Verduurzamen huis; Foute keuze gemaakt, wat dan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:18
Mijn vraag
Ik heb een huis gekocht, maar dat is lastig te verduurzamen, geen lichtinval voor zonnepanelen, weinig te isoleren, wat kan ik wel doen??

Weet niet of dit het juiste draadje is of dat het naar wonen moet maar goed.
We hebben een mooi huis gekocht met karakter, ik woon er nu een half jaar en het is echt genieten.
Het huis is uit de jaren 30 en twee keer uitgebouwd, niet op de beste manier, maar op de goedkoopste waarschijnlijk.
Het is een vrijstaand huis met 240m2 woonoppervlak, en ja de energierapporten bevestigen we zitten boven de wat zij beschouwen als vrijstaande huizen.
Noot, we komen uit een jaren 70 doorzonwoning, die we zonde zonnepanelen en warmtepomp op een goed A label hebben gekregen, stookgedrag dat meer op een appartement pastte dan op een huis met 6 slaapkamers.
De ambitie is om eigenlijk volledig zelfvoorzienend te worden, maar dat is voorlopig nog een illusie.
Wat hebben we: muurisolatie (denk 5cm glaswol ingeblazen) de 1e verdieping nageisoleerd met 10 cm PIR en de vliering en vloer zijn nog ongeisoleerd, maar daar zitten uitdagingen (weinig tot geen kruipruimte en houten vloeren) Die komen als we aan nieuw parket willen wel aan de beurt (uitgraven en gasbeton o.i.d.)
De vliering wil ik duurzaam isoleren (vlas/hennep en gips o.i.d.) Denk zelfs dat we dat gewoon zelf gaan doen, geen subsidie, maar jammer dan, mijn zwager heeft het ook zelf gedaan en dat ging prima.
Maar dan.... we hebben een jonge ketel, dus warmtepomp kan even wachten maar eigenlijk wil ik zover komen dat we minder energie gaan gebruiken, en zo snel als mogelijk van het gas af (dat zal 2022+ 15 is ongeveer 2037 wel gedaan moeten zijn) Ons huis heeft veel dakoppervlak, maar er staan bomen rondom. En bomen kappen voor PV is de paard achter het wagen natuurlijk.... Zijn er al panelen die beter werken met minder zon? Plat dak genoeg zeker 80m2 Kan ik aan de buitenkant extra isoleren? Maar we hebben veel glas, gaan we dat door beng glas vervangen? Dan moeten de rolluiken er af, brengen we ze terug, of kan het slimmer? Wie het weet mag het zeggen ;-)

Gezien breedte van het topic een schopje naar WON

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-09-2025 08:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
Dit is geen lezen, deel je verhaal eens op. Geef meer informatie over je huis (met foto's).

Antwoorden voor nu: Ja, nee, misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@HvdBent zoals mijn voorganger ook al aangeeft. Goed dat je een beetje aan het mijmeren bent, maar daar kunnen we op een forum niet zo heel erg veel mee.

Heb je wat meer informatie voor ons, zoals een plattegrond, overzicht's foto's en bouwtekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ja, sorry het was laat.... had moeten gaan pitten. Gestructureerde verhalen schrijven is mij niet gegeven, helaas. Het word vaak van me verwacht.
Een plattegrond ga ik even opsnorren, helaas geen goede bouwtekeningen, want die zijn nooit gemaakt/niet kloppend met wat er staat. Heb ik veel plezier van gehad bij het verbouwen (veel verrassingen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkeLqJ9qImbfzd1bHmKy4THSfQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhP4VcSH2V8LcDurgy3DyedA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDUJcIHmDeqTw9AUEUEqDInqzyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCgnOqbPb3HuRP0CkHqYqR2d.jpg?f=fotoalbum_large
Zal dit weekend eens kijken of ik de vraag wat beter kan uitpluizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
Je kunt altijd isoleren, alleen soms is ruimte lastig. Bij jou niet want je hebt eigenlijk 2 huizen aan ruimte (240m2 !). Die ketel zit er maar heb jij niet gekocht dus zonde om er naar te kijken als 'te nieuwe om te vervangen'.

Ga aan de slag met de basis, structureer anders je vraag even per onderdeel. Je kunt bijv van boven naar beneden werken en zeggen:

#Dak: is x m2 plat dak, nu zo en zo geisoleerd, wat kan ik daar mee doen

#gevels: bschrijving en maatregel

En zo verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik ga deze herfst met wat mensen van de lokale energie-besparings-club naar het huis kijken, warmtebeelden laten maken etc.
Waar ik naar op zoek ben zijn juist die maatregelen die niet "standaard" zijn en wel kunnen helpen.
Bijvoorbeeld zonnepanelen die met minder licht juist meer opbrengen dan de standaard PV. Ik lees wel wat verhalen dat ze er aan komen, maar heb ze nog niet op de markt gezien, misschien iemand anders wel?
Ik zal dit weekend even wat meer beschrijven van boven naar beneden wat (voor zover ik het weet, veel is ook onbekend helaas) de situatie is. Maar dank voor alle reacties tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:05
Isoleren doe je altijd als eerst, dus volgens mij zet je al de juiste stappen. Isoleren, Isoleren Isoleren. Daarna ga je kijken wat er nog aan warmtevraag overblijft: Als het goed is niet zoveel meer :) Dan is het "jammer" dat je nog op gas stookt, maar die nieuwe CV ketel zal in combinatie met je goed geïsoleerde huis lekker zuinig kunnen stoken.

Wat betreft de zonnepanelen: Zonder meer informatie over hoeveel schaduw de bomen precies veroorzaken en waar ze staan (noord, zuid, oost, west) is het lastig advies te geven. Vanuit duurzaamheidsoogpunt zeg ik zelf: Meer zonnepanelen is altijd goed, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn, en economisch klopt het ook niet altijd, zeker niet als je veel schaduw hebt. Denk ook zeker na over een batterij ivm. 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
In hete energie rapport staat normaal ook welke ramen muren daken etc weinig / veel warmteverlies geven. Met achterin een tabel hoeveel het zou kosten om die onderdelen op niveau te brengen. Vaak levert dat snelle inzichten op.

Want wat voor glas zit er nu?
Je zegt 5 cm spouwmuurisolatie geplaatst, overal?
Je geeft aan vloerisolatie komt later.
Dakisolatie wil je al oppakken in schuin dak, want wil je met plat dak?

Hoe dicht staan bomen bij je huis? Je vliering is namelijk 3 verdiepingen hoog. Ik kan met niet voorstellen dat je tot de nok toe schaduw hebt. Je hoeft niet per se dak vol, 10 panelen is ook al wat. De eerste 10 panelen leveren het meeste eigen gebruik op.

Weet dat bomen rond je huis zorgen voor veel koelere zomer. Waar veel huizen gigantisch opwarmen zal jij dat minder hebben. In winter zorgen ze ook ervoor dat er minder wind is. Of dit effectief veel uitmaakt ligt aan je isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:31

orf

In mijn gemeente kon ik voor €10(!) een energie ambassadeur langs laten komen.

Die man had heel veel kennis en ik kreeg een paar dagen later enorm veel informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
99ruud99 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:06:
In hete energie rapport staat normaal ook welke ramen muren daken etc weinig / veel warmteverlies geven. Met achterin een tabel hoeveel het zou kosten om die onderdelen op niveau te brengen. Vaak levert dat snelle inzichten op.

Want wat voor glas zit er nu?
Je zegt 5 cm spouwmuurisolatie geplaatst, overal?
Je geeft aan vloerisolatie komt later.
Dakisolatie wil je al oppakken in schuin dak, want wil je met plat dak?

Hoe dicht staan bomen bij je huis? Je vliering is namelijk 3 verdiepingen hoog. Ik kan met niet voorstellen dat je tot de nok toe schaduw hebt. Je hoeft niet per se dak vol, 10 panelen is ook al wat. De eerste 10 panelen leveren het meeste eigen gebruik op.

Weet dat bomen rond je huis zorgen voor veel koelere zomer. Waar veel huizen gigantisch opwarmen zal jij dat minder hebben. In winter zorgen ze ook ervoor dat er minder wind is. Of dit effectief veel uitmaakt ligt aan je isolatie.
De Bomen is juist de reden dat we voor het huis gevallen zijn, we hebben aan de west en noordwestzijde bos, aan de oostkant een klein weggetje met grote bomen, en aan de zuidkant onze eigen eik van zeker 130 jaar oud.( ja die ga ik regelmatig laten beoordelen door een vakman die zijn diploma wat korter heeft dan ik :P) Ik heb de zonatlassen op internet al gekeken, en die rapporteren allemaal 0 panelen. Wellicht dat een gericht advies meer inzicht geeft, maar ik wil voorkomen dat een zonnepanelenleverancier me panelen aanbeveelt die vervolgens niets opbrengen.
Bij mijn vorige huis heb ik laten berekenen dat ik 22 panelen kon gebruiken om 0 op de meter te krijgen, maar daarbij werd gerekend met electrisch rijden, en een warmtepomp (en ik weet dat er stadswarmte gaat komen, ik zit in de klankbordgroep) Helaas in het dorp hier geen initiatieven behalve wellicht wat subsidie voor een warmtepomp tzt, hier is het ieder voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
orf schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:08:
In mijn gemeente kon ik voor €10(!) een energie ambassadeur langs laten komen.

Die man had heel veel kennis en ik kreeg een paar dagen later enorm veel informatie.
Ik heb bij het vorige huis een rapport laten maken, maar daar stond van alles in wat niet klopte.
Ik zal ook even zoeken naar het energielabelrapport van dit huis, weet niet eens of ik dat wel gekregen heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
Laat die zonnepanelen maar even, het is nu eind september, die dingen zijn op.zijn vroegst maart 2026 weer interessant. Wat perfect is want dan kun je met je huis zelf aan de slag in de komende 6 maanden.

Je lijkt een beetje op zoek naar shortcuts of onconventionele dingen. Ik snap niet waarom dat nodig zou zijn want ik heb niks gelezen dat suggereert dat je huis onmogelijk 'gewoon' te isoleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vrijstaand, heb je schuren/een grote tuin? Zonnepanelen kunnen ook prima niet op het dak van het huis. Plaats anders enkel een satellietbeeld van je woning en tuin, niet te herleiden naar je adres.

Ik zou in ieder geval met een hele grote boog om stadsverwarming heen lopen, dat is inherent te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 26-09-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
pagani schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:42:
Vrijstaand, heb je schuren/een grote tuin? Zonnepanelen kunnen ook prima niet op het dak van het huis. Plaats anders enkel een satellietbeeld van je woning en tuin, niet te herleiden naar je adres.

Ik zou in ieder geval met een hele grote boog om stadsverwarming heen lopen, dat is inherent te duur.
In het geval van mijn vorige huis is stadsverwarming de beste oplossing daar is gedegen onderzoek naar gedaan door de gemeente. Wel vermeldenswaard dat de stadswarmte niet door een commerciële partij geleverd zal worden maar door een warmtebedrijf waar de gemeente een meerderheidsaandeel in heeft. De spookverhalen over stadswarmte gaan vaak over de gemeenten in de polder waar de oudere stelsels door commerciële partijen worden ge-exploiteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mt1QdAUgEkNi9AwlpavCWX183WQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ioo1tR8mPsgmURzQcgEOoSQN.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door HvdBent op 26-09-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:29
Bomen houden je huis ook koel in de zomer dus kappen voor panelen is vreemd.
Als je graag panelen wil kan dat idd nog op een evt schuur of verder weg in de tuin. Anders zit er niet op dan.

Een van de dingen van in een bos wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Torched schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:19:
Bomen houden je huis ook koel in de zomer dus kappen voor panelen is vreemd.
Als je graag panelen wil kan dat idd nog op een evt schuur of verder weg in de tuin. Anders zit er niet op dan.

Een van de dingen van in een bos wonen.
zie boven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
Het zal aan mij liggen maar zie behoorlijk wat zon op je dak ^^. Maar zonnepanelen zijn maar 1 onderdeel, als ik zo naar het huis kijk kunnen alle isolaties wel gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:07
Ik heb zelf ook een combinatie van bomen pal voor de zonnepanelen en een ghetto portiekflat op het zuiden die de boel ook behoorlijk minder maakt, Ja je hebt een stuk minder opbrengst maar de bladeren vallen gelukkig in de winter van de bomen. Als het licht wordt leveren de 10 panelen iets van 800 watt en Microinverters zorgen er dan voor dat er tenminste nog iets overblijft als er eentje wel volledige zon krijgt. Zo zit ik voor september nu op 200kwh, niet goed maar ook niet heel slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:46
Eerste die bij mij opkomt is styropian aan de buitengevel(s) waar er nog geen isolatie zit of ter vervanging van, afhankelijk of je het huidig uitzicht wil houden, ramen & deuren is ook een kandidaat.

boorput/regenwater voor het toilet & sproeien van planten.
eventueel een geautomatiseerd rolluik om mee te expirimenteren met temperatuur/zonnesensor?

Is de garage verwarmd ? garagepoort met kieren, is die geïsoleerd vanbinnen?

Wat hierboven vermeld wordt, een energie consultant zal zeker inzicht kunnen geven in meer/betere oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:56
Als je zonnepanelen wilt zou ik voor micro-inverters gaan. Dan maakt er overheen lopende schaduw niet zo veel meer uit. Panelen ook portrait hangen zodat de schaduw er zo snel mogelijk af is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Waarom wil je de bomen niet kappen?
Uiteindelijk zal je dat sowieso toch wel moeten doen: Dat is ook gewoon onderdeel van onderhoud en ik denk dat het ook voor je huis niet prettig is als er bijna geen zonnelicht op valt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
RM-rf schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:04:
Waarom wil je de bomen niet kappen?
Uiteindelijk zal je dat sowieso toch wel moeten doen: Dat is ook gewoon onderdeel van onderhoud en ik denk dat het ook voor je huis niet prettig is als er bijna geen zonnelicht op valt.
ik heb 1 boom, de rest is van de buren/gemeente.
Als je weet wat de ecosysteemdiensten zijn van bomen, dan is het kappen van een boom voor panelen echt een no-go het paard achter de wagen..... Natuurlijk zal de boom ooit weg moeten, maar dan wordt het wel heel kaal. Ik wil eerst een opvolger planten, en die laten groeien tot enige proportie, en dan is het aan mijn opvolger.... want dat ga ik niet meer meemaken (boompje groot plantertje dood)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:13
Eens met anderen die al gezegd hebben dat zonnepanelen kunnen wachten. Dat je het nog hebt over '0 op de meter' suggereert toch een beetje dat je nog te weinig nadenkt over wat zonnepanelen je straks brengen na 2026 als je niet meer kan salderen. Voor zo'n kast van een huis zal het overgrote deel van de energiekosten bestaan uit warmtevraag. En dat ga je niet opwekken als je het nodig hebt in de winter, met of zonder bomen. Richt je dus op terugbrengen van die warmtevraag. Zsm daar isoleren waar het het meeste oplevert, meestal het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:10
Daarop inhakend, ik zie nog niets langskomen over het plaatsen van voorzetwanden of de staat van de kozijnen. Hoe kijk je daar tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
Fr33z schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:51:
Je kunt altijd isoleren, alleen soms is ruimte lastig. Bij jou niet want je hebt eigenlijk 2 huizen aan ruimte (240m2 !). Die ketel zit er maar heb jij niet gekocht dus zonde om er naar te kijken als 'te nieuwe om te vervangen'.

Ga aan de slag met de basis, structureer anders je vraag even per onderdeel. Je kunt bijv van boven naar beneden werken en zeggen:

#Dak: is x m2 plat dak, nu zo en zo geisoleerd, wat kan ik daar mee doen

#gevels: bschrijving en maatregel

En zo verder
Voor het isoleren zou ik zeker een blowerdoortest met IR laten uitvoeren en dan kieren afplakken met luchtdichte tape. Dan heb je maximaal profijt, met een BDT kun je vaak al heel veel winst halen zeker bij jaren 30 woningen omdat die gewoon lek zijn.

Dak is vaak grootste lek, daarna ramen/kozijnen en vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Vaevictis_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:32:
[...]

Voor het isoleren zou ik zeker een blowerdoortest met IR laten uitvoeren en dan kieren afplakken met luchtdichte tape. Dan heb je maximaal profijt, met een BDT kun je vaak al heel veel winst halen zeker bij jaren 30 woningen omdat die gewoon lek zijn.

Dak is vaak grootste lek, daarna ramen/kozijnen en vloeren.
Krijg ik dan geen last van vochtproblemen? De houten vloer..... heb nu 's zomers een luchtvochtigheid tussen de 65 en 70% Zodra de CV aangaat daalt dat rap naar 45%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ok hier de situatie

Vliering niet geisoleerd, deels plat dak.
Plat dak ik laten isoleren door een bedrijf, het schuine dak van binnen met duurzame materialen en gips
Eerste verdieping is al nageisoleerd met 10 cm pir bijna rondom (alle zachtboard en de bergruimte) slaapkamer achter is een dakkapel geplaatst en ook na geisoleerd met PIR.
Glaswerk is nog te vervangen, ik wil het liefst de houten kozijnen behouden omdat ze goed zijn (op zijn hoogst wat tochtstrips)
Het plafond tussen de 1e verdieping en de vliering is geisoleerd, maar hoe weet ik niet (daar waar het open geweest is is het na-geisoleerd, maar deels was het al gips en dat hebben we gelaten voor wat het was) na isolatie is gedaan met glaswol (?) deze isolatie was donkerbruin, zo heb ik glaswol nog niet gezien.
Begane grond
De muren zijn na-geisoleerd met inblaaswol, ik weet niet wat de diepte van de spouw is dus welke isolatiewaarde. Het muuropp is relatief klein door het vele glas dat we rondom hebben)
Glas wil ik vervangen, deels vanwege verkeersgeluid (mooie huizen staan helaas vaak aan een drukke weg) Daar wil ik optimaal isoleren voor zowel warmte als geluid. We hebben veel glas! De meeste kozijnen zijn nog prima in orde, dus die zou ik willen sparen, deels omdat ze erg mooi zijn aangebracht, deels omdat ik houten kozijnen nog steeds prefereer boven plastic of aluminium. De rolluiken doen ook veel BTW ’s zomers houden ze het lekker koel (zelfs op hete dagen niet boven de 26 graden gekomen binnen, dat was in mijn vorige huis op zolder heerlijk geweest, daar tikte ik makkelijk de 30 aan….
Deuren wil ik wellicht van tochstrips voorzien, we hebben een boerderijdeur (in 2 delen) deze is erg mooi, en om die te vervangen door een modern gedrocht van een deur gaat me te ver.
In de woonkamer zit ook een vreemd klein deurtje, deze wil ik laten repareren (beter passend maken, en voorzien van tochtstrips)
Het platte dak achter is nog goed, alleen wat lichtkoepels op de garage zijn aan vervanging toe, de garage is niet geisoleerd btw.
De vloer van de begane grond bestaat deels uit een houten vloer met minimale kruipruimte (30 cm hooguit) en deels Beton op staal. Bij het nieuwste gedeelte is een kruipruimte aanwezig, daar zouden we nog kunnen na-isoleren.

Water is een leuke, we hebben een eigen pomp (toen ik het huis kocht hadden we geen wateraansluiting op het net, de pomp begaf het en ik heb dus met spoed toch een wateraansluiting geregeld, maar ook de pomp is vervangen, dus we kunnen nu kiezen. Leiding of grondwater. Ik wil het grondwater los laten koppelen voor de tuin wellicht (maar dan alleen voor de moestuin, de rest doet het maar met wat moeder natuur biedt)
Om het watersysteem te splitsen in een grijswater en drinkwatersysteem is helaas niet te doen, het is net als het electrische systeem een aardige spagettibende. En deels onbereikbaar door de kleine kruiphoogte.

Op termijn wil ik de woonkamer, keuken, kantoor en halvloer laten vervangen door schuimbeton, en een tegelvloer, maar dat wordt een behoorlijke operatie.
Wat ik uit alle voorgaande berichten haal:
Kijk toch even naar zonnepanelen met micro-omvormers
Isoleren isoleren isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
ik snap het eigenlijk steeds minder. Kun je iets meer tijd nemen en er even voor gaan zitten of misschien een chatGPT of andere persoon vragen het meer te structureren. Ik zou je beter kunnen helpen als je iets zegt over:

je doel
wat je sowieso nog wil doen (dat glas)
waar je over twijfelt/niet uitkomt.

De beschrijving hierboven geeft al iets meer inzicht maar helaas nog niet genoeg want ik snap bijv. echt niet wat de vliering is en wat het platte dak en het schuine dak omdat ik je huis niet ken. in mijn beleving is vliering een vloer van een zolder waar je wel of soms niet op kunt komen. Maar jij lijkt er iets anders mee te bedoelen want je hebt het over een vliering met een plat dak? dat zegt me dan weer niks.

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 26-09-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Fr33z schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:49:
ik snap het eigenlijk steeds minder. Kun je iets meer tijd nemen en er even voor gaan zitten of misschien een chatGPT of andere persoon vragen het meer te structureren. Ik zou je beter kunnen helpen als je iets zegt over:

je doel
wat je sowieso nog wil doen (dat glas)
waar je over twijfelt/niet uitkomt.

De beschrijving hierboven geeft al iets meer inzicht maar helaas nog niet genoeg want ik snap bijv. echt niet wat de vliering is en wat het platte dak en het schuine dak omdat ik je huis niet ken. in mijn beleving is vliering een vloer van een zolder waar je wel of soms niet op kunt komen. Maar jij lijkt er iets anders mee te bedoelen want je hebt het over een vliering met een plat dak? dat zegt me dan weer niks.
Sorry daarvoor, de vliering is gesitueerd aan de voorkant van het huis, je kunt op de luchtfoto (oh nee toch niet) zien dat er twee puntdaken aan de zuidzijde liggen die eindigen in een vierkant plat dak, dat deel is de vliering, ongeveer 1,40 hoog. Ik ga even kijken of ik meer beeld kan krijgen zonder het adres meteen weg te geven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ6dFsnVIDb_akMEHpsYb6zRlpo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kgq8TbkVVFciPQ1TznueC0aG.jpg?f=user_large
p.s. de redlining is wat ruim genomen, maar illustreert wel waar de vliering zit

[ Voor 13% gewijzigd door HvdBent op 26-09-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
HvdBent schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:59:
[...]

Krijg ik dan geen last van vochtproblemen? De houten vloer..... heb nu 's zomers een luchtvochtigheid tussen de 65 en 70% Zodra de CV aangaat daalt dat rap naar 45%
Met luchtdicht maken niet, wel als je niet goed isoleert en ventileert. Luchtdicht maken is alleen ongecontroleerde energieverlies en tocht stoppen. Als je geen ventilatiesysteem hebt moet je ramen open zetten.

Met isoleren moet je kijken wat er nu is gebruikt om te bepalen of je dampdichte of dampopen isolatie nodig hebt dat voorkomt schimmel. En dan wel met de goede kant plaatsen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:24
Vwb zonnepanelen zou ik een goede adviseur laten langskomen en meerdere offertes opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deodatus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:59
Lijkt best een flink huis. Ik zou overal vloerverwarming aanleggen en dan een bodemwarmtepomp installeren. Verder alleen de écht slechte dingen isoleren (enkel glas, ongeïsoleerd dak etc) en verder niet teveel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voor zonnepanelen kan je ook naar micro omvormers of bijvoorbeeld Solaredge optimizers kijken. Hebben hier ook een boom en de optimizer zorgt ervoor dat niet de hele string minder gaat als er op één paneel schaduw valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
als je dat huis pas gekocht hebt dan zit er toch een energielabel bij? post dat eens hier. Daar staan alle gevels, beglazing, dak en vloer isolatiewaardes in.
Laat die zonnepanelen nog maar een tijdje zitten, waarschijnlijk he je eerst isolatiemaatregelen te nemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat is je budget en wat is de staat van keuken, badkamer, vloer, enz?

Uitgaande van alles vernieuwen:
Met een budget van 300-400k heb je een warmtepomp, nieuwe kozijnen, voorzetwanden met isolatie, overal vloerverwarming, nieuwe vloeren, keuken, etc.
Met een budget van 200-300k heb je een warmtepomp, voorzetwanden met isolatie, overal vloerverwarming, nieuwe vloeren, keuken, etc.
Met een budget van 100-200k heb je een warmtepomp, voorzetwanden met isolatie, keuken, etc.
Met een budget van <100k kun je niet zoveel

Zonnepanelen staat er inderdaad niet bij, inmiddels liggen er genoeg panelen op Nederlandse huizen dat je beter af bent met een dynamisch contract.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 26-09-2025 19:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Sport_Life schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:47:

Met een budget van 300-400k heb je een warmtepomp, nieuwe kozijnen, voorzetwanden met isolatie, overal vloerverwarming, nieuwe vloeren, keuken, etc.
Met een budget van 200-300k heb je een warmtepomp, voorzetwanden met isolatie, overal vloerverwarming, nieuwe vloeren, keuken, etc.
Met een budget van 100-200k heb je een warmtepomp, voorzetwanden met isolatie, keuken, etc.

Zonnepanelen staat er inderdaad niet bij, inmiddels liggen er genoeg panelen op Nederlandse huizen dat je beter af bent met een dynamisch contract.
Kun je niet zoveel met minder dan 100K? |:(

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sport_Life schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:47:

Waarom zet je enkel en alleen in op een warmtepomp? Dat is absurd, want je moet zo enorm veel na-isoleren voordat dat rendabel is dat je bijna beter een nieuwbouwwoning kunt zoeken.. (en ja, ik weet dat het mogelijk is en er veel mensen zijn die wél die keuze hebben gemaakt, maar het is absoluut niet de énige keuze).

Ik zou beginnen met beter isolatie. Wij hebben hier spouwmuur laten isoleren, de vloer in de woonkamer van onder laten isoleren, nieuwe kozijnen met nieuw glas, en zonnepanelen laten plaatsen. Al met al was onze verhuurder zo'n 50K kwijt, wat voor ons een huurverhoging van ~250 euro betekende.
Het bespaart ons per maand gemiddeld 500 euro aan gas en elektra. De zonnepanelen zijn daarin het minst rendabel, want die waren duur en schelen het minst in de kosten.
TS kan dus prima gewoon kijken naar opties voor isolatie zonder meteen over te moeten naar dingen die óók de 'onderste' 50K vereisen om interessant te zijn.
Pagina: 1