RAID1 op een ASUS B850 moederbord, wat een hel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 13:47
Dit topic is niet alleen om zelf een antwoord te vinden, maar ook hen te helpen die naïef genoeg zijn om het later te proberen.

Ik heb 2 x 2TB NVMe SSD's gemonteerd op een ASUS TUF Gaming B850M-Plus II met de intentie om deze in RAID1 te draaien voor extra dataveiligheid. BIOS is geupdate naar versie 1708 (nieuwste momenteel).

STAP 1: activeer NVMe RAID in BIOS
Om RAID voor NVMe te activeren bios ga je waarheen? NVMe configuration? Niet dus, daarvoor ga je naar SATA configuration, want daar staat de menu optie "NVMe RAID mode". Briljant, ASUS _/-\o_ Na een reboot verschijnt de menu optie RAIDXpert2 Configuration Utility waar het avontuur verder gaat

STAP 2: Verwijder de automatisch gecreëerde array
De optie "create array" is grijs en dus niet klikbaar. De eerste stap is om de automatisch gecreëerd, tevens onbruikbare, array te verwijderen, dán pas kun je een nieuwe array creëren. Wederom, briljante UX beslissingen van ASUS dat mij tijd heeft gekost om te ontdekken.

STAP 3: Initialize disks
Je moet de schijven eerst initialiseren schijnbaar. Hiervoor ga ik naar RAIDXpert 2 > physical disk management > Physical Disk Operation. Beide schijven worden hier geinitialiseerd. Ik weet niet wat hier gebeurt, maar Windows installatie herkent de schijf als MBR hierdoor (later meer hierover).

STAP 4: Maak een array
Onder RAIDXpert2 > Array management > Create array kies ik beide SSD's en kies ik optie RAID1. Tevens geef ik aan dat het om SSD's gaat en niet mechanische schijven. De rest (volume size, cache) laat ik automatisch invullen.

STAP 5: Installeer Windows
Hier gaat het gruwelijk mis. Bij de installatie, ter hoogte van schijfmanagement, worden beide SSD's los gedetecteerd. Hier had ik al gehoopt één enkele SSD te zien (die onder de motorkap 2 zijn), maar helaas. Beide hebben volume "onbekend" en Windows kan niet geinstalleerd worden want deze opslagmedia bevatten MBR partities. CSM staat uit en ik ben gewoon in UEFI geboot dus dat zijn zeker geen MBR partities. Mogelijk heeft Windows gewoon RAID drivers nodig..

STAP 5.5: Probeer RAID drivers te installeren
Natuurlijk heb ik de RAID drivers gedownload van de ASUS Support pagina en op een stickje gezet. Het staat wederom onder "SATA", maar je weet nooit wat dit betekent bij ASUS. De driver bestaat uit 3 folders
  • rcbottom
  • rccfg
  • rcraid
Als je op Load driver klikt in de Windows installatie omgeving, kun je de folders scannen op drivers. Geen enkele driver wordt gedetecteerd tenzij je het hokje "verberg software dat niet geschikt is voor deze computer" aanvinkt. Hier komt het interessante: het maakt niet uit welke folder je kiest, als je er één installeert, reageert de knop "load driver" niet meer, dus je kunt de andere niet meer installeren. Wtf? |:(

Nog iets vreemds: er wordt aangeraden om de driver USB te formatteren als FAT32, maar als ik dat doe, dan detecteert hij WEL de drive en de folders, maar geen drivers. Formatteer ik als NTFS, vindt hij de drivers wel.

Hier loop ik dus vast. Ik heb voor de gein geprobeerd de partities te verwijderen via Windows installatie omgeving, en dat werkt wel, maar dan heb ik duidelijk geen RAID1, want de andere schijf wordt gewoon los getoond en is leeg. Help :'(

UPDATE 2: dames en heren, de geliefde Ventoy stick is niet geschikt als je drivers moet installeren tijdens Windows installatie. Dit was de boosdoener.

[ Voor 5% gewijzigd door Faloude op 26-09-2025 13:47 ]