Desktop Linux aan de man brengen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.474 views

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik heb een vraag voor iedereen hier op tweakers.net die ondernemer is en/of in de reclame en marketing werkt. Dan is het je dagelijks werk om van alles aan de man te brengen en heb je dus veel te vertellen op dat gebied.

Ben jij alleen hobbyist, techneut of iets anders en heb je die werk-ervaring niet: alsjeblieft, houd je in.
Op jou en wat jij allemaal weet en vind zit ik in eerste instantie niet te wachten.

Omdat onderwerpen zoals deze altijd wat wrevel oproepen bij mensen die heel erg pro-[een bepaald OS] zijn en ik vervelende reacties wil voorkomen wil ik even benadrukken dat ik persoonlijk evenveel van Microsoft, Apple, Google enz. "houd". Van ware liefde is nooit sprake. Ik ben nogal polygaam op OS gebied ;)

Dat komt omdat ik van jongs af aan met verschillende elkaar opvolgende systemen ben opgegroeid en om de zoveel tijd van het ene naar het andere systeem switch om mijn horizon te verbreden.

Soms leer ik daardoor bijvoorbeeld iets over Linux dat ik ook op Windows blijk te kunnen toepassen. Dat leid er dan weer toe dat ik beter in staat ben om Windows gebruikers te helpen.

Mijn vraag komt aan het einde van de volgende inleidende lap tekst aan bod:

Ik ben sinds kort lid van de NLLGG. Die vereniging vind het gewoon leuk als steeds meer mensen Linux op de desktop gaan gebruiken. Het al sinds lange tijd aangekondigde einde van de ondersteuning voor Windows 10 in oktober 2025 gaf die mensen een impuls om eens even flink gas te geven en allerlei initiatieven die het gebruik van Linux op desktop moeten promoten uit de grond te stampen.

Nu Microsoft besloten heeft om Windows 10 voor iedereen gratis met een jaar te verlengen is het nu even wat lastiger geworden om andere mensen over de streep te trekken.

Ik ben zelf vrijwilliger voor Laptop Revive en ik moet nu maar zien of ik de arme student die Linux Mint voor geïnstalleerd op een oude laptop aangereikt krijgt ervan kan overtuigen om direct Linux te gaan gebruiken. Ik sluit niet uit dat ik deze vraag ga krijgen: "maar er kan het eerste jaar toch gewoon nog Windows 10 op?"

Voor studenten bied dat allerlei voordelen, waaronder bijvoorbeeld een client voor netwerkprinters op scholen, opleidingen en universiteiten die wel voor Windows bestaat, maar niet voor Linux. Daar valt wel omheen te werken, maar bijvoorbeeld op de school waar ik zelf werk leid de workaround er toe dat je vanaf Linux alleen zwart-wit kunt printen. Wil je daar persé in kleur printen, dan moet je met Windows werken.

Dualboot Windows-Linux kan in zo'n geval een oplossing bieden, maar dualboot werkt in de praktijk alleen voor techneuten. Ik heb de ervaring dat niet-techneuten dualboot simpelweg niet benutten. Die gebruiken maar één OS, namelijk hun grote favoriet en laten het andere OS verslonzen. Het laat zich raden wat in het geval van Windows-Linux al gauw de grote favoriet wordt.

Bovendien werkt Laptop Revive volgens het KISS principe: Keep It Simple Stupid.
Dualboot is geen KISS.

Dat moet je daarom gewoon niet aan willen bieden als je Linux aan de man wilt brengen.

Anyway, de NLLGG en vergelijkbare partijen hier in Nederland willen dus desktop Linux aan de man brengen. Ze willen het marktaandeel wat groter zien worden, het liefst zo snel mogelijk.

Dat ik daar aan mee doe wil niet zeggen dat ik er kritiekloos tegenover sta of dat ik in een depressie beland als het uiteindelijk niet lukt. Het lijkt mij dat er nogal wat valt af te dingen aan de argumenten die zij aandragen, alsof daar vooraf niet genoeg onderlinge discussie over heeft plaats gevonden.

Maar wat ik er van vind vind ik eigenlijk helemaal niet zo interessant. Ik weet immers al wat ik zoal vind en mijn mening is maar beperkt gefundeerd. Ik wil dat fundament verbreden.

Nu komt mijn vraag aan de mensen die in de reclame en marketing werken: wat vind jij van de wijze waarop de Linux evangalisten te werk gaan? Wat vind je van hun overtuigend bedoelde argumenten om nieuwe zieltjes te winnen? En hoe groot schat je hun kansen op succes in?

Zie o.a. het lijstje dat hier staat. Draag wat mij betreft in de vraag-antwoord discussie die ik wil zien ontstaan vergelijkbare lijstjes aan die je zelf gevonden hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik vind met name het geneuzel over de verschillende distros vervelend. Vanuit niet-tech gebruikers oogpunt zijn dat echt non-discussies.

Verder ben ik ook geen fan van de discussie over LibreOffice (etc) vs MS Office. Nadat ik het een tijdje geprobeerd heb ben ik tot de conclusie gekomen dat LibreOffice als gewone gebruiker toch wel wat gedoe geeft als je afhankelijk bent documentuitwisseling. Maar de webinterface van MS Office is helemaal niet zo slecht meer. Daarom is naar mijn idee de combi van Linux + de webclients van MS Office misschien wel een veel logischere dan gelijk van zowel OS als office pakket wisselen. Ja, ik realiseer me dat je dan nog steeds afhankelijk bent van big tech en dat Onedrive de laatste keer dat ik keek ook nogal een dingetje was, maar je moet ergens beginnen.

edit; nog een ander punt is dat zelf kunnen kiezen nogal onderdeel van de ideologie is. Dat zie je ook terug in de distro-discussies. Maar dat wil de gemiddelde niet-technische user helemaal niet. Doordat deze vrije keuzes onderdeel van het DNA zijn, zijn tutorials vaak ook zo geschreven. ('je kunt nu de installer downloaden of kiezen voor een portable zip bestand. Oja en kies ook nog even de juiste mirror'). Dit sluit niet aan bij de belevingswereld van de doelgroep die je wil overtuigen.

Maak een duidelijk verhaal. "Die computer van je is prima, als je deze paar stappen volgt zien je schermen net iets anders uit maar kun je er weer prima mee vooruit". Als mensen toch iets anders willen of over bepaalde zaken willen kiezen vallen ze gewoon niet in de doelgroep en hoef je er wat dit verhaal betreft geen rekening mee te houden. Zorg dan dat je een alternatief traject daarvoor hebt door ze in de linux community onder te dompelen. Als ze die keuzes willen maken is dat waar ze thuishoren.

Ohja. Laat alsjeblieft iemand de layout van https://endof10.org/nl/ onder handen nemen. hoewel het misschien wel weer goed aansluit bij de 80+ doelgroep, voelt lekker vertrouwd :+

[ Voor 44% gewijzigd door Yucon op 26-09-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Imo moet eerst wat meer nagedacht worden over welke doelgroepen je wilt aanspreken, en op welke manier dat het beste gaat. Dan kun je wat gerichter campagnes opzetten.

Bijvoorbeeld de wat oudere generatie welke een oudere W10 laptop hebben staan puur om eens te e-mailen of wat internetbankieren. Hier zul je mogelijk wat kunnen met de argumenten omtrent veiligheid en bankieren als W10 end-of-life is. Daarnaast kun je dan gaan nadenken hoe je die mensen bereikt. Via TikTok/IG advertenties lijkt me dan bijvoorbeeld niet de beste manier.

Bovenstaand even los van de inhoud. Het is een utopie dat iedereen gaat overstappen, zoals je zelf ook al aangeeft is het gewoon niet altijd makkelijker of beter. Maar er zijn ongetwijfeld gebruikers waar het wél prima voor kan werken. Die zul je moeten bereiken met een goed en overtuigend verhaal.

Los van het goede verhaal zie ik een (flinke) drempel voor sommige om even een "Klik hier voor een willekeurige techneut" call-to-action te doen. En daarnaast een stukje begeleiding ná de overstap. Dat laatste zouden jullie in kunnen voorzien (video om de verschillen even duidelijk te maken, "Waar is mijn internet?" <- mensen zijn het icoontje van Edge kwijt etc.).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ben ruim een decennium zelfstandig ondernemer en werk momenteel in de marketing. Mag ik nu wat van je vraag vinden?

Ik vind wat van je sprong naar marketing. Waarom lijk je te denken dat Linux niet goed genoeg wordt geadverteerd?

Laat ik het anders vragen: waarom krijgt de NS de mensen niet meer de trein in? Zou het zijn omdat ze niet genoeg reclame maken, of omdat een auto voor de deur gewoon twintig keer handiger en goedkoper is?

Er is geen noodzaak aan switchen, er is niks wat Linux beter doet dan Windows voor de gemiddelde consument, men krijgt Windows (praktisch) gratis bij de pc, iets nieuws leren kost moeite, enzovoorts.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
CodeCaster schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:48:
Ik vind wat van je sprong naar marketing. Waarom lijk je te denken dat Linux niet goed genoeg wordt geadverteerd?
Goede vraag. Mijn antwoord:

Ga hier naar toe:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

Vink onderaan alles af, behalve Linux.

Dan blijft er één lijntje over.

Vergeet gemakshalve even die hele discussie over de betrouwbaarheid van dit soort statistieken. Ikzelf beschouw zo'n lijntje als een schatting die in de buurt komt van de werkelijkheid, niet als een exacte waarheid.

Bedenk bij het verloop van dat lijntje eens dat er in die tijd wereldwijd steeds meer mensen bijgekomen zijn die desktop Linux aan de man proberen te brengen, waardoor daar op steeds meer uiteenlopende manieren energie in wordt gestopt, terwijl je het lijntje nog steeds nauwelijks omhoog ziet gaan en op punten zelfs ziet dalen. Dan gaat er toch iets echt niet goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 20:50
Linux op de desktop is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Zowel Windows als OSX bieden een goede gebruikerservaring, en hebben allebei voldoende support, zowel commercieel als vanuit communities. Bij de ontwikkeling van Linux ligt de focus op het datacenter, niet op de desktop. De marketing van Linux volgt de focus van de ontwikkeling.

/insert Year of the Linux desktop meme

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:13:
Ik heb een vraag voor iedereen hier op tweakers.net die ondernemer is en/of in de reclame en marketing werkt. Dan is het je dagelijks werk om van alles aan de man te brengen en heb je dus veel te vertellen op dat gebied.

Ben jij alleen hobbyist, techneut of iets anders en heb je die werk-ervaring niet: alsjeblieft, houd je in.
Op jou en wat jij allemaal weet en vind zit ik in eerste instantie niet te wachten.
Lijkt me echt de manier om mensen enthousiast te maken voor hoe je Linux wil marketen of daar een top-topic voor wil starten in Linux en overige clients ; en dat straalt lekker op NLLGG nu. Dit heb je ook met ze overlegd dat je hier op GoT erover ging beginnen?

Maar, gezien je zelfkennis en interesse: waar is de sales-pitch vanuit jou waarom men niet moet verlengen met Windows 10? Of in ieder geval niet meer moet kiezen voor Windows 11? Want je zoekt nu een oplossing (EOL Windows 10) waar het alternatief (Windows 11) al 4 jaar op de markt is.

Dus welke argumenten, sales-pitch, inzichten, etc heb jij nu zelf al bedacht om komende overstappers Windows 10 en/of bestaande "moet" Windows 11 gebruikers over te krijgen naar Linux?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als ondernemer gebruik ik veel 3rd party software die gewoon niet op Linux werkt (autodesk/enscape etc.)

ps. voor mijn moeder na 5 jaar maar weer eens gewoon een nieuwe pc gekocht met windows 11. Ik heb geen zin om elke week met een 75 jarige aan de telefoon te hangen omdat er weer eens iets niet doet zoals ze gewend is.

[ Voor 71% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:23:
[...]
Lijkt me echt de manier om mensen enthousiast te maken voor hoe je Linux wil marketen of daar een top-topic voor wil starten in Linux en overige clients ; en dat straalt lekker op NLLGG nu. Dit heb je ook met ze overlegd dat je hier op GoT erover ging beginnen?
Waarom zou ik dat doen? Ik ben toch geen bestuurslid bij NLLGG? Ik heb daar geen voorbeeldfunctie, geen speciale verantwoordelijkheid... Ik ben er gewoon deelnemer op basis van mijn eigen gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:59:
[...]

Goede vraag. Mijn antwoord:

Ga hier naar toe:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

Vink onderaan alles af, behalve Linux.

Dan blijft er één lijntje over.

Vergeet gemakshalve even die hele discussie over de betrouwbaarheid van dit soort statistieken. Ikzelf beschouw zo'n lijntje als een schatting die in de buurt komt van de werkelijkheid, niet als een exacte waarheid.

Bedenk bij het verloop van dat lijntje eens dat er in die tijd wereldwijd steeds meer mensen bijgekomen zijn die desktop Linux aan de man proberen te brengen, waardoor daar op steeds meer uiteenlopende manieren energie in wordt gestopt, terwijl je het lijntje nog steeds nauwelijks omhoog ziet gaan en op punten zelfs ziet dalen. Dan gaat er toch iets echt niet goed.
Je interpreteert mijn vraag (bewust?) verkeerd.

Je constateert een probleem: er wordt te weinig Linux gebruikt. Je springt naar een oplossing: er moet meer reclame voor gemaakt gaan worden.

Waarom denk je dat dat de oplossing is?

Je kunt een lijst met ijzersterke, waterdichte argumenten aandragen waarom Linux beter zou zijn op de desktop dan Windows, maar als dat mensen zou overtuigen, zou ook iedereen biologisch eten.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 26-09-2025 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:29
Ik zou het boek "the tipping point" eens lezen. Dat geeft wel een leuk inkijkje in de menselijke psychologie en hoe bepaalde rages ontstaan.
Meestal gaat dat via een hele kleine groep "connectors". Een soort influencers. Als zij om zijn dan krijgt een idee ineens tractie.

Dit lijkt as we speak op dit moment gaande te zijn met desktop linux in de gamers community. Ik kwam pas deze quote tegen.
It's pretty wild, the tone around Linux among gamers has changed dramatically in the last twelve months.

All over Reddit, all the cool kids are running Linux.

The biggest thing I've noticed, is in lots of conversations that basically go "but I can't do x, Linux will always be a toy" the response is often just "that's fine, the growth is so fast now, it's totally cool if you run Windows, no one cares" and the conversation just sort of stops, often that guy comes back like "no no I can still run it, I'm cool too." A year ago, that would have baited a bunch of people to talk about how you just have to install such and such for hours.
Geen idee of het waar is, maar we gaan het zien. Misschien zit desktop linux al heel dicht bij de kritische tipping point en wil straks iedereen over.
Ik heb zelf het gevoel dat er iets aan het borrelen is, maar only time will tell..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er is geen noodzaak aan switchen, er is niks wat Linux beter doet dan Windows voor de gemiddelde consument, men krijgt Windows (praktisch) gratis bij de pc, iets nieuws leren kost moeite, enzovoorts.
Er is wel een reden om te switchen, het aankomende einde van de ondersteuning, het betalen voor ondersteuning per volgend jaar. Maar de meeste eindgebruikers weten niets van Linux. Windows is overigens niet gratis, de fabrikant betaalt er voor aan Microsoft en dat zit in de aankoopprijs.

Het iets nieuws leren is niet zo van belang als het lijkt, als bijvoorbeeld Libre Office net zo goed werkt als MS Office 2010, 365 kost meer moeite. Linux is beschikbaar in een format waarop het herkenbaar is voor Windows gebruikers, bijvoorbeeld Linux Mint met Cinnamon ziet er net uit als Windows 10. Het probleem is dat mensen de kennis ontberen om deze keuze te maken, want er kan prima worden doorgewerkt met oude computers en dat is een incentive om de overstap wel te maken. Maar ze kennen dat alternatief niet.

@Uruk-Hai Ik zou de vraag aanpassen naar: hoe kun je het doel bereiken met behulp van marketingtechnieken (hoe/wat/waar)? Wat Linux evangelisten doen is niet zo van belang. Een evangelist is iemand met een rechtlijnig geloof die dat uitdraagt als de waarheid. In NLGG zie ik soms mensen die dat hebben en minpunten totaal negeren, maar ik kijk zelf liever naar alle feiten en ik "geloof" in dat kader dat Linux een prima alternatief is voor eenvoudige browser- en tekstverwerkgebruikers. Mits ze iemand hebben die het voor ze erop zet en eens in de zoveel jaar onderhoudt. Als je tegen zulke gebruikers zegt dat het een nieuwe versie is zouden ze het ook geloven, het is een kwestie die vooral tussen de oren zit. Het klinkt hen als een downgrade in de oren om naar Linux te gaan vanwege de Windows 11 situatie omdat het van buitenaf min of meer wordt opgedrongen (het alternatief van extra geld uitgeven vind niemand leuk wegens de effecten van dopamine in de hersenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
CodeCaster schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:30:
[...]
Je constateert een probleem: er wordt te weinig Linux gebruikt. Je springt naar een oplossing: er moet meer reclame voor gemaakt gaan worden.

Waarom denk je dat dat de oplossing is?
Ik denk niet dat er meer reclame voor gemaakt moet worden, ik denk dat dat vooral op een andere manier moet gebeuren. De manier waarop het nu gebeurd zet geen zoden aan de dijk.

Als ik kijk naar andere manieren om Linux breed onder de aandacht te brengen, zoals goed onderwijs, dan is het een stuk simpeler waarom Linux niet aanslaat bij de grote massa. Er wordt simpelweg niets over uitgelegd.

Ik had vanmiddag een jongen naast me zitten die ik kon uitleggen wat het voordeel is van switchen tussen verschillende systemen: je kunt uitwijken, het verbreed je horizon, je leert per systeem op een iets andere manier waarop je nieuwtjes oppikt die je met het andere systeem niet of niet zo snel waren opgevallen en wat het allerbelangrijkste is: je leert werken op basis van principes en niet op basis van specifieke producten.

En misschien nog wel veel belangrijker: nieuwe dingen leren is leuk. Leer je met meer systemen werken, dan leer je meer nieuwe dingen. Daar wordt je leven alleen maar leuker van.

Nog iets anders: uiteindelijk zijn OS'en net als allerlei hardware stukken gereedschap voor een doe-proces, zoals een maak-proces. Hoe meer gereedschap je kent, des te beter je in staat bent om te bereiken wat je precies wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vergeet het. Gaat geen indruk maken.
Beetje het zelfde verhaal de uk er van te overtuigen om aan de goede kant van de weg te rijden. Of de usa van 5 walvissen per 100 meter overtelaten stappen naar cm m en km..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik mis heel erg wat nou mijn voordelen zijn om (zakelijk) een linux distro te gebruiken. Als er bepaalde handige (gratis/opensource) applicaties zijn, zijn die er vaak ook voor windows en als dat niet native is dan wel via wsl/docker.

Mijn dagelijks werk is 85% gerelateerd aan linux, voornamelijk centos en ubuntu) de rest windows, osx en een enkele chromeos machine. Hoe graag ik het zou willen kan ik zelf niet native linux draaien, teveel dingen die ik mis. Vroeger was het dan een windows vm ernaast of omslachtig dual-boot maar dat is allemaal niet meer nodig met windows en wsl.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 21:42
Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:48:
En misschien nog wel veel belangrijker: nieuwe dingen leren is leuk. Leer je met meer systemen werken, dan leer je meer nieuwe dingen. Daar wordt je leven alleen maar leuker van.
Het feit dat jij iets leuk vindt maakt dat nog geen waarheid voor alle andere 8 miljard aardbewoners.

De meest mensen blijken juist gewoontedieren te zijn die bij voorkeur alles hetzelfde houden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mrmrmr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:44:
[...]

Er is wel een reden om te switchen, het aankomende einde van de ondersteuning, het betalen voor ondersteuning per volgend jaar. Maar de meeste eindgebruikers weten niets van Linux. Windows is overigens niet gratis, de fabrikant betaalt er voor aan Microsoft en dat zit in de aankoopprijs.
Totdat PC's gaan weigeren op te starten, gaat niemand dat wat boeien. Weet je hoeveel machines er met XP, Vista, 7 zijn blijven draaien tot ze 8, 10, 11 praktisch gratis weggaven en pushten via Windows Update?
[...]

Ik denk niet dat er meer reclame voor gemaakt moet worden, ik denk dat dat vooral op een andere manier moet gebeuren. De manier waarop het nu gebeurd zet geen zoden aan de dijk.

Als ik kijk naar andere manieren om Linux breed onder de aandacht te brengen, zoals goed onderwijs, dan is het een stuk simpeler waarom Linux niet aanslaat bij de grote massa. Er wordt simpelweg niets over uitgelegd.
We hebben "onbekend maakt onbemind", maar dat maakt het tegendeel niet ineens waar. Nogmaals: waarom denk jij dat er meer mensen naar Linux gaan overstappen als ze erover te horen krijgen? Is het zoveel beter, makkelijker, logischer, en dan nog, sinds wanneer zijn rationele argumenten dermate doorslaggevend dat ze het merendeel van de mensen meekrijgen?

Nog iets anders: uiteindelijk zijn OS'en net als allerlei hardware stukken gereedschap voor een doe-proces, zoals een maak-proces. Hoe meer gereedschap je kent, des te beter je in staat bent om te bereiken wat je precies wilt.
Veel mensen willen helemaal niks nieuws leren om hetzelfde te blijven doen. Verandering is vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
CodeCaster schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:13:
[...]
We hebben "onbekend maakt onbemind", maar dat maakt het tegendeel niet ineens waar. Nogmaals: waarom denk jij dat er meer mensen naar Linux gaan overstappen als ze erover te horen krijgen? Is het zoveel beter, makkelijker, logischer, en dan nog, sinds wanneer zijn rationele argumenten dermate doorslaggevend dat ze het merendeel van de mensen meekrijgen?
Bijvoorbeeld?

Ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die de overstap gaan maken uit pure nieuwsgierigheid als ze er eenmaal mee in aanraking zijn gekomen. De mens is van nature nu eenmaal nieuwsgierig.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-09-2025 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:22:
[...]

Bijvoorbeeld?

Ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die de overstap gaan maken uit pure nieuwsgierigheid als ze er eenmaal mee in aanraking zijn gekomen. De mens is van nature nu eenmaal nieuwsgierig.
Net zoals ongeveer maximaal 1% van de mensen een andere uitlaat op hun motor zet, een spoilertje op hun auto monteert, de variorolletjes van hun scooter vervangt of een andere bel op hun fiets zet. Voor de rest van de mensen is hun vervoermiddel gewoon een apparaat om hen van A naar B te brengen, en de rest zal ze een zorg zijn. Van puur blootstelling verwacht ik niet dat het een significante hoeveelheid switchers gaat veroorzaken.

Pas als je dat wél kunt aantonen, wordt je oorspronkelijke vraag relevant en interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 22:09

Kheos

FP ProMod
Linux slaat niet aan omdat het niet voorbij het label 'anders' geraakt.
Wil je dat mensen switchen (waarom zou je dat in godsnaam willen?) moet je ze overtuigen dat Linux 1)even goed is als wat ze nu gewoon zijn (dus dat alle vertrouwde tooltjes blijven werken zoals men dat gewoon is. Dit is al een punt waar Linux plat gaat, al wordt de kloof kleiner) en dat Linux
2) beter of sneller is of dat je er meer mee kunt of zaken makkelijker mee kunt. Daar gaat Linux meestal ook plat.
En als je somehow voorbij de eerste 2 zaken geraakt kom je bij het grootste nadeel (wat Linux fanaten als grootste voordeel zien): de keuzes. Je hebt een bos aan distro's en desktop managers en het advies is dan meestal 'ja, da's Linux hé. Je gaat toch echt je huiswerk moeten doen zodat je weet wat de voor en nadelen van flatpacks zijn en welk KDE of Gnome het beste past en welk filesystem het best is en in welke folders je files en apps terecht komen '. Hoe ga je daar de huis tuin en keuken pc gebruiker mee overtuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:13:
Totdat PC's gaan weigeren op te starten, gaat niemand dat wat boeien. Weet je hoeveel machines er met XP, Vista, 7 zijn blijven draaien tot ze 8, 10, 11 praktisch gratis weggaven en pushten via Windows Update?
Daar zijn cijfers van met verschillende graad van betrouwbaarheid. Microsoft is de enige die de beste cijfers heeft en die deelt ze niet. Overgens gaat het met name om het gratis weggeven van Windows 10 en 11. Windows 7 naar 8 was betaald en weinigen deden dat want doorslaggevende voordelen waren er niet. De overgang van Windows 7 naar 10/11 heeft zo'n 7 jaar geduurd vanaf 2015.
We hebben "onbekend maakt onbemind", maar dat maakt het tegendeel niet ineens waar. Nogmaals: waarom denk jij dat er meer mensen naar Linux gaan overstappen als ze erover te horen krijgen?
Dat laatste denk ik niet. Het hoe te overtuigen is de kwestie denk ik.

Gaandeweg zijn er al een aantal voordelen gegeven in dit topic:
- gratis
- sneller
- geen stijle leercurve

Nadelen:
- installatie
- overstap naar de volgende versie
Is het zoveel beter, makkelijker, logischer, en dan nog, sinds wanneer zijn rationele argumenten dermate doorslaggevend dat ze het merendeel van de mensen meekrijgen?
Rationaliteit zou het juist makkelijker maken, maar zoals ik schreef is dat niet hoe mensen er mee omgaan.
Veel mensen willen helemaal niks nieuws leren om hetzelfde te blijven doen. Verandering is vervelend.
Vind ik ook. Toch is elke versie van Windows 7/8 - 10 -11 anders. Het gaat dus meer om de interpretatie dan de werkelijkheid aangezien de leercurve in Linux niet veel anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orinoko
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 16:18
Zolang Windows in 9/10 gevallen is voorgeinstalleerd als je een nieuwe pc koopt in de winkel, wordt het lastig om hier verandering in te brengen. Is het goed advies om iemand met een verouderd systeem zonder TPM over te laten stappen op Linux, waarbij de systeemvereisten minder kritisch zijn? Of is het gewoon tijd voor een nieuw systeem? Hetzelfde geldt voor smartphones. Na 5-6 jaar houdt het meestal wel op met updates en ik voel me er niet prettig bij om internet bankieren te doen op een Android 9 toestel. Enorme e-waste, maar we leven nou eenmaal in een digitaal tijdperk, waarbij elke dag digitale slachtoffers vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik zie niemand klagen als men een MacBook krijgt. Dat is ook anders, maar daar blijkt de leercurve geen belemmering te zijn. Maar Apple is hip en Linux is voor de nerds, en niemand wil een nerd zijn door anderen gezien worden als een nerd. Het is geen object wat men gemakkelijk kan tonen om mee te pronken. Elektrische wagens zijn in zekere mate ook een mooi voorbeeld en er zullen er vast nog wel te vinden zijn. In die optiek begrijp ik wel dat OP het heeft over een marketingprobleem. Maar dan moet je ofwel kunnen status ontlenen aan je product of een positief gevoel opwekken terwijl het eigenlijk niet wezenlijk anders werkt. Linux past daar niet echt goed in. Er zijn er genoeg zaken te bedenken waar linux wél een voordeel oplevert, maar die passen niet bij de eerdere twee voorwaarden.

Dit allemaal lost van het feit of je überhaupt marketing wil opzetten voor een niet-commercieel product.

[ Voor 6% gewijzigd door mieJas op 26-09-2025 17:22 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Ja, dat is wel zo. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht.

Een Linux laptop van Laptop Revive kan niet doorgaan voor een status object, zowel functioneel (accu) als qua uiterlijk.

Wat dat betreft vind ik het ook wel jammer dat de laptops van bijvoorbeeld System76 en LaptopmetLinux er uit zien als 1000-in-een-dozijn artikelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-09-2025 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:25
Het is simpel, zorg ervoor dat Linux op de desktop beter is dan Windows of macOS. Dan komt de gebruiker vanzelf.

Aangezien Linux op de desktop echt lachwekkend onbruikbaar is voor het merendeel van de gebruikers, wat het al meer dan 20 jaar is, heb je nog wel iets te doen als ontwikkelaars.

En dat zeg ik als Linux gebruiker van zo ongeveer het eerste uur. Linux is geweldig in veel gevallen, maar op de desktop is er niet 1 van helaas.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:30:
Het is simpel, zorg ervoor dat Linux op de desktop beter is dan Windows of macOS. Dan komt de gebruiker vanzelf.
Misschien kan de regering Trump hier een rol in spelen als die op het idee komt om alle Europeanen onder druk te zetten door Apple en Microsoft als machtsmiddel in te zetten.

De kans is natuurlijk klein dat zij de gewone man in Europa te grazen willen gaan nemen, maar aan de andere kant: in hun eigen land gebeurd dat ook al door voedselbonnen te schrappen en hele bevolkingsgroepen uit te sluiten, dus wie weet wat de toekomst brengt.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-09-2025 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
mieJas schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:20:
Ik zie niemand klagen als men een MacBook krijgt. Dat is ook anders, maar daar blijkt de leercurve geen belemmering te zijn. Maar Apple is hip en Linux is voor de nerds, en niemand wil een nerd zijn door anderen gezien worden als een nerd. Het is geen object wat men gemakkelijk kan tonen om mee te pronken.
Mwoah, denk dat je hiermee veel te kort door de bocht gaat. Het is zeker zo dat Apple een bepaalde status heeft, maar het is heeft pas een vlucht genomen toen de moderne MacBooks met het moderne macOS uitkwam. In tegenstelling tot Linux op de desktop is macOS vrij eenvoudig te begrijpen, zit het goed in elkaar, is het eenduidig, lijkt het op veel vlakken op Windows en zit er een grote organisatie achter die de kwaliteit en betrouwbaarheid bewaakt.

Zeg maar alles wat Linux mist. Dankzij de tig distro's, tig desktop opties, hoge mate van technische kennis die nodig is op sommige vlakken, inconsistente interface omdat er allerlei hobbyisten aan werken die niet samenwerken en waar er weinig eindcontrole is.

Ik voorspel je nu al dat Linux bij het vertrek van Linus ook een snelle dood gaat sterven. Linus heeft het belangrijkste van Linux in een ijzeren greep (de kernel + essentiële software) waardoor er voldoende kwaliteitscontrole is op dat vlak. Als dat stopt dan zal je zien dat elke ontwikkelaar gaat zitten freelancen en zelf van alles gaat bedenken, het resultaat zal zijn dat het allemaal als los zand uit elkaar valt. Uiteraard met de slag om de arm dat Linus een waardig opvolger zal krijgen die net zoveel draagvlak heeft.

Je kan van Apple en Microsoft van alles vinden, maar beiden zijn gewoon een gedegen organisatie waarin de processen op orde zijn en de kwaliteit voldoende gewaarborgd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:36:
[...]

Misschien kan de regering Trump hier een rol in spelen als die op het idee komt om alle Europeanen onder druk te zetten door Apple en Microsoft als machtsmiddel in te zetten.

De kans is natuurlijk klein dat zij de gewone man in Europa te grazen willen gaan nemen, maar aan de andere kant: in hun eigen land gebeurd dat ook al door voedselbonnen te schrappen en hele bevolkingsgroepen uit te sluiten, dus wie weet wat de toekomst brengt.
Ik begrijp de relevantie met Trump niet maar zal je alvast uit de droom helpen, Trump gaat op dit vlak helemaal niks veranderen of bereiken. Over iets meer dan 3 jaar is meneer Trump verleden tijd en komt er weer een ander poppetje.

Los van dat Europa en de gewone mens in Europa alles behalve onder de indruk is van de wortel in het witte huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:38:
[...]
[...Allemaal voorspellingen...]
Ik heb twee vragen voor je, omdat je zo ontzettend zeker van je zaak lijkt te zijn:
Waar heb jij je kristallen bol vandaan?
Was hij erg duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mieJas schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:20:
Ik zie niemand klagen als men een MacBook krijgt.
Ik zou niet klagen als ik er eentje krijg idd. Hij staat wel morgen op V&A.

MacBooks hebben ook slechts een klein marktaandeel. En ook hier zal een vraag van genoeg zijn: Waarom zou ik ernaar overstappen? Wat heb ik erbij te winnen? Ik denk dat status nou niet zo'n significant ding is bij een Macbook. Vast wel iets voor sommige hoor, maar of dat nou de hoofdreden is? Het helpt natuurlijk al dat door de iPhone een hoop in Apple ecosysteem zitten, en dan heeft een Macbook voordelen (en alsnog hebben veel meer mensen met een iPhone een Windows als een OSX systeem). Daarnaast eerlijk is eerlijk, Macbooks zijn qua hardware natuurlijk mooie devices. Dat zijn redenen om ernaar over te stappen.

En dan vind ik dat andere het goede punt maken: Wat schiet ik ermee op door naar Linux over te stappen? Wat is de Unique Selling Point van Linux? Waarbij voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat er wat mis is met Linux, en natuurlijk heb ik ook wel klachten over Windows. Maar je moet toch echt met een beter argument komen om over te stappen als dat ik dan nog een keer dezelfde trucjes met een ander OS moet gaan leren, want dat is voor mij geen pré.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 26-09-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:40

franssie

Save the albatross

Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:22:
[...]

Bijvoorbeeld?

Ik ben zo nieuwsgierige, draai soms ook linux desktop maar het schaalt niet fijn *. Aan veel dingen merk je toch dat het een (uitstekend) server OS is met een user laag erover. Gebruik ook Windows en OSX. Bij OSX merk je dat er veel geld tijd en energie in de GUI zit, terwijl dat onder de motorkap toch ook een *nix is.

Op Raspberry PI heb je geen keuze en daar is Linux heerlijk, maar die gebruik ik dan ook alleen als servertjes. Heb ook nog een NUC met Ubuntu om wat mee te spelen.

*) met niet fijn schalen bedoel ik dat de fonts op het beeldscherm soms in de gekste minimale afmetingen worden gerendered. Als ik bijvoorbeeld kijk naar een DAW die ik op zowel OSX, Windows en Ubuntu draai, is die op Ubuntu eigenlijk niet prettig bruikbaar.
Zelfde met Libre Office, schaalt net even minder lekker op de een of andere manier, al is dat ook niet top op OSX en Windows.

Linux is prima als desktop als je voornamelijk browst op firefox of chrome en zo nu en dan een briefje tikt, dus eingelijk voor best veel mensen, net zoals Chromebooks dat zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 19:28
Ik ben ruim een decennium zelfstandig ondernemer en werk momenteel in de marketing. Mag ik nu wat van je vraag vinden?

Laat ik het anders vragen: waarom krijgt de NS de mensen niet meer de trein in? Zou het zijn omdat ze niet genoeg reclame maken, of omdat een auto voor de deur gewoon twintig keer handiger en goedkoper is?

Helemaal mee eens, maar MS helpt de Linux community wel door allemaal platform decay te introduceren: verplicht MS account, Copilot, M365 Office aan te smeren, recall etc etc.

Zelf altijd al gebruiker geweest van Linux sinds 1993 aan de server kant, ook wel desktop in dual boot maar sinds paar jaar helemaal over op Arch Linux en voor de rest alles FOSS die ik dan rechtstreeks steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:02:
[...]

Helemaal mee eens, maar MS helpt de Linux community wel door allemaal platform decay te introduceren: verplicht MS account, Copilot, M365 Office aan te smeren, recall etc etc.
<>
Dit was voor mij inderdaad de reden om weer eens een laptop Linux Only in te richten, ben helaas toch weer terug.
Maar inderdaad MS is wel bezig mensen van zich af te duwen met alle al dan niet gratis semi verplichte 'handigheidjes' - zo ook iOS en Android overigens. Overweeg dus ook een telefoon uit te rusten met e/OS om dat eens te testen voor een maand (maar als bankieren, mobiel parkeren etc lastig is dan kap ik er ook weer snel mee weet ik). Er blijkt altijd een programma of app te zijn die mij terugduwd in een bestaand ecosysteem helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:48:
[...]

Ik heb twee vragen voor je, omdat je zo ontzettend zeker van je zaak lijkt te zijn:
Waar heb jij je kristallen bol vandaan?
Was hij erg duur?
Dat noemen ze gezond verstand met kennis van zaken. Met Linus is het al lastig genoeg om de boel bij elkaar te houden, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:27:
[...]
Dat noemen ze gezond verstand met kennis van zaken. Met Linus is het al lastig genoeg om de boel bij elkaar te houden, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen.
Met gezond verstand met kennis van zaken kun je de toekomst niet nu al kennen. Dat kan namelijk niemand.

Ik ken iemand op een ander forum die dit in zijn onderschrift heeft: twijfel is de bron van alle kennis.

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-09-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
franssie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:15:
[...]

Dit was voor mij inderdaad de reden om weer eens een laptop Linux Only in te richten, ben helaas toch weer terug.
Maar inderdaad MS is wel bezig mensen van zich af te duwen met alle al dan niet gratis semi verplichte 'handigheidjes' - zo ook iOS en Android overigens. Overweeg dus ook een telefoon uit te rusten met e/OS om dat eens te testen voor een maand (maar als bankieren, mobiel parkeren etc lastig is dan kap ik er ook weer snel mee weet ik). Er blijkt altijd een programma of app te zijn die mij terugduwd in een bestaand ecosysteem helaas.
Ben sinds kort over op GrapheneOS en werkt zelfs met mijn banken (ASN, SNS, KNAB) nu 5 dagen standby tijd op 1 accu lading, alle achtergrond verkeer staat ook uit. Voor Signal is dat wel lastig. De rest niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
Drardollan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:27:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/linus-linus-linus-v0-bzkpswu30cjf1.jpeg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=37aae13dec3ebb8a7a7dd0b6a1672fcc162a331d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
We gaan het vanzelf zien. Hoeven we niks voor te doen, behalve lang genoeg in leven blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoeveel van exact hetzelfde topic ga je nog maken?
Het antwoord blijft altijd hetzelfde. Er is een kleine doelgroep voor wie Linux prima is, dat zijn mensen die weinig ervaring met een computer hebben en alleen moeten weten waar ze Facebook kunnen vinden.
Voor vrijwel alle andere mensen die niet al met Linux werken is Linux geen verbetering. Er zijn zo absurd veel distro's en zelfs de meest gepolijste zijn gewoon niet geschikt voor de grote consumentenmarkt. Het zijn geen producten waar ondersteuning op geleverd wordt en veel werk is gestoken in de gebruikerservaring.

Er is echt bijna niemand die er beter van wordt door te switchen naar Linux. MacOS is objectief beter in alle opzichten als je naar de wetenschap kijkt, Windows is beter in de meeste opzichten. Het enige waar Linux wint is dat het opensource en gratis is. En dat boeit 9/10 mensen helemaal niks. Die willen een PC die gewoon werkt en waar je niet zomaar per ongeluk iets verkeerds doet en hij niet meer opstart of je een kettingreactie aan pakketjes die gedeïnstalleerd worden krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:37
Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:37:
[...]

Met gezond verstand met kennis van zaken kun je de toekomst niet nu al kennen. Dat kan namelijk niemand.

Ik ken iemand op een ander forum die dit in zijn onderschrift heeft: twijfel is de bron van alle kennis.
Nou nou, mooi zeg. Wat wil.je bereiken met dit topic? Je post komen betweterig over en ook wat zeurderig en je vliegt alle kanten op. Ineens is trump een factor, ineens gaat het er om dat als iemand iets voorspelt/verwacht dat niet past bij jouw eigen beeld dat het ineens waarzeggerij zonder basis in de realiteit is.

Ik kan in dit topic niks anders vinden dan 'linux is heel goed en moet meer gebruikt worden!' en als.je dat anders ziet of niet 100% onderschrijft dan 'dit jij daar niet op te wachten'. :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

Dido

heforshe

Het lijstje wat je zelf linkt is daar al een perfect voorbeeld van:
No New Hardware, No Licensing Costs
A new laptop costs a lot of money, but several Linux operating systems are available for free. Software updates are also free, forever. You can of course show your support with donations!
Top, het bespaart geld. Ongeveer het enige argument dat hout snijdt.
Enhanced Privacy
Windows comes with lots of ads and spyware. This slows down your computer, lets companies spy on you, and increases your energy bills.
FUD: Fear, uncertainty and doubt. Windows is eng!
Niet echt een heel eerlijk argument, en het speelt alleen maar op een kinderachtige manier in op de angst van mensen die helemaal niet goed snappen wat er allemaal op hun computer gebeurt.
En je verwacht dan wel dat die mensen erop vertrouwen dat Linux veiliger is?
Good For The Planet
Production of a computer accounts for 75+% of carbon emissions over its lifecycle. Keeping a functioning device longer is a hugely effective way to reduce emissions. With a Linux operating system you can use your device longer.
Milieu? Daar geeft echt zo goed als niemand om als ze een laptop aanschaffen.
Zo'n ding moet gewoon out-of-the-box meteen lekker werken, op de manier die ik gewend ben, en als er iets niet werkt wil ik dat er meteen een eenduidige oplossing op internet te vinden is.
Waarom zou ik, om milieuredenen, een heel nieuw OS gaan leren?
Community & Professional Support
There are local repair cafes and independent, professional services and computer shops available for providing you help. You can find support in online forums, too.
Dat gaat nog veel harder op voor Windows en MacOS.
Wat dit argument eigenlijk zegt is "het is allemaal best wel ingewikkelder dan gewoon Windows, maar er zijn best wel nerds te vinden di eje kunnen helpen, hoor."
Daar zit de gemiddelde gebruiker helemaal niet op te wachten.
Better User Control
Linux grants you the four freedoms of software. You are free to use, study, share, and improve the program, for as long as you wish. You are in control of your device.
Dat gaat alleen maar op voor de hobyisten en nerds van wie je de mening niet wilde horen. Een gewone gebruiker heeft er helemaal geen boodschap aan dat ie zijn OS kan verbeteren door er wijzigingen in aan te brengen 8)7
Dat is wel heel kort door de bocht.
Als ik spijkers in een stuk hout wil slaan, en ik heb een hamer die perfect voldoet, dan heb ik helemaal niets aan een fantastisch geavanceerde, modulair opgebouwde, open source, goed-voor-het-milieu schroevendraaier.

En zelfs een andere hamer moet wel heel goed gemarket worden als ik wil overwegen hem te proberen in plaats van mijn vertrouwde, primae werkende huidige exemplaar.

En dat is wel de realiteit: vrijwel iedereen heeft al een prima hamer in de vorm van WIndows of MacOS, waarmee ze uitstekend bereiken wat ze willen.

Waarom zouden ze dan een andere hamer willen proberen?

Als je iets wilt verkopen, moet je vooral kunnen vertellen welk probleem je op wilt lossen. En noch de vijfpuntenlijst die je linkte, noch enige andere post in dit topic, illustreert een probleem dat door Linux opgelost wordt - behalve dan "Windows 10 stopt ermee".

So what? Toen Windows 3.11 stopte ging ook niet iedereen naar Linux. Idem toen Windows 98 ermee stopte.

What's next? Bij de volgende versie van GTA moet iedereen maar een ander spel gaan spelen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Helaas ben ik het eens. De normale gebruiker heeft geen incentive om over te stappen. De meeste mensen vinden Windows al lastig als gebruiker en dan zonder technische hoogstandjes.

Mijn dochter wil graag een macbook maar "dan helpen ze niet op school als er iets is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 23:55
Dido schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:30:
[...]
FUD: Fear, uncertainty and doubt. Windows is eng!
Niet echt een heel eerlijk argument, en het speelt alleen maar op een kinderachtige manier in op de angst van mensen die helemaal niet goed snappen wat er allemaal op hun computer gebeurt.
En je verwacht dan wel dat die mensen erop vertrouwen dat Linux veiliger is?
Als je het mij vraagt is er geen woord van gelogen. Je wordt in een standaard W11-installatie doodgegooid met advertenties die bandbreedte en energie opslokken, nog los van de afleiding die het je kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Belangrijk argument voor mij om Linux te gebruiken zijn de lagere eisen die aan de hardware worden gesteld. Ik gebruik Linux op "kringloop" computers van max 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

reinouts schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:40:
Als je het mij vraagt is er geen woord van gelogen. Je wordt in een standaard W11-installatie doodgegooid met advertenties die bandbreedte en energie opslokken, nog los van de afleiding die het je kost.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb echt nog nooit reclame in Windows gezien.

Ja, in mijn browser, als ik het internet opga. Maar dat heeft niets met Windows an sich te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Prisma16 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:43:
Belangrijk argument voor mij om Linux te gebruiken zijn de lagere eisen die aan de hardware worden gesteld. Ik gebruik Linux op "kringloop" computers van max 200 euro.
Maar kun je er dan ook alles mee wat iemand met een moderne W11 laptop of Macbook kan?

En dan bedoel ik dus alles, van office-zaken (jouw documenten, spreadheets, presentaties, uitnodigingen, etc moeten wel 100% compatibel zijn met MS Office dat je collega's gebruiken) tot games.

Zelfs als je moderne games naar Linux port zie ik ze nog niet lekker lopen op een kringloopaanwinst van 200 euro, eerlijk gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik doe alles op mijn linux desktop en laptop.
Libreoffice, Mail(thunderbird), webbased apps, Nextcloud.
Voor gaming werkt Steam erg goed met behulp van proton.

En ja ik gebruik linux ook al ruim 30 jaar voor allerlei toepassingen(server en desktop).
FreeBSD is ook heel lang gebruikt door mij op de desktop, maar ben naar linux gegaan omdat het beter bij mijn dagelijks werk past.

Dus ik zie niet wat nu echt de problemen zijn buiten dat men verwacht dat je met applicaties werkt die alleen onder windows ondersteund worden.
Vaak zijn er Open Source alternatieven, die vragen alleen wat aanpassings vermogen van de gebruiker.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:28:
[...]
Nou nou, mooi zeg. Wat wil.je bereiken met dit topic?
In mijn openingspost staat dat toch vrij duidelijk vermeld:
Maar wat ik er van vind vind ik eigenlijk helemaal niet zo interessant. Ik weet immers al wat ik zoal vind en mijn mening is maar beperkt gefundeerd. Ik wil dat fundament verbreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

djmuggs schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:58:
Vaak zijn er Open Source alternatieven, die vragen alleen wat aanpassings vermogen van de gebruiker.
"Wat aanpassingvermogen van de gebruiker" betekent voor het gros van de gebruikers dat ze gewoon overstappen naar Windows 11 natuurlijk.

Ik weet niet of je ooit in de praktijk hebt geprobeerd om gebruikers over te laten stappen naar een tool waarmee ze, "met wat aanpassingsvermogen" precies hezelfde konden doen als voorheen? Ik wel.
En geloof me, als er gewoon een alternatief is in de vorm van de volgende versie van het product dat ze gebruiken, waarvoor (zo goed als) geen aanpassingevermogen wordt gevraagd, dan is dat geen eenvoudige opgave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:00:
Dat is allesbahalve duidelijk.

Je stelt dat je een mening hebt, maar weigert die vervolgens te delen.

Dus wat verwacht je nou? Dat er iemand een post pent die stomtoevallig precies jouw mening weergeeft, en die je dan als antwoord kunt aanvinken?

Of dat mensen hun glazen bol raadplegen om gefundeerd in te gaan op jouw mening die niemand mag weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 20:15
Hoi allemaal. Ik word helemaal blij van deze Windoos-Linux fittie. Lang niet meer gezien op tweakers.
Ik pak ff wat chips erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

Dido schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:43:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb echt nog nooit reclame in Windows gezien.

Ja, in mijn browser, als ik het internet opga. Maar dat heeft niets met Windows an sich te maken.
Als je de start knop inramt zie je toch direct allemaal snippets van msn enzo en preinstalled meuk? Er zijn zelfs complete guides hoe je al die zooi eraf krijgt https://pureinfotech.com/remove-ads-windows-11/

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/pureinfotech.com/wp-content/uploads/2024/04/startmenu-pinned-promotions.webp?w=1126&quality=78&strip=all&ssl=1
out of the box Twitter (X), Photoshop Express, PicsArt, Instagram, etc om nog maar te zwijgen van de irritante promotie van office producten, onedrive zooi en copilot meuk

[ Voor 26% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-09-2025 20:25 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Uruk-Hai schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:00:
[...]

[...]
Maar wat je dus eigenlijk wil doen is een constructeur laten narekenen of jouw huis dat op moerasgrond gebouwd is zonder fundering maar verder aan jouw specifieke wensen/eisen voldoet beter is dan de rijtjeshuizen die aan de wensen/eisen van miljoenen mensen in Nederland voldoen en netjes op stevige grond met een fundering eronder staan.
Je kunt wat van die rijtjeshuizen vinden, mooi zijn ze niet altijd en ook zeker niet het meest praktisch voor iedereen, maar ze voldoen wel aan de basiseisen en zijn voor het grootste deel van de bevolking helemaal prima. Jouw huis is aangepast op jouw wensen maar als er iemand komt controleren wordt het als onbewoonbaar verklaard omdat het ieder moment in de grond kan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:23:
[...]

Als je de start knop inramt zie je toch direct allemaal snippets van msn enzo en preinstalled meuk? Er zijn zelfs complete guides hoe je al die zooi eraf krijgt https://pureinfotech.com/remove-ads-windows-11/

[Afbeelding]
out of the box Twitter (X), Photoshop Express, PicsArt, Instagram, etc om nog maar te zwijgen van de irritante promotie van office producten, onedrive zooi en copilot meuk
Maar hoeveel bandbreedte kost dat precies? En hoe verhoudt zich dat toch pre-installed tools op Linux?

(Overigens als er één ding is wat wat mij betreft onterecht gehaat wordt is dat wel Onedrive. Het enige is dat Office irritante opslag opties met Onedrive heeft ipv het gewoon als één geheel te tonen, want dat is het hele idee van Onedrive, dat je het net als elk ander bestand opslaat, maar dat het nu ook in de cloud staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Uit mijn openingspost:
Omdat onderwerpen zoals deze altijd wat wrevel oproepen bij mensen die heel erg pro-[een bepaald OS] zijn en ik vervelende reacties wil voorkomen wil ik even benadrukken dat ik persoonlijk evenveel van Microsoft, Apple, Google enz. "houd". Van ware liefde is nooit sprake. Ik ben nogal polygaam op OS gebied ;)
Dan nu mijn eigen mening over dat lijstje, want het is blijkbaar belangrijk dat ik dat toch even vermeld:
Geen nieuwe hardware, geen licentiekosten
Een nieuwe laptop kost veel geld, maar verschillende Linux besturingssystemen zijn vrij beschikbaar. Software bijwerken is ook vrij, voor altijd. U kunt natuurlijk uw ondersteuning tonen met donaties!
Wat ik bij de meeste mensen thuis zie is dat ze licentiekosten geen enkel probleem vinden als ze die moeten betalen voor iets dat ze elke dag gebruiken.

Voor de mensen die zich dat financieel niet kunnen veroorloven is dat geen ramp, want wie Windows 10 installeert zonder hem te activeren mist bijna niets. Je kunt dan bijvoorbeeld de desktop achtergrond niet aanpassen. Nou, so what? Updates worden wel geïnstalleerd. Ik ken een grote dure CNC freesmachine die wordt aangestuurd door een pc met een niet-geactiveerde Windows 10 en dat heeft geen enkele nadelige invloed op het productieproces.
Verhoogde privacy
Windows komt met veel advertenties en spyware. Dit vertraagt uw computer, laat bedrijven u bespioneren en verhoogt uw energierekeningen.
Dat is waar, maar dat is aanpasbaar. Een compleet ander OS is er niet voor nodig.
Goed voor de planeet
Gemiddeld 75+% van de CO2-uitstoot van een computer vindt plaats tijdens het productieproces. Een functionerend apparaat langer in leven houden is dus een enorm effectieve manier om uitstoot te beperken. Met een Linux besturingspaneel kunt u uw apparaat langer gebruiken.
Daar zit zeker wat in. Over een jaar wordt dat weer relevant.
Ik vind "Linux besturingspaneel" overigens behoorlijk vreemd verwoord.
Ik zou "Linux systeem" gekozen hebben.
Gemeenschap en professionele ondersteuning
Er zijn lokale reparatiecafés en onafhankelijke, professionele services en computerwinkels beschikbaar voor het aan u leveren van hulp. U kunt ook ondersteuning online vinden in forums.
Dat geld inderdaad net zo goed en in veel grotere mate voor Windows en MacOS.
Betere controle door de gebruiker
Linux geeft u de vier vrijheden van software. U bent vrij deze te gebruiken, te bestuderen, te delen en het programma te verbeteren, voor zo lang als u wilt. U hebt de controle over uw apparaat.
Ik vermoed dat deze vooral is bedoeld om mensen in het bedrijfsleven aan te spreken, maar verregaande aanpassingen kunnen met closed source ook bereikt worden. Ik heb een schilder gekend die de standaard functionaliteit van Microsoft Office niet ver genoeg vond voor zijn administratie en iemand inhuurde om er allerlei extra functionaliteit aan toe te voegen zodat hij precies kon doen wat hij wilde.

Kortom, ik denk dat dit soort lijstjes te snel online gegooid worden. Er zit wat mij betreft te weinig denkwerk en kennis van de dagelijkse praktijk achter en er word teveel vanuit verkeerde invalshoeken gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
djmuggs schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:58:
Ik doe alles op mijn linux desktop en laptop.
Libreoffice, Mail(thunderbird), webbased apps, Nextcloud.
Voor gaming werkt Steam erg goed met behulp van proton.

En ja ik gebruik linux ook al ruim 30 jaar voor allerlei toepassingen(server en desktop).
FreeBSD is ook heel lang gebruikt door mij op de desktop, maar ben naar linux gegaan omdat het beter bij mijn dagelijks werk past.

Dus ik zie niet wat nu echt de problemen zijn buiten dat men verwacht dat je met applicaties werkt die alleen onder windows ondersteund worden.
Leuk, ook veel FreeBSD gedaan en mee gewerkt in hosting business was revolutionair destijds met pf en VRRP, openssh en software matige proxies.

Ik ben ook al lange tijd om maarr 99% zal dat nooit doen, geen incentive en werkt nu ook goed.
Daarnaast vraagt het ook wel skills en moeite dat is voor velen al teveel gevraagd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
De reacties geven wat mij betreft de perfecte onderbouwing voor de openingsvraag; veel weerstand, angst voor het onbekende, en aannames over Linux dan wel over "de gemiddelde gebruiker". @Uruk-Hai neemt nu aan dat de vervolgstap hem zit in marketing. Misschien zit het hem wel in de stap er voor - hoe zien early adapters (zoals je zou verwachten op Tweakers) Linux op de desktop, en hoe verander je dat beeld? Als ik de tweakers podcast er even bijpak, wordt er gelachen om de "dit is het jaar van de linux desktop" meme, en wordt de grote hoeveelheid linux distro's er bijgesleept als argument waarom het niet van de grond komt. Terwijl ze a) op de game reviewers na niet echt in de microsoft fuik zitten, en b) het volgens mij best serieus bekeken hebben, maar het niet beviel (met Thijs als uitzondering geloof ik). Misschien daar eens beginnen, door het als serieuze vraag in de tweakers podcast neer te leggen? Want ik denk dat adoptie van de meeste tech begint bij early adopters die de rest enthousiast maken, en bereid zijn om hun omgeving te helpen.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:47:
[...]

Maar kun je er dan ook alles mee wat iemand met een moderne W11 laptop of Macbook kan?

En dan bedoel ik dus alles, van office-zaken (jouw documenten, spreadheets, presentaties, uitnodigingen, etc moeten wel 100% compatibel zijn met MS Office dat je collega's gebruiken) tot games.

Zelfs als je moderne games naar Linux port zie ik ze nog niet lekker lopen op een kringloopaanwinst van 200 euro, eerlijk gezegd.
Wat je moet willen op oudere hardware is gamen en 4k video bewerken, dat gaat niets worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
nicxz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:10:
Misschien zit het hem wel in de stap er voor - hoe zien early adapters (zoals je zou verwachten op Tweakers) Linux op de desktop, en hoe verander je dat beeld?
Goed punt. Interessant dat je dit aanhaalt. Leuk om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

[Afbeelding]
Misschien moet je Windows eens installeren middels een officiële Microsoft ISO. Scheelt minstens 90%. De meeste crap wordt toegevoegd door de diverse hardware fabrikanten.

Wat dat betreft is het echt hilarisch dat je dit post. Dat is namelijk precies wat er met Android gebeurd door de diverse fabrikanten. En wat is ook alweer de basis van Android? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Oon schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:25:
[...]
Maar wat je dus eigenlijk wil doen is een constructeur laten narekenen of jouw huis dat op moerasgrond gebouwd is zonder fundering maar verder aan jouw specifieke wensen/eisen voldoet beter is dan de rijtjeshuizen die aan de wensen/eisen van miljoenen mensen in Nederland voldoen en netjes op stevige grond met een fundering eronder staan.
Je kunt wat van die rijtjeshuizen vinden, mooi zijn ze niet altijd en ook zeker niet het meest praktisch voor iedereen, maar ze voldoen wel aan de basiseisen en zijn voor het grootste deel van de bevolking helemaal prima. Jouw huis is aangepast op jouw wensen maar als er iemand komt controleren wordt het als onbewoonbaar verklaard omdat het ieder moment in de grond kan zakken.
Dat huis dat jij ieder moment in de grond ziet zakken bestaat over 30 jaar nog. Tegen die tijd is de grond er onder een stuk steviger geworden en is het flink opgeknapt.

Afgezien daarvan: op de echte huizenmarkt zie je mensen oude huizen met een slechte fundering op pure emotie kopen. Ik las onlangs nog dat veel kopers helemaal niet naar de fundering kijken, ondanks dat dit meerdere keren in het nieuws is geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-09-2025 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Prisma16 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:43:
Even ter nuancering: de gemiddelde 200 euro kringloop laptop draait ondertussen ook al gewoon win11. Een snelle search op MP laat zien dat dat ongeveer de gangbare prijs voor een 8th gen T480 is en die voldoet aan de formele requirements.

Zelfs ouwe meuk kan dat met een kleine parameterwijziging in de installatie-usb stick gewoon. Ik heb hier een x220 uit 2011 met voldoende ram die win11 nog steeds eigenlijk gewoon best prima draait.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Twee dingen die ik me inmiddels heb bedacht en die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

Het argument dat Linux op de desktopmarkt een piepklein marktaandeel heeft en daardoor een veel minder aantrekkelijk doelwit is voor criminelen en vijandige overheden wordt onderuit gehaald doordat Linux op de servermarkt wel dominant is. Een exploit voor Linux servers kan ook misbruikt worden om desktop users aan te vallen.

Het andere dat ik heb bedacht is dat je als scholier op de middelbare school heel veel leert en heel veel doet, waar je de rest van je leven nooit meer wat mee doet. Toch blijven scholen daar stug mee doorgaan en is er niemand die je daar over hoort klagen. Daar zie ik een rol weggelegd voor alternatieve software: het verbreed je horizon. Leer het op zijn minst even kennen, dan is het nieuwe er in elk geval af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

Drardollan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:52:
[...]

Misschien moet je Windows eens installeren middels een officiële Microsoft ISO. Scheelt minstens 90%. De meeste crap wordt toegevoegd door de diverse hardware fabrikanten.
Als ik het internet mag geloven niet hoor. Zit dit helemaal standaard in de windows 11 (home?) versie. Maar ik heb het al een tijd niet meer zelf geinstalleerd. Maakt ook niet zo heel veel uit voor het punt wat wordt gemaakt, de totale ridicule inmenging van 3rd parties die blijkbaar met genoeg geld premium ads posities kunnen kopen in een OS.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
Ik vind het grootste argument dat het overgrote deel van de consumenten activiteiten op hun laptop/PC doen die prima met gratis open source software (en besturingssysteem) kunnen worden uitgevoerd.
Echter, doordat we in een situatie zitten waarbij Microsoft zo'n dominant marktaandeel heeft, worden alle nieuwe computers met Windows verkocht, zonder dat expliciet gemaakt wordt welke kosten voor Windows zijn en welke voor de computer zelf. Je kan de computer ook niet met korting met een gratis OS kopen.
Dit is een soort onzichtbare Microsoft belasting op alle consumenten gebruikers. Ze gebruiken een betaald product wat ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. En veel mensen weten het niet eens, die denken dat Windows er gratis bij zit, want het staat er toch al op.

En wat erger is, Microsoft gebruikt deze marktdominantie om hun marktpositie in andere sectoren te versterken, met het pushen van hun office365, copilot, edge, bing etc. Daarnaast vereisen ze ook nog eens een Microsoft account om in te loggen (waarmee ze allerlei waardevolle gegevens kunnen minen) en maken hardware obsolete door geen security updates aan te bieden op de oude OS versie, en strenge hardware requirements te stellen voor de OS versie die nog wel gesupport wordt. Ze saboteren interoperabiliteit van documenten door een eigen standaard in te voeren naast ODF en ze maken gebruiken van propietary fonts als default, waardoor documenten er niet goed uit zien op andere OSen als die fonts niet expliciet geinstalleerd zijn.

En dat terwijl het allemaal zo onnodig is. Het overgrote deel van de gebruikers zou echt prima kunnen werken met Linux Mint. Ze doen het meeste in een browser, en bijv. onlyOffice of libreOffice zijn ruim voldoende om de prive administratie etc te doen. Er zijn echt niet zoveel mensen die microsoft of adobe software echt nodig hebben. Ik vind het echt zonde dat we als maatschappij zoveel centjes (en privegegevens) bij Microsoft inleveren voor een set aan diensten die we niet perse nodig hebben en waar de community een gratis en open source variant voor heeft gemaakt.

Gebruiksvriendelijkheid van Windows vind ik ook geen argument (meer). Dit was misschien 15 jaar geleden nog zo, maar met de opkomst van distributies als Linux Mint Cinnamon is dit argument gewoon niet meer een valide argument. De anokdotes dat mensen Linux Mint op de computer van hun (groot)ouders hebben geinstalleerd en dat die het niet eens door hadden zijn legio.
Toch blijft vaak terugkomen van mensen die 15 jaar geleden een keer Ubuntu hebben geinstalleerd en dat onderbuikgevoel is blijven hangen. De delta van Windows 10 naar Linux Mint is niet groter dan van Windows 10 naar Windows 11. En al helemaal van Windows naar MacOs of ChromeOs, terwijl legio mensen daar geen enkele moeite mee lijken te hebben.

Dus ja, ik snap het initiatief van de topic opener wel. Ik weet niet echt of dit de manier is, want je ziet dat het gelijk heel veel weerstand oproept. Niemand is gebaat bij een Linux/Windows welles/nietes ruzie.
Ik denk dat het een kwestie is van het delen van positieve ervaringen, mensen helpen die het proberen en vragen hebben, en vooral niet teveel drammen. Linux gebruik groeit al jaren heel langzaam, en veel gebruikers die eenmaal over zijn willen niet meer terug. Ergens raken we misschien een tipping point, misschien ook niet. Raak vooral niet gefrusteerd als dit tipping point niet wordt bereikt en hou het een beetje gezellig.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Biggg schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:51:
Dus ja, ik snap het initiatief van de topic opener wel. Ik weet niet echt of dit de manier is, want je ziet dat het gelijk heel veel weerstand oproept. Niemand is gebaat bij een Linux/Windows welles/nietes ruzie.
Dat heb ik in mijn openingspost ook al benoemd door te stellen dat ik zelf niet alleen maar pro-dit of pro-dat ben.

Dat heeft alleen niet geholpen.

Als dat niet de manier is om gebekvecht te voorkomen, wat is dan wel de manier?

Ik denk nu zelf dat het niet te voorkomen valt omdat het een controversieel onderwerp is.

[ Voor 78% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-09-2025 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Uruk-Hai schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:19:
[...]
Als dat niet de manier is om gebekvecht te voorkomen, wat is dan wel de manier?
Je doet het volgens mij niet met opzet, maar om eerlijk te zijn reageer je een aantal keer best bot. Dat kan de toon ook wat gezet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

[Afbeelding]
Dat heeft geen moer met Windows te maken, maar met het feit dat je een voorgeinstalleerde pc/laptop biuj een leverancier haalt die je die meuk aansmeert.

Ik heb gewoon Windows geinstalleerd op een zelfgebouwde, schone PC, en daar kreeg ik echt geen X, PSe, Instagram of wat dan ook bij, hoor.
Office reclame heb ik ook geen last van, omdat ik al jaren een O365-;licentie aan mijn MS-account heb hangen.

En ja, copilot komt mijn neus uit, maar dat gebeurt dan vooral in de Office-producten, niet in Windows zelf.

Dus laten we de vergelijking eerlijk houden: als je stelt dat Linux minder bloatware heeft (want daar gaat het dus om, niet om "reclame"!) dan Windows, dan moet je die cleane Linux installatie wel vergelijken met een cleane Windows installatie, en niet met een door een computerleverancier vooraf met meuk volgepropte pc.

Als iemand voorgeinstalleerde "Linux laptops" gaat verkopen is er geen enkele reden waarom daar per definitie meinder bloatware op zou staan dan op voorgeinstalleerde Windows-laptops.
bonzz.netninja schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:19:
Als ik het internet mag geloven niet hoor.
En sinds wanneer mogen wij het internet geloven :?
Zit dit helemaal standaard in de windows 11 (home?) versie. Maar ik heb het al een tijd niet meer zelf geinstalleerd. Maakt ook niet zo heel veel uit voor het punt wat wordt gemaakt, de totale ridicule inmenging van 3rd parties die blijkbaar met genoeg geld premium ads posities kunnen kopen in een OS.
Ok, je hebt als een tijd geen schone Windows geinstalleerd op een schone PC, maar je weet wel wat er allemaal in een Windows ISO ingebakken zit?
Je loopt daarmee gewoon onzinverhalen te verspreiden omdat je zelf niet de moeite hebt genomen om te controleren of e.e.a. wel; klopt.

En ja, natuurlijk gaat di t er bij de gemiddlede consument in als zoete koek, want di einstalleren helemaal geen Windows. Die kopen inderdaad een volledige voorgeinstallerde laptop waar de leverancier inderdaad al allerlei extra meuk op heeft gezet, inclusief een zooi van die verneukeratieve trial versies die opeens geld gaan kosten als je ze er niet op tijd af flikkert. Maar dat is niet Windows, dat zijn de Dell's, HP's en Cool Blues van deze wereld.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Iets dat ik nog even wil aanhalen: de doelgroepen die je wel met Linux kunt aanspreken.
In eerste instantie denk je dan alleen maar aan de beta's. De mensen die op school exacte vakken kiezen en daarna de techniek in gaan of alleen hobbymatig met techniek bezig gaan.

Maar ik zie ook nog een andere, bredere doelgroep.

De control freaks in de samenleving zijn ook een doelgroep die je er mee aan kunt spreken.
Mensen die alles exact naar hun eigen hand willen zetten.

Alleen is het zo dat je dat met een stuk gereedschap niet alleen kunt doen op basis van de eigenschappen van dat gereedschap, maar ook op basis van ervaring. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je kunt met het zelfde stuk gereedschap. Na verloop van tijd wordt je steeds beter en het resultaat dus ook. Dus ook de control freaks spreek je niet volledig aan met opensource.

Kortom, ik loop hier uiteindelijk volledig in vast.

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-09-2025 11:08 ]

• Sissors
  • Niet online
Biggg schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:51:
Echter, doordat we in een situatie zitten waarbij Microsoft zo'n dominant marktaandeel heeft, worden alle nieuwe computers met Windows verkocht, zonder dat expliciet gemaakt wordt welke kosten voor Windows zijn en welke voor de computer zelf. Je kan de computer ook niet met korting met een gratis OS kopen.
Dit is een soort onzichtbare Microsoft belasting op alle consumenten gebruikers.
Lenovo heeft soms op hun website bij de configurator de optie om zonder Windows te kopen. Wat heel interessant is, want de korting is groter dan het tientje wat het je kost om zelf Windows te kopen.

En dat blijft het ding: Ja als je €150 erbij moest betalen bij elke PC dan werd Linux een stuk interessanter, maar of het zit er bij, of het kost geen drol voor de kleine subgroep die zelf Windows koopt (of je activeert hem simpelweg nooit, zijn ook zat die dat doen).

Windows 11 en de beperkingen op oude hardware is nu een reden voor sommige om over te stappen. Vanuit MS perspectief hadden ze denk ik beter W10 nog een jaartje langer gratis kunnen ondersteunen, wat ze nu ook in Nederland doen. Ga ik dan mijn ouders die met dit probleem zitten aanraden om Linux erop te zetten? Nop, het is een goede reden dat ze eens een nieuwe PC kopen en niet met dat oude ding blijven doorwerken. Die is echt ver voorbij zijn levensduur.
En al helemaal van Windows naar MacOs of ChromeOs, terwijl legio mensen daar geen enkele moeite mee lijken te hebben.
Maar dan komen we terug op het eerder genoemde punt: Wat is het selling point van Linux? MacOS is duidelijk: Het Apple ecosysteem + mooie hardware. ChromeOS is volgens mij nou ook nooit populair geworden (en gebaseerd op de statistieken is dat nog zwak uitgedrukt), maar ook daar is het duidelijk waarom je het koopt: Omdat het bij de hele goedkope hardware zit die je koopt. Maar wat is nou de reden waarom ik (of mijn ouders) over zouden moeten naar Linux. Wat winnen we daar nou mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Uruk-Hai schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:06:
De control freaks in de samenleving zijn ook een doelgroep die je er mee aan kunt spreken.
Mensen die alles exact naar hun eigen hand willen zetten.
Sure, maar ik denk dat je de grootte die groep, als deel van de veel grotere groep "gebruikers van computers" heel erg makkelijk overschat.

Verreweg de meeste mensen willen helemaal geen computer "naar hun hand zetten" - de doorsnee gebruiker wil dat een computer gewoon doet wat ze ervan verwachten, zonder dat ze zefl van alles in moeten stellen, zonder dat ze zelf allerlei keuzes moeten maken, zonder dat ze zelf al te veel moeten installeren.

Vergelijk het met Wifi: verreweg de meeste mensen vinden het al lastig genoeg om Wifi te gebruiken met gewoon de door de internetprovider geleverde modem/router. Als dat ding niet genoeg bereik heeft voor de rest van het huis, zijn er gelukkig populaire oplossingen zoals de KPN Wifi punten, waar de gebruiker ook niets aan hoeft in te stellen.

Welk deel van de markt gaat echt zelf aan het klooien om met volledig zelf in te stellen access points een superdeluxe mesh-netwerk aan te leggen waarbij ze elk laaste beetje snelheid uit hun draadloze netwerk persen? Bijna niemand doet dat, want bijna niemand wil dat.

Of een auto: er zijn mensen die het leuk vinden om een old-timer helemaal uit elkaar te halen en opnieuw op te bouwen op de manier zoals zij dat graag willen - maar de overige 99,9% van de autobezitters wil gewoon in hun auto stappen en naar hun bestemming kunnen rijden, zonder zich af te vragen wat er onder de motorkap gebeurt. Dat zijn de mensen die langs de garage rijden als er een lampje brandt op het dashboard dat ze niet direct kunnen thuisbrengen.

In de Linux-versie van een auto hebben ze zelf dat lampje geinstalleerd, en weet geen garage wat het lampje betekent.

Natuurlijk, voor mensen die 100% controle willen over hun PC biedt Liux schitterende mogelijkheden, maar met die mogelijkheden komt ook een niet te onderschatten extra hoeveelheid werk, aanpassingevermogen en benodigde kennis. En als je al die kennis op hebt gedaan, en al dat extra werk hebt gedaan, heb je , in het allergunstigste geval, een computer waarmee je uiteindelijk met hier en daar wat omwegen, exact hetzelfde kunt doen als wat normale mensen kunnen met hun laptop als ie vers uit de verpakking komt.
Alleen is het zo dat je dat met een stuk gereedschap niet alleen kunt doen op basis van de eigenschappen van dat gereedschap, maar ook op basis van ervaring. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je kunt met het zelfde stuk gereedschap. Na verloop van tijd wordt je steeds beter en het resultaat dus ook. Dus ook de control freaks spreek je niet volledig aan met opensource.
Wat denk jij dat mensen met hun computer doen? Er zijn echt maar heel weinig mensen die iets met zo'n ding doen waar ze "beter" in willen worden; surfen op het internet, je mail lezen, spellen spelen, brieven tikken, een spreadsheet in elkaar draaien: allemaal zaken die werken of niet werken, en waar een eindgebruiker over het algemaan echt geen moeite in wil steken om het "beter" te laten werken, laat staan om het überhaupt aan de praat te krijgen.

Kortom, ik loop hier uiteindelijk volledig in vast.
[/quote]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Samengevat kom ik zelf hier inmiddels op uit:

Wat is het USP van desktop Linux?
Antwoord: dat is er niet.

Al die pluspunten die de Linux evangelisten aandragen zijn in feite net als fata morgana's.

• Sissors
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:39:

Al die pluspunten die de Linux evangelisten aandragen zijn in feite net als fata morgana's.
Het zijn (grotendeels) geen fata morgana's, de gemiddelde gebruiker ziet ze grotendeels niet als relevant. IIG niet als relevant genoeg om een overstap ervoor te maken.

• Biggg
Sissors schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:10:

Maar dan komen we terug op het eerder genoemde punt: Wat is het selling point van Linux? MacOS is duidelijk: Het Apple ecosysteem + mooie hardware. ChromeOS is volgens mij nou ook nooit populair geworden (en gebaseerd op de statistieken is dat nog zwak uitgedrukt), maar ook daar is het duidelijk waarom je het koopt: Omdat het bij de hele goedkope hardware zit die je koopt. Maar wat is nou de reden waarom ik (of mijn ouders) over zouden moeten naar Linux. Wat winnen we daar nou mee?
Moet dat er echt zijn? Ik had al een aantal punten in mijn post benoemd (hardware obsolete, MS account verplicht, MS die andere diensten pusht). Echter, dat is simpelweg het punt niet, ook ik vind dat niet voldoende USP voor de meeste mensen om door het gedoe van een overstap te gaan.

Laat ik een metafoor gebruiken:
Vergelijk het met kraanwater vs flessen water uit de supermarkt. Moet kraanwater echt significant lekkerder zijn om de maatschappij te overtuigen over te stappen op kraanwater? Is het argument "de meeste mensen proeven het verschil niet en het is gratis" niet voldoende?

Echter, om de metafoor door te trekken. We leven nu in een situatie dat flessen water bij zo'n beetje alle supermarken gratis wordt weggegeven. En alle boodschappen zijn hierdoor wel 5% duurder, voor iedereen. Dat is wat ik bedoelde met een soort van "verborgen belasting".

Dit is alleen te doorbreken als de user base van Linux groter wordt en die van MS kleiner. Alleen dan krijgen we een gelijk speelveld, waarbij de mensen die graag features van Windows gebruiken ervoor kiezen hiervoor te betalen en de mensen die dit niet nodig hebben er ook niet voor te betalen.

Wat winnen we daarmee? De marktmacht van MS doorbreken. Potentieel worden laptops goedkoper, voorkomen we eWaste en voelen mensen zich niet afhankelijk van office365 met maandelijkse kosten.

Maar jij en je ouders moeten natuurlijk helemaal niks. Als je happy bent met de huidige situatie, by all means, blijf lekker windows gebruiken. Iemand die online zit te drammen lijkt me wel de laatste motivatie om over te stappen.

Echter, als je bovenstaande je toch aanspreekt, dan zou je het kunnen doen om te helpen om de userbase van Linux te vergroten. Misschien een keertje Linux Mint Cinnamon installeren op een oude laptop, die je anders toch zou moeten weggooien omdat er geen MS security updates meer op komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Biggg schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:30:
[...]
Wat winnen we daarmee? De marktmacht van MS doorbreken. Potentieel worden laptops goedkoper, voorkomen we eWaste en voelen mensen zich niet afhankelijk van office365 met maandelijkse kosten.
Beter nog: de marktmacht van Amerika doorbreken.

Europa kan niet of nauwelijks op eigen benen staan. Linux kan helpen het tij te keren.

---
Ik heb nog een aanvullend antwoord voor degenen die zich afvragen waarom ik om het even welk topic dan ook aanmaak: ik werk met ouderen en jongeren en moet ze ondersteunen met technologie. Ik moet problemen oplossen, handleidingen maken, vragen beantwoorden, tips geven, doorverwijzen en coachen.

Dan is het wel belangrijk dat ik feiten blijf onderscheiden van meningen en aannames. Daarbij moet ik ook nog vaststellen of feiten wel zo relevant zijn als ze voor mij lijken of dat ze eigenlijk vrij triviaal zijn.

En zoals in dit topic al wordt aangegeven moet ik ook nog waken voor de grens tussen ergens enthousiast, betweterig en drammerig.

Dat is helemaal in mijn eentje niet te doen. Het is wel zo dat als ik mijn eigen teksten na een tijdje terug lees ik soms vast stel dat ik daar een fout in gemaakt heb. Maar een ander laten mee kijken werkt sneller en beter heb ik ervaren.

Een AI raadplegen is geen goede optie, want die praat me naar de mond en verzint soms complete onzin.

[ Voor 52% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-09-2025 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Uruk-Hai schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:39:

Fata morgana's wellicht niet, maar ik zie in veel van de "voordelen" die genoemd worden niets anders dan oplossingen voor problemen die je zonder Linuz nooit gehad zou hebben. En daarmee zijn het geen pluspunten, maar eerder pijnpunten met mogelijke oplossingen.

En waarom zou een doorsnee computergebruiker problemen willen oplossen die hij met een Mac of Windows computer al niet eens zou hebben?

Ja, deze nieuwe verbandingsmotor gebruikt geen benzine, en je kunt d ebenodigde brandstof ook niet aan de pomp kopen, maar er zijn kits te koop waarmee je de brandstof thuis zelf kunt produceren in je achtertuin op basis van housnippers die je zelf moet verzamelen.

Ik zie daar geen verkoopsucces in :+
Uruk-Hai schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:52:
Ik heb nog een aanvullend antwoord voor degenen die zich afvragen waarom ik om het even welk topic dan ook aanmaak: ik werk met ouderen en jongeren en moet ze ondersteunen met technologie. Ik moet problemen oplossen, handleidingen maken, vragen beantwoorden, tips geven, doorverwijzen en coachen.
En waarom denk je dat die mensen geholpen zouden zijn bij een OS waarvoor - hoe fantastisch het ook is! - simpelweg heeeeeeel veel minder ondersteuning beschikbaar is dan voor Windows of MacOS - terwijl er tegelijkertijd veel meer ondersteuning nodig is?

Als mijn vader het ooit in zijn hoofd haalt om Linux te installeren op zijn PC weet ie donders goed dat ie van mij geen ondersteuning meer gaat krijgen. Niet omdat ik het niet zou kunnen (leren) maar simpelweg omdat hij met een eventueel Windows-probleem gegarandeerd 1 van de miljoenen is die er tegenaan loopt, wat betekent dat de oplossing voor zo'n eventueel probleem ergens bij de eerste drie hits op Google te vinden is.

[ Voor 34% gewijzigd door Dido op 27-09-2025 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Dido schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:37:
[...]
En waarom denk je dat die mensen geholpen zouden zijn bij een OS waarvoor - hoe fantastisch het ook is! - simpelweg heeeeeeel veel minder ondersteuning beschikbaar is dan voor Windows of MacOS - terwijl er tegelijkertijd veel meer ondersteuning nodig is?
Dat denk ik nu niet zozeer meer. Dat is door dit topic wel veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
bonzz.netninja schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:19:
[...]

Als ik het internet mag geloven niet hoor. Zit dit helemaal standaard in de windows 11 (home?) versie. Maar ik heb het al een tijd niet meer zelf geinstalleerd. Maakt ook niet zo heel veel uit voor het punt wat wordt gemaakt, de totale ridicule inmenging van 3rd parties die blijkbaar met genoeg geld premium ads posities kunnen kopen in een OS.
Het is maar te hopen dat je niet teveel naar buiten kijkt en van bijvoorbeeld F1 of voetbal houdt.

Ik zou internet niet teveel geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
Drardollan schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:36:
[...]
Ik zou internet niet teveel geloven.
Precies, daar kom je alleen maar trollen tegen die meer tijd stoppen in iets af te kraken, dan in wat research of hun mening nog wel actueel is. :+

Grapje natuurlijk, hopelijk heb je niet al te lange tenen :> .

Maar in ieder geintje zit een seintje. Misschien kan je ook een paar minuten besteden om eens rond te klikken in een online live omgeving van Linux Mint Cinnamon. Dit is toch wel de Golf onder de linux distro's, breed gebruikt en zeer veel aan nieuwe gebruikers aangeraden. Dat kost je niet meer tijd dan dat je hebt besteed aan de reacties die je in dit topic hebt toegevoegd.

https://distrosea.com/start/linuxmint-22.2-cinnamon/

[ Voor 3% gewijzigd door Biggg op 27-09-2025 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Ik blijf wel doorgaan Laptop Revive te helpen met studenten en jongeren laptops met Linux Mint gratis aanbieden.

Ik pas alleen wel mijn werkwijze aan.

Ik ga zeggen: "Hier heb je een laptop met Linux. Die krijg je gratis 24 maanden in bruikleen. Daarna mag je hem als je bezit beschouwen. Geef het een kans, kijk of het wat voor je is. Wil je support? Vraag maar aan BuurtLinux. Vind je het niks? Geef de laptop weer terug en dan verwijs ik je door naar een instantie waar je een gratis laptop met Windows kunt aanvragen."

• Sissors
  • Niet online
[...]

Moet dat er echt zijn? Ik had al een aantal punten in mijn post benoemd (hardware obsolete, MS account verplicht, MS die andere diensten pusht). Echter, dat is simpelweg het punt niet, ook ik vind dat niet voldoende USP voor de meeste mensen om door het gedoe van een overstap te gaan.

Vergelijk het met kraanwater vs flessen water uit de supermarkt. Moet kraanwater echt significant lekkerder zijn om de maatschappij te overtuigen over te stappen op kraanwater? Is het argument "de meeste mensen proeven het verschil niet en het is gratis" niet voldoende?
Nop. Even los van dat kraanwater natuurlijk andere voordelen heeft (lekker makkelijk), maar flessenwater betaal je veeeeeel meer aan dan een Windows licentie. Dat gezegd hebbende, in landen waar flessenwater is ingeburgerd en tegenwoordig kraanwater best heel acceptabel is, halen velen alsnog gewoon flessen.

Wat betreft Linux vs Windows: Het gaat niet om mijn persoonlijke mening, het gaat om de grote groep. En als je kijkt naar het marktaandeel van Linux op de desktop dan is het heel duidelijk dat de kosten van een Windows licentie niet significant genoeg zijn voor de meeste om de overstap te maken. En ook niet voor fabrikanten om maar Linux laptops te gaan leveren.

(Persoonlijk zit ik voor mijn werk elke dag op Linux machines, dus ik ben er in principe wel bekend mee. Maar niet als desktop OS).

• Sissors
  • Niet online
Geopend, wat rond geklikt, en Linux Mint ondersteund alleen 100% en 200% schaling? Geen fractionele schaling?

• franssie

franssie

Save the albatross

Sissors schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:24:
[...]

Geopend, wat rond geklikt, en Linux Mint ondersteund alleen 100% en 200% schaling? Geen fractionele schaling?
Ja, deels wel maar is heel apart geïmplementeerd waardoor het al snel gekke effecten geeft (tenminste in Ubuntu bij mij). Op een standaard 1080 scherm vind ik niet prettig, op een QHD scherm al helemaal niet. Font sizes aanpassen etc werkt ook maar deels door het OS en de applicaties heen.

• Biggg
Sissors schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:24:
[...]

Supertof dat je de moeite hebt genomen!

Klopt, dat wordt volgens mij niet ondersteund, behalve wat experimenteel (misschien komt dat in latere versies als ze over gaan op wayland). Ikzelf mis dat niet, ik denk heel veel andere potentiele gebruikers ook niet, en zelfs niet eens weten wat het is. Maar als jij dat echt nodig hebt, lijkt een hele valide reden om dit OS niet te gebruiken.

• Biggg
Sissors schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:11:
[...]

Nop. Even los van dat kraanwater natuurlijk andere voordelen heeft (lekker makkelijk), maar flessenwater betaal je veeeeeel meer aan dan een Windows licentie. Dat gezegd hebbende, in landen waar flessenwater is ingeburgerd en tegenwoordig kraanwater best heel acceptabel is, halen velen alsnog gewoon flessen.

Wat betreft Linux vs Windows: Het gaat niet om mijn persoonlijke mening, het gaat om de grote groep. En als je kijkt naar het marktaandeel van Linux op de desktop dan is het heel duidelijk dat de kosten van een Windows licentie niet significant genoeg zijn voor de meeste om de overstap te maken. En ook niet voor fabrikanten om maar Linux laptops te gaan leveren.
Uiteraard klopt de metafoor niet 1 op 1. En nergens ter wereld zijn flessen wat uit de supermarkt gratis (voor zover ik weet). Maar je snapt het idee achter de metafoor wel toch? De meesten proeven het verschil niet en het is gratis. Dat is de boodschap.

• Sissors
  • Niet online
Biggg schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:55:
[...]

Uiteraard klopt de metafoor niet 1 op 1. En nergens ter wereld zijn flessen wat uit de supermarkt gratis (voor zover ik weet). Maar je snapt het idee achter de metafoor wel toch? De meesten proeven het verschil niet en het is gratis. Dat is de boodschap.
Ik snap het ja, maar jij snapt toch ook het andere punt: Kijk je naar het marktaandeel van Linux dan is de conclusie toch dat gratis niet genoeg is als selling point.

(Wat betreft schaling, het ligt erg van je monitor af, ik gebruik het wel sneller dan de meeste denk ik, maar Windows past ook automatisch schaling al toe. Als je een WQHD 24" scherm hebt wordt het verrekte klein, terwijl bij 1080p het best fatsoenlijk is op 100%, en op 4k kan je 200% dus wel gebruiken).

• Biggg
Sissors schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:06:
[...]

Ik snap het ja, maar jij snapt toch ook het andere punt: Kijk je naar het marktaandeel van Linux dan is de conclusie toch dat gratis niet genoeg is als selling point.

(Wat betreft schaling, het ligt erg van je monitor af, ik gebruik het wel sneller dan de meeste denk ik, maar Windows past ook automatisch schaling al toe. Als je een WQHD 24" scherm hebt wordt het verrekte klein, terwijl bij 1080p het best fatsoenlijk is op 100%, en op 4k kan je 200% dus wel gebruiken).
Ik denk dat het marktaandeel een beetje kip/ei is. Doordat het marktaandeel klein is, wordt het weinig gebruikt. En daardoor krijg je extra gedoe zoals beperkte ondersteuning van randapparatuur/software.
Maar ik denk dat ook dat dit langzaam verandert.
Ik heb van 2006 tot 2019 een MacMini en daarna een iMac gehad als daily driver (prive). In het begin was het martkaandeel van Macs echter kleiner dan dat het markt aandeel van Linux nu is. Bij mij zit het daarom iets meer in het systeem om bij nieuwe hardware/randapparatuur/software te kijken of het wel ondersteund wordt op mijn OS. Maar dat is voor de gemiddelde Mac gebruiker nu niet echt meer een ding (denk ik). Dus als Linux gestaag doorgroeit naar eenzelfde marktaandeel, dat verwacht daar ook wel verschil. En mogelijk komen er dan ook wat Linux laptops in de etalage, omdat mensen vragen naar waar ze bekend mee zijn. We gaan het zien, het is iig interessant om het te volgen.

Qua fractional scaling. Ik ben er niet bekend genoeg mee. Ik gebruik mijn zelfde 34" widescreen voor mijn prive computer met Linux Mint en voor mijn werk laptop met Windows 11 (klant managed overigens, ik heb geen keuze). Alles ziet er ongeveer hetzelfde uit qua grootte en mijn herinnering heb ik daar nooit moeite voor hoeven doen. Alleen in windows ervaar ik wel eens vage letters in de wat meer obscure configuratie menuutjes.

• Dido

Dido

heforshe

Om die metafoor dan te gebruiken, ik geloof er geen bal van dat mensen het verschil niet proeven tussen Linux en hun oude vertrouwde Windows of MacOS ;)

En dat verschil is de meeste mensen echt niet de besparing van een licentie waard.

• Biggg
Dido schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:32:
[...]

Om die metafoor dan te gebruiken, ik geloof er geen bal van dat mensen het verschil niet proeven tussen Linux en hun oude vertrouwde Windows of MacOS ;)

En dat verschil is de meeste mensen echt niet de besparing van een licentie waard.
Probeer het eens zelf te ervaren, klik gewoon eens een paar minuutjes rond:

Ik denk dat het verschil tussen MacOs en Windows groter is dan Windows en Linux Mint, en die overstap hebben velen moeiteloos gemaakt in de laatste 15 jaar.
En niet heel significant meer verschillend dan tussen Windows 10 en Windows 11. Maar goed, dat is natuurlijk maar mijn mening, maar ik gebruik dagelijks beiden, dus weet wel waar ik over praat. En juist omdat de workflow nagenoeg gelijk is, vind ik het prettig werken. En ik mis meer dingen die Linux Mint wel heeft en Windows niet, dan andersom, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

• Dido

Dido

heforshe

Biggg schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:42:
Probeer het eens zelf te ervaren, klik gewoon eens een paar minuutjes rond:
Heb ik net gedaan, en ik was eigenlijk meteen de weg kwijt.

Is het de moeite waard om er dieper in te duiken? Misschien wel, maar ik mis niks aan Windows 11, eerlijk gezegd.
Ik denk dat het verschil tussen MacOs en Windows groter is dan Windows en Linux Mint, en die overstap hebben velen moeiteloos gemaakt in de laatste 15 jaar.
Sure, op een Mac raak ik ook de weg kwijt :P
En niet heel significant meer verschillend dan tussen Windows 10 en Windows 11. Maar goed, dat is natuurlijk maar mijn mening, maar ik gebruik dagelijks beiden, dus weet wel waar ik over praat.
Je bent dus aan beiden gewend. De vraag is waarom iemand die niet aan Linux gewend is, eraan zou willen gaan wennen.
"Gewoon omdat het kan" is een verduveld slechte reden voor de gemiddelde gebruiker ;)
En juist omdat de workflow nagenoeg gelijk is, vind ik het prettig werken.
Dus dan kan ik eraan gaan wennen, om vervolgens dezelfde dingen op dezelfde manier te doen. Waar zit mijn voordeel dan? ;)

Begrijp me niet verkeerd, als iemand het leuk vindt om met Linux te werken, moet ie dat vooral doen. Maar ik zie echt niet in waarom de gemiddelde computergebruiker het zou willen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Modbreak:We hebben het even aangekeken, maar uiteindelijk heeft het topic te weinig discussiewaarde in LNX, komt de doelgroep van marketeers die @Uruk-Hai in eerste instantie wilde aanspreken/aanhoren (een uitgangspunt dat wat ons betreft sowieso niet echt thuishoort op GoT: we moeten allemaal gehoord kunnen worden) niet echt in LNX, waardoor het weer het ouderwetse welles-nietes-topic wordt, waar we weinig wijzer van gaan worden.

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.