Vraag

• Olifant1990
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 13:28
Beste klussers,

Binnenkort wil ik mijn groepenkast gaan vervangen, deze licht al thuis.
Het wordt een nieuwe Hager Vision kast en hij wordt 2 modules breed.
Nu zit ik een beetje met het hoofdbord van Stedin dat hij niet niet lekker uit gaat komen.
Er zijn een paar dingen die ik kan doen.
Situatie 1 heb ik geschetst in de foto.
1. De nieuwe groepenkast er niet helemaal recht boven monteren, maar wel tegen het hoofdbord aan. Ik kan dan een stukje linksonderin de rechter module uitbreken zodat het allemaal netjes er doorheen kan.
2. De nieuwe groepenkast er, net als de huidige, iets boven monteren en een buisje er tussen houden zitten.
(3. En dat ga ik niet doen, Steding een verplaatsingen laten doen, is mij een beetje te duur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuBt6TglA69B4LBIVUbGM4CRut4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkEJJo952NZIpPQr8kTnYHmu.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie hiermee doen?

En dan heb ik nog iets met de aarde.
Ik geloof dat ik hier mijn aardpen/aardbalk/plaat te pakken heb, zie foto's. Deze loopt ook nu naar de meterkast met een aarddraad.
Deze aarddraad wil ik vervangen door een nieuwe 25mm aarddraad naar een nieuwe aardklem en vandaar met 6mm naar de nieuwe groepenkast en 2x 6 naar een overspanningsbeveiliging.
Hoe krijg ik echter de 25mm onder de schroef van deze aardplaat?
Of heb ik iets anders nodig, een bepaalde bout met nieuwe bevestigingsmethode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bx76Tq3BvADqAu9HXbeckBURtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfhrH8a9cZhH5vBpe6lxn5iU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLT4UBEcKnvZoJ3EfIHgUwnL6_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUNe7UvzUd6hZectORU10K22.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Alle reacties

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:36
Wat je geschetst heb ziet er prima uit, kan gewoon "koud" tegen het meterbord aan.

25mmq klinkt wel heel erg overdreven, maar als je het echt wilt, een kabelschoen erop persen met juiste gatmaat.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Olifant1990
Ja, lijkt mij ook het mooist. Gewoon de onderkanten van de 2 modules wel monteren en stukje uitbreken boven het hoofdbord.

De 25mm2 is "nodig" omdat de overspanningsbeveiliging al 2x6mm2 nodig heeft.
1x via de aardrail in de groepenkast en 1x direct richting aardpen/aardblok dus. Dan moet vanaf aarde wel een stevige aarddraad lopen die 2x6mm + vanaf badkamer door kan laten.

Ik kan volgens mij ook zoiets door het gat monteren: https://www.regoort.nl/pr...m-4-50mm2-voor-op-profiel.

En ik vraag me nog altijd af of die "aardbalk" wel ergens aan een aardpen vastzit en of dit vroeger gebruikelijk was?

[ Voor 11% gewijzigd door Olifant1990 op 24-09-2025 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Olifant1990 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:50:
...De 25mm2 is "nodig" omdat de overspanningsbeveiliging al 2x6mm2 nodig heeft.
1x via de aardrail in de groepenkast en 1x direct richting aardpen/aardblok dus. Dan moet vanaf aarde wel een stevige aarddraad lopen die 2x6mm + vanaf badkamer door kan laten....
Euh, jij moet doen wat jij wil, maar dit klopt niet.
Tenzij je van plan bent om 90A continue door die aarddraad zal laten lopen :?

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 24-09-2025 15:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:36
Ik mis ook de context waarvoor je precies een OSB nodig denkt te hebben.
Maar je voeding vanuit netbeheerder is hooguit een 6mmq waardoor je aarddraad ook niet meer 6mmq hoeft te zijn.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Olifant1990
De OSB (T1+T2) zal piekstromen afvloeien, maar ook eerste stap van blikseminslag tegengaan uit de buurt.
Die zal dus zeker meer moeten kunnen afvloeien dan de aangeleverde 3 fases van de netbeheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16

BCC

Zit dat stukje metaal uberhaupt wel in de grond? Ik zou een nieuwe aarde slaan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Olifant1990
Het zit door het beton heen aan de onderkant.
Misschien dat de pen zich buiten bevindt ergens.
Kan het een keer na laten meten misschien.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16

BCC

Je kan ook eerst de nieuwe kast plaatsen en dan testen, dan kun je altijd nog de electricien langs laten komen. Ik zou de strip kaal maken en dan klemmen met een goede koperen mulktiklem - zoiets https://www.bliksembeveil...m_koper_incl_zeskant_bout

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 24-09-2025 16:25 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Olifant1990
Heb zojuist al een mannetje besteld: https://producten.hanzest...JOzn4mHW2e9AS&sku=9200021

Die schroef ik door een nieuw gemaakt gat waarvan ik de omgeving even wat opschuur.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 19:42

BrZ

nvt ;)

[ Voor 98% gewijzigd door BrZ op 24-09-2025 17:12 . Reden: gequote reactie gewijzigd ]

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-09 18:39
Olifant1990 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:31:
Heb zojuist al een mannetje besteld: https://producten.hanzest...JOzn4mHW2e9AS&sku=9200021

Die schroef ik door een nieuw gemaakt gat waarvan ik de omgeving even wat opschuur.
Schroef er uit, stuk 25mm2 met kabelschoen er op persen, deze aansluiten op een nieuwe aardrail. Alle vreemdgeleidende delen in de MK vanaf deze rail vereffenen. Die aarde van de badkamer er weer op aan sluiten + een 6mm2 naar de aardrail van de groepenkast.

Hoofdzekering er uit laten halen door een elektricien met zegelrecht. (Als de meeste dat niet willen doen alleen een kastje van 220x110 met een hoofdschakelaar laten plaatsen. Dan kan je daarna zelf verder). Dat stukje buis met draden vanaf de meter er uit (laten) halen. Nieuwe kast recht bovenop het meterbord plaatsen. Bestaande installatie aansluiten en sowieso de aarde door laten meten.

[ Voor 6% gewijzigd door PotatoChip op 24-09-2025 17:48 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 19:18
Aarddraad moet natuurlijk (idealiter) wel een lagere weerstand hebben dan je andere draden. Volgens mij eist nen1010 daarom 25mm2 op het traject richting je aardpen. Maar binnen je groepenkast is dat dan niet nodig. Het gaat dan volgens mij vanaf het blokje waar alle aarddraden in je meterkast samenkomen en vanaf waar het naar je aardpen gaat.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-09 18:39
Freeaqingme schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:25:
Aarddraad moet natuurlijk (idealiter) wel een lagere weerstand hebben dan je andere draden. Volgens mij eist nen1010 daarom 25mm2 op het traject richting je aardpen. Maar binnen je groepenkast is dat dan niet nodig. Het gaat dan volgens mij vanaf het blokje waar alle aarddraden in je meterkast samenkomen en vanaf waar het naar je aardpen gaat.
Dit inderdaad... stuk vertind koper vanaf je aardpen naar hoofdaardrail is 25mm2. Daarna vanaf je hoofdaardrail verder met 6mm2.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

• Olifant1990
Het gaat ook om aardpen/balk onderin meterkast naar eerste verdeelblok, vandaar ook 25mm2.
Zeker omdat er een OSB in de groepenkast zit wil ik dat het voldoende af kan vloeien
Pagina: 1