Vraag

• Wakez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 19:51
Mijn vraag:
Ik heb een nieuw systeem gebouwd gebasseerd op de tweakers 4k BBG, met aantal upgrades.
Het systeem produceerd onder de 36dB in gesloten kast aan geluid en meeste fans staan zelfs still.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8lQ3QqRrxrsanFalTCWZNBqMPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHqC0REsMlPD8RWTpzPigHgi.jpg?f=fotoalbum_large

Echter bij het starten van games zoals Enshrouded, BF2024, Starfield komt er een high pitch geluid vanuit de kast GPU (Coil Whine). ik heb dit gemeten en in een gesloten kast komt het geluid ongeveer op de 40 dB uit.

Ik merk ook dat de PSU ook deel van dit geluid produceerd alleen lijkt alsof de GPU grootste bijdrage leverd. Is dit de combi van deze twee of iets anders ?

Ik lees online dat sommige mensen denken dat het komt door de nieuwe 600watt connector of extra moederbord voeding ?

in de tweakers review geven ze aan dat deze kaart een erg lage geluidsproductie heeft.
Ik weet niet zeker of dit erbij hoort, Is deze kaart niet goed of is dit normaal?

Graag advies.

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus Rog B650f-e, 7800X3d, Asus TUF 5080, NZXT C850 gold, Arctic freezer III PRO

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:31
Er zijn meerdere componenten die coilwhine kunnen veroorzaken , waaronder ook de voeding. Dus check of het de kaart is of bv voeding. Is het de gpu en je kan ehm nog ruilen, doe dat zeker.

Maar ik weet bv bij asus dat bij de 4000 serie dat heel vaak voor kwam. Het komt sowieso veel voor bij deze zware gpu’s die veel stroom vreten. Wat bv kan helpen is via msi afterburner de kaart undervolten, dan word het vaak ook minder, als het de gpu is.

Vind je het zo storend, ruil de kaart dan om maar weet dat een nieuwe kaart van hetzelfde type ook coilwhine kan hebben, hetkan namelijk verschillen per exemplaar.

• Wakez
freaky35 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:00:
Er zijn meerdere componenten die coilwhine kunnen veroorzaken , waaronder ook de voeding. Dus check of het de kaart is of bv voeding. Is het de gpu en je kan ehm nog ruilen, doe dat zeker.

Maar ik weet bv bij asus dat bij de 4000 serie dat heel vaak voor kwam. Het komt sowieso veel voor bij deze zware gpu’s die veel stroom vreten. Wat bv kan helpen is via msi afterburner de kaart undervolten, dan word het vaak ook minder, als het de gpu is.

Vind je het zo storend, ruil de kaart dan om maar weet dat een nieuwe kaart van hetzelfde type ook coilwhine kan hebben, hetkan namelijk verschillen per exemplaar.
Hmm, bedankt.
Ja ik hoor de whine bij de GPU en PSU wegkomen. Kan het nog anders worden als ik de 12VHPWR adapter naar 3 PCIE gebruik?

De kaart zou terug kunnen, echter hebben ze wel slim gedaan met alle plastics die verwijderd moeten worden voor je het goed kan monteren/gebruiken. Dus weet niet of dit een issue word.

Ik zit met het zelfde, vandaar ook de vraag als de kans meer dan 50% is dat de volgende het zelfde heeft.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 14:20
Is het alleen bij het starten van de games en daarna verdwijnt het? Of blijft het bij het spelen van de spellen ook?

[ Voor 26% gewijzigd door Arjant2 op 25-09-2025 10:35 ]

• Wakez
Arjant2 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:34:
Is het alleen bij het starten van de games en daarna verdwijnt het?
In de menu maakt het ander geluid dan tijdens de main game heb geprobeerd in NVidia console ook al frames te cappen op 120 dit maakt het minder en minimaler. Maar het is wel aanwezig (wellicht ben ik ook wel gevoelig hiervoor ;))

Maar ik merk niet dat door opwarmen of iets dergelijks het veranderd. Ook omdat ik nog aantal dagen heb voor retouren en ik lees dat het soms minder word overtijd. twijfel ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Wakez op 25-09-2025 10:37 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je niet weet waar het precies vandaan komt, maak dan de kast open en luister met een opgerold A4-tje papier aan je oor naar de diverse mogelijke bronnen: moederbord, videokaart, voeding. Die bevatten spoelen ("coils"). Die zitten in de grijze blokjes op de printplaat. Ook andere voedingsonderdelen kunnen trillen en geluid afgeven.

Je kan tevoren systeemventilatoren afkoppelen als de computer uit staat.

Als je jong bent, hoor je hoge tonen veel beter.

• Wakez
Het komt zeker van GPU en PSU.

Als ik furmark draai is het er niet maar als ik FPS vrij laat is het zeker aanwezig en zelfs als ik het instel op mijn refresh rate van mijn monitor 144Hz is het minder maar nog steeds.

Ook krijg ik af en toe het volgende (vaker als ik framelimiter gebruik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRWfVqWzAMasAB7Bp4Pi9N1QTOo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y3eIbdLKKmwnfThg0AIlI96H.png?f=user_large

Ik kan uit voorzorg alvast een ander zelfde model kunnen bestellen of wellicht de MSI 5080 GAMING OC ?
Wellicht andere aanraders / ervaring ?
Pagina: 1