Windows 11 blijft Nederlands toetsenbord activeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 12:52
Ik heb hier een aantal Windows 11 Pro PC's die op random momenten ineens een Nederlands toetsenbord installeren/activeren. Er is echter volgens het configuratiescherm alleen maar een Verenigde Staten (Internationaal) toetsenbord geïnstalleerd.

De enige manier om hem weg te krijgen is door in het configuratiescherm eerst Nederlands toe te voegen om hem vervolgens direct te verwijderen. Hij staat standaard namelijk niet in de lijst, ook niet als hij wel actief is.

Na het verwijderen komt het issue vaak al snel weer terug, sowieso de volgende werkdag 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbBs4G8VtHPKD7OXQZKq2flSncA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OcHXupSKHPB9yYzW8eD2pPZO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHZDPHNErO56T7QShWR19qis9EY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YXlWawNM7UAS3CjmqdmswAU4.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 11% gewijzigd door WoBBeL op 26-09-2025 15:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Omdat je spreekt over meerdere machines, zit er dan ook iets van een tool achter zoals MS Intune?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 12:52
Nee, het zijn allemaal losstaande Windows installaties. De meeste met een lokale user.

[ Voor 21% gewijzigd door WoBBeL op 26-09-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik heb dat ook een tijdje gehad, op 1 machine krijg ik de keuze voor toetsenbordindeling ook niet weg van de taakbalk. Na een herstart staat 'ie er gewoon weer. Het viel me op dat 'ie tevoorschijn kwam toen ik per ongeluk (dikke vingers) linker Ctrl en Shift tegelijk indrukte, wat bedoeld is om te schakelen tussen indelingen wanneer je er meerdere geconfigureerd hebt

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

DDX

Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan dat ENG UK steeds terugkomt terwijl ik ENG US ingsteld hebt.
UK language pack toevoegen en verwijderen is de 'oplossing' maar het komt redelijk snel weer terug.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, dus het ligt niet aan mij :)

Vooral apart omdat ik nooit extra talen toegevoegd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

Een feest van herkenning, daar had ik niet op gerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:09

Kheos

FP ProMod
Kan het ook niet aan een app liggen die de NL indeling vereist waarop Windows die dan maar installeert / activeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:45
hier bij ons ook ineens ja.
vrij onhandig, had op een devmachine (hyperv guest op laptop) dat ik iedere 4e toetsaanslag keyb moest veranderen. sprong steeds op NL ipv VS-INT, windows-spatie.

nog geen finale oplossing kunnen vinden

[ Voor 6% gewijzigd door mvrtwkrs op 26-09-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

DDX

Ik heb zelf het idee dat het komt door de media die je gebruikt hebt om windows te installeren.
In mijn geval dus mogelijk een UK 'DVD' waarna ik gekozen heb voor US en dat die UK dan opeens weer terugkomt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:45
DDX schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:02:
Ik heb zelf het idee dat het komt door de media die je gebruikt hebt om windows te installeren.
In mijn geval dus mogelijk een UK 'DVD' waarna ik gekozen heb voor US en dat die UK dan opeens weer terugkomt.
Nee hier gewoon de door MediaCreater gedownload. (W11Pro, NL)
Klein vermoeden dat het office is, zal maandag is vragen bij niet-developers. We zijn met 3 dev's en hebben er alle drie last van, heb van anderen nog niks gehoord.

Maar ook hier dus idd niet geinstalleerde KB layout die werd geselecteerd.
Heb al wat tips geprobeerd maar werken allemaal voor korte duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:16
Ik loop hier ook tegen aan. Enige wat helpt is de taal verwijderen uit het register (ook omdat hij niet bij Instellingen staat).

Via deze link is het gelukt:
https://superuser.com/que...oard-layout-in-windows-11

Dus in de Preload registry key de bestaande entry verwijderen (0413). Sindsdien is het goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:45
Ik heb dit op mijn Surface book 3 ook. Staan twee talen in, maar handmatig wat je normaal zou verwachten, is er niets wat je kunt aanpassen. Zal bovenstaande ook eens proberen.
Had wel dat het een toetsenbord combinatie was welke ik redelijk vaak per ongeluk gebruik waarmee hij wisselt van indeling. Super irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Hier hetzelfde op 2 systemen. Omdat ik heel veel CTRL+SHIFT+F gebruik in mijn IDE is het extra vervelend dat de indeling steeds verandert.
Laatst daarom de hotkeys daarvoor uitgezet, maar vandaag stond de layout weer op NL :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mvrtwkrs schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:07:
[...]

Nee hier gewoon de door MediaCreater gedownload. (W11Pro, NL)
Klein vermoeden dat het office is, zal maandag is vragen bij niet-developers. We zijn met 3 dev's en hebben er alle drie last van, heb van anderen nog niks gehoord.

Maar ook hier dus idd niet geinstalleerde KB layout die werd geselecteerd.
Heb al wat tips geprobeerd maar werken allemaal voor korte duur.
Het 'keuzemenu' op de taakbalk wordt bij mij iig getriggerd door Notepad, merk ik zojuist. Enige keuze voor taal is NLD en INT en NL voor toetsenbord, terwijl ik pertinent zeker geen NL toetsenbord heb ingesteld. Als ik ga kijken bij geïnstalleerde toetsenborden staat er ook alleen US International. Lekkâh bezàg, Windows...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1