“Iedereen Behalve” – Wat vinden jullie van de KPN campagne

Pagina: 1
Acties:
  • 3.047 views

Onderwerpen

• JuliavB
  • Registratie: Januari 2025
  • Niet online
In de afgelopen week is er een nieuw KPN‑spotje op televisie uitgezonden (ik heb het zelf nog niet gezien, maar het lijkt me een mooie spot om te delen). Hoewel ik niet verwacht dat de meeste kijkers hier iets kwaadaardigs mee doen, vormt het een uitstekende gespreksstarter voor bij de koffie morgen :‑)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e1n111Q8lqR3LuICvjJBH_jGHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Seb6a4K7NgiQ76PEiQkcueXK.webp?f=fotoalbum_large

Steeds vaker zien we op allerlei media video's of foto’s die draaien om dwangmatige vernedering. Vroeger ging het nog om LiveLeak en RealLeak; tegenwoordig is dat verschoven naar X. Recentelijk nog bij het incident in Beverwijk, waarbij zondag voetbal‑hooligans betrokken waren. En misschien buiten jullie interesse, maar twee maanden geleden ontstond er in Frankrijk een rel rondom de bekende kick‑streamer Jean Pormanove. Hij kwam na dagenlange mishandeling en vernedering op stream – uitgevoerd door “vrienden” die dit in de community ondersteunden met massale geldgiften – om het leven. Na zijn dood (live op stream) volgde een schandaal in Frankrijk.

Ik denk dat er nu meer aandacht voor dit soort fenomenen is omdat we binnen enkele seconden overal van op de hoogte zijn. Dat schept onzekerheid onder jongeren, maar ook een drang om te laten zien hoe ver men bereid is te gaan – soms ten koste van anderen. Voor mij is dit een waardevol moment van zelfreflectie: wanneer je iemand in je omgeving ziet die hiermee worstelt, kun je hulp bieden. Ideaal zou ik willen zeggen: “En moet!!!”, maar de angst onder jongeren – en zelfs volwassenen – is tegenwoordig tastbaar en begrijpelijk. Tegenwoordig kun je al snel gestoken, neergeschoten of zelfs je huis gebombardeerd worden.

Desondanks behoren dit tot mijn favoriete reclames van de Nederlandse tv. Ik begrijp echter dat het geen “vette pot” reclame is voor KPN; het dient vooral de merkstatus als een sterk visueel statement, zeker als het nummer de Top 50 haalt.

Denk je dat een video en een leuk song echt gedrag kan veranderen, of blijft het bij “awareness”?
Wat vinden jullie??
S10 - Buut Vrij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciTGSArZodV7alNQvj2OpAnN-D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcX5UcM8DsNba22x3SaACKgE.jpg?f=fotoalbum_large

TL;DR
KPN heeft recent een campagne gelanceerd onder de titel “Iedereen Behalve”, waarin het nummer Buut Vrij van S10 wordt ingezet om het effect van groepsdruk onder de aandacht te brengen. Vorig jaar startte KPN een vergelijkbare actie, gericht op het voorkomen van het ongewenst doorsturen van naaktfoto’s. Deze campagne, getiteld “Stukje van mij”, bevatte ook een muziekale nummer genaamd: video : MEAU - Stukje van mij)). De kernboodschap was jongeren bewust te maken van de risico’s en de mogelijke consequenties van het delen van intieme beelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tl6m92Xa5_VLxnXw9PEhlhd09A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIeHrhLaBalXpiQAblPdPeds.webp?f=fotoalbum_large

Bronnen:
kpn.nl/beterinternet
(en de algemene muziek-video's zie hierboven (S10/MUEA)

• JuliavB
  • Niet online
PS Taalfouten zijn er bij inbegrepen, ik heb dyslexie, dus judge me niet op mijn mijn spelling. <3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32
Het is naar mijn mening net als "wij eisen de nacht op". Wellicht creëer je wat awareness maar het doet verder weinig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als dit allen op TV uitgezonden wordt zal het weinig jongeren bereiken.

• JuliavB
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:26:
Als dit allen op TV uitgezonden wordt zal het weinig jongeren bereiken.
Ja en nee.
Ja, weinig jongeren kijken nog naar traditionele tv. Uitzonderingen zijn dan wel natuurlijk (grote) sport evenementen, voetbal bijvoorbeeld. Maar over het algemeen zappen mensen tijdens reclameblok gewoon weg, of ze gebruiken dat moment om iets te drinken te halen.

Maar ook nee.
Vorig jaar kwam het nummer van MEAU in de Top 50 terecht, en die lijst wordt grotendeels bepaald door streams. MEAU’s doelgroep bestaat vooral uit (middelbare school leeftijd/jongeren) dat is precies de groep waar KPN zich ook op richt. Door dat meau een nieuw single uitbracht. is dat nummer goed beluisterd, waarschijnlijk meerendeel door jongeren. doordat ze het ook op youtube kunnen streamen zien ze de reclame video en bekijken ze het, Niet iedereen zal dat meteen delen met vrienden, maar stel dat 10% van de jongeren die het spotje hebben gezien, erover praat of het doorstuurt. Dan heb je al een mooi bereik. een slimme marketingzet van KPN én iets dat op een subtiele manier impact kan maken.

• JuliavB
  • Niet online
sig69 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:23:
Het is naar mijn mening net als "wij eisen de nacht op". Wellicht creëer je wat awareness maar het doet verder weinig.
Daar ben ik ook helaas bang voor dat het niet veel doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:00
Mijn mening is dat ouders hier veel actiever mee aan de slag moeten. Ik zie in mijn directe omgeving ouders die hun kinderen complete vrijheid geven op de telefoons. Leeftijd 8 tot 13 ongeveer. Bij enkele kids staat elke denkbare social media apps op de telefoon, wordt er nooit naar gevraagd, geen enkele vorm van sociale controle.

Onze zoon gaat nu net voor het eerst naar de middelbare school en op de ouderavond was het gebruik van Snapchat een onderwerp. De mentor vroeg aan iedereen meer aandacht te hebben voor de gevaren hiervan (top!). Onze zoon mag nu nog geen social media apps. Hoe lang we dat nog vol kunnen houden, geen idee, maar tot nu toe gaat het nog. Wel hebben we thuis regelmatig discussies over "al mijn klasgenoten hebben het, ik hoor er niet bij". Lastige tijd, waar doe je nou goed aan...

Of het nu komt omdat we het thuis zo bespreekbaar maken, maar hij kwam laatst uit zichzelf laten zien dat het in zijn voetbalteam groep-app even helemaal mis ging. Het ging over een potje Fortnite waarbij iemand het verlies erg slecht trok, er partij gekozen was en er zo twee kampen waren die elkaar uit schelde. Wij hebben als ouders onder elkaar van het voetbalteam ook een groep-app en dus geappt van 'hey hallo dit gebeurt er, jullie moeten hier wat mee'. De ouders pakte dat heel goed op en zelfs de coach maakte er later een momentje van tijdens de training.

Pesten is helaas van elke tijd en wordt ook via elke vorm van wat dan ook gedaan. Ik ben van 1990 en dus de 'MSN-tijd'. Meid uit mijn klas ging uit de kleren voor de webcam over MSN en die gast haalde het in zijn hoofd om daar screenshots van te maken, te printen en op te hangen op school. Hij kreeg een tijdelijke straf, zij durfde niet meer naar school en verhuisde uiteindelijk zelfs.

TLDR: goed dat jij hier aandacht voor vraagt @JuliavB , goed dat KPN dat doet, mag wat mij betreft vaker thuis besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit gaat over 'KPN' snap ik dat dit topic in eerste instantie hier geplaatst is, echter is IH echt een hoekje om over techniek te praten. Ik verhuis je topic dan ook even naar een betere plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
JuliavB schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:15:
In de afgelopen week is er een nieuw KPN‑spotje op televisie uitgezonden (ik heb het zelf nog niet gezien, maar het lijkt me een mooie spot om te delen). Hoewel ik niet verwacht dat de meeste kijkers hier iets kwaadaardigs mee doen, vormt het een uitstekende gespreksstarter voor bij de koffie morgen :‑)
Ik snap de hele insteek niet. Je hebt de spot zelf helemaal niet gezien, maar meldt je aan op een tech-forum om dit kenbaar te maken? Ik vermoed dat ik er niet ver naast zit als ik de term 'stagiair' laat vallen?

De hele "#BeterInternet" campagne van KPN is voor de aandeelhouders, hier zit een marketingbureau achter dat even meelift op een actualiteit en mensen het gevoel moet geven dat KPN zich ergens voor inzet. Gewoon de zoveelste reclame, meer niet. Het zal KPN een worst zijn allemaal, zolang er maar weer nieuwe klanten binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nee natuurlijk doet dit niks. Los van de contradictie in 'de bekende kick‑streamer' (Kick is zo absurd klein binnen de al zeer niche wereld van livestreaming dat je zo iemand écht niet bekend kunt noemen), awareness doet niks als mensen niet daadwerkelijk gemotiveerd zijn.
Awareness op je werk is effectief omdat je anders ontslagen wordt. Dit soort campagnes zijn gewoon pure marketing. Heeft helemaal niks met de maatschappij te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
Vanuit een grote corporate is zo’n campagne inderdaad gewoon greenwashing: kies een “nobel doel” en maak een mooie spot, met als intrinsieke motivatie niet het probleem op te lossen maar een doelgroep te raken en marktaandeel te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:20

ManiacsHouse

Scheisse!

Valorian schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:19:
Vanuit een grote corporate is zo’n campagne inderdaad gewoon greenwashing: kies een “nobel doel” en maak een mooie spot, met als intrinsieke motivatie niet het probleem op te lossen maar een doelgroep te raken en marktaandeel te vergroten.
Dat dus. Ik word altijd ietwat misselijk als ik zoiets voorbij zien komen. Hou een ander voor de gek denk ik dan. Prijs gewoon je dienst/artikel aan (zonder haken/ogen addertjes onder het gras) maar ga niet de wereldverbeteraar uithangen...

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:38

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:De TS heeft geen toegang tot AWM en in deze vorm is het topic ook niet ideaal voor dit forum.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.