Funderingsdoorvoer bij vervanging gasleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• georgeo
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Hallo, als je een oude stalen gasleiding laat vervangen door een nieuwe koperen leiding met een gele kunststofmantel, is het verplicht om een funderingsdoorvoer te plaatsen op het punt waar de leiding via de kelder het gebouw binnenkomt? Zelfs als de leiding al een beschermende mantel heeft?

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
Als ik je bericht in chatgpt gooi krijg ik een duidelijk antwoord; ja, dat moet volgens bepaalde nen regels en volgens de netbeheerders.

Maar zeker aangezien je het over het gebouw hebt betreft dit dus niet je eigen woning, maar een complex? Dan kan je het beste de netbeheerder om een 100% accuraat antwoord vragen, dat scheelt een hoop verantwoordelijkheid mocht het straks achteraf niet goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:48
Je bericht roept bij mij veel vragen op. Koperen leiding voor gas? Gasleidingen worden normaliter uitgelegd in staal of PE, niet in koper. En bedoel je dat je de nieuwe leiding door de stalen leiding wil trekken en daardoor een mantel heeft? Of bedoel je de gele PE mantel van de leiding zelf? En tot slot, wat is de reden dat je zelf met de gasleiding aan de slag gaat? De leiding die door de fundering loopt is normaalgesproken van de netbeheerder, daar moet je niet zelf mee aan de knutsel gaan.

• georgeo
  • Nu online
Ja, ik heb het al aan ChatGPT en Gemini gevraagd – en ja, dat zou verplicht zijn; zij verwijzen naar NEN 1078 en NPR 3378‑8, maar klopt dat eigenlijk?

Dit is een eigen woning, die een kelder heeft. De gasleiding komt via de kelder het huis binnen. Het was een stalen leiding, en de netbeheerder vervangt deze door een koperen leiding met een gele kunststof mantel.

• OosterF
Vervanging vindt plaats op initiatief van de netbeheerder? Dan zou ik de hele funderingsdoorvoer aan hen overlaten. Als het op jouw verzoek wordt uitgevoerd moet jou zijn verteld wat je moet voorbereiden. De eisen van netbeheerders willen nogal eens verschillen. In de praktijk wordt meestal een gat geboord, leiding doorgevoerd, en afgedicht met stopaq.

Edit: wellicht heeft @KerstRunner nog aanvullingen. Die is net als ik werkzaam bij de netbeheerder :)

[ Voor 13% gewijzigd door OosterF op 27-09-2025 08:20 ]

• georgeo
  • Nu online
De oude stalen leiding kwam de kelder binnen zonder doorvoerhuls. Ze hebben deze gewoon vervangen door een nieuwe koperen leiding met een gele kunststof mantel. Ze hebben FM791-schuim gebruikt om de buitenzijde van de kelder waterdicht te maken, wat ik enigszins problematisch vind, omdat dit materiaal naar mijn weten niet geschikt is voor dat doel.

https://www.illbruck.com/...-finder/fm791-pu-foam-2c/

Nu moet ik dieper in dit onderwerp duiken. Ik heb zojuist ontdekt — volgens ChatGPT — dat er een doorvoerhuls geïnstalleerd had moeten worden om te voldoen aan de moderne regelgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
Het helpt als je de volgende keer direct complete informatie geeft (er zijn werkzaamheden waarvan je twijfelt of ze kwalitatief voldoen). Dan hoef ik (en mogelijk andere tweakers) niet te zoeken waar je precies heen wil.

Het product die je linkt ken ik niet. Ik ben voornamelijk werkzaam in de transportkabels en -leidingen, dus heb iets minder kennis van de huisaansluitingen. Uit de productsheet kan ik niet direct opmaken waarom het niet zou voldoen. Aankomende week kijk ik wel even in onze documentatie welke doorvoermethode voorgeschreven wordt, en of dit middel benoemd wordt.

Je kunt natuurlijk ook altijd de klantenservice bellen. Zij kunnen navragen bij de betrokken uitvoerder.

• georgeo
  • Nu online
Ik heb de productspecificatie van FM791 al gecontroleerd. Daar staat:
Waterdichtheid: Norm NEN 2778, waterdicht beproefd NEN EN 1027

Echter, de latere NEN EN 1027-norm gaat over de waterdichtheid van ramen en deuren: https://www.nen.nl/nen-en-1027-2016-en-217850

Dit schuim kan misschien geschikt zijn om de ruimte tussen de leiding en een doorvoerhuls op te vullen, maar er is in de eerste plaats geen doorvoerhuls geïnstalleerd, en voor de buitenzijde van de kelder zou een ander materiaal moeten worden gebruikt om een goede waterdichtheid te garanderen.

[ Voor 6% gewijzigd door georgeo op 27-09-2025 08:47 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
georgeo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:24:
De oude stalen leiding kwam de kelder binnen zonder doorvoerhuls. Ze hebben deze gewoon vervangen door een nieuwe koperen leiding met een gele kunststof mantel. Ze hebben FM791-schuim gebruikt om de buitenzijde van de kelder waterdicht te maken, wat ik enigszins problematisch vind, omdat dit materiaal naar mijn weten niet geschikt is voor dat doel.

https://www.illbruck.com/...-finder/fm791-pu-foam-2c/

Nu moet ik dieper in dit onderwerp duiken. Ik heb zojuist ontdekt — volgens ChatGPT — dat er een doorvoerhuls geïnstalleerd had moeten worden om te voldoen aan de moderne regelgeving.
Maar wat is nu precies je bezwaar?

Je gasleiding is vernieuwd. Dus waarschijnlijk al een wat oudere woning?
Hier is dat ook een keer gedaan, en toevallig deze week hele spul er uit gehaald door de netbeheerder ivm gasloos.

Ze trekken de nieuwe leiding vaak via de oude. Alles zit dan exact op de manier zoals het daarvoor ook zat.
Eventuele ruimte rondom de leiding smeren ze dicht. Bij mij met een klei achtig substantie.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• georgeo
  • Nu online
Bij mij met een klei achtig substantie.
Dit is waar ik in geïnteresseerd was –bij mij ze hebben een pur-schuim gebruikt, geen klei. Voor zover ik kan zien, neemt het schuim water op en lijkt het niet hydrofoob te zijn. Daarna las ik net over het onderwerp en ontdekte dat, vermoedelijk, fundering doorvoer tegenwoordig verplicht is.

chatgpt:
In the Netherlands, a gas pipe entering a building must be fitted with a protective sleeve (doorvoerhuls/penetration sleeve). This is required to:
- Prevent gas from leaking into the wall or floor construction.
- Protect the pipe against mechanical stress or corrosion.
- Ensure that any settlement or small movements of the building do not damage the pipe.
This requirement is laid down in the Dutch gas installation standards (NEN 1078 and related building code rules).

For a new gas pipe installation in a building, the net operator is obliged to install a protective sleeve at the entry point. This is required by NEN 1078 and the Dutch Building Decree. Even if the old pipe had none, the new installation must comply with current standards.

[ Voor 53% gewijzigd door georgeo op 27-09-2025 10:48 ]

• pentaw1nz
georgeo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:42:
[...]

Dit is waar ik in geïnteresseerd was –bij mij ze hebben een pur-schuim gebruikt, geen klei. Voor zover ik kan zien, neemt het schuim water op en lijkt het niet hydrofoob te zijn. Daarna las ik net over het onderwerp en ontdekte dat, vermoedelijk, fundering doorvoer tegenwoordig verplicht is.

chatgpt:

[...]
Tegenwoordig ja. Maar dat betekent niet dat er bij onderhoud/vervanging gasleiding een hele renovatie moet gebeuren aan jouw fundering met een doorvoer anno 2025 in een oud huis.
Aan de laatste normen voldoen is verplicht bij grootschalige renovatie of verbouwing. Niet bij klein onderhoud.

En hoe zat jet met de vorige gasleiding? Daar had je ook geen problemen toch?

Ik vraag me af of je een probleem ervaart, of het onnodig moeilijk maakt.
Er worden dagelijks nieuwe gasleidingen getrokken, via de oude. Daaraan ze echt de fundering niet voor blootleggen om een doorvoer te maken zoals bij nieuwbouw.

Ik heb ook wel gaten in mijn fundering afgepurt. Je fundering zelf is ook niet waterdicht

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 27-09-2025 12:02 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv01CjpvIhFz6vj0w9BC0ZIp55k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMzndOk7eJXb0Ck3OU5YZoWG.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een hoogstaand stukje vakwerk van afdichten gat na verwijdering gasmeter.
Ditzelfde zit ook in de kruipruimte aan de binnenkant.
De buitenkant kunnen ze natuurlijk niet bij, dus ook dat zal bij mij gewoon open zijn en niet water dicht. Dus dan is pur dat zich uitzet nog beter.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@georgeo Plaats even een foto ...
Dat praat wat makkelijker.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
die gele buis is toch de mantelbuis die om het koper zit? dat gaat dus prima. kun je alleen twijfelen over die bol pur die erin gespoten is. als je bang bent dat het niet goed gaat, neem contact op met de aannemer die het geplaatst heeft en wijs het het gebruik van zijn inferieure product.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:31
No Hands schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:51:
die gele buis is toch de mantelbuis die om het koper zit? dat gaat dus prima. kun je alleen twijfelen over die bol pur die erin gespoten is. als je bang bent dat het niet goed gaat, neem contact op met de aannemer die het geplaatst heeft en wijs het het gebruik van zijn inferieure product.
Dit inderdaad... Vraag gewoon stellen aan de aannemer kan altijd. vaak slaan ze een rubberen afdichting tussen doorvoer en leiding.... Maar misschien heeft dit hier niet gepast. Dan zou ik zelf de pur er uit klauwen en de doorvoer afdichten met aquaswell kit.

• georgeo
  • Nu online
De nieuwe leiding met de gele mantel is gemonteerd ter vervanging van de oude stalen leiding, niet erin. Vervolgens hebben ze pur-schuim aangebracht aan de buitenzijde van de kelder. Voor zover ik kan zien is dit type pur-schuim niet geschikt voor waterdichting ondergronds, daarom heb ik gevraagd het te vervangen door het juiste materiaal.

Later ontdekte ik dat de nieuwe leiding waarschijnlijk in een funderingsdoorvoer had moeten worden gemonteerd - ik weet niet zeker of een koperen leiding met een gele mantel überhaupt geschikt is voor montage zonder funderingsdoorvoer, dus ik ben aan het overwegen wat ik nu het beste kan doen.

• georgeo
  • Nu online
Maar dat betekent niet dat er bij onderhoud/vervanging gasleiding een hele renovatie moet gebeuren aan jouw fundering met een doorvoer anno 2025 in een oud huis.
Aan de laatste normen voldoen is verplicht bij grootschalige renovatie of verbouwing. Niet bij klein onderhoud.
Is het niet gewoon een kwestie van het oude gat iets breder maken en de funderingsdoorvoer plaatsen? Is het niet in feite een PVC-detail, een soort buis met een grotere binnendiameter dan de gasleiding? Dit klinkt niet echt als een grote verbouwing.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
georgeo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:02:
De nieuwe leiding met de gele mantel is gemonteerd ter vervanging van de oude stalen leiding, niet erin. Vervolgens hebben ze pur-schuim aangebracht aan de buitenzijde van de kelder. Voor zover ik kan zien is dit type pur-schuim niet geschikt voor waterdichting ondergronds, daarom heb ik gevraagd het te vervangen door het juiste materiaal.

Later ontdekte ik dat de nieuwe leiding waarschijnlijk in een funderingsdoorvoer had moeten worden gemonteerd - ik weet niet zeker of een koperen leiding met een gele mantel überhaupt geschikt is voor montage zonder funderingsdoorvoer, dus ik ben aan het overwegen wat ik nu het beste kan doen.
Maar wat is je probleem? Ben je bang voor lekkage?
Het is uitgevoerd door een aannemer, als er een probleem van komt zal die het moeten oplossen. Maar de kans is bijzonder groot dat er nooit een probleem van komt.
Als je je auto naar de garage brengt ga je dan daarna ook kijken welke delen er vervangen zijn en of die specifiek door de fabrikant voorgeschreven zijn en of de gebruikte olie wel de juiste viscositeit heeft bij de op dat moment aanwezige buitentemperatuur of vertrouw je op de kennis van de garage en ga je lekker rijden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
georgeo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:02:
Waarom zou dat moeten bij een bestaande woning? De netbeheerder gaat bij sanering zoiets echt niet meer aanbrengen in je fundering/gevel.

Ben je bang voor waterschade door je geveldoorvoer? Anders zie ik geen probleem.
Er zijn ontelbare woningen waar überhaupt geen afdichtingsmateriaal is gebruikt bij de doorvoer van leidingen door de gevel.

Wij gebruikten bij saneringen van de dienstleidingen destijds Stopaq om het gat dicht te maken waar de gasleiding doorheen ging.
Even lekker kneden en in het gat aanbrengen en klaar.

[ Voor 67% gewijzigd door Trichoglossus op 27-09-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeo
  • Nu online
Trichoglossus schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:18:
Waarom zou dat moeten bij een bestaande woning? De netbeheerder gaat bij sanering zoiets echt niet meer aanbrengen in je fundering/gevel.
In het verleden hebben we ernstige lekkage van regenwater in de kelder gehad. Ik maak me nu zorgen dat het pur-schuim (FM791, getest volgens NEN EN 1027 en geschikt voor het afdichten van ramen en deuren, voor zover ik kan zien) niet het juiste materiaal is voor de buitenzijde van de kelder.

Wat mijn zorgen maakt, is dat mij is verteld dat het FM791-schuim is goedgekeurd door de netbeheerder, dat het gasdicht (?) is en dat het veel wordt toegepast. Toch zie ik dat het bijna als een spons water opneemt.

Hier is al gesproken over Stopaq, wat waarschijnlijk de juiste oplossing is.

De funderingsdoorvoer kwam alleen als een zijdetail in mijn onderzoek naar voren, maar de bouwnormen bestaan niet voor niets, of vergis ik mij?

[ Voor 6% gewijzigd door georgeo op 28-09-2025 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeo
  • Nu online
Trichoglossus schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:18:
[Wij gebruikten bij saneringen van de dienstleidingen destijds Stopaq om het gat dicht te maken waar de gasleiding doorheen ging.
Even lekker kneden en in het gat aanbrengen en klaar.
Ja, dat was ook mijn idee, maar hoe zit het met de bewering dat FM791 is “goedgekeurd” door de netbeheerder, dat het gasdicht is, enzovoort?

Moet ik dat soort verantwoordelijkheid zelf op me nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeo
  • Nu online
PotatoChip schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:47:
Dit inderdaad... Vraag gewoon stellen aan de aannemer kan altijd. vaak slaan ze een rubberen afdichting tussen doorvoer en leiding.... Maar misschien heeft dit hier niet gepast. Dan zou ik zelf de pur er uit klauwen en de doorvoer afdichten met aquaswell kit.
Mooi, bedankt – Aquaswell is dus een andere optie, naast Stopaq.

Trouwens, met funderingsdoorvoer bedoel ik zoiets als: https://pvcbuis.com/avk-f...m-met-gasaansluiting-prod - misschien bestaat er zoiets alleen voor gas, dat weet ik niet.

Zo’n ding hebben we niet; het is gewoon een gat in de kelderwand. De aannemer heeft het pur-schuim FM791 aan de buitenzijde van de kelderwand aangebracht, rond de nieuwe gasleiding die door het oude gat loopt.

En mij is gezegd dat het gasdicht is en goedgekeurd door de netbeheerder.

[ Voor 59% gewijzigd door georgeo op 28-09-2025 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeo
  • Nu online
ChatGPT-opmerking over Aquaswell:
Ja, Aquaswell kan worden aangebracht rond de gele mantel en het gat in de muur, maar er zijn belangrijke aandachtspunten:
...
Beperkingen:
Zonder een doorvoerhuls/funderingsdoorvoer ligt de leiding direct tegen de muur. Dit verhoogt de mechanische belasting op de leiding bij eventuele beweging.

Aquaswell biedt op zichzelf geen mechanische bescherming; het is voornamelijk bedoeld voor water- en gasafdichting.

Best practice:
Idealiter wordt eerst een doorvoerhuls geïnstalleerd, waarna de annulaire ruimte wordt opgevuld met Aquaswell voor waterdichtheid.

Als een huls niet kan worden geplaatst, is Aquaswell nog steeds beter dan alleen schuim, maar de installatie is niet volledig conform NEN 1078 en kan op lange termijn risico’s hebben.

Dus ja, het is technisch toepasbaar rond de gele mantel, maar het is niet de ideale oplossing volgens de moderne normen.

[ Voor 7% gewijzigd door georgeo op 28-09-2025 04:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
georgeo schreef op zondag 28 september 2025 @ 03:04:
[...]

In het verleden hebben we ernstige lekkage van regenwater in de kelder gehad. Ik maak me nu zorgen dat het pur-schuim (FM791, getest volgens NEN EN 1027 en geschikt voor het afdichten van ramen en deuren, voor zover ik kan zien) niet het juiste materiaal is voor de buitenzijde van de kelder.

Wat mijn zorgen maakt, is dat mij is verteld dat het FM791-schuim is goedgekeurd door de netbeheerder, dat het gasdicht (?) is en dat het veel wordt toegepast. Toch zie ik dat het bijna als een spons water opneemt.

Hier is al gesproken over Stopaq, wat waarschijnlijk de juiste oplossing is.

De funderingsdoorvoer kwam alleen als een zijdetail in mijn onderzoek naar voren, maar de bouwnormen bestaan niet voor niets, of vergis ik mij?
Volgens mij lees je de helft van de reacties niet.
Je zoekt een meest recente bouwnorm op en legt deze op de casus van jouw oude(re) huis waarbij in opdracht van de netbeheerder een nieuwe gasleiding is getrokken.

Tuurlijk moet eea netjes worden afgewerkt, maar niet met 2025 norm voor nieuwbouw bij een kleine onderhouds klus, en zeker niet met een doorvoer waarbij je (als je het goed wilt doen volgens die norm) de fundering deels moet blootleggen.

Je enige valide punt is dat je kunt afvragen of de gebruikte pur geschikt is voor in vochtige grond. Dat kun je navragen.
Dat gezegd hebbende: je stalen leiding rechtstreeks door je fundering was hiervoor ook niet waterdicht. En die had meer kans op schade dan de nieuwe flexibele leidingen met mantel die ze gebruiken. En je hele fundering is niet waterdicht en neemt vocht op.

Dit is gewoon de standaard werkwijze voor vervangen gasleiding. Alleen de PUR is niet de standaard.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 28-09-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeo
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:32:
Je enige valide punt is dat je kunt afvragen of de gebruikte pur geschikt is voor in vochtige grond. Dat kun je navragen.
Bedankt voor je reactie. Ja, dat heb ik gevraagd; mij is gezegd dat het gasdicht is (niets over waterdichtheid) en goedgekeurd door de netbeheerder.

Hier is een product dat zowel water- als gasdicht is: https://www.soudal.com/nl...terdichting/soudapack-wst

Voor zover ik kan zien - dit wordt aangebracht tussen het gat en de gasleiding, niet echt aan de buitenzijde van de kelderwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 23:07
Komt alleen de gasleiding binnen in de kelder? Of ook nog andere infra zoals water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:59
georgeo schreef op zondag 28 september 2025 @ 03:04:
[...]In het verleden hebben we ernstige lekkage van regenwater in de kelder gehad. Ik maak me nu zorgen dat het pur-schuim (FM791, getest volgens NEN EN 1027 en geschikt voor het afdichten van ramen en deuren, voor zover ik kan zien) niet het juiste materiaal is voor de buitenzijde van de kelder.
Kun je aangeven waardoor die ernstige lekkage van regenwater in het verleden werd veroorzaakt?
En zijn daar toen maatregelen tegen genomen zodat dat niet meer voor kon komen?
Want het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een doorvoer van een gasleiding in de toekomst weer ernstige lekkage gaat veroorzaken. (Tenzij dat de HWA inwatert op dezelfde plek als waar de doorvoer van de gasleiding zit).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het grootste deel van de normen die in nederland worden gebruikt moet je als opdrachtgever "activeren" door ze in de opdracht mee te nemen. bij nieuwbouw wordt dat door bv woningborg gedaan. maar bij renovatie moet je dat doorgaans zelf doen. Er zijn alleen een aantal veiligheids normen die wel actief zijn (door het bouwbesluit) maar een norm voor waterdichtheid zit daar doorgaans niet bij. Als je lekkage wil voorkomen zou ik gewoon zelf de boel even afdichten met een geschikt product. het is niet ongewoon om een nieuwe doorvoor te maken als bewoner, maar die zal nooit door het gasbedrijf worden betaald en zal je moeten voorzien voordat de werkzaamheden beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33
Vraag aan de netbeheerder of er een uitvoerder langs kan komen om eea te beoordelen, omdat je je afvraagt of het wel waterdicht is afgewerkt.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeo
  • Nu online
Bedankt voor al jullie reacties.

In de tussentijd denk ik dat ik heb uitgezocht waar het gasdichte punt vandaan komt – het lijkt erop dat de normen voorschrijven dat er een gasdichte afdichting moet zijn tussen de gele kunststof mantel en het gat in de kelderwand, om te voorkomen dat gas in de wand lekt.

Het lijkt erop dat dit door de gehele diepte van de wand moet gebeuren, wat uiteraard niet mogelijk is door PUR-schuim aan de buitenzijde van de kelderwand aan te brengen, los van de waterdichtheid van het PUR-schuim en het feit dat het ondergronds wordt gebruikt.

Op deze manier aangebracht zijn er momenteel twee problemen:
  • het is niet gasdicht door de gehele diepte van de kelderwand
  • het is niet waterdicht
Vergis ik mij?
Pagina: 1