RAID1 op een ASUS B850 moederbord, wat een hel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 13:30
Dit topic is niet alleen om zelf een antwoord te vinden, maar ook hen te helpen die naïef genoeg zijn om het later te proberen.

Ik heb 2 x 2TB NVMe SSD's gemonteerd op een ASUS TUF Gaming B850M-Plus II met de intentie om deze in RAID1 te draaien voor extra dataveiligheid. BIOS is geupdate naar versie 1708 (nieuwste momenteel).

STAP 1: activeer NVMe RAID in BIOS
Om RAID voor NVMe te activeren bios ga je waarheen? NVMe configuration? Niet dus, daarvoor ga je naar SATA configuration, want daar staat de menu optie "NVMe RAID mode". Briljant, ASUS _/-\o_ Na een reboot verschijnt de menu optie RAIDXpert2 Configuration Utility waar het avontuur verder gaat

STAP 2: Verwijder de automatisch gecreëerde array
De optie "create array" is grijs en dus niet klikbaar. De eerste stap is om de automatisch gecreëerd, tevens onbruikbare, array te verwijderen, dán pas kun je een nieuwe array creëren. Wederom, briljante UX beslissingen van ASUS dat mij tijd heeft gekost om te ontdekken.

STAP 3: Initialize disks
Je moet de schijven eerst initialiseren schijnbaar. Hiervoor ga ik naar RAIDXpert 2 > physical disk management > Physical Disk Operation. Beide schijven worden hier geinitialiseerd. Ik weet niet wat hier gebeurt, maar Windows installatie herkent de schijf als MBR hierdoor (later meer hierover).

STAP 4: Maak een array
Onder RAIDXpert2 > Array management > Create array kies ik beide SSD's en kies ik optie RAID1. Tevens geef ik aan dat het om SSD's gaat en niet mechanische schijven. De rest (volume size, cache) laat ik automatisch invullen.

STAP 5: Installeer Windows
Hier gaat het gruwelijk mis. Bij de installatie, ter hoogte van schijfmanagement, worden beide SSD's los gedetecteerd. Hier had ik al gehoopt één enkele SSD te zien (die onder de motorkap 2 zijn), maar helaas. Beide hebben volume "onbekend" en Windows kan niet geinstalleerd worden want deze opslagmedia bevatten MBR partities. CSM staat uit en ik ben gewoon in UEFI geboot dus dat zijn zeker geen MBR partities. Mogelijk heeft Windows gewoon RAID drivers nodig..

STAP 5.5: Probeer RAID drivers te installeren
Natuurlijk heb ik de RAID drivers gedownload van de ASUS Support pagina en op een stickje gezet. Het staat wederom onder "SATA", maar je weet nooit wat dit betekent bij ASUS. De driver bestaat uit 3 folders
  • rcbottom
  • rccfg
  • rcraid
Als je op Load driver klikt in de Windows installatie omgeving, kun je de folders scannen op drivers. Geen enkele driver wordt gedetecteerd tenzij je het hokje "verberg software dat niet geschikt is voor deze computer" aanvinkt. Hier komt het interessante: het maakt niet uit welke folder je kiest, als je er één installeert, reageert de knop "load driver" niet meer, dus je kunt de andere niet meer installeren. Wtf? |:(

Nog iets vreemds: er wordt aangeraden om de driver USB te formatteren als FAT32, maar als ik dat doe, dan detecteert hij WEL de drive en de folders, maar geen drivers. Formatteer ik als NTFS, vindt hij de drivers wel.

Hier loop ik dus vast. Ik heb voor de gein geprobeerd de partities te verwijderen via Windows installatie omgeving, en dat werkt wel, maar dan heb ik duidelijk geen RAID1, want de andere schijf wordt gewoon los getoond en is leeg. Help :'(

UPDATE: dames en heren, de geliefde Ventoy stick is niet geschikt als je drivers moet installeren tijdens Windows installatie. Dit was de boosdoener.

[ Voor 5% gewijzigd door Faloude op 27-09-2025 10:32 ]

• Faloude
De situatie is veranderd. Inmiddels ver door het proces gekomen:
  • Drivers geinstalleerd in volgorde (rcbottom, rcraid, rccfg) tijdens windows install
  • Windows geinstalleerd
  • Na windows installatie, direct Raidxpert2 gedraaid en volledige array laten bouwen
En hier gaat het mis.. Na een reboot, ziet de computer geen bootloader.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:51
Tja Asus..., leuke hardware maar bagger software.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Faloude
Ben(V) schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:50:
Tja Asus..., leuke hardware maar bagger software.
Technisch gezien is het firmware, maar ik snap je punt. Als dit echt representatief is voor ASUS, dan is dit mogelijk mijn laatste ASUS moederbord.

• Ben(V)
Firmware is uiteraard ook software.
Die conclusie had ik jaren geleden al getrokken na soortgelijke debacles met routers en motherboards van Asus.

Ik heb dit opgelost door een USB hub te kopen van logilink.
Daar stop ik regelmatig de Windows NVMe systeem disk in en een backup NVMe in, druk op de knop en ik heb een kopie die ik zo in de PC kan stoppen.

https://gistron.com/info/68020/2x-m2-nvme--usbc-32

[ Voor 48% gewijzigd door Ben(V) op 27-09-2025 15:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Faloude
Dat is pretty freaking cool. Hoe lang duurt het proces voor een volle TB? Helaas is dit een moederbord waar de SSD onder de GPU zit, dus beetje omslachtig.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:30
Bedenk je ook goed of je daadwerkelijk RAID1 over de chipset wilt, er zijn veel mensen met slechte ervaringen met AMD raidxpert2. Kijk ook naar alternatieven en onderzoek eerst of dit de oplossing voor je is.

Paar problemen van raidxpert2
  • Bottlenecked je performance
  • De nvme error log en smart statistieken kunnen niet meer worden uitgelezen
  • Firmware updates onmogelijk, wat wel wenselijk is met de bugs waar moderne ssds vaak mee komen
  • Als er een disk in je array offline gaat moet je deze eerst vervangen voordat je weer kan booten, totdan doet raidxpert niks meer en kan jij niet bij de data zonder erg omslachtige methoden

• Ben(V)
Faloude schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:31:
Dat is pretty freaking cool. Hoe lang duurt het proces voor een volle TB? Helaas is dit een moederbord waar de SSD onder de GPU zit, dus beetje omslachtig.
Specs zeggen 10 Gb/s max
Heb het nooit gemeten maar ben behoorlijk onder de indruk van de snelheid zeker als je dat afzet tegen een normale backup.

Ps Asus hardware is dus ook onhandig ontworpen. |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 27-09-2025 23:28 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59
Faloude schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:36:
Ik heb 2 x 2TB NVMe SSD's gemonteerd op een ASUS TUF Gaming B850M-Plus II met de intentie om deze in RAID1 te draaien voor extra dataveiligheid.
Maar dan kun je daar al wel ophouden.

RAID is geen backup.

Als je data veiligheid wilt, werkt gewoon rsync om dagelijks de ene naar de andere te mirroren ook prima.

Helpt trouwens nog steeds niet als je systeem geïnfecteerd wordt door een of ander virus/ransomware/als jijzelf of een brakke installer of whatever per ongeluk de verkeerde mappen weggooit. RAID1 echter net zo min.

Ook als 1 disk faalt, dan heb je de andere, maar een nieuwe schijf moet dan weer opnieuw opgebouwd worden. En de kans is juist dan (alles moet gelezen) het grootst dat de tweede disk ook problemen tegenkomt.

Beter steek je je tijd in iets met Backblaze inrichten, of een andere off site backup provider (lopen wel wat topics over als je even zoekt), in combinatie met een programma dat op de tweede disk incrementele backups maakt van de relevante delen van de eerste.

Sorry, not helping :P

Maar even serieus, er is een reden dat RAID steeds minder gebruikt wordt, afgezien van gedoe en complexiteit als beschreven in dit topic. Je moet ook de controller goed vertrouwen, als die iets vernaggelt zijn beide disks tegelijk iets verkeerds aan het schrijven. En dan heb je nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Wilke
TS wil zich (net als ik) gewoon beschermen tegen het defect gaan van zijn NVMe system disk waardoor zijn PC onbruikbaar zou worden.
Dat heeft niets met veilig stellen van je data te maken maar niet het langdurige process van Windows plus applicaties opnieuw te moeten installeren te doorstaan.
Mijn data staat op een andere disk en het belangrijke wordt gebackuped.

En wat hij probeert heeft niets met een raid controller te maken, dat is allemaal alleen maar software.

Ik heb er dan ook voor gekozen om regelmatig gewoon een een op een kopie te maken van de system disk met behulp van een hub die dat standalone kan (zie mijn link in een vorige post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
RAID1 zorgt voor een drive dat een exacte duplicaat is van de andere. Hoe is dat geen backup?
Wilke schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:51:
[...]
Ook als 1 disk faalt, dan heb je de andere, maar een nieuwe schijf moet dan weer opnieuw opgebouwd worden. En de kans is juist dan (alles moet gelezen) het grootst dat de tweede disk ook problemen tegenkomt.
Volgens mij heb je het over RAID5 hier? Of bedoel je dat de onboard RAID controller, na het sneuvelen van één van de drives, je forceert om alsnog 2 drives te hebben voor RAID1? Dat zou inderdaad heel onhandig zijn.
Maar even serieus, er is een reden dat RAID steeds minder gebruikt wordt, afgezien van gedoe en complexiteit als beschreven in dit topic
Helaas lijk je hier gelijk in te hebben. Ik heb alle waarschuwingen hierover genegeerd. Het wordt geadverteerd, dus het moet gewoon kunnen, dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Faloude op 28-09-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
vrilly schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:54:
Paar problemen van raidxpert2
  • ....
  • Als er een disk in je array offline gaat moet je deze eerst vervangen voordat je weer kan booten, totdan doet raidxpert niks meer en kan jij niet bij de data zonder erg omslachtige methoden
Als dit klopt, zou het een deal-breaker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59
Faloude schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:42:
RAID1 zorgt voor een drive dat een exacte duplicaat is van de andere. Hoe is dat geen backup?
Exact op de manieren die ik al beschreef.

Maar, het is een vaak voorkomende misconceptie. Zo vaak, dat iemand een decennium ofzo geleden al eens een website heeft gemaakt die alle manieren uitlegt waarop RAID geen backup is:

https://www.raidisnotabackup.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:17:
[...]

Exact op de manieren die ik al beschreef.

Maar, het is een vaak voorkomende misconceptie. Zo vaak, dat iemand een decennium ofzo geleden al eens een website heeft gemaakt die alle manieren uitlegt waarop RAID geen backup is:

https://www.raidisnotabackup.com/
Hij noemde het al geen backup maar dataveiligheid.

En je hebt uiteraard gelijk dat RAID zeker limitaties heeft als backup, tegelijk kan je wel altijd dat doortrekken dat niks een backup is. Mijn foto's staan gebackup'ed op mijn NAS. Of nou ja, niet echt een backup natuurlijk want die NAS staat bij mij thuis, als de handel affikt is zowel origineel als de backup weg. Het staat ook nog op Onedrive, maar er is wel meer dan één website om je te vertellen dat Onedrive en dergelijken geen backups zijn. Ik kan het natuurlijk nog naar Amazon Glacier gaan sturen, maar is het echt een backup als er geen extra systeem checkt of op de backup staat wat ik verwacht dat er staat, en er geen cryptolocker tussen heeft gezeten?

Overigens draait die NAS ook in RAID1 en dat is nu al twee keer gebruikt over ruim een decennia om een kapotte disk te vervangen waarbij ik niks meer hoefde te doen als een andere disk erin te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat RAID1 geen backup is, maar goed, daarvoor heb ik het topic niet geopend :-)

Toch ben ik alvast aan het kijken naar simpele, liefst gratis, software om incremental backups te maken van de hele schijf (als image) als plan B. Dus als jullie tips hebben, ik luister. Liefst geen Macrium Reflect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:43
Software RAID is eigenlijk altijd slecht geweest, zeker als boot disk voor je OS.
Hardware RAID is het enige waar ik wel succes mee heb gehad... 20 jaar geleden.
Een mooie Areca RAID controller voor hardware matige RAID.
Voordeel van zo'n serieuze kaart is dat de drivers ervoor standaard in je OS zitten, waarmee je ook je OS op dit soort dingen kan zetten.

Wil je toch software RAID, dan zou ik OF een dedicated device gebruiken (NAS, bijvoorbeeld) OF in ieder geval NIET booten van je software RAID.
Doe dan een aparte boot disk (waarmee je je OS kan starten) en aparte disks voor je software RAID.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@GarBaGe NVMe variant van de Areca's zijn echt duur zie ik. Mocht ik ooit nog een bootable RAID1 opzet willen, vermijd ik software RAID als de plaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Er is niets mis met software raid, enkel met de implementatie ervan door sommige fabrikanten.
Elke Nas heeft bijvoorbeeld ook gewoon software raid.
Hardware raid is gewoon op sterven na dood.

Hardware raid stamt uit de prehistorie en is ontstaan doordat heel vroeger de cpu's niet voldoende power hadden om dat te doen.
Raid controllers vind je enkel nog in datacentrum servers tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faloude
Dames en heren: IK HEB EEN DOORBRAAK. Sorry voor de all-caps, maar na minstens 10 uur aan onderzoek en pogingen, mag ik een beetje enthousiast zijn. Dit zal toekomstige lotgenoten ook ongetwijfeld helpen.

Ter aanvulling op eerder genoemde extra punten waar je waakzaam over moet zijn (Ventoy, driver volgorde), heb ik nog een belangrijke: Zet de RAID drivers (oftewel de 3 folders: rcbottom, rccfg, rcraid) op de Windows 11 installatie USB, specifiek in: X:\Sources\Drivers.

Als je de RAID drivers vanaf een 2e drive installeert, maakt Windows de bootpartitie op die 2e drive in plaats van op je SSD. Het viel me ook op dat er deze keert 3 partities worden aangemaakt tijdens installatie in plaats van 2.

Later ga ik een test doen om te kijken wat er gebeurt als ik 1 SSD eruit haal, zodat het ook duidelijk wordt wat de gevolgen zijn van 1 drive failure en wat je moet doen om verder te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
Ik heb een drive failure gesimuleerd door één NVMe SSD te verwijderen. Windows boot en werkt zoals gewoonlijk. Misschien iets té gewoonlijk, want je krijgt niet eens een notificatie dat een drive ontbreekt. Bij het openen van de RAIDXpert2 app, wordt de array status vermeld als "critical".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA7z5vFzrU1YcjxT0050aUUDd64=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SGwpQDdJqDgLhNkmQKMECgGC.jpg?f=user_large

Na terugmonteren van de SSD, dacht ik even via de software de array te herstellen (rebuilden). Echter moet je naar BIOS en de teruggemonteerde SSD aangeven als "hot spare". Daarna booten in Windows en je ziet al dat RAIDXpert2 automatisch bezig is te rebuilden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPqhwu4REqRXfd677cM9V8BCwqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yDuTW4TB9lIrWmGu8CJ6lxLH.jpg?f=user_large

Toch niet zo "doom en gloom" als @vrilly @Wilke beweerden.

[ Voor 4% gewijzigd door Faloude op 01-10-2025 12:03 ]

Pagina: 1