Vraag

• Cozmo_Stef
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 08:03
Hey,

Ik zou in m'n woning graag een warmtepomp/airco laten plaatsen; er is reeds 1 leverancier geweest (iemand die we kennen) voor het opmaken van een offerte.

Ons duplex appartement is 120m2: woonkamer 60m2 en slaapkamer 11m2. We zouden in deze ruimten een binnenunit willen. De buitenunit zal geplaats worden op de wand tussen het eerste en 2de verdiep (ons appartement begint op het eerste).

Voorstel:
Slaapkamer: AGEG KVCA MU Fujitsu 2.5kW koelvermogen
Woonkamer: ASEG KMTE MU Fujitsu 5kW koelvermogen
Buitenunit: AOEG KBCA3

Er is voor de plaatsing een hoogtewerker nodig, inbegrepen in de prijs. De prijs op offerte is dus: 5541 EUR
Wat denken jullie van dit voorstel? Ervaringen met het merk? Voldoende vermogen?

Bedankt!

Alle reacties

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Om alvast de inkoper te maken voor iedereen: 1 offerte is geen offerte ;).

Ik kan even niet de kosten voor de hoogwerker inschatten maar prijs lijkt nog wat hoog, zeker nu we niet meer in het seizoen zitten zogezegd. De vermogens zijn goed genoeg wat ik zo kan zien, die van de slaapkamer kan ook naar 2 kwh, maar meestal win je daar niks op qua prijs en is 2.5 kwh beter.

Hou er bij multisplit wel rekening mee dat als je gaat verwarmen in de woonkamer bijv, dat je dit in de slaapkamer hoort (als de airco daar uit staat). Hij "verliest" namelijk lucht/geluid.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
Eerste wat ik vind bij Fujitsu is dat de buitenuit 61dB in koeling en 67dB in verwarming geluidsvermogen produceert. Daarmee is behoorlijk afstand nodig tot de buren om onder de 45/40 dB geluidsdruk te komen. Is dat haalbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 24-09-2025 12:52 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Allereerst, hoe ver staat de omvormer van onder/boven/zij buren? Dat kan namelijk een heikel punt worden, heb je net alles geinstalleerd, mag je alles weer weghalen wegens geluidsoverlast.
Je buitenunit (afhankelijk van type, je zegt niet welke je exact hebt) genereert 61 of 67 dB(A). Je mag maximaal 40 dB(A) produceren op erfgrens. In het geval van de "kleine" pomp, moet je dus minimaal 12 meter afstand houden tussen pomp en je buren. Heb je de grote variant, dan is dit zelfs 20 meter!
Je snapt nu waarom ik dit als allereerste aan wil kaarten - in praktijk voldoet je warmtepomp niet voor een appartement.

Dan, hoe goed is je huis geïsoleerd, hoeveel ramen heb je, welke temperatuur wil je het naartoe stoken, doe je deuren wel eens open etc etc etc. Samengevat: hoeveel m3 gas stook je gemiddeld per jaar? Met behulp van de Koevlaas methode kan je bepalen of je voldoende vermogen hebt om je huis te verwarmen.
Is het dan voldoende om te koelen? meestal wel, en anders iets van zonwering aanschaffen, gordijnen, lamellen etc.

*wat Ronald dus al zei

• Cozmo_Stef
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-09 08:03
Het is de verre buitenwand bij ons eigen gebouw, maar daar de bouw naast ons zal er maar +-7 meter tussen onze en hun buitenmuur zitten... .
Ik vraag alvast nog even een andere offerte aan bij een andere leverancier