Werkkamer op zolder creëren

Pagina: 1
Acties:

• AppleDroid
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 17:30
Goedemorgen!

Door de komst van een tweede kind komen wij een slaapkamer tekort. Eén van de slaapkamers gebruik ik momenteel als werkkamer. Deze kamer gaan wij nu ombouwen naar een kinderkamer. Ik ben aan het nadenken wat de mogelijkheden zijn om een werkkamer te kunnen creëren.

Een uitbouw is in onze situatie niet praktisch en financieel momenteel niet haalbaar. Wij hebben een zolder met een stahoogte van 1,85. De dakhelling is 45 graden. Een optie waar ik over nadenk is een eenzijdige nokverlenging. Ik lees dat een nokverlening het meest effectief is bij een dakhelling van 30 tot 35 graden. Om bij ons een breed stuk te creëren met een redelijke stahoogte, is denk ik een nokverlenging van 1,10/1,20 noodzakelijk. Wat denken jullie, is dit een optie? Zijn er mensen die ervaring hebben met een nokverlenging bij een dak van 45 graden? Het bestemmingsplan (tijdelijk deel omgevingsplan) legt geen beperkingen op. Het is een twee onder één kap. In onze straat staat 3 keer hetzelfde blok. Wij zijn het middelste blok. Verder staan er vrijstaande huizen en die zijn allemaal verschillend. Ik denk dat het advies van de welstandscommissie het meest lastige gaat worden. In de welstandsnota van onze gemeente staat niks geschreven.

Een andere optie waar ik over nadenk is een dakkapel tot in de nok of een dakkapel 50 cm onder de nok. Het eerste is vergunningsplichtig en het tweede niet. In beide gevallen wordt de 2 meter stahoogte niet gehaald, maar wel de 1,50 van de NEN2580. Zou dit een betere optie zijn, of moet ik het idee van een werkkamer op zolder creëren gewoon helemaal loslaten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-10 12:37
Met 1,85 nokhoogte zou ik eerder aan zoiets denken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/378rPIefAzOtZl8nKr5LadIlj0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDoZKbRqqHBgQiHtgHeoDnBm.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt ze ook met plat dak, een dubbele dakkapel die qua dakvlak hoger is dan de huidige nok.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 27-09-2025 08:30 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• AppleDroid
Cyriel85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:29:
Met 1,85 nokhoogte zou ik eerder aan zoiets denken:
[Afbeelding]

Je hebt ze ook met plat dak, een dubbele dakkapel die qua dakvlak hoger is dan de huidige nok.
Hier heb ik ook naar gekeken. Op de eerste verdieping hebben wij samen met de buren een dakkapel. Ik denk daardoor dat de welstandscommissie dit nooit goed gaat keuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_PxsZ52PS8VS6010mqqigOza0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaEobM1CclwkIabbSKCpa7Wm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door AppleDroid op 27-09-2025 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-10 15:48
Een dakserre kan vaak vergunningsvrij, en geeft meer ruimte dan je denkt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ms6DyEfKK7xrn4nZ54Is1usEnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZK14BN0w9PkEM8yRP1jgZgP.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyYrEiZjLIy_1TzXekI7YrjCOXE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0MYNRRdpF1IXpJk2L3bcad1m.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-10 19:12
Spherix schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:16:
Een dakserre kan vaak vergunningsvrij, en geeft meer ruimte dan je denkt;
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ruimte zeker, maar de hoogte blijft 1,85. Dat is gewoon te laag voor een prettig gevoel. Of zelfs te laag om normaal te kunnen lopen in veel gevallen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
AppleDroid schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:02:
[...]

Hier heb ik ook naar gekeken. Op de eerste verdieping hebben wij samen met de buren een dakkapel. Ik denk daardoor dat de welstandscommissie dit nooit goed gaat keuren.

[Afbeelding]
Ik denk dat ik ooit nog een meisje wordt, maar dat zal ook wel niet. Vraag een vooroverleg aan met die welstandcommissie. Anders blijf je maar denken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:49
Bij ons heeft bijna de hele straat een enkelzijdige nok verlenging. Een wij hebben daken van ongeveer 45 graden.
Dit heeft er een mooie ruime kamer bij.
Wij zelf hebben aan de andere kant ook nog een dakkapel, wat de mogelijkheid voor twee kamers geeft.
Zonder de dakkapel is twee kamers eigelijk niet mogelijk.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:33
[...]

[Afbeelding]
Aan de voorkant wordt een vergunning idd wel twijfelachtig. Maar hoe zit het aan de achterzijde? En heb je eventueel een plattegrondje van zolder?
Verder zou je ook kunnen denken aan een werkruimte bij het huis, in het verlengde van schuur of zelfs een aparte unit, als je daar de ruimte (en budget) voor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AppleDroid schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:25:
Goedemorgen!

Door de komst van een tweede kind komen wij een slaapkamer tekort. Eén van de slaapkamers gebruik ik momenteel als werkkamer. Deze kamer gaan wij nu ombouwen naar een kinderkamer. Ik ben aan het nadenken wat de mogelijkheden zijn om een werkkamer te kunnen creëren.

Een uitbouw is in onze situatie niet praktisch en financieel momenteel niet haalbaar. Wij hebben een zolder met een stahoogte van 1,85. De dakhelling is 45 graden. Een optie waar ik over nadenk is een eenzijdige nokverlening. Ik lees dat een nokverlening het meest effectief is bij een dakhelling van 30 tot 35 graden. Om bij ons een breed stuk te creëren met een redelijke stahoogte, is denk ik een nokverlening van 1,10/1,20 noodzakelijk. Wat denken jullie, is dit een optie? Zijn er mensen die ervaring hebben met een nokverlening bij een dak van 45 graden? Het bestemmingsplan (tijdelijk deel omgevingsplan) legt geen beperkingen op. Het is een twee onder één kap. In onze straat staat 3 keer hetzelfde blok. Wij zijn het middelste blok. Verder staan er vrijstaande huizen en die zijn allemaal verschillend. Ik denk dat het advies van de welstandscommissie het meest lastige gaat worden. In de welstandsnota van onze gemeente staat niks geschreven.

Een andere optie waar ik over nadenk is een dakkapel tot in de nok of een dakkapel 50 cm onder de nok. Het eerste is vergunningsplichtig en het tweede niet. In beide gevallen wordt de 2 meter stahoogte niet gehaald, maar wel de 1,50 van de NEN2580. Zou dit een betere optie zijn, of moet ik het idee van een werkkamer op zolder creëren gewoon helemaal loslaten?
Als er niets staat beschreven in de welstandsnota en het mag van het bestemmingsplan (nok hoogte) is het juist heel makkelijk. ze kunnen hun redelijke eisen niet uit hun duimzuigen. ;) maar als ik eerlijk ben denk ik dat je gemeente wel iets heeft, bijna alle gemeentes hebben in middels iets op papier staan voor nokverhogingen. Dit omdat de wens gewoon heel veel voor komt. Een best aanzienlijk deel van de jaren 70 rijtjes woningen heeft een zolder die telaag is.
[...]

[Afbeelding]
Oei, die had ik gemist, een dubbel dakkapel in het zelfde dakvlak mag in de meeste gemeentes niet.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 27-09-2025 22:20 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk dat je het antwoord wel al hebt. Als je nu 1,85 ruimte hebt van binnenuit is het niet reëel om daar een werkkamer te maken zonder deze hoger te maken. Als we er vanuit gaan dat je al isolatie en alles hebt en die 1,85 dus echt netto stahoogte is dan zou je weg kunnen komen met 20-30 centimeter verhogen, maar je moet echt boven de 2 meter stahoogte komen anders zit je ook met dingen als luchtcirculatie die erg lastig worden. Als er nu nog geen isolatie zit en je dus met een kaal dak op 1,85 zit moet je ook rekening houden met dat je zo'n werkplek echt geïsoleerd wil hebben, ik zit hier zelf op zolder zonder isolatie en dat is geen pretje in de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-10 12:35
Verhuizen geen optie? Is het niet beter om in een groter woning te wonen? Het geld wat je nu gaat investeren in een groter zolder is ook niet mals.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:53

Saven

Administrator

Monkeydancer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:19:
Verhuizen geen optie? Is het niet beter om in een groter woning te wonen? Het geld wat je nu gaat investeren in een groter zolder is ook niet mals.
Plus dat ik me afvraag of je die kosten er echt uit gaat krijgen bij verkoop, het is en blijft een beetje een matige oplossing waardoor ik verwacht dat veel andere mensen (lees: potentiële kopers) er niet veel warmer van worden.

Of je dat belangrijk vindt is een tweede natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Saven op 28-09-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleDroid
Bedankt voor alle antwoorden. Verhuizen hebben wij wel overwogen, maar er zijn weinig opties in ons dorp. Wij hebben hier alles (vrienden bijvoorbeeld) en willen niet weg. De verwachting is dat wij hier nog wel 30 jaar wonen, dus of wij de investering ooit helemaal gaan terugverdienen is niet belangrijk.

Ik ben bezig een concept aanvraag bij de gemeente. Een kennis is bouwkundigtekenaar en hij heeft al een beetje de mogelijkheden getekend. Zoals het nu lijkt moet de nog 85 cm verhoogd worden d.m.v. een eenzijdige nokverlenging. Dit levert dan een kamer op van 5 meter lang en 2,75 breed. Van de 2,75 is 2,30 boven de 2 meter en 45 cm boven de 1,50. Alles lager dan 1,50 willen wij een kast van maken. In onze gemeente zijn momenteel geen eisen. Wij moeten alleen onderbouwen dat het in het straatbeeld past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:38
@AppleDroid ik weet niet of je steeds bewust nokverlening typt, maar ik ken dit als nokverlegging of nokverhoging (https://brouwerdakkapellen.nl/producten/nokverlegging/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Piemol schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:21:
@AppleDroid ik weet niet of je steeds bewust nokverlening typt, maar ik ken dit als nokverlegging of nokverhoging (https://brouwerdakkapellen.nl/producten/nokverlegging/)
Haha, ik zie nu pas dat de autocorrectie het heeft aangepast. Ik bedoel uiteraard nokverlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-10 17:44
Ik weet niet of je extreem lang bent, of dat je een stabureau hebt, maar als je gewoon zit aan een bureau is 1,85 hoog genoeg. Voelt misschien wat krap, maar je zou het ook als knus kunnen zien :)

Kun je in ieder geval eens proberen en dan op je gemak een beter oplossing verzinnen/sparen voor een grotere verbouwing.

[ Voor 24% gewijzigd door Pat911 op 29-09-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 21-10 12:37
AppleDroid schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:59:
Bedankt voor alle antwoorden. Verhuizen hebben wij wel overwogen, maar er zijn weinig opties in ons dorp. Wij hebben hier alles (vrienden bijvoorbeeld) en willen niet weg. De verwachting is dat wij hier nog wel 30 jaar wonen, dus of wij de investering ooit helemaal gaan terugverdienen is niet belangrijk.

Ik ben bezig een concept aanvraag bij de gemeente. Een kennis is bouwkundigtekenaar en hij heeft al een beetje de mogelijkheden getekend. Zoals het nu lijkt moet de nog 85 cm verhoogd worden d.m.v. een eenzijdige nokverlenging. Dit levert dan een kamer op van 5 meter lang en 2,75 breed. Van de 2,75 is 2,30 boven de 2 meter en 45 cm boven de 1,50. Alles lager dan 1,50 willen wij een kast van maken. In onze gemeente zijn momenteel geen eisen. Wij moeten alleen onderbouwen dat het in het straatbeeld past.
Wellicht goed om de buren ook in dit plan mee te nemen. Zal per huis goedkoper zijn om het bij 2 huizen gelijk te doen, ziet er beter uit en fijn als ze dit niet pas weten als je de vergunning aanvraagt.

En verhuizing zoals @Monkeydancer aangeeft zit ook in mijn hoofd. De eerste paar jaar kan je de 2 kids ook in 1 slaapkamer kwijt (als baby geen nachtvoeding meer nodig heeft). Dat geeft je ook tijd om naar een andere woning te zoeken eventueel.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyriel85 op 29-09-2025 11:42 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 19:49
Is zo een nok verhoging veel goedkoper als een aanbouw? Wij zitten in dezelfde situatie en overwegen een aanbouw/tuinkantoor te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 21:16
Allereerst gefeliciteerd.
Ook wij hadden dezelfde uitdaging maar door net de 2m stahoogte wel een dakkapel geplaatst.
Komt de dakkapel aan de zonnige kant? Niet heel prettig om met je bureau te zitten en in de zon te kijken.
Uiteindelijk heb ik mijn bureau “in de punt” staan, dus haaks zeg maar, en is dat zittend prima te doen. Volgens mij voor jou nu de meest praktische en minst kostbare oplossing. Probeer het eens en anders kun je altijd nog verbouwen. Wat dacht je van een cabine voor in de tuin?
Bij interesse stuur even een pb dan kan ik je een foto sturen van mijn situatie.
Pagina: 1