extra Verdeelkast in overkapping tbv extra aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Ik ben van plan om een overkapping te maken in mijn tuin rechts naast het huis. Het huis is 12 meter diep waarbij er aan de rechter voorkant een mantelbuis(Elektra) van 75mm wordt gelegd(oprit) en ook aan de rechter achterkant(netwerk/waterleiding).
De meterkast zit links aan de voorkant op zo'n 8 meter van de buitenmuur waar de mantelbuis omhoog komt (rechtsvoor) en circa 14 meter van de mantelbuis rechtsachter(diagonaal).

Ik ben van plan om de volgende elektra te gaan gebruiken in de tuin, overkapping en oprit(ook rechts naast het huis).
- EV lader, 3 fasen 11kW(toekomst)
- Warmtepomp met 1,7kW vermogen voor de hottub(op korte termijn)
- waterboiler voor in de overkapping t.b.v. warm water
- Tuinverlichting
- Netwerkinfra(4 IP camera's, netwerkswitch)
- Wandcontactdozen in de overkapping voor lichte elektrische apparatuur
- Zonnepanelen op de overkapping 3000Wp(uitbreiding op de panelen op de woning 4200Wp)

Momenteel zijn ze bezig met bouwen. De verwachting is ergens augustus/september volgend jaar(hopelijk nog iets eerder :) )
Ik kan dus alvast nadenken/navragen en spul gaan inslaan zodat het tijdig aanwezig is. Het aansluiten zelf laat ik over aan iemand die er verstand van heeft. Het gaat me enkel om alvast een beeld te krijgen of ik op de goede weg ben en alles zo praktisch mogelijk kan laten aansluiten. De kabels leggen kan ik uiteraard wel zelf doen. Netwerk en waterleiding kan ik wel zelf doen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken wat betreft de aansluiting op de meterkast in de woning?

Mijn gedachte was om een verdeelkast te maken in de overkapping en deze aan te sluiten op de meterkast met een 5x6mm2 kabel via de mantelbuis die uitkomt op de oprit(rechtsvoor). De aansluting van de toekomstige EV lader zal dan uit de verdeelkast komen, evenals de rest natuurlijk. Oprit zal grenzen aan de achterkant van de overkapping.

Vervolgens de verdeelkast voorzien van groepen voor
- Warmtepomp
- Zonnepanelen
- Boiler
- Tuinverlichting/WCD/Netwerk
- EV lader

Zit ik zo een beetje op de goede weg?

Meer technische installatie wordt het niet=> schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-09-2025 08:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoe sluit je die verdeel/groepenkast aan op je meterkast? Het is nogal behoorlijk wat vermogen dat je allemaal over die kabel wilt doen. Nu zal de capaciteit van die kabel wel genoeg zijn, maar denk ook aan de aansluiting in je meterkast en hoe je het daar wilt organiseren.

Die EV lader, WP en waterboiler samen zit je al op een goeie 15kW. Zonnepanelen retour nog eens 3kW (even uitgaande van je Wp als max).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Gebruik als mantelbuis regenpijp met manchet van 110mm, met bochten van maximaal 45°. De bouwvakkers kennen dat en kunnen dat netjes aanleggen, je trekt er gemakkelijk alles wat je maar wil door.

En je wil een best stevig vermogen voorzien, liever de draad een slagje te dik voorzien zodat je miner spanningsval hebt en de omvormer niet uitschakelt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:46:
Hoe sluit je die verdeel/groepenkast aan op je meterkast? Het is nogal behoorlijk wat vermogen dat je allemaal over die kabel wilt doen. Nu zal de capaciteit van die kabel wel genoeg zijn, maar denk ook aan de aansluiting in je meterkast en hoe je het daar wilt organiseren.

Die EV lader, WP en waterboiler samen zit je al op een goeie 15kW. Zonnepanelen retour nog eens 3kW (even uitgaande van je Wp als max).
De meterkast zal standaard opgeleverd worden met de benodigde groepen. De bedoeling was om in plaats van extra groepen direct in de meterkast te plaatsen, deze dus in de verdeeldoos te plaatsen in de overkapping ipv in een uitbreiding naast de hoofd kast zelf.
Ik zie in verschillende topics wel waker dat er een extra unit naast de meterkast wordt geplaatst tbv meer groepen. Deze is dan "intern" verbonden aan de hoofd kast. Ik snap dat er dan een dikkere kabel nodig is omdat de verdeelkast in de overkapping verder weg geplaatst is.
Als 6mm2 niet voldoende is zal deze dikker moeten zijn, maar welke dan? Ik vraag veel zaken aan bijvoorbeeld chatgpt, maar deze heeft ook niet altijd gelijk. Vandaar dit topic voor mde zekerheid.
Ik zou ook 2 kabels van 5x 4mm2 kunnen leggen. Een voor een verdeelkast voor de groepen ken een kabel voor de EV lader als dat verstandiger is. EV lader zal pas over een jaar of 5 worden aangesloten, maar dan ligt ie er in elk geval al.
naftebakje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:50:
Gebruik als mantelbuis regenpijp met manchet van 110mm, met bochten van maximaal 45°. De bouwvakkers kennen dat en kunnen dat netjes aanleggen, je trekt er gemakkelijk alles wat je maar wil door.

En je wil een best stevig vermogen voorzien, liever de draad een slagje te dik voorzien zodat je miner spanningsval hebt en de omvormer niet uitschakelt.
Helaas liggen de mantelbuizen van 75 diameter al. Zie vorige quote voor eventueel 2x 4mm2

[ Voor 15% gewijzigd door Nicap op 26-09-2025 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:21

AlphaRomeo

FP PowerMod
Volgens mij is je plan prima. Plaats een C20 300mA aardlekautomaat in je hoofdkast, en verdeel in die onderverdeler alles netjes uit met 16A automaten en 30mA. Behalve je auto, die doe je ook op een C20 om warmteontwikkeling te verminderen. Het nadeel is dat je niet meer selectief bent, maar dat is in een huisinstallatie toch bijna niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ja, ik heb iets vergelijkbaars en dat werkt prima - als je in de toekomst ook van plan bent om batterijen daar neer te zetten is het wel de moeite om 2 kabels van 5x 4mm2 te leggen. Ik zou zelf nooit voor 6 gaan, zeker niet voor 25 meter, maar heb dan ook geen buren met zonnepanelen.

Als je 25 meter traject rekent en 25A per fase, dan is het verschil in spanningsval nihil:
25A / 25 Meter
4 mm² → 1,18 % spanningsval
6 mm² → 0,79 % spanningsval

5x4mm² kan continue 30A per fase verwerken dus dat is waarschijnlijk al meer dan je huisaansluiting.

[ Voor 37% gewijzigd door BCC op 26-09-2025 10:58 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1