Weglaten doorstroombegrenzer inlaatcombinatie voorraadvat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
In de handleiding van een Itho Daalderop I-WPV 150L-200L-240L-270L staat op pagina 9:
Monteer de inlaatcombinatie met de doorstroombegrenzer (zie tabel) in de koudwaterleiding van de huisinstallatie naar het voorraadvat.

Doorstroombegrenzer (1)
I-WPV 150L 8 l/min (wit)
I-WPV 200/240/270L 10 l/min (geel)

1) Toepassen voor optimaal comfort.
Dat "Toepassen voor optimaal comfort" doet vermoeden dat hij ook weg kan. Zijn er hier mensen met zo'n voorraadvat die hem hebben weggelaten of hebben weggehaald? Wat is het "optimale comfort" wat dan minder optimaal is?

Alle reacties

• eLScha
  • Niet online
Niemand die hier wat over kan zeggen?

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Het enige wat ik kan bedenken is dat je als je een te hoge flow hebt je wervelingen zou kunnen krijgen in je voorraadvat en je gelaagdheid van het warme water minder kan worden. Resultaat zou dan zijn dat je eerder koud water hebt.
De inlaatcombinatie is uiteraard wel verplicht, die kan je niet weglaten.

• eLScha
  • Niet online
Die richting dacht ik zelf ook aan. Heb Itho Daaldrop gemaild, maar helaas geen antwoord mogen ontvangen.

Wellicht hebben we ergens op Tweakers nog ervaringsdeskundigen die hier wat over kunnen roepen.

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:44
Misschien mosterd na de maaltijd. Maar toen de installateurs en iemand van Itho hier bezig waren gaven die inderdaad aan dat het met het borgen van de gelaagdheid te maken had. Er zit een soort paraplu onderin het vat waar het koud water tegenaan gaat om het zo egaal mogelijk te verspreiden. Als je daar te hard tegenaan knalt dan krijg je sneller koud water. Die hele setup is nu net waarom dit vat zo lekker zuinig is :)

• eLScha
  • Niet online
Itho heeft zelf aangegeven dat het niets uitmaakt:
Een doorstroombegrenzer kan er voor zorgen dat het uitstroom van het water gereguleerd word tot een x hoeveelheid liters per minuut. Hiermee kun je ervoor zorgen dat je het vat geleidelijk leeg trek i.p.v. in een keer een grote hoeveelheid waarmee je het vat sneller leeg trek. Deze kun je ook weglaten en dat is zelf te bepalen.

Puur voor bedoeld om het langer met het water te kunnen doen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb voor mijn wpb ook een doorstroom begrenzer.
Je hebt dan iets minder water uit je douchekop maar kunt wel een stuk langer doen met een relatief kleine boiler.
Laten we wel wezen je hoeft echt geen waterval op je hoofd.
Bespaard en een hoop water en een hoop energie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• eLScha
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:07:
Ik heb voor mijn wpb ook een doorstroom begrenzer.
Je hebt dan iets minder water uit je douchekop maar kunt wel een stuk langer doen met een relatief kleine boiler.
Laten we wel wezen je hoeft echt geen waterval op je hoofd.
Bespaard en een hoop water en een hoop energie.
Dat bepaal ik dan zelf wel met m’n douchekranen en hoeft niet in de boiler beperkt te worden.

• Ronald.42
  • Niet online
eLScha schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Dat bepaal ik dan zelf wel met m’n douchekranen en hoeft niet in de boiler beperkt te worden.
Ik bepaal dat ook wel zelf, maar de jeugd denkt daar iets anders over.
Na mij hoeft er niemand meer te douchen is de gedachte denk ik.
Dan is het doorstroom begrenzertje een mooie oplossing geen gezeik iedereen rijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• eLScha
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Ik bepaal dat ook wel zelf, maar de jeugd denkt daar iets anders over.
Na mij hoeft er niemand meer te douchen is de gedachte denk ik.
Dan is het doorstroom begrenzertje een mooie oplossing geen gezeik iedereen rijk.
Maar dus niet als dat ding begrenst op 10l/minuut en er 2 douches zijn.

• Ronald.42
  • Niet online
eLScha schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Maar dus niet als dat ding begrenst op 10l/minuut en er 2 douches zijn.
Als je dan handig bent zorg je dat voor elke douche een begrenzer zit en niet voor de boiler.
Overigens is 5l/min voor een enkele douche wel voldoende als je 55 graden water in je boiler hebt.

• eLScha
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Als je dan handig bent zorg je dat voor elke douche een begrenzer zit en niet voor de boiler.
Overigens is 5l/min voor een enkele douche wel voldoende als je 55 graden water in je boiler hebt.
En dat was dus de originele vraag in dit topic: kan de doorstroombegrenzer uit de inlaatcombinatie zonder dat de werking van de boiler negatief beïnvloed wordt. Die vraag is inmiddels door Itho beantwoord.

• Ronald.42
  • Niet online
eLScha schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:34:
[...]

En dat was dus de originele vraag in dit topic: kan de doorstroombegrenzer uit de inlaatcombinatie zonder dat de werking van de boiler negatief beïnvloed wordt. Die vraag is inmiddels door Itho beantwoord.
Hij kan weg en de boiler zal prima funcioneren.
Logisch gevolg is dat je meer liters warm water per minuut kan en zal gebruiken.
Als dat met verstand gebeurd is dat geen probleem als je afhankelijk bent van de grillen van een andere en daardoor met kouder water mag douchen kun je daar dus eventueel een oplossing voor creëren.

Pagina: 1