Toon posts:

Hoe maak ik 7200 rpm drives stil?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand tips over hoe ik 7200 rpm drives stiller kan maken? Ik stoor me aan het geluid van de mijne. En dat is een al vrij stille IBM.

Ik stoor me niet aan de seek-geluiden, en die heb ik dus ook niet op silent staan. Ik stoor me aan de zoemtoon en het gebrom van de drive die z'n rondjes draait.

Ik kan in de search 2 dingen vinden. Kast-Isolatie en een SilentDrive Behuizing. Nou, Kast-Isolatie heb ik al, en dat helpt bij lange na niet genoeg. En een SilentDrive is alleen geschikt voor drives die minder dan 5 Watt Warmte dissiperen. Daarmee beperkt het zich tot 5400 rpm drives. Dat staat ook in de specs van de SilentDrive. Dus die kan ik niet gebruiken. Bovendien is dit een 45 GB 75GXP, en die wil ik toch al niet heter maken dan moet gezien z'n reputatie van hitteproblemen.

De HardDisk is nu echt hoorbaar. Ik heb al een Silverado, een Enermax, en ik heb ook al de chipsetfan en de fan van m'n Radeon losgekoppeld. En nu erger ik me rot aan die zoem/piep van de IBM. En ik wil er nog een WD van 80 GB op 7200 bijkopen. Nog meer herrie dus.

Wie heeft er goed advies om die drives stil te krijgen?

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Op 7 volt zetten :) net als bij je fans

Nee, gewoon isoleren, maar let wel op dat je hdd's niet te warm worden, want geluidsisolatie betekend vaak ook warmte isolatie

sorry, ik had je post niet goed gelezen, je hebt al geprobeerd hem te isoleren, wat je nog wel kan doen is de kast zelf isoleren en de verbinding van de hdd en de kast te dempen zodat er hier geen trillingen kunnen optreden.

Anders zit er niks anders op dan andere hdd's te kopen die bekend staan om weinig herrie

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij geef je zelf al aan dat het eigenlijk niet kan... je hebt al het mogelijke blijkbaar al gedaan.

Verwijderd

Je moet er voor zorgen dat de trilling niet aan het frame van de kast doorgegeven kan worden. Een vrij makkelijke manier om dit te doen is rubberen ringetjes tussen de hd en het frame waarin je 'm vastschroeft te gebruiken. Je kunt zelfs nog gaan zoeken naar plastic schroefjes zodat ook de schroeven zelf veel minder de trilling doorgeven. Hiermee moet het al een stuk stiller te krijgen zijn. Helaas maakt het wel ietsje uit in warmte aangezien een hd ook warmte kwijtraakt aan het frame en met rubberen ringetjes is dat metaal op metaal contact verloren waardoor hij een graad of twee warmer word (bij mij tenminste met dezelfde HD (R.I.P.)).

Als je er het geld voor over hebt kun je ook nog die speciale ophanging van Noisecontrol kopen. Moet je maar ff op hun site kijken. Dat ding is op hetzelfde principe gebaseert: de trilling zo weinig mogelijk aan het frame doorgeven. Maar elke hd neemt zo wel een 5.25" bay in beslag en ik weet niet of je daar de ruimte voor hebt en ze zijn voor zover ik weet (nog) niet in NL te krijgen.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Bij mij werden m'n hd's al een stuk stiller door de schroefjes iets losser te draaien.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Noisecontrol ophanging: Ja, maar daar wordt het niet stiller van. Het gebrom wordt misschien iets minder, maar die toon blijft.

En ik heb dus al de stilste 7200 rpm drive die er is. Maar hij is me niet stil genoeg.

• WiXX
  • Laatst online: 27-11 17:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Waarom allemaal zo moeilijk doen gewoon de mp3 speler vol open zetten en je hebt er geen last meer van doe ik ook B-)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 17:24 schreef WiXX het volgende:
Waarom allemaal zo moeilijk doen gewoon de mp3 speler vol open zetten en je hebt er geen last meer van doe ik ook B-)
Zal ik doen op 4 uur 's nachts ja. De buren en de rest hier in huis zullen het geweldig vinden |:(

En bovendien wil ik gewoon stilte.

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 17:23 schreef HlpDsK het volgende:
Noisecontrol ophanging: Ja, maar daar wordt het niet stiller van. Het gebrom wordt misschien iets minder, maar die toon blijft.

En ik heb dus al de stilste 7200 rpm drive die er is. Maar hij is me niet stil genoeg.
Het zal toch wel wat uit maken. Maarja, die hd zal altijd ietsje blijven zoemen er zit nu eenmaal een motortje in... sommige dingen maken nu eenmaal ietsje lawaai. Ik heb nu een nieuwe Maxtor (D540X) die 5400RPM is, maar ook die hoor je idle. Oftewel: je wilt gewoon iets onmogelijks lijkt het me.

Ikzelf erger me op het moment verschrikkelijk aan het geluid van m'n beeldscherm dus ik zit er ook over te denken om een TFT schermpje te kopen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet stiller maken, dan moet je echt een andere oplossing zoeken en als die er niet is heb je pech.

• Overspeed
  • Laatst online: 01:02
Tja, dan blijft er weinig over...

Noisecontrol ophanging - wil je niet
SilentDrive behuizing - kan niet
Kast isolatie - heb je al

Tja, als je echt stiller wilt, dan zou ik toch proberen om aan zo'n Noisecontrol ophanging te komen. Het zal idd niet volledig stil worden, maar de kast resoneert iig niet meer mee, en dat zal zeker wel iets schelen in dat bromgeluid...

[natuurkunde modus]
Een andere oplossing is om dat bromgeluid op te nemen, en in tegenfase uit te laten zenden, waadoor het geluid uitdooft. Tja, dit vereist wel enige apparatuur, maar dan heb je ook wel wat. :)
[/natuurkunde modus]

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 12:11
klinkt mischien een beetje maf (maar ach je bent een tweakers of je bent het niet), maar je kan ook je hd ophangen aan van die postbode elastieken, 2 stuks is genoeg, helpt in iedergeval het getril, maar hoe kom je van het gezoem af? nou gewoon open maken, beetje olie tussen de lagers van het motortje in en klaar is kees >:)

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n noisecontrol ophanging wil ik best, maar het voldoet gewoon niet aan mijn eisen. Helaas.

• johnny.xxx
hmm dan weet ik het ook niet echt, maar als je dan toch een nieuwe hd erbij gaat kopen, kijk zeker voor een baracuda IV, heb hem hier ook en dat ding hoor je echt niet, en daarbij komt ook nog dat hij niet warmer (niet bij mij in iedergeval) wordt dan 30graden. met als leuke bijkomstigheid een doorvoer van 42mb/sec

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eerder te denken aan een 80 GB WD op 7200 rpm.

• johnny.xxx
je hebt ook de baracuda IV van 80gb hoor, geloof me die zijn echt beter, eerst wilde ik er ook niet aan. had 2 schijven in mijn pc hangen een WD400BB en ee Baracuda IV-40GB. de wd gaf me 26mb doorvoer en de seagate 42mb. en daar kwam ook nog bij dat de wd meer ratelt, echt hoor ga voor die seagate!

Verwijderd

die silentdrive kan volgens mij wel worden gebruikt!
Example

Ok, let's say you are the lucky owner of an IBM Deskstar 75GXP with a capacity of 45 gigabytes and you wish to know whether you can safely use it inside a SilentDrive in order to reduce the noise. Firstly, the IBM specification sheet shows that the drive runs at 7,200 rpm - a good start since if it had been 10,000 rpm or higher, it would probably have run too hot. Also we can note that IBM specify a maximum ambient operating temperature of 55°C in common with most other manufacturers.

Now let's get some more detail - we are told that the power dissipation at idle depends on the number of disks (platters) in the drive and will be either 6.7 watts or 8.1 watts. We have a 45 Gb model which we are told has 3 data disks (platters) and therefore the correct figure for our drive is 6.7 watts. This is less than the 6.8 watts SilentDrive guideline figure and therefore the drive should be fine while enclosed.

Had we owned a 60 or 75 Gb model, the figure would have been 8.1 watts which would have meant the drive would have run much hotter, too hot to be enclosed. Obviously if you have not yet purchased a hard drive, it would be a good idea to check compatibility in this way in order to aid your buying decision before purchase.
bron: http://www.quietpc.com/silentdrive.html

ik gebruik ze zelf ook voor 2 wd 7200rpm zonder problemen. Vergeet niet dat een harddisk een ideale temperatuur heeft om bij te werken. Hier gaat dus niet het verhaal van een cpu op hoe kouder hoe beter op.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je zou een dichte kist met deur en wieltjes kunnen maken, die isoleren en daar je comp in zetten.
Deurtje dicht en lekker rustig.

Kost je 2 tientjes aan MDF en een middagje klussen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 03:10 schreef SuB het volgende:
die silentdrive kan volgens mij wel worden gebruikt!
[..]

bron: http://www.quietpc.com/silentdrive.html

ik gebruik ze zelf ook voor 2 wd 7200rpm zonder problemen. Vergeet niet dat een harddisk een ideale temperatuur heeft om bij te werken. Hier gaat dus niet het verhaal van een cpu op hoe kouder hoe beter op.
Volgens www.silentdrive.nl is het max. vermogen van de schijf 5 watt. En die IBM zit daar dus boven. En aangezien dit de beruchte 45 GB is met de hitteproblemen :{

Die 6.7 watt is ook nog eens bij idle, en da's niet reeël bij defraggen en zo. Dan is het veel meer. Zelfs nu zo in een open bay wordt ie al goed heet.

55C vind ik trouwens best wel schrikbarende temperaturen. Zo in de zomer is de kast zelf al tegen de 40. In zo'n behuizing is het dan geheid meer dan die 55C max.

Edit: en ik zie dat bv. die 80 GB WD een dissiperend vermogen heeft van 8 tot 11 watt in gebruik. :(

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 03:27 schreef HlpDsK het volgende:

55C vind ik trouwens best wel schrikbarende temperaturen. Zo in de zomer is de kast zelf al tegen de 40. In zo'n behuizing is het dan geheid meer dan die 55C max.
Wist je dat niet?
En het valt trouwes wel wat mee hoor... in mijn behoorlijk stille kastje met relatief slechte airflow werd het in die tropendagen maximaal 37 graden in m'n kast. Daarbij is de maximale temperatuur van m'n dtla-307045 ff 48 graden geweest tijdens d-fraggen. En aangezien die temperatuursensor in de behuizing zit zal dat wel een betrouwbare waarde zijn.

Als je trouwes echt de hitte van de hd wat terug wilt brengen kun je tegenwoordig ook die IBM Feature tool gebruiken om de Advanced Power Mode van highest power consumption naar lowest power consumption te veranderen. Dit gaat wel weer ietsje ten koste van de performance, maar de hd blijft wat koeler omdat de elektronica minder stroom gebruikt.
Edit: en ik zie dat bv. die 80 GB WD een dissiperend vermogen heeft van 8 tot 11 watt in gebruik. :(
Er zijn idd maar weinig schijven die minder dan 5 watt verstoken... en die WD zal wel 4 platters van 20GB hebben, dus daar heb je een redelijk sterk motortje voor nodig om dat binnen normale tijd op gang te brengen. Tel daar nog de elektronica bij op en je komt ruim boven de 5 watt uit. Als je een hd zoekt die onder die 5 watt blijft moet je vooral gaan zoeken naar hd's met zoveel mogelijk data per platter zodat je op minder platters uitkomt. Daardoor is er een minder sterke motor nodig om het zaakje op gang te krijgen, en die motor zal minder watt verstoken.

Een geschikte hd is bijvoorbeeld de D540X met 40GB per platter. Bij zoeken verstookt hij 5.2 Watt, bij lezen/schrijven 4.8 Watt en idle 3.75 Watt. Deze heb ik zelf ook, en helaas heb ik er ook gelijk al slechte ervaringen mee (na twee & een halve week kaputt). En helaas is hij ook absoluut niet stil... maar misschien is die silentdrive goed genoeg om 'm toch nog stil te krijgen. Best wel moeilijk: veel hd's passen er niet in, en degenen die erin passen maken veel lawaai :D

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Op woensdag 19 september 2001 03:27 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Volgens www.silentdrive.nl is het max. vermogen van de schijf 5 watt. En die IBM zit daar dus boven. En aangezien dit de beruchte 45 GB is met de hitteproblemen :{

Die 6.7 watt is ook nog eens bij idle, en da's niet reeël bij defraggen en zo. Dan is het veel meer. Zelfs nu zo in een open bay wordt ie al goed heet.

HLPDSK, ik vind dat je niet altijd zo verschrikkelijk moet zanniken !

Mensen proberen je te helpen, maar je vindt niets goed.
Eerlijk gezegd vind ik dat hoogst irritant, dat je nou toevallig een mod bent geeft je niet het recht om zo ontzettend irritant te reageren altijd. Je geeft zelf al aan dat je de stilste hd allertijden hebt. Dus er is geen oplossing voor !

1 ding wat je nog zou kunnen doen, koop een 5400rpm schijf, plaats je IBM als 2e schijf en laat hem automatisch uitschakelen na 10 min.

En als je dat ook geen oplossing vindt, dan zet je je computer maar eens een keertje uit !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
OK Jeroen is even gaan nadenken, en ik denk dat ik wel wat sugesties heb, maar het zal betekenen dat je toch wel aan het modden moet gaan, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik ga er even vanuit dat er een airflow langs je HD gaat, wat je kunt doen is een koelvin op je HD plakken, en dan moet je eens kijken naar koelvinnen voor eurokaarten, die dingen zijn dus niet 5 cm hoog, maar slecht enkele mm.
(dit is even uit mijn hoofd)
Op die manier kan je schijf alvast goed de warmte kwijt, moet je alleen even kijken met wat voor spul je die vastzet op je HD, maar dan ben je alvast wel veel hitte kwijt.

Daarnaast zou ik dan eens gaan kijken of je niet dmv. een stuk plexiglas (kunststof) een ophangbeugel kunt buigen voor een 5,25" slot, of als vervanger/extender van je 3,5" sloten, als je dat een beetje handig doet ben je redelijk van je trillingen af, daarnaast kun je zo'n kastje dan redelijk dicht maken, waardoor je weer wat meer isolatie hebt. De koeling is geen probleem door de opgeplakte koelvinnen.
Daarnaast zal de toename van de massa van je HD resonaties verminderen, aangezien het maar relatief weinig massa is die je schijf laat trillen.

Als je iets meer info wil, moet je maar FF mailen, ga binnenkort weer eens flink knutselen, maar wat je vooral moet kijken:
Hoe wordt de trilling verplaatst.
Als het lucht trilling is:
Verwijder lucht op de plaats waar het trilt, bv. door een plaatje metaal erop te plakken, door de extra massa is de uitslag van de trilling kleiner, waardoor er dus minder geluidproduktie intstaat.
Door trillen:
Hang de schijf enigzins flexibel op, maar weer niet te, want dan krijg je toch weer lucht trilling.

• _JGC_
  • Laatst online: 12:03

Wedden dat mijn Seagate Medalist pro ST34520N stille is dan jou IBM? Brom en zoem ben ik eindelijk van af, maar die seeks nog steeds... Nou ja, kan ik lekker op het geratel van de auto-defrag in slaap vallen >:)

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 12:27 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Brom en zoem ben ik eindelijk van af, maar die seeks nog steeds... Nou ja, kan ik lekker op het geratel van de auto-defrag in slaap vallen >:)
De seeks hoor je met die IBM niet eens (ook niet met kast open) als je accoustic management aanzet... best wel vaag als je er niet aan gewend bent. Dan heb je wel es dat je je afvraagt waarom je computer zo schokt terwijl windoze op je hd aan het prutzen is.

Verwijderd

Ik moet eerst even kwijt dat ik mijn 7200 toeren diamondmax ata66 van maxtor dus eigenlijk niet hoor.

Heb je je schijf al in rubber hangen? Ofwel 2 (postbode-) elastieken om de drive net naast waar de schroefjes zitten. Dit scheelt dat de drive minder trillingen aan je kast doorgeeft, die dan minder als klankkast dient.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Je kunt de computer ook van de bureau halen en ernaast zetten. Dan wordt een deel van het geluid gedempt. Nog mooier is hem gewoon in een andere kamer te plaatsen. En anders moet je de 7200 rpm schijven maar vervangen door 5400 rpm schijven die wellicht nog stiller kunnen zijn.

Mocht dat nog niet baten, ga dan een stel oordoppen of zo kopen.

Ben je trouwens helemaal zeker van dat het de HD is en niet de blower op je CPU o.i.d. ?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Bomberman
  • Laatst online: 23-11 15:52
Op woensdag 19 september 2001 10:28 schreef tbusquet het volgende:

HLPDSK, ik vind dat je niet altijd zo verschrikkelijk moet zanniken !

Mensen proberen je te helpen, maar je vindt niets goed.
Eerlijk gezegd vind ik dat hoogst irritant, dat je nou toevallig een mod bent geeft je niet het recht om zo ontzettend irritant te reageren altijd.
Sorry HlpDsk maar ik ben het helemaal met hem eens ..

Maargoed wat ik heb gedaan om mijn 10.000rpm SCSI schijf stiller te maken is hem gewoon op twee stukjes (reepjes) schuimrubber leggen. Scheelt echt erg veel in geluidsproductie.

PC Specs

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 13:17 schreef Bomberman het volgende:

[..]

Sorry HlpDsk maar ik ben het helemaal met hem eens ..

Maargoed wat ik heb gedaan om mijn 10.000rpm SCSI schijf stiller te maken is hem gewoon op twee stukjes (reepjes) schuimrubber leggen. Scheelt echt erg veel in geluidsproductie.
En hoe heb je hem verder vastgemaakt?

• Bomberman
Niet :) .. hij ligt gewoon op twee 'reepjes' stevig schuimrubber, 1 voor over de hele breedte, en 1 achter. Ik heb 3 5.25" sloten waarvan er 2 in gebruik door DVD en CDRW. De onderste is vrij. Daar ligt ie dus. Bodem waar ie opligt ziet er ongeveer zo uit:

--_______--

De harddisk past precies in die 'kuil' dus hij ligt extra stevig. Mocht je dat niet stevig genoeg vinden kun je die stukjes schuimrubber altijd met dubbelzijdig plakband vastplakken.

Als je drive los ligt of hangt gaat de seektime iets omhoog maar daar is in dit geval geen sprake van :) (heb het gebenched).

PC Specs

• warp
  • Niet online
Je kan een tooltje bij IBM downloaden waarmee je o.a. het accoustic management (geluidsniveau) van harde schijven kan instellen.

Kan alleen ff niet op de naam van het tooltje komen, maar je kan het zo vinden op de IBM website.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een IBM 7200Rpm 40Gb ATA100 maar ik heb geen last van seeks ja aan het begin...met aanzetten (niet dat die ooit uitgaat)

Maar mijn HD is ook vertikaal in mijn kast geplaatst...misschien ligt het daaraan??? (zal niet weten) heb er geen last van...:z

Verwijderd

goede tip bomberman!
Is zo'n snelle scsi schijf zijn geld waard tov geluid en snelheid?

• Bomberman
Op woensdag 19 september 2001 13:34 schreef gve het volgende:
goede tip bomberman!
Is zo'n snelle scsi schijf zijn geld waard tov geluid en snelheid?
Ik vindt van wel :) . Vooral op de schijf waar je OS staat is een snelle seektime goed te merken. Ik moet zeggen dat de schijf die ik nu heb vrij zachte seekgeluiden maakt ivm de IBM SCSI die ik hiervoor had, en op deze manier gemonteerd is is er ook bijna geen sprake van idle-herrie (heel zacht gezoem).

Btw ik heb deze schijf 2e hands gekocht via Ibazar voor 200 piek *D (SCA model) .. convertortje erbij van 46,- en klaar was ik. Als je deze nieuw moet kopen betaal je 550,- voor een schijf van nog geen 10GB, das vrij prijzig natuurlijk, daar heb je een 60GB IDE schijf voor :D .

PC Specs

Verwijderd

Ik ben helemaal niet thuis in scsi, weet jij een guide?

• Bomberman
http://www.google.com/search?q=scsi+guide&hl=nl&lr= ;)

Op Storagereview.com kun je ook altijd terecht als je iets over SCSi wilt weten.

PC Specs

Verwijderd

thanks.

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 16:01

RgR

Ik heb zelf een hele 'professionele' oplossing gebruikt: mijn harde schijf ligt onder in de pckast en dan ook nog eens achterin. Nergens aan vastgeschroefd, maar hij ligt gewoon op 2 gummetjes! De trillingen worden daardoor gedempt, maar het geluid wat nog overblijft moet helemaal van achterin de kast komen, dus je hoort het echt nauwelijks meer. Kosten: F0,50 voor 2 gummetjes.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op woensdag 19 september 2001 13:52 schreef rutgerlouwerse het volgende:
Ik heb zelf een hele 'professionele' oplossing gebruikt: mijn harde schijf ligt onder in de pckast en dan ook nog eens achterin. Nergens aan vastgeschroefd, maar hij ligt gewoon op 2 gummetjes! De trillingen worden daardoor gedempt, maar het geluid wat nog overblijft moet helemaal van achterin de kast komen, dus je hoort het echt nauwelijks meer. Kosten: F0,50 voor 2 gummetjes.
lekker safe als je per ongeluk tegen je kast aan stoot of als je hem verplaatst en die HD vergeet vast te zetten... :o

maar ik heb zelf een 7200rpm maxtor 40GB en hoor hem eigenlijk helemaal niet.. tenminste; het geluid van mn voeding en cpu fan hoor je veel meer..

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 09:44

porn*

...take on the world!

Ik heb hem met 2 railtjes in mijn kast hangen, tussen die railtjes heb ik een klein laagjes schuimrubber gedaan en daardoorheen de schroeven naar de HD.

Werkt goed!

Bnet pindle#2913

• Byte_Me
  • Laatst online: 02-12 17:22
Ik heb ineens een briljant idee. anti-geluid. microfoontje bij de hds, en via de pc speaker antigeluid produceren, waardoor het geluid wordt uitgedoofd. Als jij nou even een programmaatje schrijft dat dit regelt, kun je mij mooi een kopietje sturen, als beloning voor het idee. :+

• Bomberman
Op woensdag 19 september 2001 14:42 schreef Byte_Me het volgende:
Ik heb ineens een briljant idee. anti-geluid. microfoontje bij de hds, en via de pc speaker antigeluid produceren, waardoor het geluid wordt uitgedoofd. Als jij nou even een programmaatje schrijft dat dit regelt, kun je mij mooi een kopietje sturen, als beloning voor het idee. :+
Is al vaker bedacht hier ;) .. veel succes met de uitvoering :+ !

PC Specs

• Byte_Me
  • Laatst online: 02-12 17:22
Op woensdag 19 september 2001 14:48 schreef Bomberman het volgende:

[..]

Is al vaker bedacht hier ;) .. veel succes met de uitvoering :+ !
damn, en het leek zo'n goed idee :'(

Verwijderd

hlpdsk je zoekt gewoon problemen zoek het maar lekker zelf uit dan :|

Verwijderd

Helpdsk, je schreef dat je ook op zoek was naar een 2e HD. De Seagate Barracuda IV schijnt een hele stille schijf te zijn. Is een nieuw model, draait op 7200 toeren en heeft standaard Liquid Ball Bearings (dus stiller). Je zou deze schijf dan als eerste schijf kunnen gebruiken, en je IBM als 2e schijf, die na 10 min. uitschakelt.
De optie van een 5400 rpm kopen is al genoemd. Deze inpakken in een Silentdrive en als 1e schijf gebruiken is ws. de enige manier om de boel ECHT stil te krijgen. (heb zelf zo'n Silentdrive, en van het gezoem hoor je echt niks meer). Wel zonde van je IBM, die dan slechts als 2e schijf dienst doet.
Derde optie is op zoek gaan naar een andere, stille kast. Een huisgenoot van me heeft 2 HD's van 7200 rpm in z'n kast, maar die hoor je op de een of andere manier nauwelijks. Hij heeft geen extra isolatie in z'n kast gestopt ofzo, kast is van zichzelf al erg stil.

Dat is wat ik zo kan bedenken. Succes ermee !

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 09:45 schreef PsyFlux het volgende:

En aangezien die temperatuursensor in de behuizing zit zal dat wel een betrouwbare waarde zijn.
Kan ik niet zien want hij zit aan een Highpoint controller
en die WD zal wel 4 platters van 20GB hebben
Niet dus. 2 platters van 40 GB.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 10:28 schreef tbusquet een hoop gezever
Als je niks zinnigs te zeggen hebt hou je dan buiten de discussie :z

En waar haal je het lef vandaan om het feit er bij te halen dat ik mod ben. Jij begint dar nu over, ik niet. Of ik mod ben of niet maakt geen reet uit hoe ik reageer. Jij maakt hier weer een punt van iets dat niet relevant is. :r

Ik vraag mensen gewoon om advies over hoe ik iets nog stiller kan maken, maar wel zodanig dat de hdd binnen de specs blijft. Ik zit echt niet te wachten op onnozel gezeur van iemand die het onzin vind. Ik zit jou ook niet af te zeiken omdat jij bepaalde dingen van je hardware verlangt waar ik niks om geef. Ga ergens anders vervelend lopen doen of zo.

Men geeft tips, en ik geef een antwoord over waarom die bepaalde oplossing niet zou voldoen. Dat is niet irritant doen, dat is kritisch zijn. En jou bijdrage in de vorm van je gezeur is compleet nutteloos.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 12:38 schreef Papillon het volgende:
Je kunt de computer ook van de bureau halen en ernaast zetten. Dan wordt een deel van het geluid gedempt. Nog mooier is hem gewoon in een andere kamer te plaatsen. En anders moet je de 7200 rpm schijven maar vervangen door 5400 rpm schijven die wellicht nog stiller kunnen zijn.

Ben je trouwens helemaal zeker van dat het de HD is en niet de blower op je CPU o.i.d. ?
Hij staat niet op m'n bureau maar op de grond. En ik weet dat het niet iets anders is. De HDD is de veroorzaker.

En FF voor de zeurkousen hier: ik wil mijn PC stil hebben. Dat is mijn missie. En als je dat onzin vind hou je dan gewoon gewoon buiten dit draadje.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 13:29 schreef warp het volgende:
Je kan een tooltje bij IBM downloaden waarmee je o.a. het accoustic management (geluidsniveau) van harde schijven kan instellen.

Kan alleen ff niet op de naam van het tooltje komen, maar je kan het zo vinden op de IBM website.
Dat is voor de seeks. Ik heb al gezegd dat dat niet is waar ik last van heb. Het is niet dat gekras tijdens het zoeken, maar de hoge pieptoon die dat ding veroorzaakt door de platters die ronddraaien.

Uitschakelen is ook geen optie want hij moet at randomn data leveren via FTP e.d.
5400 rpm is ook geen otpie want dat is gewoonweg te traag.
En de PC uitzetten is helemaal grappig. wtf is dat nou voor advies?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 14:23 schreef rick_h het volgende:

maar ik heb zelf een 7200rpm maxtor 40GB en hoor hem eigenlijk helemaal niet.. tenminste; het geluid van mn voeding en cpu fan hoor je veel meer..
De voeding en de CPU fan heb ik dus al vervangen. EN nu is het de beurt aan de HDD om stiller te worden

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 14:59 schreef SuB het volgende:
hlpdsk je zoekt gewoon problemen zoek het maar lekker zelf uit dan :|
:? Wat is heet nut van deze bijdrage? Ga ergens anders spelen of zo dan als het je niet boeit :z

• Bomberman
Hou eens op met je authoritaire gedrag wil je .. kun je niet tegen wat kritiek? Je reactie op die kritiek vindt ik in ieder geval zwaar overdreven.

PC Specs

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 16:25 schreef Bomberman het volgende:
Hou eens op met je authoritaire gedrag wil je .. kun je niet tegen wat kritiek? Je reactie op die kritiek vindt ik in ieder geval zwaar overdreven.
De kritiek zelf slaat nergens op. Ik doe niet authoritair, en als je dat wel vind dan sta je geheel vrij om dit draadje links te laten liggen.

Als je niks zinnigs te zeggen hebt ga dan aub ergens anders mensen lastig vallen.

• Bomberman
Ik heb genoeg zinnings te melden, lees de thread maar door. En vertel me niet waar ik wel en niet kan posten.

PC Specs

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 16:29 schreef Bomberman het volgende:
Ik heb genoeg zinnings te melden, lees de thread maar door. En vertel me niet waar ik wel en niet kan posten.
Vertel mij dan niet hoe ik wel of niet reageer! :z

• Bomberman
:Z .. is goed HlpDsK, wat jij wil.

PC Specs

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12 23:49
Wat een GVDmmese stel zeverkoppen lopen hier rond zeg :r

Zoals HlpDsK al vaker zei: hou je buiten dit draadje als je niks zinnigs te melden hebt (no flame intended: algemene melding, niemand in het bijzonder).

HlpDsK:

Is het een idee om je HDD in een compleet ander deel van je kast te plaatsen, gedeeltelijk of liefst geheel geïsoleerd met bv schuimrubber of piepschuim/tempex, incl. een koelblok op de HDD geplakt/geklemd en zorgen dat het geheel in een goed geventileerd deel (airflow) van je kast legt/hangt, mede ervoor zorgend dat dat koelblok toch nog iets van warmte af kan staan aan omgevingstem ......... ?

*D

• Bomberman
Op woensdag 19 september 2001 17:39 schreef Knightwolf het volgende:
Hou toch op man .. een paar mensen (die ook goede tips geven) geven gewoon wat kritiek op de manier waarop HlpDsK vaak reageert, daar moet ie maar tegen kunnen. Let wel op welke mensen hier meteen beginnen te schelden :r ..

Over die heatsink, goed idee, maar een (stille) fan alleen op de harddisk gericht zal beter werken denk ik (beide is nog beter natuurlijk). Een fan is altijd wel op een simpele manier ergens te bevestigen. Of je monteerd de harddisk onder in de kast voor de intake fan voor (als die er zit). Met een beetje schuimrubber, een fan en wat fantasie is er makkelijk iets in elkaar te zetten.

PC Specs

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 17:39 schreef Knightwolf het volgende:

Zoals HlpDsK al vaker zei: hou je buiten dit draadje als je niks zinnigs te melden hebt (no flame intended: algemene melding, niemand in het bijzonder).

HlpDsK:

Is het een idee om je HDD in een compleet ander deel van je kast te plaatsen, gedeeltelijk of liefst geheel geïsoleerd met bv schuimrubber of piepschuim/tempex, incl. een koelblok op de HDD geplakt/geklemd en zorgen dat het geheel in een goed geventileerd deel (airflow) van je kast legt/hangt, mede ervoor zorgend dat dat koelblok toch nog iets van warmte af kan staan aan omgevingstem ......... ?

*D
Daar zit ik dus ook over te denken. Alleen zal er airflow moeten zijn om de schijf op temperatuur te houden, mar dan dus zonder open delen waar het geluid door naar buiten kan.

Het probleem is dat het contact tussen HDD en kast moet gebeuren dmv iets zachts. Kurk, rubber, tempex e.d Maar da's allemaal spul dat ook warmte isoleert. En dus moet ik koelen. Maar dat koelen zorgt weer voor geluid.

En dat dus waarschijnlijk met 2 schijven.

Wat zou er gebeuren als je de schijf in een silentdrive doet en op die silentdrive een heatsink doet met een casefan er achter?

• Knightwolf
Op woensdag 19 september 2001 17:52 schreef Bomberman het volgende:
Hou toch op man .. een paar mensen (die ook goede tips geven) geven gewoon wat kritiek op de manier waarop HlpDsK vaak reageert, daar moet ie maar tegen kunnen. Let wel op welke mensen hier meteen beginnen te schelden :r ..
Zeg gewoon niks als je niet tegen de manier van reageren van HlpDsK kan. Want dat commentaar van jullie op zijn manier van reageren is al helemaal niet relevant in dit topic en doet totaal niet ter zake.

Jullie geven tips en suggesties, HlpDsK denkt daar over na en vind gewoon dat het voor hem nog niet helemaal ideaal is: tijd om verder te zoeken, niet om kritiek te gaan geven als hij het nog niet goed genoeg vind. Wie zoekt die vindt zegt het spreekwoord.

/einde discussie over kritiek en gezever: back on topic

Verwijderd

tja.. dit is echt weer te dom voor woorden. Naar mijn inzien geef ik gewoon de oplossing maar ja blijkbaar weet hlpdsk meer als de fabrikant.

veel suc6 iig

peace out

• Bomberman
Op woensdag 19 september 2001 18:01 schreef Knightwolf het volgende:

Zeg gewoon niks als je niet tegen de manier van reageren van HlpDsK kan. Want dat commentaar van jullie op zijn manier van reageren is al helemaal niet relevant in dit topic en doet totaal niet ter zake.

Jullie geven tips en suggesties, HlpDsK denkt daar over na en vind gewoon dat het voor hem nog niet helemaal ideaal is: tijd om verder te zoeken, niet om kritiek te gaan geven als hij het nog niet goed genoeg vind. Wie zoekt die vindt zegt het spreekwoord.

/einde discussie over kritiek en gezever: back on topic
Laatste wat ik erover zeg dan: dit gaat helemaal niet alleen over dit topic maar over al die honderden topics waar ik HlpDsK al in heb zien reageren! Maargoed je hebt gelijk, deze discussie hoort hier niet thuis .. dus hou ik ermee op.

PC Specs

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 17:54 schreef HlpDsK het volgende:

Wat zou er gebeuren als je de schijf in een silentdrive doet en op die silentdrive een heatsink doet met een casefan er achter?
Heb ik persoonlijk weinig goede hoop voor... denk dat de Silentdrive een prima isolator van warmte is :D

Kheb zelf trouwes ook wel zitten experimenteren met het passief koelen van hd's. Zo had ik bijvoorbeeld de heatsink van een ZalmanCNPS3100G op m'n hd geplaatst, maar echt schokkende resultaten levert het niet op: 1-2 graden op z'n meest. Ik denk ook dat het temperatuursverschil met de omgeving te weinig is voor een passieve heatsink om goed te werken. En verder is een goed contact tussen de heatsink en de hd ook niet mogelijk omdat er allemaal stickers & richeltjes op die hd zitten... de heatsink werd wel warm, maar bij lange na niet zo warm als de hd zelf. En als je de stickers derafhaalt en de boel vastplakt met ASII adhesive ben je ook gelijk je garantie kwijt. Wat niet echt slim is met dit nogal onbetrouwbare schijfje.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:33
Volgens mij helpt er niets tegen die hoge piep van 7200 rpm schijven, behalve ouder worden :)
Je kan je computer niet in een kast inbouwen? Of er gasbetonblokken omheen zetten?

• _JGC_
Op woensdag 19 september 2001 12:38 schreef Papillon het volgende:

Ik heb mijn 5400RPM vervangen door een 7200RPM. Ben de hoge snerptoon kwijt, maar ik heb er knalharde seeks voor teruggekregen.
Maar ja, die seeks vind ik lang zo erg niet als die smerige snerptoon naast mun hoofd als ik wil slapen :)

• Knightwolf
Op woensdag 19 september 2001 21:37 schreef _JGC_ het volgende:
Maar ja, die seeks vind ik lang zo erg niet als die smerige snerptoon naast mun hoofd als ik wil slapen :)
"Smerige" snerptoon?? Dat geluid roeleert gewoon :D

Niks heerlijker dan 2 stux Maxtor 7200 rpm op m'n bureau tijdens slapen, incl CPU-fan, 2x Enermax-fan, Radeon-fan, en nog 4 Case-fans :D :D ;) >:)

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 14:42 schreef Byte_Me het volgende:
Is wel mooi id, had ik ook al aan gedacht, maar is volgens mij niet realiseerbaar.

Ge moet dus 2 geluidsbronnen hebben, enerzijds uw harde schijf bijvoorbeeld, en anderzijds uw eigen geluidsbron. Uw eigen geluidsbron moet ALLE frequenties produceren die uw lawaaimakende gegevensdrager produceert. Dit zou nog geen oplossing bieden:

Wanneer ge 2 bronnen hebt die dezelfde frequentie en amplitude produceren (of het nu in fase, tegenfase of nog iet anders is), is het slechts
- op bepaalde punten (knopen)
- gelegen op lijnen (knooplijnen)
- op bepaalde afstanden van de 2 bronnen ( * )
dat de 2 geluidsgolven elkaar zullen opheffen.

Dus het kan zijn als ge op een bepaalde plaats hoort, dat ge niets hoort, maar ge verplaatst uw hoofd een beetje en ineens hoort ge het dubbel zo hard.

Juist, ge zou er zot van worden :)

Bovendien hebt ge dan nog is terugkaatsing ook tegen gelijk welk object, tegen de rand van uw kast bijvoorbeeld, en dan is het helemaal om zeep.

Zou wel handig geweest zijn. In fabrieken bijvoorbeeld, waar veel geluidsoverlast is, ff een paar bronnetjes in tegenfase plaatsen en het is er muisstil! Niet dus.

*:

Als ge bijvoorbeeld 2 bronnen in fase (met zelfde amplitude en frequentie) hebt, dan is het o.a. stil op een punt dat
- 5 golflengtes van de ene bron is verwijderd
- en 3,5 golflengtes van de andere bron is verwijderd

De verzwakking van een geluidsgolf naarmate ze verder gaat heb ik ook nog is verwaarloosd trouwens

• Jag
  • Laatst online: 10:49

Jag

Op donderdag 20 september 2001 21:09 schreef backbone het volgende:

[..]

Is wel mooi id, had ik ook al aan gedacht, maar is volgens mij niet realiseerbaar.

Ge moet dus 2 geluidsbronnen hebben, enerzijds uw harde schijf bijvoorbeeld, en anderzijds uw eigen geluidsbron. Uw eigen geluidsbron moet ALLE frequenties produceren die uw lawaaimakende gegevensdrager produceert. Dit zou nog geen oplossing bieden:

Wanneer ge 2 bronnen hebt die dezelfde frequentie en amplitude produceren (of het nu in fase, tegenfase of nog iet anders is), is het slechts
- op bepaalde punten (knopen)
- gelegen op lijnen (knooplijnen)
- op bepaalde afstanden van de 2 bronnen ( * )
dat de 2 geluidsgolven elkaar zullen opheffen.

Dus het kan zijn als ge op een bepaalde plaats hoort, dat ge niets hoort, maar ge verplaatst uw hoofd een beetje en ineens hoort ge het dubbel zo hard.

Juist, ge zou er zot van worden :)

Bovendien hebt ge dan nog is terugkaatsing ook tegen gelijk welk object, tegen de rand van uw kast bijvoorbeeld, en dan is het helemaal om zeep.

Zou wel handig geweest zijn. In fabrieken bijvoorbeeld, waar veel geluidsoverlast is, ff een paar bronnetjes in tegenfase plaatsen en het is er muisstil! Niet dus.

*:

Als ge bijvoorbeeld 2 bronnen in fase (met zelfde amplitude en frequentie) hebt, dan is het o.a. stil op een punt dat
- 5 golflengtes van de ene bron is verwijderd
- en 3,5 golflengtes van de andere bron is verwijderd

De verzwakking van een geluidsgolf naarmate ze verder gaat heb ik ook nog is verwaarloosd trouwens
In praktijk zijn lage tonen heel makkelijk met een geluidsbron die uit fase staat tov het orginele geluid te dempen. Zet maar eens twee luidsprekers uit fase. Je zal als je door je kamer heen loopt op elke plek behalve de middenlijn tussen de twee bronnen, een knoop tegenkomen van een bepaalde frequentie.

Het probleem met anti geluid gebruiken in pc's, is dat je met noise te maken hebt: random geluid met elke frequentie en fase evenveel vertegenwoordigd. Dat krijg je nooit weg.

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 22:58 schreef Jag het volgende:

[..]

In praktijk zijn lage tonen heel makkelijk met een geluidsbron die uit fase staat tov het orginele geluid te dempen. Zet maar eens twee luidsprekers uit fase. Je zal als je door je kamer heen loopt op elke plek behalve de middenlijn tussen de twee bronnen, een knoop tegenkomen van een bepaalde frequentie.

Het probleem met anti geluid gebruiken in pc's, is dat je met noise te maken hebt: random geluid met elke frequentie en fase evenveel vertegenwoordigd. Dat krijg je nooit weg.
Mja daar is misschien wel iets van...
Omdat lage tonen lage frequenties zijn, en je daardoor grote golflengtes hebt, zal de buurt rond zo een knooplijn groter zijn. Je krijgt dus een grotere zone waar een bepaalde frequentie "bijna" helemaal geneutraliseerd is.

Maar je zegt dat je overal in de kamer een knoop zal tegenkomen van "een" bepaalde frequentie.

1. Wat met de andere frequenties op diezelfde plaats? Want we willen het overal VOLLEDIG stil hebben

2. Het geluid van een harde schijf die draait zijn niet bepaald lage tonen

3. Over het "noise" heb je gelijk, daarom dat ik zei:
Uw eigen geluidsbron moet ALLE frequenties produceren die uw lawaaimakende gegevensdrager produceert

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 18:56 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Heb ik persoonlijk weinig goede hoop voor... denk dat de Silentdrive een prima isolator van warmte is :D

Kheb zelf trouwes ook wel zitten experimenteren met het passief koelen van hd's. Zo had ik bijvoorbeeld de heatsink van een ZalmanCNPS3100G op m'n hd geplaatst, maar echt schokkende resultaten levert het niet op: 1-2 graden op z'n meest. Ik denk ook dat het temperatuursverschil met de omgeving te weinig is voor een passieve heatsink om goed te werken. En verder is een goed contact tussen de heatsink en de hd ook niet mogelijk omdat er allemaal stickers & richeltjes op die hd zitten... de heatsink werd wel warm, maar bij lange na niet zo warm als de hd zelf. En als je de stickers derafhaalt en de boel vastplakt met ASII adhesive ben je ook gelijk je garantie kwijt. Wat niet echt slim is met dit nogal onbetrouwbare schijfje.
Ik heb ook een heatsink op mijn hdd gehad en was er juist wel tevreden mee.

Ik had de hoekjes v.d. heatsink vastgeplakt, maar in het midden had ik koelpasta gebruikt, precies waar de as v.d. motor zit. Deze heatsink was erg hoog, iets van 7 cm.

Ik had dus wel veel ruimte nodig om het te plaatsen, maar ik had de hele drivecage boven de voeding in m'n HX08 nog vrij.

Toen had ik schuimrubber om de hele cage gebonden met uitzondering van de bovenkant. Ik wilde nl. dat de warmte daar kon opstijgen om opgenomen te worden door de bovenplaat van de kast.

Het dempte best goed, de pieptoon die er eerst was, was ik kwijt en de disk werd maar 35 graden.

De harddisk in kwestie is een WD 18GB 7200 schijf met 4 platters. :D

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, oud topic. Maar wel een tip :)

Ik zit nog steeds met die pieptoon momenteel. Ik zit tegen een upgrade aan en dan doe ik wel vanalles in 1 keer.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 07:05 schreef HlpDsK het volgende:
Hmm, oud topic. Maar wel een tip :)

Ik zit nog steeds met die pieptoon momenteel. Ik zit tegen een upgrade aan en dan doe ik wel vanalles in 1 keer.
Oud topic idd. , dat zag ik pas toen ik het verstuurd had. :+

Ik had best goede resultaten, maar ik had op de bovenplaat, naast de heatsink ook nog dempingsmateriaal moeten/kunnen leggen.

En natuurlijk monitoren met een temperatuursensor op de bovenplaat. :)

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem: hoge snerptoon.
Ik heb mijn schijven watergekoeld (geen hitteprobleem!), en wil ze in een geluidsdichte doos inbouwen (schuimrubber in broodtrommel), maar heb helaas te weinig ruimte in mijn miditower. Zit er nog steeds op te puzzelen...

Die silentdrive gebruikt een aluminium beugel om de warmte naar buiten te geleiden. Wat nu als je zelf een beugel maakt van koper en de schijven in een 'broodtrommel' inbouwt, en dat geheel in bijv. vrije 5" slots inbouwt?
Toen ik koperplaat tegen mijn schijven aanschroefde werd dat bloedheet: dus super warmte-geleidend! Dus een lap koper die buiten de broodtrommel uitsteekt zal de IBM goed koelen (denk ik).

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EMRTTEROHHE

Verwijderd

Topicstarter
Da's ook een idee ja. En aan dat koper zou ik wat met heatsinkjes en een fan op 5 volt kunnen doen oid.

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 15:05 schreef augustus het volgende:
Ik zit met hetzelfde probleem: hoge snerptoon.
Ik heb mijn schijven watergekoeld (geen hitteprobleem!), en wil ze in een geluidsdichte doos inbouwen (schuimrubber in broodtrommel), maar heb helaas te weinig ruimte in mijn miditower. Zit er nog steeds op te puzzelen...

Die silentdrive gebruikt een aluminium beugel om de warmte naar buiten te geleiden. Wat nu als je zelf een beugel maakt van koper en de schijven in een 'broodtrommel' inbouwt, en dat geheel in bijv. vrije 5" slots inbouwt?
Toen ik koperplaat tegen mijn schijven aanschroefde werd dat bloedheet: dus super warmte-geleidend! Dus een lap koper die buiten de broodtrommel uitsteekt zal de IBM goed koelen (denk ik).
óóóööøøhh :o . Dit heb ik nog nooit gezien, maar wat ben je er uiteindelijk mee opgeschoten :?
=========================================================

Ik wil altijd m'n schijven horen ratelen. Ikke niet begrijp waarom jullie dat lawaai noemen of maken die ibm's dan zoveel lawaai?? :?

• _JGC_
Ratelen slaap je wel doorheen, snerptonen niet.
Iemand ook nog iets tegen het resoneren van een 7200RPM SCSI drive in een bigtower zonder rubber pootjes op een houten vloer?

Verwijderd

Op vrijdag 09 november 2001 15:16 schreef _JGC_ het volgende:
Ratelen slaap je wel doorheen, snerptonen niet.
Iemand ook nog iets tegen het resoneren van een 7200RPM SCSI drive in een bigtower zonder rubber pootjes op een houten vloer?
Tapijttegel onder systeem?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EHOMDEROHHE

Dit is makkelijker! ;)
Een koperen bak, een broodtrommeltje met deels weggesneden zijkanten, schuimrubber, vier tules, 8 boutjes, 8 ringetjes... hoeveel zou dat kosten? 20 piek? Eat yer heart out, silentdrive!

Ik heb dit zelf niet gebouwd: het is gewoon een silentdrive imitatie, die waarschijnlijk beter koelt (door het koper!).

Het rammelen is het probleem niet, maar de hoge fluittoon van de 7200rpm IBM. Die tules dempen trouwens mooi het rammelen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EDOPMEROHHE

Mijn hdd-waterkoeling (nu 30 graden; max. 35 graden).
:(
Hoe bouw ik dit in godsnaam mooi in?

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
kijken dtla schijven zijn een stuk luidruchtiger dan de nieuwe 70 gxp en 60 serie ik heb zelf de 60 serie en ik hoor hem niet

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:43
ik zat ff te zoeken want ik heb hier ook zon zoemende hd, terwijl de rest van men case gewoon stil is

Ik vroeg me dus af of de topicstarter het probleem al opgelost heeft en hoe :?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

oud topic, wel hetzelfde probleem. Ik heb dezelfde hdees als de topic opener alleen dan 2. De software heb ik nog niet geprobeerd omdat ze nog de enige 2 zijn die ik heb en nog ff snel moeten zijn. Ik heb een stille kast, koolance II en hoor ze dus ook, vrij irri als de rest zo stil is. De kast moet nog sowieso geisoleerd worden.
Ik heb wel het volgende gedaan. De 2 ibm's zitten nu in coolermaster cooldrives. 2 voordelen: koeler en iets stiller (18% volgens reviews). Waterkoeling was geen optie omdat ze stiller moesten en de 2 nieuwe hdees (maxtor 80 gb) gaan wel watergekoeld worden en de capaciteit van het systeem is verder beperkt.
ok cooldrives er in takkeherrie van die fannetjes die erin zitten, hups op 7 volt. Hoor ik de hdees nog. Complete kast opgehangen aan mijn buro waardoor trillingen van de kast meer worden gedempt dan wanneer de kast op de vloer staat. De ophanging is van ikea is met een metalen buis en plaat waar de kast opstaat en zit vast dmv een nylon band die de trillingen absorbeerd. De kast is nu een stuk stiller dan voorheen (op de vloer). Met rubberen ringen, software en isolatiemateriaal in de kast hoop ik de laatste geluidjes te beslechten

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:43
idd, ik heb inmiddels men case al wel geisoleerd en de intel boxed koeler vervangen door een zalman cnps3000+

Alleen ik blijf dus met dat irritante gezoem zitte en volgens mij kan ik men hd ook niet in silent mode zette

ik heb dus ook geen 5,25"bay over anders zou ik die silent-drive wel ff wille probere

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

5,25"bay over
Ik had er ook maar 1 over dus 1tje erbij gemod.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een oplossing, je wilde hem isoleren maar hij moest toch de warmte kwijt.
Hier is de oplossing, doe je schijf in een plastic zakje en zorg dat je die aan de bovenkant goed vast maakt aan de draadjes dat ie niet afzakt.
Nu kan je je HD in een bakje met water leggen, dat dempt helemaal en je hitte probleem is ook weg!
Wel uitkijken als je je kast wilt verplaatsen.

• Bomberman
Meen je dat nu serieus :o ?

PC Specs

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 17:04 schreef HlpDsK het volgende:
Heeft iemand tips over hoe ik 7200 rpm drives stiller kan maken? Ik stoor me aan het geluid van de mijne. En dat is een al vrij stille IBM.

Ik stoor me niet aan de seek-geluiden, en die heb ik dus ook niet op silent staan. Ik stoor me aan de zoemtoon en het gebrom van de drive die z'n rondjes draait.

Ik kan in de search 2 dingen vinden. Kast-Isolatie en een SilentDrive Behuizing. Nou, Kast-Isolatie heb ik al, en dat helpt bij lange na niet genoeg. En een SilentDrive is alleen geschikt voor drives die minder dan 5 Watt Warmte dissiperen. Daarmee beperkt het zich tot 5400 rpm drives. Dat staat ook in de specs van de SilentDrive. Dus die kan ik niet gebruiken. Bovendien is dit een 45 GB 75GXP, en die wil ik toch al niet heter maken dan moet gezien z'n reputatie van hitteproblemen.

De HardDisk is nu echt hoorbaar. Ik heb al een Silverado, een Enermax, en ik heb ook al de chipsetfan en de fan van m'n Radeon losgekoppeld. En nu erger ik me rot aan die zoem/piep van de IBM. En ik wil er nog een WD van 80 GB op 7200 bijkopen. Nog meer herrie dus.

Wie heeft er goed advies om die drives stil te krijgen?
same problem here (2 pc's in slaapkamer)

mijn oplossing...

Afbeeldingslocatie: http://www.majestic.nl/jpeg/3.jpg

:Y) :Z :z

Verwijderd

hmmz... ik neem aan dat ik dus de oplossing gepost heb??

HlpDsK ?? hoe ist nu afgelopen ??

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op maandag 25 maart 2002 01:04 schreef 5chaap2k het volgende:
hmmz... ik neem aan dat ik dus de oplossing gepost heb??

HlpDsK ?? hoe ist nu afgelopen ??
Euh topic is half jaar oud. Laten zakken dus maar.. :Y)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• BadMotha
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

HlpDsK is stil.
nu z'n Harddisk nog....

>:) >:)

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

Zet gewoon je pc uit of koop een 5400 toeren hd...

Of zet de pc op de kamer van je zusje.... o wat zal je lekker slapen...

:7
Pagina: 1