Samsung USB-C flashdrive: problemen met schrijven

Pagina: 1
Acties:

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:02
Ik heb recent een Samsung USB-C flashdrive met een capaciteit van 512GB gekocht om mijn muziek bibliotheek mee te kunnen nemen onderweg.
Initieel leek alles netjes te werken, tot ik enkele updates naar de USB-stick wou schrijven. (ik gebruikte robocopy, maar ook een gewone copy en paste heeft hetzelfde effect) Op zich lijken de bewerkingen normaal te verlopen. Maar als ik dan de data op de stick bekijk is er niets veranderd.
Zo had ik b.v. enkele playlists aangemaakt en die naar de Samsung stick gekopieerd. Dat leekt normaal te verlopen. Als ik dan in Windows explorer ga kijken zouden de files ook op de stick staan. Verwijder ik de stick en kijk ik b.v. in de wagen dan zijn er geen playlists te vinden. Kijk ik daarna weer op de pc via explorer dan zie ik de files ook niet meer.
Zelfde met files waarvan de metadata een update heeft gekregen. Files lijken in robocopy als nieuwe herkend te worden en te worden overschreven. Maar daar is dan uiteindelijk op de stick niets van te zien.
Nieuwe songs worden niet toegevoegd.
Dus heb ik de hele stick maar een keer leeg gehaald. (ctrl+a, delete) Dat leek ook te lukken.
Stick uit de PC verwijderd. Weer ingeplugd ... Alles wat er de eerste keer was op gezet staat er nog steeds op.
Formatteren dan maar. Zowel snel als volledig geprobeerd. "Kan het formatteren niet voltooien."

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn diverse mogelijk oorzaken:
1. Defecte drive
2. Vervalste drive (omvang in werkelijkheid kleiner dan aangegeven, komt voor bij USB sticks)
3. Verkeerde partitie type. Voor Windows kies je NTFS of FAT32. Geen Mac of Linux formattering.
4. Stick is verwijderd terwijl het nog niet klaar was. Gebruik de USB stick icoon voor "eject" (er uit halen).

Begin bij het begin: formateer als NTFS of FAT32 vanuit Disk Manager. Als dat lukt kun je daarna testen met h2testw om de stick vol te schrijven en terug te lezen.

Gebruik voor de test geen andere third party tools (inclusief MS Robocopy), maar de standaard tools om uit te sluiten dat daar een probleem zit.

Als deze test faalt zou ik de stick terugsturen en geld terug vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 26-09-2025 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40
Nog een hint voor als je bij tests het zeker wil weten: zet tijdelijk in Windows de schrijfcache uit, dan heb je dat als foutoorzaak (door voortijdig verwijderen van de drive) uitgesloten.