Ik ben van plan om een overkapping te maken in mijn tuin rechts naast het huis. Het huis is 12 meter diep waarbij er aan de rechter voorkant een mantelbuis(Elektra) van 75mm wordt gelegd(oprit) en ook aan de rechter achterkant(netwerk/waterleiding).
De meterkast zit links aan de voorkant op zo'n 8 meter van de buitenmuur waar de mantelbuis omhoog komt (rechtsvoor) en circa 14 meter van de mantelbuis rechtsachter(diagonaal).
Ik ben van plan om de volgende elektra te gaan gebruiken in de tuin, overkapping en oprit(ook rechts naast het huis).
- EV lader, 3 fasen 11kW(toekomst)
- Warmtepomp met 1,7kW vermogen voor de hottub(op korte termijn)
- waterboiler voor in de overkapping t.b.v. warm water
- Tuinverlichting
- Netwerkinfra(4 IP camera's, netwerkswitch)
- Wandcontactdozen in de overkapping voor lichte elektrische apparatuur
- Zonnepanelen op de overkapping 3000Wp(uitbreiding op de panelen op de woning 4200Wp)
Momenteel zijn ze bezig met bouwen. De verwachting is ergens augustus/september volgend jaar(hopelijk nog iets eerder
)
Ik kan dus alvast nadenken/navragen en spul gaan inslaan zodat het tijdig aanwezig is. Het aansluiten zelf laat ik over aan iemand die er verstand van heeft. Het gaat me enkel om alvast een beeld te krijgen of ik op de goede weg ben en alles zo praktisch mogelijk kan laten aansluiten. De kabels leggen kan ik uiteraard wel zelf doen. Netwerk en waterleiding kan ik wel zelf doen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken wat betreft de aansluiting op de meterkast in de woning?
Mijn gedachte was om een verdeelkast te maken in de overkapping en deze aan te sluiten op de meterkast met een 5x6mm2 kabel via de mantelbuis die uitkomt op de oprit(rechtsvoor). De aansluting van de toekomstige EV lader zal dan uit de verdeelkast komen, evenals de rest natuurlijk. Oprit zal grenzen aan de achterkant van de overkapping.
Vervolgens de verdeelkast voorzien van groepen voor
- Warmtepomp
- Zonnepanelen
- Boiler
- Tuinverlichting/WCD/Netwerk
- EV lader
Zit ik zo een beetje op de goede weg?
Meer technische installatie wordt het niet=> schopje naar DEI
De meterkast zit links aan de voorkant op zo'n 8 meter van de buitenmuur waar de mantelbuis omhoog komt (rechtsvoor) en circa 14 meter van de mantelbuis rechtsachter(diagonaal).
Ik ben van plan om de volgende elektra te gaan gebruiken in de tuin, overkapping en oprit(ook rechts naast het huis).
- EV lader, 3 fasen 11kW(toekomst)
- Warmtepomp met 1,7kW vermogen voor de hottub(op korte termijn)
- waterboiler voor in de overkapping t.b.v. warm water
- Tuinverlichting
- Netwerkinfra(4 IP camera's, netwerkswitch)
- Wandcontactdozen in de overkapping voor lichte elektrische apparatuur
- Zonnepanelen op de overkapping 3000Wp(uitbreiding op de panelen op de woning 4200Wp)
Momenteel zijn ze bezig met bouwen. De verwachting is ergens augustus/september volgend jaar(hopelijk nog iets eerder
Ik kan dus alvast nadenken/navragen en spul gaan inslaan zodat het tijdig aanwezig is. Het aansluiten zelf laat ik over aan iemand die er verstand van heeft. Het gaat me enkel om alvast een beeld te krijgen of ik op de goede weg ben en alles zo praktisch mogelijk kan laten aansluiten. De kabels leggen kan ik uiteraard wel zelf doen. Netwerk en waterleiding kan ik wel zelf doen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken wat betreft de aansluiting op de meterkast in de woning?
Mijn gedachte was om een verdeelkast te maken in de overkapping en deze aan te sluiten op de meterkast met een 5x6mm2 kabel via de mantelbuis die uitkomt op de oprit(rechtsvoor). De aansluting van de toekomstige EV lader zal dan uit de verdeelkast komen, evenals de rest natuurlijk. Oprit zal grenzen aan de achterkant van de overkapping.
Vervolgens de verdeelkast voorzien van groepen voor
- Warmtepomp
- Zonnepanelen
- Boiler
- Tuinverlichting/WCD/Netwerk
- EV lader
Zit ik zo een beetje op de goede weg?
Meer technische installatie wordt het niet=> schopje naar DEI
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-09-2025 08:30 ]