Draagkracht metal studs voor project

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HAL9000
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-09 01:49
Hoi allemaal! Ik werk aan een project (mijn eerste serieuze commissie) dat aan een muur bevestigd moet worden. De muur bestaat uit gipsplaat met daarachter heel dun multiplex, alles vastgeschroefd op metal studs. Deze studs staan 40 cm uit elkaar.

Wat ik maak is een houten wand van 320 × 220 cm, met ingebouwde schermen, die volledig aan de muur komt te hangen. Het geheel zal rond de 200 kg wegen (het bestaat uit multiplex platen die op een houten frame bevestigd worden).

Mijn probleem: ik weet niet hoeveel gewicht deze metal studs kunnen dragen. Dit zijn ze: https://ibb.co/zWwW1cWb

Ter context: dit is een muur in een school. De ene kant grenst aan de bibliotheek, de andere kant aan de gang. De muur is ongeveer 3,8m hoog en zo’n 12m lang. Mijn constructie komt in de gang te staan.

Alle reacties

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
Gemiddeld zit je dan op zo'n 25kg per stud, dat is niet zo spannend.

Het is een publieke ruimte, dus je wilt wel 100% zeker zijn dat het goed bevestigd is. Dus andere oplossing: hoe permanent is het project waar je mee bezig bent? M.a.w. mag je de wand ter plekke eventueel verstevigen?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
Kan die houten wand die je maakt niet zelfstandig op de grond staan? Dan zit de draagkracht in je eigen constructie en direct op de vloer. Dan maak je het alleen vast aan de muur zodat het niet omvalt.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 25-09-2025 07:29 ]

• HAL9000
GermanPivo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:26:
Gemiddeld zit je dan op zo'n 25kg per stud, dat is niet zo spannend.

Het is een publieke ruimte, dus je wilt wel 100% zeker zijn dat het goed bevestigd is. Dus andere oplossing: hoe permanent is het project waar je mee bezig bent? M.a.w. mag je de wand ter plekke eventueel verstevigen?
Dan zit ik met mijn wand al bijna op de max.
Het komt er voor langere tijd te staan, in elk geval 12 tot 14 jaar. Dus ik kan er nog van alles aan doen.

• HAL9000
jongetje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:28:
Kan die houten wand die je maakt niet zelfstandig op de grond staan? Dan zit de draagkracht in je eigen constructie en direct op de vloer. Dan maak je het alleen vast aan de muur zodat het niet omvalt.
Dan moet ik het frame aanpassen. Op dit moment hangt het frame al aan de muur en moeten alle multiplex platen er nog op komen, plus schermen etc. Het framewerk zou dan losstaand moeten zijn en bevestigd aan de muur.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
HAL9000 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:38:
[...]

Dan zit ik met mijn wand al bijna op de max.
Een stud kan als onderdeel van een wand die 25 kg makkelijk hebben. Als het totaal gewicht netjes verdeed is over de studs, gaat dat echt wel goed.
Alternatief is om de gipsplaat te verwijderen en extra versteviging aan te brengen tussen de staanders.

[ Voor 47% gewijzigd door GermanPivo op 25-09-2025 07:54 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• HAL9000
GermanPivo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:47:
[...]

Een stud kan als onderdeel van een wand die 25 kg makkelijk hebben. Als het totaal gewicht netjes verdeed is over de studs, gaat dat echt wel goed.
Alternatief is om de gipsplaat te verwijderen en extra versteviging aan te brengen tussen de staanders.
Dat gaat helaas niet lukken. Ik vermoed dat het project afgeblazen wordt als ik met dat voorstel kom.

Als ik het frame aan de 7-8 studs waar het voor staat bevestigd wordt, dan zou het theoretisch gezien 175-200kg zonder moeite moeten dragen?

Het frame zelf is ongeveer 16cm die, dus de wand staat ook van de muur af. Ik zou het frame ook kunnen verwijderen en de multiplex platen direct op de muur schroeven. Volgens mij wordt het gewicht dan ook beter verdeeld. Het veranderd mijn hele ontwerp, maar veiligheid gaat boven alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:37
Ik moet zeggen dat termen als theoretisch ed. voor een project in een publieke omgeving wel een gevaarlijk vlak is. Ja het kan het dragen zonder problemen mits de metalstud en het project goed zijn verankerd. Maar ik zou dit toch wel enigzins op een stukje papier hebben willen staan met berekening etc.
Als het zaakje wel naar beneden komt en land op een kind (minimalistische kans i know) sta je wel even met de spreekwoordelijke bek vol tanden. Ik denk niet dat de ouders genoegen nemen met ik dacht dat het wel kon.

• HAL9000
squashedraven schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:12:
Ik moet zeggen dat termen als theoretisch ed. voor een project in een publieke omgeving wel een gevaarlijk vlak is. Ja het kan het dragen zonder problemen mits de metalstud en het project goed zijn verankerd. Maar ik zou dit toch wel enigzins op een stukje papier hebben willen staan met berekening etc.
Als het zaakje wel naar beneden komt en land op een kind (minimalistische kans i know) sta je wel even met de spreekwoordelijke bek vol tanden. Ik denk niet dat de ouders genoegen nemen met ik dacht dat het wel kon.
Daar heb je helemaal gelijk in. Verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde niet dat ik op basis hiervan weet dat het gaat lukken. Ik maak de post juist om te kijken of ik dit verder moet uitzoeken, weet namelijk niet echt waar ik moet beginnen. Ik heb redelijk wat houtwerk ervaring, maar dit is de eerste keer dat ik hiermee te maken heb.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En als het in een school (publieke ruimte) is, hoe zit het dan met de stevigheid van het geheel?
Als zijnde bestand tegen moedwillig eraan hangen/trekken?

Brandveiligheid? etc...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
HAL9000 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:19:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde niet dat ik op basis hiervan weet dat het gaat lukken. Ik maak de post juist om te kijken of ik dit verder moet uitzoeken, weet namelijk niet echt waar ik moet beginnen. Ik heb redelijk wat houtwerk ervaring, maar dit is de eerste keer dat ik hiermee te maken heb.
Snap ik hoor. Mijn advies zou zijn een belletje te doen naar een constructeur. Misschien wil hij voor een gereduceerd tarief wel even een onderbouwde uitspraak doen op papier of het kan of niet.

(dat gezegd hebbende thuis had ik het spul allang aan de muur gezet en geen 2 seconden over na gedacht)

• HAL9000
ehtweak schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:21:
En als het in een school (publieke ruimte) is, hoe zit het dan met de stevigheid van het geheel?
Als zijnde bestand tegen moedwillig eraan hangen/trekken?

Brandveiligheid? etc...
Het is een kleine hbo-instelling, dus daar verwacht ik geen problemen. Brandveiligheid is wel een ding inderdaad en dat moet ik nog bespreken met iemand.

• HAL9000
squashedraven schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:23:
[...]

Snap ik hoor. Mijn advies zou zijn een belletje te doen naar een constructeur. Misschien wil hij voor een gereduceerd tarief wel even een onderbouwde uitspraak doen op papier of het kan of niet.

(dat gezegd hebbende thuis had ik het spul allang aan de muur gezet en geen 2 seconden over na gedacht)
Ik ga kijken of dat mogelijk is. Ik heb begrepen dat het bedrijf die de constructie gedaan veel geld rekent voor de kleinste reparaties, dus ik verwacht geen klein bedrag hiervoor.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
Als je er een paar dunne pootjes onder zet zodat het gewicht ook op de grond draagt dan kan er weinig gebeuren.
Ook zou je aan de onderkant van de constructie over de volle breedte een haaks profiel kunnen monteren zodat het over de volle breedte draagt.

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 16:24
Heb je nou een vrijstaande constructie of een die verankerd is aan het plaffond en vloer? Denk dat een ontwerp tekening een stuk beter beeld geeft en ook makkelijker is om advies te geven.

edit: |:( beter lezen... hangt aan de muur.

het wordt dus Muur| Metalstuds op de muur| Multiplex(hoeveel cm?) | Gips| en daarop een scherm?

zolang je voldoende verankering aan de muur hebt dan zou het geen issue moeten zijn. Wat ik eerder zou doen is op de plekken waar schermen moeten hangen stuk horizontale stud er tussen doen en daar de mount op schroeven. dan weet je zeker dat het voldoende draagkracht heeft.

[ Voor 53% gewijzigd door Shinoki op 25-09-2025 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
HAL9000 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:41:
[...]

Dan moet ik het frame aanpassen. Op dit moment hangt het frame al aan de muur en moeten alle multiplex platen er nog op komen, plus schermen etc. Het framewerk zou dan losstaand moeten zijn en bevestigd aan de muur.
Misschien ben ik enorm simpel, maar als je een osb plaat, even breed als je constructie maar die wel op de grond rust, tegen de muur schroeft. Die verf je eventueel, en daar tegenaan schroef je jouw gedingest. Dan is het toch ook opgelost? Als het ooit wegmoet is het alleen kwestie van die plaat losschroeven en gaatjes vullen en dat muurtje verven. Lijkt me enorm veel goedkoper dan die muur laten aanpassen of dat er ongelukken gebeuren omdat de muur het niet blijkt te houden.

• HAL9000
vogelmans schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:23:
Als je er een paar dunne pootjes onder zet zodat het gewicht ook op de grond draagt dan kan er weinig gebeuren.
Ook zou je aan de onderkant van de constructie over de volle breedte een haaks profiel kunnen monteren zodat het over de volle breedte draagt.
Hoe zit het met de trekbelasting, of is die in verhouding zo laag dat het niet iets is om zorgen over te maken?

• squashedraven
HAL9000 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:17:
[...]

Hoe zit het met de trekbelasting, of is die in verhouding zo laag dat het niet iets is om zorgen over te maken?
Hier kan ik weer herhalen dat je dat pas weet als je het hebt laten berekenen.

• HAL9000
Shinoki schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:47:
Heb je nou een vrijstaande constructie of een die verankerd is aan het plaffond en vloer? Denk dat een ontwerp tekening een stuk beter beeld geeft en ook makkelijker is om advies te geven.

edit: |:( beter lezen... hangt aan de muur.

het wordt dus Muur| Metalstuds op de muur| Multiplex(hoeveel cm?) | Gips| en daarop een scherm?

zolang je voldoende verankering aan de muur hebt dan zou het geen issue moeten zijn. Wat ik eerder zou doen is op de plekken waar schermen moeten hangen stuk horizontale stud er tussen doen en daar de mount op schroeven. dan weet je zeker dat het voldoende draagkracht heeft.
Ik heb gauw twee schetsen gemaakt: één van de ruimte van bovenaf en één van het raamwerk waar alles op komt. Ik hoop dat het duidelijk is.

De volgorde is iets anders dan wat je beschrijft. Er staat een muur die zo’n 20 geleden geplaatst is voor de inrichting van de mediatheek. De muur is gemaakt is van gipsplaten met daarachter 4mm multiplex, bevestigd op metal studs.

Mijn eigen constructie is losstaand en gemaakt van hout. Eerst heb ik het raamwerk opgehangen en daarop komen de berken multiplex platen die ik gebruik voor de afwerking. Uit deze platen zaag ik de exacte maten voor de schermen om ze in te bouwen.

Ik gebruik 13mm berken multiplex platen AB/B, plus een kleine kast gemaakt uit 19mm multiplex.

Ruimte van bovenaf:
https://ibb.co/Kxc6rVhR
De B staat voor bibliotheek (eigenlijk mediatheek) en de G staat voor gang. De muur met dubbele lijn is dus een jaar of 20 geleden gemaakt om de ruimte af te scheiden. De muur is ongeveer 15cm dik: gips | 4mm multiplex | metal studs | 4mm multiplex | gips.
Waar de pijl naar wijst, komt mijn constructie.
Wat in de tekening ontbreekt is dat er halverwege dezelfde muur een raam zit van 3 x 2 meter.

Vooraanzicht van het raamwerk:
https://ibb.co/1t5VTLY6
Het staat ongeveer 80cm van de vloer. De berken multiplex platen worden hierop geplaatst, waar je de stippellijnen ziet. Het raamwerk is op dit moment nog niet aan de metal studs bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HAL9000
jongetje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:26:
[...]

Misschien ben ik enorm simpel, maar als je een osb plaat, even breed als je constructie maar die wel op de grond rust, tegen de muur schroeft. Die verf je eventueel, en daar tegenaan schroef je jouw gedingest. Dan is het toch ook opgelost? Als het ooit wegmoet is het alleen kwestie van die plaat losschroeven en gaatjes vullen en dat muurtje verven. Lijkt me enorm veel goedkoper dan die muur laten aanpassen of dat er ongelukken gebeuren omdat de muur het niet blijkt te houden.
Dat zou een optie kunnen zijn, maar dan zitten de muurplinten in de weg. Tenzij de osb platen gewoon op de plinten rusten natuurlijk. Het zou veel werk schelen, omdat ik dan alleen de osb platen aan de studs hoef te bevestigen.

• HAL9000
squashedraven schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:20:
[...]

Hier kan ik weer herhalen dat je dat pas weet als je het hebt laten berekenen.
Daar heb je een punt

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-09 15:53
Kun je niet, omdat het toch om een "muurtje" gaat 4 stevige balken plaatsen die goed in het plafond en vloer zitten verankerd? plaats je de multiplex en gips weer terug en schroef je jou kast op zijn plek. zo weet je zeker dat het stevig genoeg is.

Optie zou ook kunnen zijn dat je hem ook laat hangen aan het plafond als het een zwevend iets moet worden. Zo vang je al een aantal krachten op. Dit zou je met een staalkabel kunnen doen of gewoon de constructie tot aan het plafond laten lopen.

• HAL9000
Tdv98 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:10:
Kun je niet, omdat het toch om een "muurtje" gaat 4 stevige balken plaatsen die goed in het plafond en vloer zitten verankerd? plaats je de multiplex en gips weer terug en schroef je jou kast op zijn plek. zo weet je zeker dat het stevig genoeg is.

Optie zou ook kunnen zijn dat je hem ook laat hangen aan het plafond als het een zwevend iets moet worden. Zo vang je al een aantal krachten op. Dit zou je met een staalkabel kunnen doen of gewoon de constructie tot aan het plafond laten lopen.
Het gaat niet lukken om balken achter de gipsplaten te plaatsen. De muur is al tig keer overgeschilderd (er worden altijd muurschilderijen gemaakt) en het zal knap lastig worden om de schroeven op te sporen.
Wat betreft het plafond weet ik het niet. Het is een systeemplafond, maar daarboven zal wel beton liggen. Dat zou ook nog een optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 16:11

killercow

eth0

De muur zal het gewicht naar beneden prima kunnen dragen. Metalstud met gips houdt elkaar stevig genoeg vast om met dat gewicht nergens heen te gaan. Wat een grotere issue is, is of de 'muur' wel rechtop blijft staan. soms staan dit soort wandjes met wat schroeven in de vloer, en wellicht met wat lafs aan het daadwerkelijke plafond, maar steken ze niet echt voorbij het systeemplafond. Als je dan een gewicht aan 1 kant hangt, heb je vooral kans dat het zwaartepunt voldoende buiten de muur komt te liggen en zo de hele want om kan trekken.
Maak eens wat foto's? Staan het stevig op de vloer? Reikt de muur tot aan het daadwerkelijke plafond, en hoe zit het vast? Als het goed aan het plafond vast zit hebben we het wellicht niet eens meer over draagvermogen naar de grond, maar ook deels over de kracht die het aan het plafond kan overdragen (eg, hangend).

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 18:31
Ik snap dat je dit graag als commissie wil doen, maar je trekt nu een verantwoordelijkheid naar je toe die niet bij jou hoort.
Leg de vraag of de muur de belasting kan hebben bij het bedrijf neer die het heeft gemaakt.

Jij hebt (neem ik aan) geen inzicht in hoe het precies is gemaakt. En uit je post is ook duidelijk dat de capaciteit niet bekend is bij je.
Elke uitspraak die jij doet en niet klopt wordt jij en niet het bedrijf die de muur gemaakt heeft op aangekeken, tenzij je van hun een uitspraak hebt.

En HBO is studenten en dan moet je het zeker te weten hufterproof maken. Oftewel reken er maar op dat er ergens gedurende de levensduur 1 of 2 man op gaan staan of zitten.

Normaal gesproken praat je dus over een belasting van eigen gewicht x veiligheidsfactor + veranderlijke belasting (de personen) x veiligheid.
Die belasting kan je vervolgens "spreiden" over het aantal bevestigingspunten.(afhankelijk van moment arm etc.)
En die belasting kan je opgeven aan de maker van de wand met de vraag of de wand dat kan hebben.
Je praat nl naast verticale last door uitstekende delen en momentwerking ook over een horizontale (zowel trek bovenzijde als druk onderzijde) last. Gezien de hoogte kan die overigens heel erg beperkt worden.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• HAL9000
killercow schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:26:
De muur zal het gewicht naar beneden prima kunnen dragen. Metalstud met gips houdt elkaar stevig genoeg vast om met dat gewicht nergens heen te gaan. Wat een grotere issue is, is of de 'muur' wel rechtop blijft staan. soms staan dit soort wandjes met wat schroeven in de vloer, en wellicht met wat lafs aan het daadwerkelijke plafond, maar steken ze niet echt voorbij het systeemplafond. Als je dan een gewicht aan 1 kant hangt, heb je vooral kans dat het zwaartepunt voldoende buiten de muur komt te liggen en zo de hele want om kan trekken.
Maak eens wat foto's? Staan het stevig op de vloer? Reikt de muur tot aan het daadwerkelijke plafond, en hoe zit het vast? Als het goed aan het plafond vast zit hebben we het wellicht niet eens meer over draagvermogen naar de grond, maar ook deels over de kracht die het aan het plafond kan overdragen (eg, hangend).
Het is niet mogelijk om te zien hoe het bevestigd is, maar ik kan wel zien dat de muur het plafond reikt. Ik zal een aantal foto's toevoegen.

https://ibb.co/LX4bMcQm
https://ibb.co/7J3T2VWr
https://ibb.co/v4RbnbSc
https://ibb.co/1GfyKjsf

• HAL9000
Morelleth schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:54:
Ik snap dat je dit graag als commissie wil doen, maar je trekt nu een verantwoordelijkheid naar je toe die niet bij jou hoort.
Leg de vraag of de muur de belasting kan hebben bij het bedrijf neer die het heeft gemaakt.

Jij hebt (neem ik aan) geen inzicht in hoe het precies is gemaakt. En uit je post is ook duidelijk dat de capaciteit niet bekend is bij je.
Elke uitspraak die jij doet en niet klopt wordt jij en niet het bedrijf die de muur gemaakt heeft op aangekeken, tenzij je van hun een uitspraak hebt.

En HBO is studenten en dan moet je het zeker te weten hufterproof maken. Oftewel reken er maar op dat er ergens gedurende de levensduur 1 of 2 man op gaan staan of zitten.

Normaal gesproken praat je dus over een belasting van eigen gewicht x veiligheidsfactor + veranderlijke belasting (de personen) x veiligheid.
Die belasting kan je vervolgens "spreiden" over het aantal bevestigingspunten.(afhankelijk van moment arm etc.)
En die belasting kan je opgeven aan de maker van de wand met de vraag of de wand dat kan hebben.
Je praat nl naast verticale last door uitstekende delen en momentwerking ook over een horizontale (zowel trek bovenzijde als druk onderzijde) last. Gezien de hoogte kan die overigens heel erg beperkt worden.
Dat zou ideaal zijn, maar ik weet niet of daar budget voor is (dit is even mijn eigen invulling). Het is inderdaad niet mijn verantwoordelijkheid, ik ben daar totaal niet voor opgeleid.

Ik heb net wel een facilitair medewerker gesproken en die liet zien hoe sterk de muur is. Ik had een gat van ongeveer 10cm doorsnee in de muur gemaakt om de kabels door te trekken. Hij stak zijn hand erin en trok met volle kracht en bleef sjorren (hij zei dat hij meer dan 100kg weegt). Er gebeurde helemaal niks, behalve dat het gips/multiplex rondom het gat een paar millimeter meebewoog. Hij deed hetzelfde met het houten raamwerk van mij en daar zat totaal geen beweging in.
Dit is natuurlijk geen garantie, maar het stelde me wel wat gerust. Zoals anderen het hier ook genoemd hebben, was zijn idee was om drie poten onder het raamwerk te plaatsen, dat zou het grootste deel van het gewicht moeten opvangen.
Pagina: 1