Houten vloer isoleren tegen contactgeluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElwindeWitte
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 15:00
Hoi! Wij zijn bezig met het renoveren van ons appartement uit 1887. We gaan de ondervloer planken vervangen door nieuwe OSB3 platen aangezien die behoorlijk versleten zijn en we daarnaast gelijk ook de vloer waterpas kunnen maken.

Nu is de vraag; hoe kunnen we dit het beste isoleren tegen geluid voor onze onderburen?

We gaan in ieder geval steenwol plaatsen tussen de huidige balkenlaag, maar vgm is dat vooral tegen luchtgeluid en niet contactgeluid. Kunnen we daar nog iets mee doen zonder een hele dikke vloer opbouw te hebben?

Op de nieuwe ondervloer gaan we het droogbouw vloerverwarming systeem van variokomp installeren met daarop een eiken visgraat vloer.

Alle reacties

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:32
Fermacell 2E26 bijvoorbeeld.

• jansentt
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 08:40
Ik heb redelijk goede ervaring met Fermacell vloerplaten 2E32 van 3cm dik, deze kan je eventueel ook met korrels eronder egaliseren. Wel een aardig karwei maar daarmee kun je de vloer behoorlijk vlak en prima geluids-geïsoleerd krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door jansentt op 24-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:06
Aangezien het een appartement is zou ik eerst even navragen wat je überhaubt allemaal onder je bestaande vloer mag doen, voor hetzelfde geld ben je de halogeenspotjes en trafo's van je onderburen aan het afdekken waardoor er brandgevaar ontstaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:41
Voor contactgeluid is het belangrijk om veel massa te hebben. Plaats iets ertussen. Gebruik bijvoorbeeld eerst cementvezel. Daarna leg je fermacell met wol. Tot slot komt ozb.

• ElwindeWitte
Check oke! En dan op de fermacell platen waarschijnlijk het damdichte folie en daarop het variokomp droogbouw systeem?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:06
Hou je ook een beetje rekening met wat de huidige balkenlaag aan gewicht kan hebben?
Ik kan me voorstellen dat de balkenlaag van een appartement wat in 1887 is gebouwd niet berekend is op extra cementplaten, fermacell platen, droogbouwsysteem, ondervloer en de eiken visgraat vloer daar bovenop. Bij elkaar is dat toch een substantieel verschil met wat er lag. Plus dat de hele inboedel er ook nog in komt. Ik zou voor de zekerheid er toch even een constructeur op loslaten die een berekening kan maken. Dan heb je in ieder geval zekerheid dat de gevulde boekenkast niet op een gegeven moment bij de onderburen staat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:27

Wuursj

want worst is al bezet

ElwindeWitte schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:16:
Check oke! En dan op de fermacell platen waarschijnlijk het damdichte folie en daarop het variokomp droogbouw systeem?
Een zwevende fermacell laag en dan nog eens variokomp er over heen, gaat je wel serieuze hoogte kosten, ricting de 5cm. En gewicht. Er zijn ook zwevende fermacell systemen waar je direct 14mm leidingen in kan frezen (2E26 of 2E33),

Ze hebben een best uitgebreid overzicht waarin ook de dempings dB waarden voor contactgeleid genoemd zijn. En ook specifiek over vloerverwarming in fermacell.

Qua materiaal tussen de balken: massa helpt. Dus de zware variant van steenwol, zware variant van Metisse (45kg/m3), houtvezel, cellulose etc.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• ElwindeWitte
Thanks voor de info!

Klopt, het wordt zo wel een zwaar geheel. We zijn het momenteel ook aan het verstevigen, dus dat komt gelukkig goed.

Het valt me net op dat Variotherm zelf aanraad om een 'stille onderplaat' te gebruiken. Dat is eigenlijk een houtvezelplaat blijkbaar met een contactgeluid reductie van 17dB. Al is het bedoeld voor een zandcement dekvloer.

Als ik het goed begrijp krijg je met fermacell platen infrezen eigenlijk een erg vergelijkbare constructie als variokomp, toch? Dat zijn ook fermacell achtige platen, maar dan met noppen ipv kanalen.

[ Voor 3% gewijzigd door ElwindeWitte op 25-09-2025 15:00 ]

Pagina: 1