Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:21
Ik heb hier een aantal Windows 11 Pro PC's die op random momenten ineens een Nederlands toetsenbord installeren/activeren. Er is echter volgens het configuratiescherm alleen maar een Verenigde Staten (Internationaal) toetsenbord geïnstalleerd.

De enige manier om hem weg te krijgen is door in het configuratiescherm eerst Nederlands toe te voegen om hem vervolgens direct te verwijderen. Hij staat standaard namelijk niet in de lijst, ook niet als hij wel actief is.

Na het verwijderen komt het issue vaak al snel weer terug, sowieso de volgende werkdag 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbBs4G8VtHPKD7OXQZKq2flSncA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OcHXupSKHPB9yYzW8eD2pPZO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHZDPHNErO56T7QShWR19qis9EY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YXlWawNM7UAS3CjmqdmswAU4.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 11% gewijzigd door WoBBeL op 26-09-2025 15:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 17:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Omdat je spreekt over meerdere machines, zit er dan ook iets van een tool achter zoals MS Intune?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Nee, het zijn allemaal losstaande Windows installaties. De meeste met een lokale user.

[ Voor 21% gewijzigd door WoBBeL op 26-09-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:03

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik heb dat ook een tijdje gehad, op 1 machine krijg ik de keuze voor toetsenbordindeling ook niet weg van de taakbalk. Na een herstart staat 'ie er gewoon weer. Het viel me op dat 'ie tevoorschijn kwam toen ik per ongeluk (dikke vingers) linker Ctrl en Shift tegelijk indrukte, wat bedoeld is om te schakelen tussen indelingen wanneer je er meerdere geconfigureerd hebt

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:22

DDX

Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan dat ENG UK steeds terugkomt terwijl ik ENG US ingsteld hebt.
UK language pack toevoegen en verwijderen is de 'oplossing' maar het komt redelijk snel weer terug.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, dus het ligt niet aan mij :)

Vooral apart omdat ik nooit extra talen toegevoegd heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50

Yucon

*broem*

Een feest van herkenning, daar had ik niet op gerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:38

Kheos

FP ProMod
Kan het ook niet aan een app liggen die de NL indeling vereist waarop Windows die dan maar installeert / activeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-10 21:26
hier bij ons ook ineens ja.
vrij onhandig, had op een devmachine (hyperv guest op laptop) dat ik iedere 4e toetsaanslag keyb moest veranderen. sprong steeds op NL ipv VS-INT, windows-spatie.

nog geen finale oplossing kunnen vinden

[ Voor 6% gewijzigd door mvrtwkrs op 26-09-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ik heb zelf het idee dat het komt door de media die je gebruikt hebt om windows te installeren.
In mijn geval dus mogelijk een UK 'DVD' waarna ik gekozen heb voor US en dat die UK dan opeens weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-10 21:26
DDX schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:02:
Ik heb zelf het idee dat het komt door de media die je gebruikt hebt om windows te installeren.
In mijn geval dus mogelijk een UK 'DVD' waarna ik gekozen heb voor US en dat die UK dan opeens weer terugkomt.
Nee hier gewoon de door MediaCreater gedownload. (W11Pro, NL)
Klein vermoeden dat het office is, zal maandag is vragen bij niet-developers. We zijn met 3 dev's en hebben er alle drie last van, heb van anderen nog niks gehoord.

Maar ook hier dus idd niet geinstalleerde KB layout die werd geselecteerd.
Heb al wat tips geprobeerd maar werken allemaal voor korte duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:23
Ik loop hier ook tegen aan. Enige wat helpt is de taal verwijderen uit het register (ook omdat hij niet bij Instellingen staat).

Via deze link is het gelukt:
https://superuser.com/que...oard-layout-in-windows-11

Dus in de Preload registry key de bestaande entry verwijderen (0413). Sindsdien is het goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:33
Ik heb dit op mijn Surface book 3 ook. Staan twee talen in, maar handmatig wat je normaal zou verwachten, is er niets wat je kunt aanpassen. Zal bovenstaande ook eens proberen.
Had wel dat het een toetsenbord combinatie was welke ik redelijk vaak per ongeluk gebruik waarmee hij wisselt van indeling. Super irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier hetzelfde op 2 systemen. Omdat ik heel veel CTRL+SHIFT+F gebruik in mijn IDE is het extra vervelend dat de indeling steeds verandert.
Laatst daarom de hotkeys daarvoor uitgezet, maar vandaag stond de layout weer op NL :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mvrtwkrs schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:07:
[...]

Nee hier gewoon de door MediaCreater gedownload. (W11Pro, NL)
Klein vermoeden dat het office is, zal maandag is vragen bij niet-developers. We zijn met 3 dev's en hebben er alle drie last van, heb van anderen nog niks gehoord.

Maar ook hier dus idd niet geinstalleerde KB layout die werd geselecteerd.
Heb al wat tips geprobeerd maar werken allemaal voor korte duur.
Het 'keuzemenu' op de taakbalk wordt bij mij iig getriggerd door Notepad, merk ik zojuist. Enige keuze voor taal is NLD en INT en NL voor toetsenbord, terwijl ik pertinent zeker geen NL toetsenbord heb ingesteld. Als ik ga kijken bij geïnstalleerde toetsenborden staat er ook alleen US International. Lekkâh bezàg, Windows...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
De enige gemene deler die ik kan vinden is dat overal Unigetui op staat en Visual Studio code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

Dat heb ik er beide niet op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:23
FooLsKi schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:18:
[...]

Het 'keuzemenu' op de taakbalk wordt bij mij iig getriggerd door Notepad, merk ik zojuist. Enige keuze voor taal is NLD en INT en NL voor toetsenbord, terwijl ik pertinent zeker geen NL toetsenbord heb ingesteld. Als ik ga kijken bij geïnstalleerde toetsenborden staat er ook alleen US International. Lekkâh bezàg, Windows...
Dit lijkt het inderdaad te zijn.
Zonder Notepad open: CTRL-SHIFT doet niets, geen taalmenu in taakbalk
Met Notepad open (zelfs op achtergrond): CTRL-SHIFT wisselt tussen NL/INTL, taalmenu is ook in de taakbalk

Bijzonder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

WoBBeL schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:16:
De enige gemene deler die ik kan vinden is dat overal Unigetui op staat en Visual Studio code.
Nope, die heb ik beide op geen van mijn pc's of werklaptop staan. GGD is Notepad. Ook op mijn werklaptop kan ik het reproduceren door Notepad openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@FooLsKi hier kan ik het ook met Notepad triggeren...like what the heck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:05
Ik heb hier ook al weken last van op tig machines. Gekmakend. Anno 2025 is taal en toetsenbord nog steeds een ramp in Windows :'(

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Net weer UK language instaleld en verwijderd en daarna is ENG UK weer weg. (als in icoontje in taskbar is weg) en heb ik alleen ENG US.
Ik krijg het niet terug oid als ik notepad open trouwens.

En via powershell blijf ik deze output houden (of ik probleem nou wel of niet heb) :

> Get-InstalledLanguage

Language Language Packs Language Features
-------- -------------- -----------------
en-GB LpCab, LXP BasicTyping, Handwriting, OCR
en-US LpCab BasicTyping, Handwriting, Speech, TextToSpeech, OCR
nl-NL LpCab, LXP BasicTyping, Handwriting, TextToSpeech, OCR

Daar staat en-GB bovenaan terwijl die nu dus nergens mij te zien is in taal opties in settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:30

Twazerty

AVCHDCoder developer

FooLsKi schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:30:
[...]

Nope, die heb ik beide op geen van mijn pc's of werklaptop staan. GGD is Notepad. Ook op mijn werklaptop kan ik het reproduceren door Notepad openen.
Inderdaad hier ook te reproduceren door Notepad te openen.

Bizar. Zou niet meer zo moeilijk moeten zijn om het terug te traceren tot een wijziging bij Microsoft.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:30

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb hier toevallig een windows 11 laptop staan die nog op 21H2 staat (out of support). Notepad openen triggert ook daar direct het NL toetsenbord. Dus het zit vermoedelijk in de Notepad app vanuit de Store.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-10 16:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bij mij wordt ENG INTL toegevoegd als ik Notepad opstart (Win 11 Enterprise).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 08:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik had dit ook en heb het vrij rigoreus opgelost door in het register de key
code:
1
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layouts\00000413
te renamen naar 00000413-off. Dit verwijdert de Nederlandse keyboard layout.
En sinds dien is het niet meer voorgekomen dat hij automatisch overschakelt naar de Nederlandse layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Kwam er net achter dat het bij mij mis gaat om het moment dat ik via rdp connect naar bepaalde servers. (die net even andere region instellingen hebben)
Notepad triggered het bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-10 21:17
Ik had dit probleem ook op mijn werklaptop en kreeg het niet opgelost. Uit eindelijk is het de werkplekbeheerder van ons bedrijf wel gelukt. Ik kan er eventueel nog een mail aan wagen wat de stappen waren.

Ik herinner me iets van een verkeerde regstratie van de combinatie taal en toetsenbord.
Wellicht kan iemand proberen om onder Instellingen --> Taal en regio een taal toe te voegen met een VS toetsenbord. Daarna het huidige Nederlandse pakket verwijderen (incl. NL toetsenbord).
Kan zijn dat het niet mogelijk is om 2 keer Nederlands te installeren. Dan wellicht eerst een tweede taal toevoegen, NL verwijderen en daarna NL weer toevoegen opnieuw toevoegen met de juiste settings.

Aanvulling:
Ik heb de tekst teruggevonden:
Uiteindelijk bleek het dat Windows de taal en het toetsenbord apart weergeeft. De enige manier om dit op te lossen is door aan de Nederlandse taal een Nederlands toetsenbord toe te voegen, vervolgens de instelling sluiten en weer openen, en dan het Nederlands toetsenbord te verwijderen onder de Nederlandse taal. Dan blijft alleen Verenigde staten internationaal over.

[ Voor 24% gewijzigd door schumacher op 02-10-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ja en dat is tijdelijk, want keyboard komt weer vrolijk terug.

Ik ga nu de @Cassettebandje methode proberen, maar enkel 00000809 renamen naar 00000809-off heeft geen effect.
(https://learn.microsoft.c...lt-values?view=windows-11)
Heb hem daarna weer via toevoegen/verwijderen weg gekregen, nu even afwachten weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
Ik heb hier notepad verwijderd bij programma's en nu heb ik zogenaamd geen notepad meer maar nog wel de klassieke notepad (dus de versie zonder tabbladen, copilot etc) en die triggert het probleem niet meer.

Voor mij is het hiermee dus opgelost :P hopelijk komt er eens een echte fix :+

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 06-10-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Helaas trucje van @Cassettebandje heeft geen effect bij mij.
Language setting kwam net weer terug, kwam weer door rdp naar een server met net andere language settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjoop
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-10 19:36
Ik heb er ook gedonder mee VS Intl wordt NL. Zoveelste fout in Win 11, want ik hoef er zelf helemaal niets voor te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 00:59

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

WoBBeL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:07:
Ik heb hier notepad verwijderd bij programma's en nu heb ik zogenaamd geen notepad meer maar nog wel de klassieke notepad (dus de versie zonder tabbladen, copilot etc) en die triggert het probleem niet meer.

Voor mij is het hiermee dus opgelost :P hopelijk komt er eens een echte fix :+
Dank WoBBeL!

Bij mij onstaat het probleem dus als ik de nieuwe notepad open en dan CTRL+SHIFT indruk.
Oplossing is het verwijderen van de nieuwe notepad en het opzoeken van de oude notepad in C:\Windows
Dan heb ik niet alleen de oude vertrouwde notepad weer terug, maar dan verdwijnt ook het probleem met dat NLD toetsenbord

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnpeters
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-10 19:47
Exact dezelfde problemen hier met zowel privé als werkcomputers. Soms wordt alleen NLD toetsenbord toegevoegd, soms ook nieuwe talen. Zeer irritant. En inderdaat Notepad is de probleemveroorzaker, terwijl ik mijn taalsneltoetsen al veranderd had.

Helaas, de oplossing van @Cassettebandje werkt niet. Er wordt nu een naamloos toetsenbord toegevoegd.

Enige tijdelijke oplossing is ENG taal toevoegen en verwijderen en NLD toetsenbord toevoegen en verwijderen.

Microsoft geeft volgende aan in hun feedback:
Thanks for reporting this - this should be fixed with Notepad version 11.2508.28.0 which is currently rolling out to Insiders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had hier ook een poos last van. Ik heb de toetsencombinatie control shift uitgezet, en sindsdien geen last meer van gehad.

Go to settings.
Time & Language
Typing
Advanced keyboard settings
Input language hot keys
Change Key Sequence...

daar heb ik het gewoon uitgezet

[ Voor 51% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-10-2025 19:59 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:05
ArthurMorgan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:54:
Ik had hier ook een poos last van. Ik heb de toetsencombinatie control shift uitgezet, en sindsdien geen last meer van gehad.

Go to settings.
Time & Language
Typing
Advanced keyboard settings
Input language hot keys
Change Key Sequence...

daar heb ik het gewoon uitgezet
Hier nog steeds gekmakend, deze ga ik proberen. Kijken of het verschil maakt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1