Unifi VPN weigert dienst, maar alleen in het buitenland

Pagina: 1
Acties:

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Beste tweakers!

Zojuist terug van een paar weken vakantie in het verre buitenland; Azië, en in tegenstelling tot Europa probeer ik daar iets meer na te denken over mobiel dataverbruik. Voor het binnenhalen van grote bestanden zijn openbare wifi netwerken dan ook uitkomst (of gewoon voor een langere batterijduur :)).

Voor een beetje (schijn)veiligheid, of om films te downloaden die alleen in Nederland beschikbaar zijn, is een VPN naar huis een uitkomst. Ik heb zelf een Unifi Express 7 in de meterkast hangen met daarop een Wireguard VPN server. In Nederland (en ik geloof ook in andere Europese landen) werkt dit prima. Supersnel is het niet, maar het werkt.

Op vakantie is het echter geen een keer gelukt verbinding op te bouwen. Meerdere devices geprobeerd (wel allemaal Apple), zonder soelaas. Ondanks dat de iPad / iPhone wel aangaf een VPN opgebouwd te hebben, kwam er geen data doorheen. (achteraf gezien was het handig geweest om te controleren of het device wel een IP kreeg, goede reden voor een volgende reis :P)

Het vreemde is echter dat bij een andere door mij beheerde Unifi locatie een identieke VPN configuratie draait, en die werkte wel. Dit loste het probleem op, maar ik kan er niet bij waarom de ene locatie wel werkt en de andere niet (in dit geval een Dream Machine). Dit gedrag heb ik op verschillende locaties (en dus andere lokale netwerken) kunnen herhalen.

VPN via de derde Unifi locatie werkt ook niet, maar dat was te verwachten vanwege regionale blocking. Die blocking tijdelijk uitzetten loste het probleem echter niet op. Hier draait een Dream Machine Pro. Voor mij blijft het een mysterie.

Ik heb alles doorgelopen maar zo 1 2 3 niets gevonden wat dit kan verklaren. Iemand een duwtje in de goede richting? :? :?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
sjigr schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
Zojuist terug van een paar weken vakantie in het verre buitenland; Azië,
Welk ver buitenland (of buitenlanden) gaat het om? Azië is best groot ;)

Spel en typfouten voorbehouden

• sjigr
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:01:
[...]

Welk ver buitenland (of buitenlanden) gaat het om? Azië is best groot ;)
Maleisië en Singapore!

• FredvZ
Gebruik je dat op basis van IP of met een domeinnaam?
Zowel Maleisië als Singapore hebben strikte DNS regulering. Als je een domeinnaam gebruikt en die staat niet op het witte lijstje krijg je inderdaad geen verbinding.

• sjigr
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:12:
[...]

Gebruik je dat op basis van IP of met een domeinnaam?
Zowel Maleisië als Singapore hebben strikte DNS regulering. Als je een domeinnaam gebruikt en die staat niet op het witte lijstje krijg je inderdaad geen verbinding.
Gelijk een zeer scherpe opmerking! Gaat via domeinnaam inderdaad. Nu is het wel zo dat ze alle drie dezelfde domeinnaam gebruiken, met een ander voorzetsel (locatie1.domein.com // locatie2.domein.com // locatie3.domein.com).

Is het te achterhalen of bepaalde domeinnaam wordt geblokkeerd?

• FredvZ
sjigr schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:32:
Is het te achterhalen of bepaalde domeinnaam wordt geblokkeerd?
Op vakantie gaan naar Singapore/Maleisië en daar proberen verbinding te maken ;)

Er bestaan wel een aantal die sites die claimen dat je daarmee van buiten het land dat kan checken, maar die reageren niet 100% hetzelfde als via een lokale Singaporese ISP.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou beginnen om te kijken of er in je unifi router een firewall log zit met binnenkomende geaccepteerde verbindingen, dan kun je kijken of het (initiele) pakketje iig doorkwam

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1