Nieuwe werk PC die geschikt is voor gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:22

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn PC gebruiken voor het bewerken van mijn (professionele) fotografie. Daarnaast wil ik er mee kunnen gamen in mijn vrije tijd.

Het belangrijkste voor mij is het gebruik van Photoshop. Nu kan ik dat ook redelijk prima met mijn huidige PC, maar die is zeker toe aan een upgrade. Bij sommige bewerkingen of bij panorama's gaat het tergend traag.

Ik gebruik een EIZO monitor met resolutie van 2560x1440 en het heeft maar een verversingssnelheid van 60 Hz. Aangezien ik geen moderne shooters oid speel, hoef ik alleen een speelbare fps van >50 te hebben. Ik speel meestal Beyond All Reason of een potje modded Minecraft met m'n zoon (met shaders).

Ik kom nu bij een i7 4770 met een RX 580 vandaan, dus erop vooruit gaan doe ik sowieso.
Ik overweeg om voor een 9060 XT 16GB te gaan, maar misschien laat ik dat achterwege en blijf ik bij m'n RX580 zodat ik in de toekomst wat haal als de prijzen zijn gedaald.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het wenslijstje die ik nu heb gemaakt geïnspireerd op de BBG zit boven de €1500,- en eigenlijk vind ik dat teveel. Ik kan de BTW aftrekken, dus tweedehands is zelden goedkoper (met alle risico van dien).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n EIZO monitor dus. Daarnaast neem ik muis, toetsenbord e.d. mee.

Ik kan mijn HDD voor fotografie meenemen, maar graag zou ik over naar SSD. Ook mijn huidige SSD's zijn SATA varianten, dus niet ideaal om mee te nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

In ieder geval een nieuwe processor met bijbehorend moederbord en RAM en het liefst een nieuwe grafische kaart.

Ook denk ik om de overstap te maken van HDD voor mijn fotografie naar SSD's.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Duurzaamheid en betrouwbaarheid vind ik belangrijk, daarnaast stilte. Graag werk ik met een stil systeem. Ook maak ik gebruik van een BT koptelefoon, dus dat wil ik graag als mogelijkheid hebben. Ik gebruik nu een dongle, maar dat werkt niet fantastisch (en kost een USB aansluiting).

Ik maak in mijn huidige PC gebruik van 8 USB-A aansluitingen (+ 1 voor de dongle), dus ik heb graag een moederbord met minimaal 8 USB aansluitingen aan de achterzijde. De gekozen moederbord heeft niet deze mogelijkheid. Evt. kan ik mijn kaartlezer (Kingston FCR-HS4) aan de voorkant aansluiten als ik het nodig heb, dat zou een aansluiting besparen aan de achterzijde.

Ga je overklokken?
Liever nog zou ik de boel zo zuinig mogelijk afstellen. Grote kans dat ik het bij standaard laat.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil heel graag een frisse blik van jullie op mijn ideeën en als het kan nog ergens besparen. Ik heb geprobeerd om voor een goede prijs/kwaliteit verhouding te gaan.

Mijn grootste twijfelpunt is mijn oplossing voor opslag. Ik heb nu een harde schijf van 4TB waar al mijn foto's op staan, naast mijn andere schijven (OS & programma's). Ik had het volgende in gedachte:

Schijf 1: 4TB SSD voor OS, programma's en games
Schijf 2: 4TB SSD voor mijn fotografie
Schijf 3: 1TB SSD voor bestanden waar ik aan werk.

Schijf 2 wordt dan regelmatig geback-upt naar een HDD (2 schijven waar ik om en om de back-up op zet en waarvan er 1 dan op een andere locatie ligt)
Schijf 3 krijgt dan een back-up die incrementeel is, dus elke wijziging wordt continue opgeslagen.

Ook dacht ik de volgende combideal te kiezen: Tuf gaming B650 met 7700, maar volgens mij is de 9600x ook enorm in prijs gedaald. Misschien is dat een betere keuze icm een ander moederbord? Bij het moederbord heb ik geloof ik te weinig USB aansluitingen.

Wat vinden jullie van mijn oplossing met SSD's? Zie ik iets over het hoofd? Zijn de SSD's te duur waarvoor ik ze gebruik? Kan mijn fotografieschijf bijv. goedkoper omdat er toch alleen foto's en administratie op staan? Hoge snelheid vind ik niet belangrijk, want ik verwacht dat alles sneller is dan mijn huidige SATA SSD's. Fijn als ik over kan naar M.2.

Ik geloof dat de gekozen moederbord 3 SSD aansluitingen heeft, dat zou wel betekenen dat ze alle drie meteen vol zitten. Doe ik er goed aan om voor een 4e aansluiting te gaan? Of is daar tzt wel een andere oplossing voor te regelen via bijv. een PCI-e kaart.

De kast vind ik ook erg lastig. Ik geloof dat ik deze vaak langs zie komen als stille kast met een mooie prijs. Ik vind stil erg fijn en vind RGB overbodig/nutteloos.
.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 202,55€ 202,55
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 375,99€ 375,99
1BehuizingenChieftec Apex Q€ 66,-€ 66,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 95,82€ 95,82
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 82,90€ 82,90
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 52,90€ 52,90
2Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 224,90€ 449,80
Totaal€ 1.507,11
.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken, ik heb een aardige lap tekst voortgebracht. Ik zie iig intussen door de bomen het bos niet meer.

www.janvandoornik.nl

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:25
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock B850 Pro RS WiFi€ 164,85€ 164,85
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 5060 Ti 8GB GDDR7 OC Edition€ 365,-€ 365,-
1BehuizingenChieftec Pro Midi Q AS-02B-OP€ 49,27€ 49,27
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu 3€ 25,11€ 25,11
1VentilatorsArctic P14 Pro PST, 1-pack, Zwart, 140mm€ 8,64€ 8,64
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 89,58€ 89,58
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 650W€ 82,10€ 82,10
2Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 224,90€ 449,80
Totaal€ 1.423,35
Nieuwere 9600X met hogere single core snelheid, nuttig voor zowel photoshop als gaming.
Moederbord met heel veel aansluitingen.
Stille goedkope cpu-koeler.
Goedkopere en beter leverbare behuizing met geluiddemping en front USB-C. Extra 14cm pwm front fan toegevoegd (wel in de bios een fanprofiel inregelen).
Goedkoper Crucial geheugen.
Goede XPG ATX3.1 Gold voeding. De eerste RM650e heeft al een refresh gekregen vanwege tikkende geluiden.
De Kingston NV3 heeft QLC geheugen en zou ik zeker niet als schijf gebruiken voor veel writes. Gebruik daarvoor een SSD met cache of een grote 4Tb SSD die zijn writes goed kan spreiden.
Voor photoshop wordt toch veelal Nvidia aangeraden. De RTX5060Ti is ook in gaming iets sneller. De Asus heeft een 5cm dikke koeler.
Aanbevelingen voor photoshop: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:39
Onderstaande onderdelen zijn niet de goedkoopste, maar op het idle-verbruik van de processor na, wel zuinig en stil.

Moederbord is zuinig (ca. 26W), Videokaart is relatief zuinig en erg stil (15 dB), voeding is erg stil (6 dB)
Beetje bespaard op opslag, 2 TB voor OS, programma's en games, 4 TB SSD zou ik partitioneren in 3 en 1 TB en vervolgens 3 TB gebruiken voor foto's, en 1 TB voor bestanden waar je aan werkt. Anders wordt opslag wel erg duur (€ 500 in totaal, in het systeem hieronder beperkt tot € 330).
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 188,68€ 188,68
1VideokaartenPowercolor Hellhound Radeon RX 9060 XT 16GB€ 399,-€ 399,-
1BehuizingenChieftec Pro Midi Q AS-02B-OP€ 49,27€ 49,27
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 95,82€ 95,82
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Interne SSD'sLexar NM710 2TB€ 105,99€ 105,99
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 224,90€ 224,90
Totaal€ 1.372,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Dank voor jullie hulp. Dit helpt enorm om keuzes te maken.

Drie vragen die ik nu heb (gekregen):
1. Zou ik spijt krijgen dat die 5060 TI maar 8GB geheugen heeft in de toekomst? Dat is het 'schrikbeeld' dat een beetje gewkt wordt als ik fora lees (ook hier op tweakers)
2. Ik bedenk me nog dat ik destijds met mijn Antec 600 mijzelf beloofd heb nooit meer een kast te kopen zonder stoffilters. Ik zie niet in de beschrijving dat deze kast (Pro Midi Q) dat heeft. Nu is die ook niet te vergelijken met die Antec 600. Ga ik daar spijt van krijgen?

Gelukkig ben ik erachter gekomen dat de schijfruimte die ik nodig dacht te hebben een foutje was: er stond nog een folder met 2TB op m'n schijf die ik dubbel had. Dus ik heb me verrekend. En met de tip van een extra partitie van LievenD daarbij meegenomen kan ik wel aan met twee SSDs. Een van 2TB en een van 4TB. Dan maak ik bij die van 2TB een extra partitie van 250GB voor m'n werkdisk en dan is het hele probleem opgelost. Die kan ik dan incrementeel back-uppen! Dom dat ik dat niet eerder bedacht, maar dank!

3. Ik kan naast de NM790 van 4TB dus o.a. óf het broertje van 2TB nemen, of de NM710 2TB die LievenD aanraadt. Is die laatste €15,- besparing nuttig, of heeft de 790 meerwaarde?

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ik zou geen kaart nemen met 8gb, dat word toch echt te weinig voor games van nu,zeker op hoge settings en een hoge resolutie. l
efst toch echt een kaart met 16gb

YouTube: How Much VRAM Do Gamers Need? 8GB, 12GB, 16GB or MORE?

Prijzen zijn trouwens al veel gunstiger als een tijd geleden,toen kreeg je voor dit geld niet zo'n kaart

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2025 21:08 ]

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 12:58

Bouwer21000

Bigger number better

De games die je speelt (Minecraft en Beyond All Reason) hebben bijzonder lage hardware-eisen, zelfs met shaders valt het met Minecraft nog wel mee. VRAM is vooral bij AAA-games een probleem. Als je geld wil besparen, zou ik het op de videokaart doen. Pak van V&A een 3060Ti of 6700XT voor 200€, daarmee kan je waarschijnlijk prima een tijd vooruit, vergeleken met een RX570 is het al vele malen sneller.

De uitvoering: Gigabyte B650 EAGLE AX voldoet (net) aan je eis voor 8 USB-aansluitingen en is weer een stukje goedkoper, overweeg die misschien ook.

De NM790 is wel wat sneller dan de NM710, maar het waarschijnlijk geen erg merkbaar verschil zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:25
Gamers willen graag 16Gb Vram, maar voor photoshop is 8Gb ruim voldoende. Zie ook de recommendations van Puget: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Ja, precies. Ik neig dus idd naar die 5060 ti, vanwege PS (en wat Puget zegt). Tegelijk merk ik dat gamen enigzins meetelt. Niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk.

Voor wat ik nu doe (BAR en middels Minecraft) is deze kaart idd overkill en ik speel zelden de nieuwste AAA games. Toch komt er ook in de toekomst vast nog wel eens wat uit dat ik graag speel. Rationeel is de 8GB genoeg, maar m'n gevoel is het daar (nog) niet mee eens :)

Ik laat het nog even bezinken

Is er nog iemand die op het volgende kan / wil reageren?
2. Ik bedenk me nog dat ik destijds met mijn Antec 600 mijzelf beloofd heb nooit meer een kast te kopen zonder stoffilters. Ik zie niet in de beschrijving dat deze kast (Pro Midi Q) dat heeft. Nu is die ook niet te vergelijken met die Antec 600. Ga ik daar spijt van krijgen?

[ Voor 27% gewijzigd door JanvD op 27-09-2025 15:14 ]

www.janvandoornik.nl

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
JanvD schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:07:
Ja, precies. Ik neig dus idd naar die 5060 ti, vanwege PS (en wat Puget zegt). Tegelijk merk ik dat gamen enigzins meetelt. Niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk.

Voor wat ik nu doe (BAR en middels Minecraft) is deze kaart idd overkill en ik speel zelden de nieuwste AAA games. Toch komt er ook in de toekomst vast nog wel eens wat uit dat ik graag speel. Rationeel is de 8GB genoeg, maar m'n gevoel is het daar (nog) niet mee eens :)

Ik laat het nog even bezinken

Is er nog iemand die op het volgende kan / wil reageren?

[...]
Is de kamer aardig stoffig,dan zou ik absoluut stof filters in de case willen hebben.En aangezien je al slechte ervaringen hebt met een case die dit blijkbaar niet had,zou ik zeggen leg er bv een paar tientjes bij en koop bv zoiets:

uitvoering: Chieftec APEX AIR

je geselecteerde case heeft hele kleine gaatjes aan de zijkanten van het front gedeelte, dat zorgt er voor dat er minder stof binnen komt,zo te zie,dat werkt als een soort van filter.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 27-09-2025 15:30 ]

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Topicstarter
Thanks. Het lijkt erop dat de Apex Air nog redelijk wat geluid maakt. Ik neem aan dat ik nog wel weg kan komen met een stillere kast aangezien ik geen high end cpu en gpu heb? Of is deze kast juist stiller doordat ie niet hard hoeft te werken door mijn componenten? (9600x met 5060ti)

www.janvandoornik.nl

Pagina: 1