Opzoek naar een moederboard voor 2 gpu’s

Pagina: 1
Acties:

• Xvtuyl
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-09 23:59
Graag zou ik ooit een watergekoelde pc hebben met dual gpu (1 voor de main monitor en 1 voor alle andere) op het moment is mijn pc outdated en wil ik hem langzamer hand gaan upgraden.
Nu heb ik al een nieuwe case en ssd, maar mijn volgende stap is mijn moederboard en cpu.

Ik ben ook gelijk opzoek gegaan naar een moederboard die 2 GPU’s support maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik naar moet kijken, op internet vind ik dat ik moet letten of het een 16x pci of een 8x pci is maar wat het doet??? Geen idee.

Nu wil ik een Intel i9, en gebruik op het moment een Nvidia 2080Super.

Welk moederboard is een aanrader en waar moet ik op letten bij het uitzoeken?

Edit:
Mijn pc case is de NZXT H9 Elite (white)

[ Voor 3% gewijzigd door Xvtuyl op 24-09-2025 11:33 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17

bakvis

Tweakers.Nerd

Waarom 2 GPU's, vrijwel alle GPU's hebben meerdere monitor aansluitingen waar je makkelijk meerdere monitoren op kunt aansluiten. Beide geven beeld.

Mijn Specs

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Twee PCIe x16 sloten waar ze in passen op voldoende afstand van elkaar.
De meeste E-ATX kunnen dit wel.
Of ze ook daadwerkelijk x16 bieden hangt af van het bord en de CPU. Maar op x8 werkt een kaart ook, al dan niet minder.
Ook is soms de generatie PCIe anders.

• Xvtuyl
bakvis schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:34:
Waarom 2 GPU's, vrijwel alle GPU's hebben meerdere monitor aansluitingen waar je makkelijk meerdere monitoren op kunt aansluiten. Beide geven beeld.
op het moment heb ik al mijn (4) monitoren op mijn gpu, maar nu moet ik voor werk 3D modelen en soms game ik dan graag tussen door. nu is het probleem als mijn 3D model software open is dan heeft dat zware inpact op mijn games, van daar 2 gpu's. 1 voor mijn pauzes :P en 1 voor mijn 3D software (ookwel mijn main monitor).
jeroen3 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:35:
Twee PCIe x16 sloten waar ze in passen op voldoende afstand van elkaar.
De meeste E-ATX kunnen dit wel.
Of ze ook daadwerkelijk x16 bieden hangt af van het bord en de CPU. Maar op x8 werkt een kaart ook, al dan niet minder.

Ook is soms de generatie PCIe anders.
waar moet ik dan echt op letten met uitzoeken van een moederboard?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Xvtuyl schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:01:
[...]

waar moet ik dan echt op letten met uitzoeken van een moederboard?
Meestal staat de informatie die je zoekt in de handleiding van een moederbord.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:29

br00ky

Moderator Harde Waren

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Xvtuyl schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:01:
[...]
nu is het probleem als mijn 3D model software open is dan heeft dat zware inpact op mijn games, van daar 2 gpu's.
[...]
Zonder enige kennis van de software die je gebruikt (want die noem je verder niet), ligt daar dan ook de bottleneck? Beetje zonde als je je baseert op het idee dat je vast loopt op de GPU terwijl je i9 het misschien (ook) zwaar heeft. Just checking :).

Nog los van allerlei issues waar je tegenaan zou kunnen lopen als je twee videokaarten separaat wilt aansturen. Ik neem aan dat je werk er niet onder mag lijden? Anders kan je immers de boel in je pauze pauzeren?

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 24-09-2025 12:38 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het andere werk niet zo zwaar is, is het wellicht een idee om dan de onboard GPU van bijvoorbeeld de Intel CPU's daarvoor te gaan benutten? Moet je dus ook wel een moederbord hebben dat een of meerdere aansluitingen daarvoor op het moederbord heeft zitten.

EDIT:
Ik moet hierbij wel bekennen dat ik geen idee heb van de configuratie van de schermen, wellicht daisy chain je DP schermen bijvoorbeeld, dan zou je volgens mij prima de onboard GPU kunnen gebruiken, dat scheelt je dan wel weer de aanschaf van een extra videokaart + je bespaart jezelf ontzettend in stroomverbruik, Je bent behoorlijk spaarzaam met de informatie die je deelt namelijk, daardoor is het lastig te zeggen of dit een valide optie is voor je.

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 24-09-2025 12:56 ]

• Xvtuyl
br00ky schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:36:
[...]

Zonder enige kennis van de software die je gebruikt (want die noem je verder niet), ligt daar dan ook de bottleneck? Beetje zonde als je je baseert op het idee dat je vast loopt op de GPU terwijl je i9 het misschien (ook) zwaar heeft. Just checking :).

Nog los van allerlei issues waar je tegenaan zou kunnen lopen als je twee videokaarten separaat wilt aansturen. Ik neem aan dat je werk er niet onder mag lijden? Anders kan je immers de boel in je pauze pauzeren?
op het moement heb ik nog geen i9 maar daar wil ik naar upgraden, maar u raad dan dus dual gpu af?

bij het kijken naar het verbruik van de componenten tijdens het gebruik is te zien dat mijn gpu op 100% zit terwijl mijn cpu op 70% zit, nu is dit op het moment een i5 dus een upgrade naar een i9 zal inpact moeten maken.

de software die ik gebruik is solidworks, dan voornaamelijk het simuleren van krachten.

ik wilde dit ook voor de looks van mijn pc, ik heb het er altijd ziek uit vinden zien.
CH4OS schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:43:
Als het andere werk niet zo zwaar is, is het wellicht een idee om dan de onboard GPU van bijvoorbeeld de Intel CPU's daarvoor te gaan benutten? Moet je dus ook wel een moederbord hebben dat een of meerdere aansluitingen daarvoor op het moederbord heeft zitten.

EDIT:
Ik moet hierbij wel bekennen dat ik geen idee heb van de configuratie van de schermen, wellicht daisy chain je DP schermen bijvoorbeeld, dan zou je volgens mij prima de onboard GPU kunnen gebruiken, dat scheelt je dan wel weer de aanschaf van een extra videokaart + je bespaart jezelf ontzettend in stroomverbruik, Je bent behoorlijk spaarzaam met de informatie die je deelt namelijk, daardoor is het lastig te zeggen of dit een valide optie is voor je.
op het moment heb ik 2x de: uitvoering: Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart

en een overig scherm die ik op zolde vond via hdmi. (geen idee welk merk)

en als laats een 85inch tv via hdmi. daar worden server errors op weergegeven en storingen (naast het ontwerpen doe ik in de IT servers beheren)

verder zou ik niet weten welke info ik dan nog niet gedeeld heb.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah, je gebruikt dus vooral de HDMI poort. Dan kan je geen daisy chain gebruiken en valt de onboard GPU optie ook af, je kunt dan immers maar 1 scherm aansturen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Xvtuyl schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:19:
[...]

op het moement heb ik nog geen i9 maar daar wil ik naar upgraden, maar u raad dan dus dual gpu af?

bij het kijken naar het verbruik van de componenten tijdens het gebruik is te zien dat mijn gpu op 100% zit terwijl mijn cpu op 70% zit, nu is dit op het moment een i5 dus een upgrade naar een i9 zal inpact moeten maken.
Intel maakt eigenlijk geen i9 meer. Ze hebben nu de Core Ultra 9. Het is gezien je dan een ouder platform hebt sowieso niet meer economisch rendabel om op je platform te blijven hangen dus moet je alles upgraden. Dan kom je ook in de discussie of je per se een Intel moet hebben of open staat voor een (veelal beter) alternatief zoals AMD waar je ook nog eens meer keuze hebt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 15:25
mijn advies: dikke PC voor renderen en berekenen van modellen. En een PS/XBOX ernaast om te gamen.

Naast het delen van CPU, kom je ook in het delen van geheugen, I/O. Als je dan twee applicaties hebt die het uiterste van een systeem vergen, dan kom je in allerlei compromissen uit.

[ Voor 48% gewijzigd door 107mb op 24-09-2025 15:00 ]

• Xvtuyl
nelizmastr schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:49:
[...]

Intel maakt eigenlijk geen i9 meer. Ze hebben nu de Core Ultra 9. Het is gezien je dan een ouder platform hebt sowieso niet meer economisch rendabel om op je platform te blijven hangen dus moet je alles upgraden. Dan kom je ook in de discussie of je per se een Intel moet hebben of open staat voor een (veelal beter) alternatief zoals AMD waar je ook nog eens meer keuze hebt.
Ja in heb wel gekeken naar amd maar las of verschillende plekken dat Intel beter is voor 3d renders. Ik weet niet tot in hoever dat waar is?
107mb schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:54:
mijn advies: dikke PC voor renderen en berekenen van modellen. En een PS/XBOX ernaast om te gamen.

Naast het delen van CPU, kom je ook in het delen van geheugen, I/O. Als je dan twee applicaties hebt die het uiterste van een systeem vergen, dan kom je in allerlei compromissen uit.
Ik heb voorheen een Xbox er naast gehad maar ben toen juist overgestapt naar pc van wegen het bredere assortiment games
Pagina: 1