DeltaLight ENTERO en Meanwell 40TW synchroon dimmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-09 09:37
Op zolder heb ik zeven DeltaLight ENTERO RD-S TW 94045 downlights (500mA CC) die ik aanstuur in drie groepen van respectievelijk 2, 2 en 3 lampen. Elke groep wordt gevoed door een Meanwell LC40TW driver, dus in totaal drie drivers. Voor deze lampen is een soft-on/off dimprofiel ingesteld: de lampen starten op de minimale dimstand en beginnen na ~ één seconde met opdimmen.

De twee groepen van twee lampen gaan gelijktijdig aan, terwijl de groep van drie lampen langer nodig heeft om aan te gaan. Zodra deze groep eenmaal aan is, volgt het dimproces wel synchroon met de andere groepen, maar dat oogt nogal rommelig omdat de andere groepen al bij ongeveer 20% helderheid zijn voordat de groep van drie lampen begint mee te doen.

Ter test heb ik een andere driver gebruikt, de HEP LTDC25W700NZ-T2CH, die door DeltaLight zelf wordt aangeboden. Deze driver is aanzienlijk duurder dan de Meanwell ( 8)7 ), maar lost het probleem deels op: de groep van drie lampen gaat nu sneller aan, zodat alle lampen vrijwel tegelijk beginnen met dimmen. Er is nog steeds een vertraging te merken, maar ze de groep van 3 lampen is nu wel reeds aan wanneer de andere twee groepen beginnen met opdimmen waardoor het eigenlijk niet meer stoort. Als alternatief heb ik eens een 2de LCM40TW in parallel gezet op de kring met drie lampen en dan krijg ik hetzelfde effect als met de HEP driver.

Is dat een universele no-no om met CC leds oneven kringen te maken, als je deze wil syncroniseren met dimmen? :+ Als iemand ng tips heeft of ev. andere dirvers waar dat issue niet mee zou zijn dan aub

Ter info: ik kan/wil de bekabeling niet meer wijzigen, enige wat ik nog kan doen is van de kring van 2x2 één kring van 4 maken door deze in serie te zetten, maar ik wil de 3 aparte kringen behouden

[ Voor 3% gewijzigd door miitjohn op 25-09-2025 18:54 ]