Quick step laminaat of ander alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:18
Beste allemaal,

Wij gaan uitbouwen en hebben ook een nieuwe vloer nodig. We zullen ook overstappen op vloerverwarming.
Nu zijn mijn vrouw en ik erg weg van de quickstep impressive ultra. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lijn in combinatie met vloerverwarming? Komt de warmte ook echt door het laminaat.

-PVC zijn we beide geen fan van en valt dus af.
-Keramische parket ben ik bang dat erg veel contactgeluid naar de buren gaat geven.

Voorwaarden zijn verder waterdicht, mijn robot moet kunnen dweilen. houten vloeren vinden we erg mooi maar veel te veel gedoe en niet waterdicht.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Marmoleum / Linoleum. https://www.forbo.com/flo...producten/linoleum/cer9l5

[ Voor 60% gewijzigd door No Hands op 27-09-2025 06:54 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:51
Waarom geen fan van PVC? Een goede PVC vloer is echt niet slechter dan een goede laminaat vloer en brengt wel voordelen in combinatie met vloerverwarming. Daarnaast kunnen pvc vloeren net zo realistisch zijn als een laminaatvloer (net als laminaat register embossing en v groef mogelijk) en loopt het ook nog eens prettiger (subjectief) en voelt het warmer aan.
Nadeel kan zijn de mileuimpact van PVC en omdat je mogelijk extra moet egaliseren en de bijkomende kosten daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

Thomg

Aww yiss

Zou toch wel even goed nadenken dat je dit wilt. Volgens quick-step heeft een 12mm dikke laminaat vloer een R waarde van 0.0717, dat is zeker niet mals aangezien hier nog een ondervloer bijkomt ook.
https://www.quick-step.nl...verwarming+Quick-Step.pdf
Dit gaat er dan ook nog eens vanuit dat er geen lucht tussen je vloerverwarming en (uiteindelijke) vloer zit.

Maar aangezien je in deze prijsklasse aan het kijken bent naar laminaat zou ik me geen zorgen maken dat een vloerenboer je een duurdere vloer wilt aansmeren, dus ik zou gewoon er bij 1 langs willen gaan en hun hierover je laten adviseren.

Ik zou ook zeker wel klik PVC meenemen in je overweging. Maar zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt allemaal

@No Hands linoleum hebben we naar gekeken maar de prints vinden we niet echt mooi.

@fixen @Thomg
Ik zie het naast de look niet zo zitten vanwege de mogelijke millieu impact.

De vloeren zaken waar we geweest zijn hebben ook vaak lamelparket aangeraden. Maar dit vind ik ook weer niet echt wat gezien waterdichtheid en mijn dweilrobot.
Wat dat betreft zou linoleum perfect wezen als het er kon uitzien als pvc.
Wat r waarde betreft. Duurt het dan lang voordat het warm is of wordt het niet warm.

[ Voor 8% gewijzigd door vangoghnl op 28-09-2025 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vangoghnl schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:23:

De vloeren zaken waar we geweest zijn hebben ook vaak lamelparket aangeraden. Maar dit vind ik ook weer niet echt wat gezien waterdichtheid en mijn dweilrobot.
Daar zou ik me persoonlijk geen zorgen om maken. De hoeveelheid water die een dweilrobot gebruikt is zo verwaarloosbaar klein; lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat negatieve gevolgen heeft voor een vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodatus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:57
Wij hebben ook laminaat op vloerverwarming gelegd. Geen Quick Step, maar 10mm laminaat van de Bauhaus met een standaard dun ondervloertje voor vloerverwarming. Vloer wordt prima warm en het huis ook.

PVC zal echter zeker beter werken. Je zult dan met name merken dat je lagere aanvoertemperaturen nodig hebt om de kamer op temperatuur te krijgen, je hoeft immers niet 'door een plank hout te stoken'. Voor een warmtepomp kan dit best een verschil in rendement (COP) geven. Heb je nog een gasketel, dan maakt het eigenlijk niks uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
fixen schreef op zondag 28 september 2025 @ 00:04:
Waarom geen fan van PVC? Een goede PVC vloer is echt niet slechter dan een goede laminaat vloer en brengt wel voordelen in combinatie met vloerverwarming. Daarnaast kunnen pvc vloeren net zo realistisch zijn als een laminaatvloer (net als laminaat register embossing en v groef mogelijk) en loopt het ook nog eens prettiger (subjectief) en voelt het warmer aan.
Nadeel kan zijn de mileuimpact van PVC en omdat je mogelijk extra moet egaliseren en de bijkomende kosten daarvan.
PVC bevat weekmakers omdat het anders zou afbrokkelen. Over die weekmakers is nog niet zoveel bekend maar weekmakers in andere product categorieën leveren wel wat vragen op. Ik zou alleen daarom geen PVC willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:50

LankHoar

Langharig tuig

Een houten vloer kun je ook prima dweilen, waarom maak je je daar zorgen over? Echt waterdicht is het alleen als je een stuk zeil plaatst. Met parket, tegels, en alles wat je tegen elkaar plaatst, zal (in de loop der tijd) wel minimaal vocht doorlaten.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
vangoghnl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 00:40:
Beste allemaal,

Wij gaan uitbouwen en hebben ook een nieuwe vloer nodig. We zullen ook overstappen op vloerverwarming.
Nu zijn mijn vrouw en ik erg weg van de quickstep impressive ultra. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lijn in combinatie met vloerverwarming? Komt de warmte ook echt door het laminaat.

-PVC zijn we beide geen fan van en valt dus af.
-Keramische parket ben ik bang dat erg veel contactgeluid naar de buren gaat geven.

Voorwaarden zijn verder waterdicht, mijn robot moet kunnen dweilen. houten vloeren vinden we erg mooi maar veel te veel gedoe en niet waterdicht.
Wij hebben zo'n vloer met vloerverwarming. Het huis wordt prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:09
No Hands schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:30:
[...]

PVC bevat weekmakers omdat het anders zou afbrokkelen. Over die weekmakers is nog niet zoveel bekend maar weekmakers in andere product categorieën leveren wel wat vragen op. Ik zou alleen daarom geen PVC willen.
Ik ben het niet met je oneens, weekmakers zijn echt ontzettend ongezonde troep. Maar aangezien de toplaag van laminaat ook kunststof is vraag ik me af of er veel verschil zit in "uitstoot" van weekmakers of andere schadelijke stoffen.
Dit zou bij beide type vloeren zo maar eens gelijk kunnen zijn. Uiteraard is bij PVC de gehele plank kunststof maar net als bij laminaat staat alleen de bovenlaag in contact met de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
chielmi schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:23:
[...]

Ik ben het niet met je oneens, weekmakers zijn echt ontzettend ongezonde troep. Maar aangezien de toplaag van laminaat ook kunststof is vraag ik me af of er veel verschil zit in "uitstoot" van weekmakers of andere schadelijke stoffen.
Dit zou bij beide type vloeren zo maar eens gelijk kunnen zijn. Uiteraard is bij PVC de gehele plank kunststof maar net als bij laminaat staat alleen de bovenlaag in contact met de lucht.
Ik wil ook geen laminaat, dus dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30
No Hands schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:52:
[...]

Ik wil ook geen laminaat, dus dat gaat goed.
Het ging om iemand anders hier toch?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Makkelijk schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:27:
[...]

Het ging om iemand anders hier toch?
Klopt maar er werd op mijn post gereageerd dus leek het me netjes om een antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
@Flying35 voelt het laminaat ook warm aan?

@de rest. Bedankt voor alle feedback we nemen dit mee. Lamelparket zou ook een optie kunnen zijn. Maar dat vraagt weer meer onderhoud. Lastig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
vangoghnl schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:41:
@Flying35 voelt het laminaat ook warm aan?

@de rest. Bedankt voor alle feedback we nemen dit mee. Lamelparket zou ook een optie kunnen zijn. Maar dat vraagt weer meer onderhoud. Lastig allemaal.
Nee het voelt niet warm aan. Op de badkamer hebben we tegels en daar voelt de vloer wel warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik denk dat topicstarter het aan het overdenken is. Je kunt prima een huis verwarmen met laminaat in combinatie met vloerverwarming. De verwarming reageert hooguit iets trager. Essentie is alleen dat de isolatie onder de vloer flink groter is dan de isolatie van de vloerafwerking. Bij een nieuwe uitbouw komt dat prima goed. Natuurlijk kies je een geschikte ondervloer.

Het is me wel een raadsel of je wel echt voor een vloer van EUR40/m2 moet gaan. Niets geschikts van 15-20 EUR/m2 bij de bouwmarkt?

Vochtbestendigheid is een kwestie van combinatie van laminaat en dweilapparaat. Waarom zou je trouwens continu dweilen en niet zuigen?

Over de andere punten:
Lamelparket is hout op hout gelijmd. Doordat het dikker is zal het iets meer isoleren. De ondervloer die mij daar ooit bij werd aangeraden (geen vloerverwarming) was een soort rubber wat veel te veel zou isoleren. Je zou dus de ondervloeropties goed moeten inventariseren. Bovendien: bewerkelijk!
Weekmakers: het is volstrekt logisch waarom PVC en linoleum weekmakers heeft, want het materiaal is flexibel. Laminaat heeft een harde toplaag. Dat sluit weekmakers nog niet geheel uit, maar hoge concentraties zou onlogisch zijn.
Keramisch parket is duur, maar verder natuurlijk prima te leggen conform een tegelvloer (wandisolatie om geluidsdoorgifte te minimaliseren?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:51
Ik begrijp je zorgen over weekmakers, maar tegenwoordig zijn de weekmakers in PVC niet meer dezelfde als vroeger. Vroeger werden vaak ftalaten gebruikt welke schadelijk zijn voor de gezondheid. Tegenwoordig zijn veel weekmakers in PVC vloeren gebasseerd op bijvoorbeeld sojaolie welke gemodificeerd wordt tot geëpoxideerde vetzuurolie (ESO) welke waarschijnlijk minder schadelijk zijn. Al moet ik wel toegeven dat het onderzoek hierin nog wat beperkt is.

[ Voor 12% gewijzigd door fixen op 28-09-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rukapul schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:10:
Ik denk dat topicstarter het aan het overdenken is. Je kunt prima een huis verwarmen met laminaat in combinatie met vloerverwarming. De verwarming reageert hooguit iets trager. Essentie is alleen dat de isolatie onder de vloer flink groter is dan de isolatie van de vloerafwerking. Bij een nieuwe uitbouw komt dat prima goed. Natuurlijk kies je een geschikte ondervloer.

Het is me wel een raadsel of je wel echt voor een vloer van EUR40/m2 moet gaan. Niets geschikts van 15-20 EUR/m2 bij de bouwmarkt?

Vochtbestendigheid is een kwestie van combinatie van laminaat en dweilapparaat. Waarom zou je trouwens continu dweilen en niet zuigen?

Over de andere punten:
Lamelparket is hout op hout gelijmd. Doordat het dikker is zal het iets meer isoleren. De ondervloer die mij daar ooit bij werd aangeraden (geen vloerverwarming) was een soort rubber wat veel te veel zou isoleren. Je zou dus de ondervloeropties goed moeten inventariseren. Bovendien: bewerkelijk!
Weekmakers: het is volstrekt logisch waarom PVC en linoleum weekmakers heeft, want het materiaal is flexibel. Laminaat heeft een harde toplaag. Dat sluit weekmakers nog niet geheel uit, maar hoge concentraties zou onlogisch zijn.
Keramisch parket is duur, maar verder natuurlijk prima te leggen conform een tegelvloer (wandisolatie om geluidsdoorgifte te minimaliseren?).
Linoleum heeft geen weekmakers, dat bestaat uit natuurlijke materialen. Lijnolie, jute, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
fixen schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:23:
Ik begrijp je zorgen over weekmakers, maar tegenwoordig zijn de weekmakers in PVC niet meer dezelfde als vroeger. Vroeger werden vaak ftalaten gebruikt welke schadelijk zijn voor de gezondheid. Tegenwoordig zijn veel weekmakers in PVC vloeren gebasseerd op bijvoorbeeld sojaolie welke gemodificeerd wordt tot geëpoxideerde vetzuurolie (ESO) welke waarschijnlijk minder schadelijk zijn. Al moet ik wel toegeven dat het onderzoek hierin nog wat beperkt is.
En dat is dus het 'gevaarlijke' nu denken we misschien dat het geen kwaad kan maar dat dachten we van roken ook, en asbest, en glasvezelisolatie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:09
Nouja laat mij alleen toevoegen dat als men voor PVC kliklaminaat gaat dat het echt perfect vlak moet zijn, uit ervaring kan ik je vertellen dat zelfs 1-2mm speling waar mensen lopen ervoor zorgt dat de groef afbreekt en het kliklaminaat eruit springt, en dan kan de hele vloer opnieuw..

Ik ben inderdaad ook op zoek naar "normaal" laminaat dat een waterplasje kan hebben (keuken).
Er is mij verteld dat er geïmpregneerde laminaat bestaat die waterafstotend is, maar ik kan het zo snel niet vinden. Wordt nergens expliciet vermeld.

Bij veel van die vloerboeren lijken ze SEO optimalisatie te hebben voor aqua laminaat enzovoorts, maar dan klikt men door en krijg ik een generieke laminaat pagina voor me zonder (waterafwerende) details..

[ Voor 45% gewijzigd door grasmanek94 op 29-09-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:03
Ik heb van QS de Impressive IM1855 (8mm dik). Daaronder heb ik een ondervloer van Heat-foil 1,2mm. Zowel de vloerverwarming als -koeling gaan gewoon goed hoor. Heb de slangen wel om de 10cm liggen (werd geadviseerd voor de koeling).

De ultra is wel 4mm dikker.. Waarom niet gewoon die van 8mm dik nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Krijnemans schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:41:
Ik heb van QS de Impressive IM1855 (8mm dik). Daaronder heb ik een ondervloer van Heat-foil 1,2mm. Zowel de vloerverwarming als -koeling gaan gewoon goed hoor. Heb de slangen wel om de 10cm liggen (werd geadviseerd voor de koeling).

De ultra is wel 4mm dikker.. Waarom niet gewoon die van 8mm dik nemen?
A top. Voelen de planken bij jou wel wat warmer aan als de vloerverwarming aanstaat?

We dachten aan de ultra voor beter kras bescherming. Hoelang heb jij ze al liggen en hoe is de vloer er aan toe? We hebben namelijk een mechel en 2 dochters in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:03
vangoghnl schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:53:
[...]

A top. Voelen de planken bij jou wel wat warmer aan als de vloerverwarming aanstaat?

We dachten aan de ultra voor beter kras bescherming. Hoelang heb jij ze al liggen en hoe is de vloer er aan toe? We hebben namelijk een mechel en 2 dochters in huis.
Ik heb de vloer alleen boven liggen. Tja, wat is warmer? Ze zijn in ieder geval niet koud. Ik loop gewoon lekker op blote voeten thuis.
De hond komt af en toe boven en zie nergens krassen. Geen kinderen, dus daar kan ik niks over zeggen.
Ik ben in ieder geval wel tevreden! Kunt de vloer ook gewoon (met mate natuurlijk) dweilen.
Pagina: 1