Vraag

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:48
Hi allen,

Ik ben van plan om te beginnen met een thuisserver om een paar projecten mee te realiseren, en mijn oog is gevallen op de Beelink Mini S13.

Mijn belangrijkste use cases zijn:
  1. Home Automation: Denk aan Home Assistant of iets vergelijkbaars. Ik ben hier nieuw mee, maar wil klein beginnen met bijvoorbeeld lampen, verwarming en gordijnen.
  2. Mediastreaming: Het streamen van media (films, series) naar andere apparaten in mijn thuisnetwerk, wellicht via software zoals Plex of Jellyfin.
  3. Web App Hosting: Ik programmeer graag, dus ik zou graag één of meerdere web apps willen hosten voor privégebruik (bijvoorbeeld in Docker).
Mijn vraag voor nu is: Is de S13 Mini een goede en betrouwbare keuze voor deze combinatie van taken? Zou de CPU/RAM de taken (vooral gelijktijdig) goed aankunnen? Ik heb de aanname van wel, omdat het product zo goed bevalt als ik het internet mag geloven.

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de uitbreidingsmogelijkheden op de lange termijn. Ik fotografeer graag en heb hierdoor veel RAW formaat foto's.

Alle feedback, ervaringen met de S13 Mini, of suggesties voor alternatieven die beter zouden passen, zijn van harte welkom! Mocht ik andere zaken over het hoofd zien bij het beginnen van een kleine thuisserver hoor ik dat ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29
Ja in combinatie met proxmox en plexpass

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Gebruik zelf minder krachtige hardware en dat werkt ook.
Waar jij snel tegenaan loopt is een tekort aan opslag.
Nu kan je grotere bestanden ook op een NAS zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hou er rekening mee dat de N150 gewoon de opvolger is van de Intel Atom. Een prima cpu voor licht werk (ik gebruik zelf een Beelink EQ14 als PfSense doos). En voor basis Windows/Office werk zal het ook meer dan voldoende zijn. Het is dus geen snelheidswonder zoals zijn grotere broertjes met een Core 13500 ofzo. En er kan maar 16GB geheugen in.
Daarnaast is de mini S14 volgens mij een ouder model, de EQ14 is volgens mij nieuwer en is te bestellen met dual 2.5Gbps NIC.
https://www.bee-link.com/products/beelink-eq14-n150

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 27-09-2025 22:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:48
Microkid schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:50:
Hou er rekening mee dat de N150 gewoon de opvolger is van de Intel Atom. Een prima cpu voor licht werk (ik gebruik zelf een Beelink EQ14 als PfSense doos). En voor basis Windows/Office werk zal het ook meer dan voldoende zijn. Het is dus geen snelheidswonder zoals zijn grotere broertjes met een Core 13500 ofzo. En er kan maar 16GB geheugen in.
Daarnaast is de mini S14 volgens mij een ouder model, de EQ14 is volgens mij nieuwer en is te bestellen met dual 2.5Gbps NIC.
https://www.bee-link.com/products/beelink-eq14-n150
Bedankt voor je antwoord.

De EQ14 is overigens wel 100eu. meer. Ik zal nog verder inlezen over dit product, maar het lijkt een andere klasse dan de S13.
Zelf ben ik niet geinteresseerd in Office werkzaamheden. Het zal echt gaan dienen als een 24/7 server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Noq schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:04:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

De EQ14 is overigens wel 100eu. meer. Ik zal nog verder inlezen over dit product, maar het lijkt een andere klasse dan de S13.
Zelf ben ik niet geinteresseerd in Office werkzaamheden. Het zal echt gaan dienen als een 24/7 server.
Dan zal de Mini S13 ook voldoen, immers dezelfde cpu als de EQ14.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1