Home assistant: welk P1 device voor digitale meter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:34
Mijn vraag
Binnenkort zou ik met een Home Assistant systeem willen beginnen en momenteel ben ik alles aan het uitzoeken. Ik wens onder andere ook de digitale meter aan te sluiten via de P1 poort. Momenteel zit op de P1 poort reeds een device van "Lungo" voor de home balancing van de laadpaal voor de EV auto. Deze is van de werkgever en daar mag dus niets aan veranderd worden of verwijderd worden. Deze "Lungo" heeft nog een "P1 out" poort en heeft geen externe voeding.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Qua hardware zal ik voor een NUC achtig iets gaan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op een webshop heb ik de keuze tussen
-P1 energiemeter ethernet (of wifi) = dongle op de P1 poort van de Lungo balancing device en aangesloten op de router (of het netwerk). Deze dongle moet nog een voeding hebben gezien de huidige Lungo deze niet heeft.
-P1 Energiemeter USB = aangesloten op de "Lungo" balancing device en via USB op de Home Assistant PC die er kortbij zal hangen. Dus eigenlijk gewoon een kabel tussen de twee.

Ik verkies het tweede omdat ik dan geen bijkomende voeding nodig heb.
Maar ik weet niet of beide oplossingen gelijkwaardig zijn of waarom ik voor het ene al dan niet voor het andere zou moeten gaan.

Kan iemand enige duidelijkheid brengen of enig advies geven?

Alle reacties

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Kijk even bij smart-stuff.nl die heeft ook een unit met P1 splitter.

Heb zelf de pro dongel die een uitbreiding ondersteund voor een watermeter sensor. Alles in. Werkt via mqtt met ha verder prima.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich is optie 2 wel makkelijk als de HA machine er naast staat. Een SlimmeLezer (of zelfbouw variant) zou ook kunnen met wat USB power.

Voordeel van die oplossing is dat het niet elektrisch gekoppeld is en dat het ook makkelijk werkt als je de machine wilt verplaatsen ofzo.

• freebutterflyx2
Leaplasher schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:45:
Kijk even bij smart-stuff.nl die heeft ook een unit met P1 splitter.

Heb zelf de pro dongel die een uitbreiding ondersteund voor een watermeter sensor. Alles in. Werkt via mqtt met ha verder prima.
Het gaat mij vooral of ik een dongle en dan welke dongle ik kan aansluiten op hetgene die nu al aangesloten is op de P1 poort = Lungo balancing (met P1 out). Hetgene nu aangesloten is mag en kan ik niet verwijderen, dus moet ik "doorlussen".
Dus ofwel een dongle op de P1 out van Lungo en dan verbonden met het netwerk (ethernet of wifi)
ofwel een "P1 naar USB" : rechtstreek naar de Home assistant PC

• freebutterflyx2
Septillion schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:11:
Op zich is optie 2 wel makkelijk als de HA machine er naast staat. Een SlimmeLezer (of zelfbouw variant) zou ook kunnen met wat USB power.

Voordeel van die oplossing is dat het niet elektrisch gekoppeld is en dat het ook makkelijk werkt als je de machine wilt verplaatsen ofzo.
Het huidige idee is om de Home Assistant PC (NUC achtig) bij de meterkast te plaatsen.
Dus eigenlijk bij de digitale meter en bij de modem/switch.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
waarom zou de huidige meter niet er uit kunnen en op een splitter weer in geplugd kunnen worden... ? kwestie van nog geen minuut werk.. als de stroom uitvalt of de connectiviteit van de handel kunnen ze het ook niet uitlezen..

[ Voor 25% gewijzigd door SMSfreakie op 24-09-2025 20:19 ]

404 Signature not found

• freebutterflyx2
SMSfreakie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:19:
waarom zou de huidige meter niet er uit kunnen en op een splitter weer in geplugd kunnen worden... ? kwestie van nog geen minuut werk.. als de stroom uitvalt of de connectiviteit van de handel kunnen ze het ook niet uitlezen..
Omdat het strikt gezien niet van mij is en omdat ze toen bij de installatie gezegd hebben dat dit rechtstreeks in de meter moest zitten om goed te werken.
Of dit klopt weet ik niet en om verder geen last te krijgen wil ik dit momenteel ook zo houden.

Vandaar dan ook de vraag om een aansluiting op die "P1 out" poort.

[ Voor 5% gewijzigd door freebutterflyx2 op 24-09-2025 20:25 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:45
Ik heb zelf een HA green in de meterkast en met USB/P1 kabeltje aangesloten. Werkt heel goed.

Was vorig jaar een kleine 20€ met verzendkosten inbegrepen.

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
De P1 unit van smart-stuff kun je natuurlijk gewoon op de P1 out aansluiten van wat je nu hebt.
Je hebt dan wel USB voeding nodig voor die P1 unit.
Geld overigens voor elke andere P1 unit. In zoverre dus geen beren op de weg.

De P1 poort van de slimme meter zelf geeft wel wat spanning af, alleen niet genoeg voor meer dan 1 P1-port powered device (alleen van toepassing op SMR5 meters overigens).
Pagina: 1