V&A AM5 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik ben via V&A aan het kijken naar een mogelijke upgrade van mijn half-HP zijnde Intel i5-4590S met 16GB geheugen en een GTX1060OC 6GB. Ik loop steeds vaker tegen de grenzen van de CPU aan en wil kijken of ik voor een leuke prijs misschien zou kunnen upgraden.

Ik zoek een?
Moederbord, processor geheugen en voeding. Videokaart wil ik voorlopig nog meenemen, ook al is deze zwaar gedateerd.

Wat is je budget?
Ik hoop rond de € 500/550 ongeveer klaar te kunnen zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet. Al jaren draai ik (tot tevredenheid) op Intel, maar in het verleden ook wel AMD gehad (AMD Athlon 2600+ :P). Volgens mij zijn er geen echt slechte merken meer.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem zal vooral voor gaming gebruikt worden, maar daarnaast ook regelmatig eens even een foto bewerken. En beide is momenteel het probleem. BF4 draait de CPU op 100%, en ook de meest simpele bewerkingen trekt de processor naar 100% belasting. Gamen is te doen, merk in dat opzicht weinig problemen van de 100% belasting overigens.

Via V&A heb ik e.e.a. bij mij in de buurt gevonden qua processor, moederbord en geheugen, en dat zijn de volgende onderdelen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,90€ 349,90
1MoederbordenGigabyte AORUS X670E MASTER€ 373,05€ 373,05
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 87,99€ 87,99
Totaal€ 810,94
Via V&A kan ik dit geheel voor rond de € 475 kopen. Helaas staat het geheugen niet in de QVL van dit moederbord. Levert dat nog erg veel problemen op? Het geheugen heeft wel iets strakkere timings (4800MT/s 40-39-39) dan het moederbord bij 3 van de 4 listings (46-45-45-90), is dat erg? Wel gewoon 1.1v geheugen, betreft een kit-setje.

Qua moederbord eigenlijk flink overkill, maar gezien de goedkopere prijs (wat natuurlijk o.a. met tweedehands te maken heeft, misschien een risico) denk ik: Waarom dan ook niet. Ik kan nieuw voor € 25 minder kopen, maar wat extra's voor een latere upgrade is wel weer mooi meegenomen.

Qua processor: Mooie kans om voor een leuke prijs eventueel een flinke stap te maken!

Enige wat ik dan nog mis is een voeding. Via V&A tref ik wel wat aan in mijn omgeving, maar wat is daar tegenwoordig het merk-to-be? Eerder waren dat de Corsair RM-series, maar daar zat ook een slechte reeks in dacht ik.

Hoe denken jullie over dit systeem?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Processor en bord zijn prima maar dat poeptrage RAM zou ik niet doen als je ermee wilt gamen. Dat kost echt wezenlijk performance. Neem een setje DDR5-6000 die ook op de QVL van je X670E Master staat met goede EXPO ondersteuning.

I reject your reality and substitute my own

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:09:
Processor en bord zijn prima maar dat poeptrage RAM zou ik niet doen als je ermee wilt gamen. Dat kost echt wezenlijk performance. Neem een setje DDR5-6000 die ook op de QVL van je X670E Master staat met goede EXPO ondersteuning.
Dat beetje gaat hij echt niet merken hoor met zo’n gigantische upgradestap.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:09:
Thnx voor je reactie! Jammer, dit is het enige setje DDR5 in de buurt (14 km, zelfde plaats als het moederbord). Ik wilde kijken of ik het mogelijk voor €50 op kon halen. Tot op 60km geen enkele andere DDR5 setje helaas. Zat even te kijken naar nieuw geheugen, maar de eerstvolgende QVL-listed geheugen is minimaal €105.
Navi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:49:
[...]

Dat beetje gaat hij echt niet merken hoor met zo’n gigantische upgradestap.
Als je nagaat dat ik nu een half-verbouwde HP ProDesk 400 G2 heb, geupgrade met een SSD, een GTX1060OC en Team Group 16GB PC3-10700 geheugen, zal dit inderdaad een flinke stap zijn.

Jeej, post 3500 oOo *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik had nog even op internet gezocht en kwam op Tweakers.net het volgende artikel tegen: review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

Uit deze extra test blijkt dat het 1,7fps ongeveer scheelt. Nou, dat ga ik nooit merken. Met de huidige set-up haal ik 80 tot 120fps in BF4 waar vooral de processor de limiet vormt. Ook andere bronnen zoals Reddit laten hetzelfde beeld zien: ja, het is iets sneller maar door de cache merk je er waarschijnlijk niets van.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:11
Yups een b650 bord zou ook net zo goed zijn. Ligt volledig aan de prijs. Als de x670 net zo duur is, waarom niet.
Pagina: 1