot op heden niet iets kunnen vinden wat mij uitlegt wat de marginale opbrengsten zijn van ieder paneel. Dus wat dat betreft zou ik zoveel mogelijk panelen willen leggen waarbij dat financieel verstandig is.In de zomer verwacht ik bij veel panelen veel terug te leveren aan het net maar 's winters kan het juist handig zijn om wel veel panelen te hebben om dan de elektriciteitsbehoefte vd warmtepomp een beetje te kunnen beleveren.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga een installateur vragen om dit te doen.Bijhouden van data
Ik wil graag mbv home automation zorgen dat indien er terugleverkosten zijn deze beperkt worden door regeling van de omvormer.Reeds verkregen offertes
Vereniging eigen huis had nu een actie met Eon 450 wp panelen op een Goodwe omvormer. 18 panelen waren 5317 euro, 28 panelen 7403 euro. Ongeveer 0,6 euro per wattpiek, installatie door Solar Concept. Hier kwam vooral de vraag uit: hoeveel panelen kies je?Regio
Noord-NederlandKortom: wat is verstandig te doen? Het gaat mij hier niet zozeer om beoordeling offerte maar meer een advies qua legplan en waar ik goed aan doe. Vanuit het idee dat arbeid vooral de kosten zijn denk ik dat ik nu het liefst de toekomstige behoefte afdek ipv later bij te leggen.