Prijs check: vervangen alle ruiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
Hallo Tweakers,

Als klusser probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, maar het vervangen van al het glas naar HR++ lijkt me iets voor een vakman!
Ik heb er eentje gevonden, recensies goed en tijdens het rondje merk je al snel dat het een vakman is.

Ik heb een aantal glaszetters benaderd maar geen enkele reageert op een prijsindicatie.
Ik wil daarom Tweakers vragen of de prijs die ik nu heb gekregen een beetje marktconform is.

Het gaat om:
Vervangen van 25 ruiten met een totaal opp van ongeveer 23M2 (op 2 verdiepingen)
(waarvan 2 privacy glas, en 2 veiligheidsglas ruitjes)
Werkzaamheden:
Verwijderen en afvoeren bestaand glas
leveren en plaatsen neuslatten
leveren en Plaatsen HR++ (15)
Afkitten
Leveren en plaatsen van 5 ventilatieroosters (Duco) incl. aanpassende werkzaamheden

Prijs: 5500,-

Ik denk dat het een flinke smak op de energie rekening zal schelen, en een stuk comfort zal geven (nu enkelglas of dunne thermopane) het is het me zeker waard, maar had het iets lager ingeschat. Die inschatting was op basis van ChatGPT gemiddelde prijs plaatsen HR++ zou 190 per meter zijn. Maar dan zit er natuurlijk geen roosters en neuslatten bij etc
Is deze prijs OK of zeker veel te hoog ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gezien de prijs die ChatGPT je gegeven heeft (die niet beslist actueel hoeft te zijn!) zit deze prijs er €750 boven. Dat is €30 per m2. Dat is toch niet zo gek?

Dat vakmensen geen offertes geven laat waarschijnlijk ook iets zien over de drukte die zij hebben. Mogelijk ook of ze wel of geen zin in een bepaalde klus hebben etc.

Verder: vlakglas kan ik in onze gemeente (Zwolle) gratis wegbrengen. Kijk hier ook eens naar, kan je een stuk schelen in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-09 13:30
Wij hebben afgelopen jaar ook 24 ruiten HR++ laten plaatsen voor 25m2. Nu hadden wij meer ventilatieroosters, meer veiligheidsglas, en 1 ruit met bijzondere afmetingen. Maar onze totaalprijs lag een aardig stuk hoger dan wat jij hier noemt. Moet ik er wel bij zeggen dat we na meerdere offertes uiteindelijk niet de goedkoopste genomen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Helaas voor ons als consument staan vakmensen op dit moment in de positie om niet te reageren op offerteaanvragen of om een veel te hoge prijs te vragen. Enige manier om een goede prijsindicatie te krijgen is idd meerdere offertes vragen, want wij kunnen vanaf afstand ook niet precies inschatten wat de moeilijkheden in jouw specifieke huis, waardoor het wellicht duurder uitvalt dan bij iemand anders' huis (andere woonplaats, type huis, drukke straat, lastig toegankelijk etc. etc.). Maar meerdere offertes zijn al lastig, dus dat geeft al aan in welke positie je staat ;)

Wat ga je doen als wij zeggen dat die offerte van 5500 veel te hoog is? Afdingen? Als je tegenwoordig een klus snel geklaard wilt hebben moet je gewoon betalen wat ze vragen of lang wachten totdat je eentje vindt die het misschien goedkoper doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Als je vertrouwen hebt in de vakman zou ik er gewoon voor gaan. Je hebt gepoogd alternatieve vakmannen te vragen, maar krijgt geen reactie. Wat wil je dan? Paar jaar wachten tot het misschien rustiger is? Of je klus op Werkspot zetten, en dan over paar maanden hier fotos plaatsen met "zouden jullie dit accepteren, wat moet ik doen".

Geen gedoe is ook geld waard!

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 25-09-2025 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-09 13:30
99ruud99 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:04:
Als je vertrouwen hebt in de vakman zou ik er gewoon voor gaan. Je hebt gepoogd alternatieve vakmannen te vragen, maar krijgt geen reactie. Wat wil je dan? Paar jaar wachten tot het misschien rustiger is? Of je klus op Werkspot zetten, en dan over paar maanden hier fotos plaatsen met "zouden jullie dit accepteren, wat moet ik doen".

Geen gedoe is ook geld waard!
Precies dit. Zoals hierboven aangegeven hebben wij bij het vervangen van onze ruiten ook niet de goedkoopste offerte genomen, maar de offerte van het bedrijf waar wij het meeste vertrouwen in hadden. En geen moment spijt van die keuze gehad. Alles perfect geregeld, netjes afgewerkt, 0,0 gedoe etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
Ik lees geen technische details van de producten. Dan lijkt me de prijs een richtprijs, of is deze vast.
Weet je exact wat je ervoor krijg? Bijv. dikte binnen / buitenblad glas, wat voor coating, R waarde , welke Duco rooster etc. Het verschilt nl of je HR++ glas krijgt van R= 0,9 of R=1,1 .
Als het technische deel en prijs akkoord is, dan zou ik op de factuur minimaal type/merk/Rwaarde glas willen hebben en de meldcode, Dat laatste is nl van belang om subsidie aan te vragen. Bron: https://www.rvo.nl/subsid...hoogrendementsglas?page=0
PS Ik heb hier in prov, Groningen nog niet mee gemaakt dat ik geen offerte vooraf ontvang en heb al voor 3 familieleden dit geregeld in de afgelopen 3 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Taatort op 25-09-2025 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Als je een goed gevoel hebt bij deze vakman, de prijs acceptabel is voor jou, en de vakman in de juiste periode tijd heeft, dan is het een makkelijke keuze.

De prijzen kunnen best ver uit elkaar liggen, op een eerste hit van een zoekmachine "Gemiddeld ligt de prijs van HR++ glas per m² tussen de €50 en €120, exclusief montage.". Neem daarbij ook het loon van de vakman mee en je krijgt ver uitéénlopende prijzen (als de partijen tijd hebben en deze klus zouden willen aannemen).

Zou je een andere vakman met een stuk slechter gevoel, een prijs van net onder de 4000 euro, met alleen tijd in een periode die niet echt voor jou uitkomt, dan wel overwegen? Puur en alleen vanwege de prijs?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 13:39
Alleen materiaal (glas + extra's zonder kozijnen, incl btw) zal op zijn goedkoopst al 2000 EUR zijn voor 23m. Plus nog privacy en veiligheid dan zal het misschien wel 2500 EUR totaal worden.

Als je het zelf doet zit je misschien met 2500-3000 EUR aan kosten, plus alle kosten voor fouten :+
Vergeet niet dat als je te maken hebt met een fatsoenlijk ondernemer, dat (je dan mag verwachten dat) er ook fatsoenlijke service en garantie zit doorgerekend in die extra prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Let op/vraag naar de details. Welk type glas (hoeveel mm spouw etc). En er staat alleen ‘afkitten’. Je zal neuslatten krijgen die voorgegrond zijn, ga je het aflakken zelf nog doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoeveel meter roosters zijn het, want die zijn ook aardig aan de prijs.

Al met al denk ik dat het best een redelijke prijs is voor het aantal en hoeveelheid.
E.e.a. ook afhankelijk van de grootte van ruiten en hoe hoog (makkelijk te bereiken) deze zitten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaardB
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-09 12:37
Ook wij hebben 2 jaar geleden al onze ramen laten vervangen van oud dubbel glas naar HR++, jaren 90 huis.

- Totaal oppervlak aan glas: 29m2, incl 5.2 m2 gelaagd glas ivm schuifpui
- FE-OR isolatieglas HR++
- Spouw 13mm
- 5x duco ventilatieroosters, totaal ~ 5.5 meter rooster

Totale kosten ~ 9.000 euro.

Wij hebben dit via een groot bedrijf geregeld die weer onderaannemers regelt in de regio (weet even niet of ik bedrijfsnamen mag noemen), met een garantie van 15 jaar.

Het kan altijd goedkoper, en zeker ook voor ons, maar het werk wat geleverd is was top en de garantie neemt altijd wat zorgen weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
Allen: Hartelijk bedankt voor de reactie!
Er zitten een aantal rake opmerkingen tussen en het feit dat niemand heel hard begint te roepen dat het een absurde prijs is: Ik ga het akkoord geven.

Overigens zijn de details wel allemaal duidelijk hoor, het is HR++ met een RD van 1,1 Neuslatten en glaslatten zijn gegrond; ik moet zelf plamuren en in de lakverf zetten.

Nogmaals bedankt voor de respons, het heeft me geholpen om de keuze te maken.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Voor die 23 m2 aan ruiten krijg je ook iets van 575 euro aan subsidie. Ben je ook bezig met andere zaken te isoleren dan kun je zelfs tweemaal die 575 euro aan subsidie krijgen voor je glas.

Wanneer je kozijnen het toelaten om tripple glas te plaatsen, hier krijg je 2530 euro aan subsidie op. Met een extra maatregel (bijv spouwisolatie) loopt de subsidie op het glas op tot 5060 euro. Dus wanneer tripple glas bijv 2.000 euro duurder is dan dubbel dan is dat na subsidie nog net zo duur :)

En vergeet ook niet te kijken of je gemeente en provincie subsidie verlenen! In mijn geval kan ik -naast de ISDE subsidie- ook vanuit de gemeente EN provincie subsidie krijgen op het vervangen van glas.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:32
Theo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:03:
Wanneer je kozijnen het toelaten om tripple glas te plaatsen, hier krijg je 2530 euro aan subsidie op. Met een extra maatregel (bijv spouwisolatie) loopt de subsidie op het glas op tot 5060 euro. Dus wanneer tripple glas bijv 2.000 euro duurder is dan dubbel dan is dat na subsidie nog net zo duur :)
Dit klopt helaas niet. Je krijgt geen subsidie voor triple glas bij het vervangen van enkel het glas. Daarvoor moet je helaas ook de kozijnen vervangen.

"Om in aanmerking te komen voor het hoge subsidiebedrag voor Triple-glas, vernieuwt u ook de kozijnen van uw raam of deur.". Zie https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 11:51
Ahikoo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:17:
[...]

Dit klopt helaas niet. Je krijgt geen subsidie voor triple glas bij het vervangen van enkel het glas. Daarvoor moet je helaas ook de kozijnen vervangen.

"Om in aanmerking te komen voor het hoge subsidiebedrag voor Triple-glas, vernieuwt u ook de kozijnen van uw raam of deur.". Zie https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen
is dat zo? de ISDE rekenhulp benoemd dit niet en geeft dit aan onder dezelfde noemer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNgVIDykAa4HV_8oTecsWIGshQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uxEsrI2EYibhvZ1LPU79O5xy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:10
Ahikoo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:17:
[...]

Je krijgt dan wel subsidie, maar het subsidiebedrag van HR++.
Let op: plaatst u Triple glas, maar laat u uw kozijnen niet vervangen? Dan komt u niet in aanmerking voor het subsidiebedrag van Triple glas, maar u komt wel in aanmerking voor het lagere subsidiebedrag van HR++ isolatie.
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 11:51
mooi dat ze dat zo duidelijk aangeven in het rekenmodel..

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Raem schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:05:
[...]

Je krijgt dan wel subsidie, maar het subsidiebedrag van HR++.

[...]

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Waarschijnlijk lezen ze mee, want nu is het niet meer te vinden op die pagina :D

Op onderstaande pagina is ook niks te vinden dat voor tripple glas er de kozijneis is. Mogelijk is dit met het ingaan van de 2025 regels rondom deze subsidie veranderd?
https://www.rvo.nl/subsid...iebedragen-isolerend-glas

7400 Wp op het dak

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:07
Theo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:54:
[...]

Waarschijnlijk lezen ze mee, want nu is het niet meer te vinden op die pagina :D

Op onderstaande pagina is ook niks te vinden dat voor tripple glas er de kozijneis is. Mogelijk is dit met het ingaan van de 2025 regels rondom deze subsidie veranderd?
https://www.rvo.nl/subsid...iebedragen-isolerend-glas
Je moet even op 'Voorwaarden glasisolatie, deuren en panelen.' klikken:
'Let op: plaatst u Triple glas, maar laat u uw kozijnen niet vervangen? Dan komt u niet in aanmerking voor het subsidiebedrag van Triple glas, maar u komt wel in aanmerking voor het lagere subsidiebedrag van HR++ isolatie.'

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik sprak onlangs een Engelse glazen zetter en die gaf aan dat modern dubbel glas net zo goed isoleert als triple. Ik vond het vreemd klinken. Is dit waar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bumpy_NL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:23:
Ik sprak onlangs een Engelse glazen zetter en die gaf aan dat modern dubbel glas net zo goed isoleert als triple. Ik vond het vreemd klinken. Is dit waar?
Dat kun je zo controleren.
HR++ is U waarde 1.1 tot 1
HR+++ 0.9 tot 0.5 volgens het WWW.
Dus op zijn slechtst is het nog altijd wat beter. Maar niet heel veel. En op zijn best 2x beter isolerend. En vaak nog een kozijn wat meer isoleert. En dat is dan ook het nadeel, het past doorgaans niet in de kozijnen die voor dubbel glas zijn gemaakt. En het is zwaar, ook dat is een nadeel, vooral voor de glaszetter :+

@Gwindorian ik vind de prijs niet heel gek. Let wel op dat de glaslatten vaak in een watergedragen grondverf staan, eigenlijk heb je daar geen zak aan. Vaak nog lelijk aangebracht ook, met veel losse vezels en klodders die je weg moet schuren. Als je ze aflakt (met Sigma s2u oid) zou ik ze ook zeker 1 of 2x in de bijbehorende primer zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 25-09-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03:28
Bij de lokale, schilders, glaszetters etc heb je meer kans op een offerte.
Ik vind persoonlijk 9000 Euro veel geld voor wat je krijgt.
Een collega had laatst plm 15m3 voral veel hoge smalle ruiten laten vervangen voor ergens rond de E2900
en dan krijgt hij nog wat subsidie terug, en vergeet niet op glas zetten zit 9% btw ipv 21%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bumpy_NL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:23:
Als hij vacuüm glas bedoeld met 'modern glas', dan wel! Maar vacuüm glas is ook weer een smak duurder dan triple glas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:14
Nog even reactie op de inhoud. De prijs is niet heel gek. De lokale glaszetten hier rekent 179 euro per m2 voor hr++ inclusief latten kitten en wat er nodig is. Wel recht toe recht aan ruiten. Rooster kost extra, gelaagd glas kost extra. Ga maar door.
En deze man levert goed werk af en heb ik meer bekenden geadviseerd en elke keer netjes werk. Voor een enkel ruitje is het wel wat lastig afspreken met hem wat zijn tijdsbesef en planning... De laatste keer kwam hij 2 uur later opdagen. Op zich prima want bij de vorige klant moet het ook netjes achter blijven.
Kortom op kale prijs kom ik dan op 4117. Komen nog wat roosters en ander glas bij.

Kortom, heb je er een goed gevoel bij... Lekker laten doen door deze.

Hou je er rekening mee dat je na plaatsen opnieuw de boel moet schilderen?
Pagina: 1