Vraag

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:44
Ik heb momenteel geen tablet, en overweeg er eentje aan te schaffen. Graag check ik met de experts of ik warm zit met mijn shortlist, en wat de beste optie zou zijn.

Gebruiksdoel: YouTube, Netflix, browsen, heel misschien een simpel spel. Binnenshuis gebruik, geen office werk.

Budget: € 400,- leek mij een mooi budget.

Zelf al gezien: ik ben al jaren trouw aan Samsung (TV, smartphones, soundbar), dat werkt voor mij gewoon goed. Staar ik mij misschien wel blind op. Ik zou niet zo snel iets bij Ali bestellen.

Aanvullend: ik wil niks van enige lag in een menu ervaren. Mijn S23 heeft dat ook niet, en ik zou het een achteruitgang vinden als mijn nieuwe speeltje dat wel heeft. ~11 inch is groot genoeg.

Opties:
Tab S9; net boven budget, maar wel goede techniek onder de motorkap aangaande op reviews en recensies.
Tab S9FE/S10FE; ik heb hem (S10FE) even in de Mediamarkt kort beet gehad, en lijkt prima voor mijn doel. Ik kan alleen niet inschatten of ik met mijn snelheidseis last ga krijgen van een 'matige' processor.

Wellicht kan een ander merk net zo goed, hoor graag een paar meningen/ervaringen. Vast bedankt!

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:19
Voordeel om bij Samsung te blijven is de integratie mogelijkheden om ook telefoon op te nemen of berichten te beantwoorden op de tablet. Verder werkt alles hetzelfde.

Pak je een andere tablet, dan heb je een andere interface, wat kan irriteren. Ik zou zeker in een winkel proberen op zaken als apps afsluiten, websites bezoeken en dan terug gaan naar de vorige pagina.

En dan zijn er ook nog iPad's. Doordat de software geoptimaliseerd is, blijft de boel lang prima werken, zelfs op mindere hardware.

Zelf heb ik een Samsung Tab A7 (naast mijn S23U ) die het voor video prima doet. Ook hebben we een iPad Pro in huis die dus op iOS 16 is blijven steken maar ook nog gewoon prima Netflix e.d. draait. Wel bij nieuwe apps een foutmelding dat die niet aangeschaft willen worden (maar daar zijn workarounds voor).

Persoonlijk zou ik zeggen, neem de S9. Immers is er iets mis met de FE ga je jezelf onbewust de schuld geven, had ik maar... Met de S9 weet je dat je het top model had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:44
Dankje voor je input, tot op heden bevestig je wat ik zelf ook al meende. Ergens denk ik dat een FE ook zou volstaan, maarja, 'had ik maar'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:19
El-Loco schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:44:
Dankje voor je input, tot op heden bevestig je wat ik zelf ook al meende. Ergens denk ik dat een FE ook zou volstaan, maarja, 'had ik maar'...
Je spreekt over 32 Euro verschil met een S10 FE. De verschillen zijn duidelijk als je ze naast elkaar legt:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2190114;1958078/
Belangrijkste argument voor de S10 FE is dat die 2 jaar langer gegarandeerd updates krijgt dan de S9.
Maar de S9 is sneller, beter beeldscherm, de USB-C is beter (je kunt er extern scherm op zetten, DeX support).

Wat je snelheidsvraag betreft, de S10FE is trager dan je S23 (CPU info mist hier deels, dus vergelijking op externe website), de S9 heeft dezelfde processor als je S23:
https://www.gsmarena.com/...3761&idPhone3=12439#diff-

Voor Netflix e.d. zal de S10 FE prima presteren voor afspelen qua snelheid, maar in de praktijk zul je mogelijk verschil zien in het scherm (120 vs 90 hz verversing) of helderheid (details in het donker ivm HDR en oled vs LCD). Echter het zijn de games waar mijn zorg zit qua snelheid, die zijn gewoon moeilijk in te schatten.