• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 16:13
Ik heb mijn AMD5-systeem voorzien van een nieuwe 7800X3D CPU, komende van een 7600.
Mijn ervaring met eigen pc's bouwen ligt relatief laag de laatste jaren dus vraag zo nu en dan advies hier.
Al eerder vroeg ik of mijn voeding voldoende was en kreeg al bevestiging dat dit het probleem niet zou zijn.

Eerder deze week al een andere CPU geprobeerd, maar loop toch weer tegen dezelfde problemen aan.
Het leek soepel te lopen maar helaas, ik loop tegen crashes en vreemde problemen aan: ineens verlies mijn fanatec stuur zijn ffb, hoge load op het ram, VR crashed ineens en het voelt allemaal minder stabiel.

Wat heb ik zelf gedaan:

-Andere cpu
-Bios update uitgevoerd (leek beter te gaan)
-Windows 11 herinstallatie
-Alles opnieuw geïnstalleerd

Ik heb deze logs uit event viewer gehaald op het moment van een game crash:

Er is een probleem met het virtueel geheugen gevonden tijdens de controle. De volgende programma's verbruikten het meeste virtueel geheugen: F1_25.exe (18340) verbruikte 15402274816 bytes, vrcompositor.exe (10512) verbruikte 2689835008 bytes, en steamwebhelper.exe (9220) verbruikte 650096640 bytes.

Het achtergrondbestand voor de real-timesessie PCA file tracing session heeft de maximale grootte bereikt. Hierdoor worden nieuwe gebeurtenissen voor deze sessie pas opnieuw geregistreerd wanneer er ruimte beschikbaar komt. Deze fout treedt vaak op wanneer er een traceersessie in de real-timemodus wordt gestart zonder dat er real-timeverbruikers zijn

En nu de pc draait zie ik deze meldingen voorbij komen:

kernel event tracking 0xC0000001

Hoe kan ik mijn pc verder troubleshooten en het stabiel krijgen zoals voor de update?

Dit is mijn build (waarbij de cpu nu een 7800x3d is):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 169,90€ 169,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 162,90€ 162,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 680,99€ 680,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 74,58€ 74,58
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 25,93€ 25,93
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 126,90€ 126,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 109,90€ 109,90
1Interne SSD'sKingston NV3 (retail) 2TB€ 101,99€ 101,99
Totaal€ 1.453,09

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 16:20
Laten we stap voor stap eens wat concrete zaken uitsluiten. Je zegt het BIOS te hebben geupdate, maar naar welke versie?
De fabrikant zegt dat je versie 1409 minimaal moet hebben om de cpu gesupport te moet hebben.

Heb je na de installatie ook alle drivers bijgewerkt? En dan vooral de chipset drivers? Makkelijkste manier is door de AMD Adrenaline software te installeren. Die detecteert automatisch de laatste versies voor je, ook voor je GPU.

Hoe staat je geheugen ingesteld? Staat EXPO ingeschakeld (overklocking) en zo ja welke snelheid? Je geheugen kan max 6000 aan dus hogere snelheid is altijd kans op crashes.
Als EXPO aan staat, zet deze eens uit en test het nog eens.

Nu weet ik niet of 750Watt voeding voldoende is voor je setup met een 7800x3d maar mogelijk dat iemand anders dat kan bevestigen of dat voldoende is of niet. Zelf denk ik dat je veiliger zit met een 850Watt of hoger om de spikes op te vangen.

Check deze zaken eerst en post je resultaten hier. Kijken we vanuit daar weer verder

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• b.o.n.s
Wylana schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:48:
Laten we stap voor stap eens wat concrete zaken uitsluiten. Je zegt het BIOS te hebben geupdate, maar naar welke versie?
De fabrikant zegt dat je versie 1409 minimaal moet hebben om de cpu gesupport te moet hebben.

Heb je na de installatie ook alle drivers bijgewerkt? En dan vooral de chipset drivers? Makkelijkste manier is door de AMD Adrenaline software te installeren. Die detecteert automatisch de laatste versies voor je, ook voor je GPU.

Hoe staat je geheugen ingesteld? Staat EXPO ingeschakeld (overklocking) en zo ja welke snelheid? Je geheugen kan max 6000 aan dus hogere snelheid is altijd kans op crashes.

Nu weet ik niet of 750Watt voeding voldoende is voor je setup met een 7800x3d maar mogelijk dat iemand anders dat kan bevestigen of dat voldoende is of niet. Zelf denk ik dat je veiliger zit met een 850Watt of hoger om de spikes op te vangen.

Check deze zaken eerst en post je resultaten hier. Kijken we vanuit daar weer verder
Thanks!

De bios draait nu op version 3281.
AMD Adrenaline software heb ik op een oudere versie draaien (25.4.1) omdat latere versies problemen geven met VR.
Het geheugen draait op EXPO inderdaad (6000) en zal die eens testen op de default settings.

Aanvullingen van mijn kant:
-ik heb zojuist de amd chipset drivers geinstalleerd, die waren nog niet geinstalleerd
-cpu stresstest gedaan (SilverBench) en na 20 minuten kwamen er geen crashes uit en gem. temp was 81 graden.
-met een GPU test van 3DMark had ik steady frames, zonder enige uitval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
instaleer gewoon ook eens alle drivers zoals bv voor geluid,netwerk ect van het moederbord,chipset drivers zijn nogal belangrijk,goed dat je die nu geninstaleerd hebt,maar is 1 van de eerste zaken die je moet instaleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b.o.n.s
freaky35 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:38:
instaleer gewoon ook eens alle drivers zoals bv voor geluid,netwerk ect van het moederbord,chipset drivers zijn nogal belangrijk,goed dat je die nu geninstaleerd hebt,maar is 1 van de eerste zaken die je moet instaleren.
Die zijn allemaal geinstalleerd nu inderdaad. Dit had ik bij de herinstallatie van windows over het hoofd gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b.o.n.s
Wylana schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:48:
De eerste 'run' met de bios op default liep zonder problemen.
Ik ga nu EXPO aanzetten en het RAM iets meer geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• b.o.n.s
Oke! Het oogt voorlopig stabiel nu. Eerste met EXPO verhoogd naar 5200, daarna 5600 en nu 6000.
Tot nu, geen crash van een applicatie of uitval van usb-apparaten gehad.

@freaky35 Voorlopig lijkt het erop dat ik niet alles goed had installed. Ik wist niet dat dit zo'n impact zou maken.

@Wylana Ziet er op dit moment goed uit. Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 16:20
Goed te horen dat het er voorspoedig uit ziet. Laten we hopen dat de crashes wegblijven nu

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1