Geluidsisolatie dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:39
Sinds kort staat er een dakkapel op ons dak welke geïsoleerd is met PIR (warm dak) volgens de normen bouwbesluit (Rc 6.3). Nou is het zo dat PIR niet bepaald geluidswerend is en tijdens een regenbui is het getik behoorlijk aanwezig.
Na het plaatsen van de dakkapel werd mij afgeraden om extra te isoleren tussen de balken van het dak, wat ik begrijp in verband met vochtproblematiek wat zou kunnen ontstaan door condenseren van vochtige lucht tussen de isolatielagen.
Nou had ik ergens gelezen dat een extra laag steenwol niet perse een probleem hoeft te zijn zolang je niet boven 1/3 van de Rc waarde van de bestaande constructie komt.
Ik kan dit echter niet meer terugvinden en ben wat terughoudend hierin omdat ik niet over een paar jaar met een verrotte dakkapel wil zitten.
Mijn idee was 50mm steenwol (Rd 1,35) tussen de balken te plaatsen voor geluidsisolatie zonder dampdichte folie om het vocht niet op te sluiten tussen de PIR en de binnenzijde.
Kan ik dit doen zonder risico op problemen met vocht in de constructie?

Hieronder nog een foto van de dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbAZ3QLoEGi7bOmSO6T-HuxX8pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAt6zeyXtGchLUs8GQdwT0Ku.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Welk geluid gaat het om? Regendruppels of wat anders?
Hier ook een nieuw dakkapel met PIR en ik stoor me ook aan de regengeluiden. Ik dacht zelf aan iets op het dak plaatsen dat de druppels absorbeert zodat ze niet op het folie kletteren.

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2025 18:43 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
als je bang bent voor vocht kun je voor de zekerheid klimaatfolie nemen. dan gaat het altijd goed mits je het maar secuur aanbrengt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Is een sedumdak een optie of is dat te zwaar voor een dakkapel?

• fixen
CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:41:
Welk geluid gaat het om? Regendruppels of wat anders?
Het tikken van de regendruppels inderdaad.
No Hands schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:04:
als je bang bent voor vocht kun je voor de zekerheid klimaatfolie nemen. dan gaat het altijd goed mits je het maar secuur aanbrengt.
Dit heeft voldoende dampafvoerend vermogen naar de warme zijde om geen problemen te veroorzaken wanneer het dak begint af te koelen en er een temperatuurgradient ontstaat in de steenwol? Ik vraag mij ook af of er überhaupt voldoende temperatuurverschil kan ontstaan in een dergelijk dunne laag steenwol dat condenserende waterdamp een probleem kan worden.
Sefa schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:21:
Is een sedumdak een optie of is dat te zwaar voor een dakkapel?
Er komen nog een aantal zonnepanelen op het dak waardoor er niet veel gewicht meer bij kan denk ik. Voordeel is wel dat de zonnepanelen een deel van het getik door de regen weg zullen halen, maar niet het hele dak wordt bedekt met zonnepanelen.

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Met isolatie aan de binnenzijde kan het dauwpunt op je houten dakbeschot komen, dat is niet wenselijk. Aan de binnenzijde dampdichte folie aanbrengen kan dat voorkomen. Er is een handig rekenprogramma beschikbaar die voor particulieren gratis is te gebruiken na registratie: https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/?. Modelleer daar je dakconstructie en je ziet waar het dauwpunt ligt en wat er gebeurt met glaswol en glaswol + dampdichte folie.

• No Hands
fixen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:30:

[...]

Dit heeft voldoende dampafvoerend vermogen naar de warme zijde om geen problemen te veroorzaken wanneer het dak begint af te koelen en er een temperatuurgradient ontstaat in de steenwol? Ik vraag mij ook af of er überhaupt voldoende temperatuurverschil kan ontstaan in een dergelijk dunne laag steenwol dat condenserende waterdamp een probleem kan worden.

[...]
Ja, dat is hier speciaal voor gemaakt. Er kan volgens mij ook helemaal geen condens ontstaan, vandaar dat ik zei: als je bang bent voor vocht.
Je kunt inderdaad de Ubakus tool gebruiken die @hansgrave noemt maar daar hoeft je niet te gaan klooien met dampdicht folie, dat is een onnodige oplossing,

• fixen
Als ik snel een ubakus overzichtje maak (met generiek materiaal) dan lijkt er inderdaad helemaal geen condensering plaats te vinden of ik nou folie plaats of niet. Ook als ik de hele spauw dicht druk met steenwol gebeurd er niks. Wel bijzonder dat ik er dan toch zo voor gewaarschuwd werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLZAA7K8O4aviqyk3-WRUF8MHnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86q3Fx6uKmh8777UuLLWMsL8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door fixen op 24-09-2025 20:36 ]

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Meeste geluid kwam bij mij tussen de balken door boven de kozijnen, waar je in jou foto tegen de isolatie aan kijkt (zelfde manier gebouwd). Opgelost door een rolluik en plaat hout (18mm osb) tegen te plaatsen aan de buitenkant. Geluid van op het dak is nagenoeg verdwenen door zonnepanelen erop te plaatsen.

• No Hands
fixen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:33:
Als ik snel een ubakus overzichtje maak (met generiek materiaal) dan lijkt er inderdaad helemaal geen condensering plaats te vinden of ik nou folie plaats of niet. Ook als ik de hele spauw dicht druk met steenwol gebeurd er niks. Wel bijzonder dat ik er dan toch zo voor gewaarschuwd werd.
[Afbeelding]
die waarschuwing snap ik wel, als het wel verkeerd gaat komen ze bij de dakkapelbouwer zeuren. Daarnaast zal die misschien niet ubakus gebruiken om wat door te rekenen en weet dus niet beter dan dat als er buiten isolatie is het binnen niet meer kan

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
fixen schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:33:
[Afbeelding]
Druk eens op de druppel links"vochtigheid" dan krijg je een uitgebreid verloop van de condensatie gedurende het jaar. In de winter mag het vocht toenemen als dit maar snel genoeg verdampt in de zomer.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vraag me af of het isoleren aan de onderkant je gaat helpen tegen het regengeluid van regendruppels die op de bovenkant tikken? De zonnepanelen plaatsen zal je probleem waarschijnlijk al grotendeels oplossen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:27

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb hier ook 140mm houtvezel onder 140mm pir aangebracht en hoor helemaal niks meer. Samen met triple glas is het voor HSB een uiterst stille ruimte geworden. Geen regen, hagel en ook minder last van schreeuwende meeuwen.

Die vuistregel van 1/3e Rc onder de dampdichte laag klopt aardig, met Ubakus kun je preciezer kijken hoe ver je kan gaan. Ik kon niet de gehele balkhoogte vullen, dan zou ik wel in het risicogebied uitkomen. Met vergevingsgezindere, natuurlijke materialen die zelf vocht kunnen opnemen en afstaan (zoals houtvezel en hennep) zit je nog wat safer zonder naar een kilmaafolie te hoeven grijpen.

Bedenk dat het niet alleen helpt tegen geluid maar ook helpt tegen de warmte in de zomer doordat het zwaardere spul een betere fasevercschuiving geeft dan het lichte PIR. Ook dat is te zien in een ubakus simulatie.

Ik zou er zeker wat instoppen dus, liefst houtvezel al was ik laatst ook erg geschameerd van Matisse bij een (geluids)isolatieklus als je het dun wilt houden.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 25-09-2025 21:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
Ik heb even gespeeld met de temperaturen en luchtvochtigheid binnen en buiten en er zijn scenario's denkbaar dat er met volledig gevulde spouw toch condensatie gaat plaatsvinden (zeker omdat we een deel van de zolder gebruiken om was te drogen). Daarnaast is het vanwege hoe de constructie is opgebouwd rond de aansluiting met het dak best lastig om het volledig zonder kieren met klimaatfolie te dichten. Ik ga er dus nog even uitgebreid naar kijken wat betreft dikte isolatie en aanhechting klimaatfolie.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1