• vlietame
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:03
Wij hebben nu een jaar een Mitsubishi warmtepomp voor verwarmen/koelen en warmwater.
Verwarmen en koelen met vloerverwarmingen gaat prima. Alleen het SWW is soms een uitdaging.
Het is een 300L boiler alleen dit blijkt met 55 graden in de boiler niet altijd voldoende te zijn.
Ja en ik weet het kan vrouw en kinderen opvoeden maar dat is niet de vraag en lukt ook niet meer 8)7

Zijn er mensen die dit ook hebben en wat is dan de beste oplossing.
De wp verwarmte het boiler vat best snel weer op, binnen een uur heb je weer goed warm water.
Ik zit nu te denken aan een extra boiler van 150liter die ik kan aansturen met homey om zie zoveel mogelijk te verwarmen met zonne energie.

Hoe zouden jullie die knopen aan de wp, zelf zit ik te denken aan een electrische 3 weg kraan, na de wp, dus of direct naar badkamer of via electrische boiler.
Als dan de temperatuur in de wp boiler te laag is gaat het warme water via de electrische boiler.
Dan wordt deze alleen in "nood" gevallen gebruikt en niet bij kleine hoeveelheden water.

Ik hoor graag jullie mening?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:06
Op welke momenten heb je te weinig warm water? Is dit bijvoorbeeld wanneer je een bad laat vol lopen? Of als je een afwas doet?
Een boiler bijplaatsen kan, je kan ook gewoon de standaard boiler vergroten...

Maar als je slechts op specifieke momenten te weinig warm water hebt kan je ook kijken of daar misschien iets is. En opvoeden is dan niet altijd het antwoord, soms kan het ook een eenvoudige aanpassing van technische aard (stuk makkelijker dan opvoeden).

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23
Tja, de vraag is of 150L extra het probleem gaat oplossen. Wij hebben een 200L boiler met zijn 4en en nooit problemen. Kwestie van aanpassen, maar hebben ook geen bad. Dan kan t snel gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
En als je de aanvoer temperatuur verhoogd naar 60 graden? Dan kan je meer water van 38-40 graden maken. Je hebt dan wel iets extra kosten om te verwarmen maar wellicht dat dit goed te plannen is.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En eventueel de warmtepompboiler instellen om het elektrische element te gebruiken bij veel vraag (onze AlphaInnotec kan dat, we gebruiken het echter (nog) niet)

Maar begrijp het probleem wel, wij hebben een 280l boiler en als we sequentieel douchen (ik/vrouw/twee kinderen) onder de regendouche is de pret na een 25-30 minuten ergens wel op, afhankelijk van de ingestelde temperatuur (en een bad komt er ook aan)

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 24-09-2025 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Toch je vrouw en kinderen heropvoeden, we zullen ons allemaal moeten aanpassen.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Waar staat de hysterese op? Misschien dat als hij al weer eerder aanslaat je de ergste pijn ook kan verzachten?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Omdenkend, heb je al een douche WTW? Daarmee kan je 40 Ć” 60% besparen en kan je waarschijnlijk toe met de bestaande 300 liter op 55 graden.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15

Wuursj

want worst is al bezet

Hoe vaak gebeurt dit?

Ik heb destijds (gezin van 5 met een 200l boiler) een extra groepje aangelegd voor een doorstroomverwarmer na de boiler. Het idee er achter is dat die alleen maar bij verwarmd als de boiler uitgang onder de zeg 40 graden komt. Ja is het is (ook) COP=1 maar als het niet zo vaak voorkomt, is dat te overzien en kost misschien zelfs minder energie dan de stilstand verliezen van een extra boiler. Maar ik heb het nog niet nodig, misschien als de meiden gaan puberen.

Een douche WTW kan ook helpen. Dat is hier de eerste stap om de capaciteit te 'vergroten'. Maar dat helpt niet bij een bad. Net als een spaardouche kop.

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 24-09-2025 15:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• vlietame
Even de diverse vragen in 1x beantwoorden.
Hij staat al strak afgesteld. hij warmt op tot 57 en bij terug loop tot 53 graden gaat hij weer verwarmen
Gaat mis als er in bad gegaan wordt en douche. Douche alleen is geen probleem.
Elektrisch element is 2kw en heeft echt alleen zin voor de legionella run om boven de 60 graden uit te komen.
WP zelf verwarmd veel sneller. En kan zelf niet de wp en elektrisch element tegelijk laten draaien.
WP en boiler is 1 systeem en kan dus niet de aanwezige boiler vergroten.

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:10
Gaat de warmtepomp al aan na het vullen van een bad? (zit de sensor te hoog in de boiler en kan je deze lager plaatsen?)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Maar je hebt dus wel eens (of best vaak) dat er binnen een uur EN een bad vol moet komen en dan ook nog douchen? Qua opvoeden lijkt me dit een prima situatie want je merkt vanzelf wanneer het water even te koud is en dan een uurtje niet kunt douchen... Of je dat acceptabel vindt is natuurlijk aan jou.

Je makkelijkste optie is een doorstroomverwarmer instellen op 42C ofzo, dan kun je nog wel extra liters "rekken" uit je vat.

• vlietame
Wuursj schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:40:
Hoe vaak gebeurt dit?

Ik heb destijds (gezin van 5 met een 200l boiler) een extra groepje aangelegd voor een doorstroomverwarmer na de boiler. Het idee er achter is dat die alleen maar bij verwarmd als de boiler uitgang onder de zeg 40 graden komt. Ja is het is (ook) COP=1 maar als het niet zo vaak voorkomt, is dat te overzien en kost misschien zelfs minder energie dan de stilstand verliezen van een extra boiler. Maar ik heb het nog niet nodig, misschien als de meiden gaan puberen.

Een douche WTW kan ook helpen. Dat is hier de eerste stap om de capaciteit te 'vergroten'. Maar dat helpt niet bij een bad. Net als een spaardouche kop.
Ja is maar af en toe, ik dacht ook aan een doorstroomverwarmer omdat er natuurlijk geen koud water uit de boiler komt alleen te koud om te gebruiken. Ik lees alleen dat de wateropbrengst erg laag is.
Wat is jouw ervaring daarmee? Of als er 20 graden in komt heb je een hogere wateropbrengst?

• vlietame
Fr33z schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:51:
Maar je hebt dus wel eens (of best vaak) dat er binnen een uur EN een bad vol moet komen en dan ook nog douchen? Qua opvoeden lijkt me dit een prima situatie want je merkt vanzelf wanneer het water even te koud is en dan een uurtje niet kunt douchen... Of je dat acceptabel vindt is natuurlijk aan jou.

Je makkelijkste optie is een doorstroomverwarmer instellen op 42C ofzo, dan kun je nog wel extra liters "rekken" uit je vat.
Heb je zelf ervaring met een doorstroomverwarmer? Is ook best een goede optie omdat het maar tijdelijk is en af en toe. Alleen verwacht een lage liter per minuut bij die dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:52
Ik hoor regendouche... Hoeveel l/m?

Doorstromer van 17kW, het max van een 3x25 aansluiting... voed geen 12l/m vanaf koud.

An dan moet je vooral niet proberen koekjes te bakken, de vaatwasser, wasmachine te gebruiken, of (nu echt provocerend) je mobiel op te laden, want dan gaat de hoofdzekering er uit... en doet de doorstromer ook gelijk niets/nog minder...

Is er DWTW, dat bespaart de helft op douchen?

En vrouw en kinderen die niet met elkaar willen werken om iets wat bij velen gewoon genoeg is genoeg te maken vind ik dan ... een gemiste kans.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 24-09-2025 18:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
nee geen ervaring maar je kunt het makkelijk uitrekenen. Stel dat je water uit de boiler nu 38C is en je 5 L/min pakt voor de douche en je wilt eigenlijk minimaal 43C water hebben (dus 5C toevoegen). Dan is de som:

vermogen van de doorstromer P (kW) = 5 L/min / 60 * 4,18 * 5 C (delta T) = 1,74 kW elektrisch vermogen
Je kunt dat vergelijken met een waterkoker en dat kan prima uit een stopcontact komen. Dit sommetje schaalt lineair met meer liters water per minuut of andere temperatuur maar dat kan je zelf wel nalopen. Begin eens met een 3kW doorstromer die haalt het makkelijk en kost weinig.

en ga eens testen: hoeveel liter per min komt er uit je douchekop? kan gewoon door er een emmer onder te zetten en bijv. 30 seconden te meten.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 24-09-2025 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
@vlietame Misschien goed om je even te melden in het Mitsubishi topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Het kan goed zijn dat je een sensor lager in het vat moet gebruiken, dan slaat de WP eerder aan bij water tappen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45
Ken de Mitsubishi verder niet maar kan die niet wat hoger dan 57 graden? Je moet na het vullen van het bad nog water overhouden van 40 graden.
Opmerking over de sensor vind ik een goede maar eerder aanslaan gaat dit probleem niet geheel verhelpen denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Fr33z
  • Nu online
Jim423 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:45:
Ken de Mitsubishi verder niet maar kan die niet wat hoger dan 57 graden? Je moet na het vullen van het bad nog water overhouden van 40 graden.
Opmerking over de sensor vind ik een goede maar eerder aanslaan gaat dit probleem niet geheel verhelpen denk ik.
Nee die kan niet hoger, in elk geval niet zonder stevig in te boeten op efficiency. Ik denk juist wel dat de sensor verplaatsen helpt want als de WP gewoon eerder aan gaat dan heb je een kortere window waarin er "te weinig" warm water is.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
En als je nu een ''domme'' Boiler van evt 50 of 80 Liter op bijv. 80 graden, die je voor de boiler van de warmptepomp zet. En enkel laat inschakelen door een slimme schakelaar, ~1 of 2 uur voordat er iemand in bad gaat. Dan voedt deze ''domme'' boiler als eerste de boiler van de warmtepomp, waardoor er warm water inkomt en de temperatuur niet inzakt.
Als je deze enkel inschakelt vóór het in bad gaan, en bij in bad uit, dan heb je ook geen stilstandsverliezen maar enkel noodzakelijke opwarming. Zelf even inschatten hoe groot je boiler dan moet zijn.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Fr33z schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:06:
[...]

Nee die kan niet hoger, in elk geval niet zonder stevig in te boeten op efficiency. Ik denk juist wel dat de sensor verplaatsen helpt want als de WP gewoon eerder aan gaat dan heb je een kortere window waarin er "te weinig" warm water is.
Maar dat is toch niet erg, als je enkel in de tijden voor je in bad gaat inboet op je COP? Half uurtje voor je in bad stapt even boosten en dan is er meer kans dat er nog voldoende water in zit voor de douchers.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:52
Erasmo schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:26:
[...]

Maar dat is toch niet erg, als je enkel in de tijden voor je in bad gaat inboet op je COP? Half uurtje voor je in bad stapt even boosten en dan is er meer kans dat er nog voldoende water in zit voor de douchers.
R32 krijgt het op de compressor domweg niet warmer...
De sensor lager hangen geeft meer volume warm water op de compressor, in plaats van element - wat jij okay lijkt te vinden

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 25-09-2025 13:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ronald schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:53:
[...]

R32 krijgt het op de compressor domweg niet warmer...
De sensor lager hangen geeft meer volume warm water op de compressor, in plaats van element - wat jij okay lijkt te vinden
Het ene hoeft het ander niet uit te sluiten :) Het element hoeft niet altijd even door te pakken, maar alleen voor je in bad gaat. Heb je gelijk weer de legionellarun afgevinkt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15

Wuursj

want worst is al bezet

vlietame schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:27:
[...]

Ja is maar af en toe, ik dacht ook aan een doorstroomverwarmer omdat er natuurlijk geen koud water uit de boiler komt alleen te koud om te gebruiken. Ik lees alleen dat de wateropbrengst erg laag is.
Wat is jouw ervaring daarmee? Of als er 20 graden in komt heb je een hogere wateropbrengst?
Ja, het water in de boiler is nog niet meteen koud water maar net wat te koud om te douchen. Zeg 30-35 graden. Dat opwerken naar 40 graden is 'het enige' wat de doorstromer hoeft te doen. Of dat genoeg is durf ik niet te zeggen, het hangt nogal af van l/m van de douche,

Overigens hangt het ook nog eens van de gelaagdheid van het vat af. Als hier lang achter elkaar gedouchd wordt (5 m/v direct achter elkaar door de wasstraat) gaat het best ok en is water_uit nog warm genoeg,
Is er echter een pauze, gaat het water in het vat toch wat mengen met het koude water onderin en is water_uit opeens kouder dan voorheen. Met bad vullen -> badderen -> douchen zou dat ook aan de hand kunnen zijn. Waar wat daar aan te doen? Stoeptegels stapelen in de boiler of vullen met parafine bolletjes? :P

Overigens plan ik de legionella run hier op zaterdag middag, net voor het grote-boiler-spits-moment. Misschien is daar nog wat mee te spelen als het sporadisch is?

Een douche WTW kan overigens wel wat toevoegen als je het bad langzaam laat leeglopen tijdens het douchen :P Maar of dat te doen is qua aansluitingen... Hier wel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 25-09-2025 14:47 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1