Keramische tegels voor binnen én buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:04
Zijn er tegels verkrijgbaar die er áls binnen én als buitenvariant verkrijgbaar zijn?
Dus een keramische tegel die +/- 1cm dik is voor binnen en +2cm voor buiten?

Onze potentiële hovenier stelt Geoceramica voor buiten voor maar die lijken me niet geschikt voor binnen namelijk.
Zou gaan om een licht beige tint tegel (vergelijkbaar met bijv. de geoceramica ipanema sandy beach).

Zelf kan ik hier niet direct iets over vinden namelijk behalve dat dit wel voorgesteld wordt, maar ik ben name op zoek naar lijnen/fabrikanten die dit ook zo aanbieden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sincere1983 op 24-09-2025 11:15 ]

Alle reacties

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:49

bebopper

I'm an absolute beginner...

Dat ze er zijn kan ik sowieso bevestigen want wij hebben ze liggen, 80x80cm binnen van 1cm en buiten van 2cm dik.

We hebben de Emil Ceramica Be-Square tegels liggen, in Duitsland gekocht (want ~40% goedkoper, zelfs incl. levering). Aldaar heet het materiaal dan "Feinsteinzeug".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Geoceramica is een product met een extra onderlaag. Speciaal voor buiten/aanleg op zandbed.
Neem eens contact op met mbi.nl. Dat is de fabrikant. Ze kunnen je vast vertellen of er een product te krijgen is wat in basis dezelfde ceramische toplaag is als de Geoceramica.

• Sincere1983
PROnline schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:34:
Geoceramica is een product met een extra onderlaag. Speciaal voor buiten/aanleg op zandbed.
Neem eens contact op met mbi.nl. Dat is de fabrikant. Ze kunnen je vast vertellen of er een product te krijgen is wat in basis dezelfde ceramische toplaag is als de Geoceramica.
Uiteraard gedaan. Word ik wel weer doorverwezen naar een van hun dealers, dus nu daar de vraag ook gelegd.
Maar ben ook benieuwd naar andere fabrikanten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 14:40
Ga eens naar een lokale tegelzaak. Bij ons zit er een in de buurt waar je binnenkomt over tegels die van buiten naar binnen doorlopen, ze hebben een enorm aanbod en kennen hun vak (je kan kopen om zelf te leggen, zij kunnen het leggen, of je kan zelf een aannemer gebruiken die daar aankoopt ==> ze hebben enkel te winnen met goed en eerlijk advies).

Maar met anderen, een tegel voor buiten heeft andere eisen en specificaties dan voor binnen, dus het gaat om de toplaag die je gelijk wil. Buiten wil je 100% lijmvulling onder de tegel (anders kan er vocht onder, en bij bevriezen breekt de tegel), dat zou ik afraden om zelf te leggen.

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 24-09-2025 15:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-10 19:35

Rzaan

Altijd zoekende

bebopper schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:24:
Dat ze er zijn kan ik sowieso bevestigen want wij hebben ze liggen, 80x80cm binnen van 1cm en buiten van 2cm dik.

We hebben de Emil Ceramica Be-Square tegels liggen, in Duitsland gekocht (want ~40% goedkoper, zelfs incl. levering). Aldaar heet het materiaal dan "Feinsteinzeug".
Heb je een link van waar je ze gekocht hebt in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Rzaan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:20:
[...]

Heb je een link van waar je ze gekocht hebt in Duitsland?
Jazeker, we hebben onze tegels gekocht bij fliesenrabatte.de.

En helemaal eens met hierboven, zorg dat je goed advies krijg vooral ook over de ondergrond en afwerking voor buiten, zorgen dat er geen vocht onder kan komen en ook het moment van leggen. We hebben dit zelf toen op aanraden van de tegelaar uitgesteld naar het voorjaar om geen risico te lopen met net gelegde tegels en (heel misschien) nachtvorst. Bij ons liggen de tegels op een betonnen fundering. Direct op zand lijkt mij voor tegels van 2cm geen heel goed idee, dan heb je toch weer wat dikkers nodig als 2cm (but then again, what do I know... misschien bestaat het wel en kan het prima - deskundig advies inwinnen is het belangrijkste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdejonge
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-10 11:46
Geoceramica is ook als 1 cm toptegel (halffabrikaat) te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
mcdejonge schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:17:
Geoceramica is ook als 1 cm toptegel (halffabrikaat) te bestellen.
Vanuit MBI bericht dat ze die niet konden leveren helaas? Wat MBI letterlijk zei:
"Wij produceren alleen buitentegels met ook de stroefheid die voor buitentegels gewenst is."

Ik zie graag waar ik deze als toptegel zou kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Sincere1983 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:40:
[...]

Vanuit MBI bericht dat ze die niet konden leveren helaas? Wat MBI letterlijk zei:
"Wij produceren alleen buitentegels met ook de stroefheid die voor buitentegels gewenst is."

Ik zie graag waar ik deze als toptegel zou kunnen bestellen?
Een snelle search vind bijvoorbeeld: https://bestrating.nl/geoceramica (hier noemen ze het topplaat, 1cm dik).

Iets directere link: https://bestrating.nl/geoceramica/geoceramica-topplaat-1-cm

[ Voor 8% gewijzigd door bebopper op 30-09-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bebopper schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:13:
[...]

Jazeker, we hebben onze tegels gekocht bij fliesenrabatte.de.

En helemaal eens met hierboven, zorg dat je goed advies krijg vooral ook over de ondergrond en afwerking voor buiten,
Ik ben letterlijk al een paar dagen sites aan het bezoek en YT videos aan het kijken. Er zijn vele manieren en onder elke video staan comments dat dit toch echt niet dé methode is. Stratenmakers onderling, hoveniers, ze zijn het geen van allen met elkaar eens. Het moet met split, het moet met gestabiliseerd zand, het kan in gewoon zand. Tegeldikte 1 moet in split, 2 ook, maar soms ook weer niet.
Wel een laag puin eronder, geen puin, dikte van split, zand, stabilisé zeker 10. Nee, 4 is voldoende zegt een fabrikant (Bostik)
Denk niet dat er een consensus is (behalve dat er afschot moet zijn, maar dan zegt de ene 1% is voldoende, welnee, altijd 2% zegt de ander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Rzaan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:06:
[...]

Ik ben letterlijk al een paar dagen sites aan het bezoek en YT videos aan het kijken. Er zijn vele manieren en onder elke video staan comments dat dit toch echt niet dé methode is. Stratenmakers onderling, hoveniers, ze zijn het geen van allen met elkaar eens. Het moet met split, het moet met gestabiliseerd zand, het kan in gewoon zand. Tegeldikte 1 moet in split, 2 ook, maar soms ook weer niet.
Wel een laag puin eronder, geen puin, dikte van split, zand, stabilisé zeker 10. Nee, 4 is voldoende zegt een fabrikant (Bostik)
Denk niet dat er een consensus is (behalve dat er afschot moet zijn, maar dan zegt de ene 1% is voldoende, welnee, altijd 2% zegt de ander)
LOL ik herken het wel, overal advies, maar nooit hetzelfde :P

Heb zelf uiteindelijk ervoor gekozen onze aannemer en de tegelaars te vertrouwen, vandaar onze tegels gelijmd op een gestorte fundering, speciaal voegsel voor buiten en afgekit aan de randen. Daar komt geen beweging meer in :*)

Als ik zelf logisch nadenk dan lijken tegels van 1-2 cm dikte op een zandbed me gewoonweg geen goed idee, dat kan toch nooit onderling elkaar voldoende stabiliseren op de zijkanten? Zie dat die Geoceramica voor buiten 4cm dik zijn, daarvan zegt mijn gevoel dan dat het wel weer eens voldoende kan zijn. Maar das allemaal mijn eigen gevoel/logica, geen echte ervaring/kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
bebopper schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:02:
[...]

Een snelle search vind bijvoorbeeld: https://bestrating.nl/geoceramica (hier noemen ze het topplaat, 1cm dik).

Iets directere link: https://bestrating.nl/geoceramica/geoceramica-topplaat-1-cm
Dank je. Dat zijn dan alleen niet specifiek die van MBI en daarnaast ook óf alleen in een kleinere formaat (willen minimaal 80x80) of alleen in een grijskleur (en willen meer een licht beige achtige kleur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-10 11:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Sincere1983 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:13:
Zijn er tegels verkrijgbaar die er áls binnen én als buitenvariant verkrijgbaar zijn?
Dus een keramische tegel die +/- 1cm dik is voor binnen en +2cm voor buiten?

Onze potentiële hovenier stelt Geoceramica voor buiten voor maar die lijken me niet geschikt voor binnen namelijk.
Zou gaan om een licht beige tint tegel (vergelijkbaar met bijv. de geoceramica ipanema sandy beach).

Zelf kan ik hier niet direct iets over vinden namelijk behalve dat dit wel voorgesteld wordt, maar ik ben name op zoek naar lijnen/fabrikanten die dit ook zo aanbieden.
Zeker bestaan die!

MBI Steenmeesters in Kampen moet je even kijken (vast nog wel zat andere merken).

Wat wij hebben:

1cm dikke keramieken tegels in de overkapping op een betonvloer gelijmd (kan dus ook binnen) en de 4cm variant (1cm keramiek op 3cm beton) variant op een zandbed van het terras. Zeer mooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEoBkmw9DRlSZwakL8ktn_4Vhd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYtftA0HwXiDTaFRf0ZnEZ11.png?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
@NeFoRcE: Kan je achterhalen welke specifieke tegels dit dan waren?
Heb direct contact met MBI gehad en die gaven aan dat ze deze niet hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Sincere1983 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:45:
@NeFoRcE: Kan je achterhalen welke specifieke tegels dit dan waren?
Heb direct contact met MBI gehad en die gaven aan dat ze deze niet hadden.
Het was toch geoceramica zie ik:

Geoceramica 60x60x4cm forma musk

Die hebben wij, dacht MBI, maar die hadden we dan ervoor bekeken. Het was ook zo'n zoektocht.

Volgens mij hebben we die Forma Musk gezien bij Timmermans Sierbestrating in Ruinerwold, of bij Schaafstra ofzoiets in Hoogeveen omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

De Italiaanse tegel fabrikant Atlas Concorde heeft van behoorlijk wat series een binnen tegel van 9mm en buiten variant van 20mm.

De 20mm buiten tegel kan alleen niet direct op een zandbed gelegd worden. Drainagemortel op een ondergrond van gebroken puin blijft voor buiten ivm water en vorst de meest veilige optie. Helaas vaak ook de duurste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:20
Sant Agostino Ceramica heeft ook binnen én buiten varianten van hun tegels. Zoek dan op de ‘AS2.0’ variant die hebben een extra laag voor meer grip. De logico reeks heeft ze sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

T-T schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:00:
De 20mm buiten tegel kan alleen niet direct op een zandbed gelegd worden. Drainagemortel op een ondergrond van gebroken puin blijft voor buiten ivm water en vorst de meest veilige optie. Helaas vaak ook de duurste
De drainagemortel wordt dan meestal gemaakt van split 2-5 of 2-6. Gebroken puin is te onregelmatig.
De split wordt dan gemengd met iets van Bostik of Tubag Trass Compound. De tegels worden daar dan nat-in-nat opgelijmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-T
  • Niet online

T-T

Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

De drainagemortel wordt dan meestal gemaakt van split 2-5 of 2-6. Gebroken puin is te onregelmatig.
De split wordt dan gemengd met iets van Bostik of Tubag Trass Compound. De tegels worden daar dan nat-in-nat opgelijmd.
Klopt inderdaad. De drainagemortel en tegel komen op een ondergrond van gebroken puin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

T-T schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:40:
[...]
Klopt inderdaad. De drainagemortel en tegel komen op een ondergrond van gebroken puin.
Ik had je post niet goed gelezen, sorry. Ik dacht dat je een drainagemortel van gebroken puin bedoelde.

Waar ik nog niet helemaal achter ben is of je die ondergrond van puin nodig hebt.
Tenminste, als je op zand zit zoals in veel delen van Brabant én er al jaren een terras ligt wat je wil vervangen.
Zou die ondergrond al niet stevig genoeg zijn?

Het scheelt nogal wat in werk en kosten.
Stel dat je een terras hebt van 40 M². Als je maar 10 cm hoeft af te graven, heb je het over 4 kuub. Bij 40 cm al over 16 kuub grond die je moet afvoeren.
Los nog van de laag van 30 cm aangetrild puin, waar je dan toch ook wel een kuub of 13 of 14 voor nodig hebt. Ook weer kosten zoals puin en huur trilplaat en waarschijnlijk graafmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-T
  • Niet online

T-T

Als de ondergrond voldoende stevig is, maar wel water doorlaat. Dan moet dat ook geen probleem geven. Wellicht nog een paar cm van de bovenlaag verwijderen om voldoende dikte voor de drainagemortel en tegel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

T-T schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:01:
Als de ondergrond voldoende stevig is, maar wel water doorlaat. Dan moet dat ook geen probleem geven. Wellicht nog een paar cm van de bovenlaag verwijderen om voldoende dikte voor de drainagemortel en tegel te krijgen.
Ik volg wat Duitse YT-kanalen en ze leggen overal puin neer. Terwijl ik juist dacht dat daar de bodem nog sterker is dan hier.
Maar blijkbaar kun je met een handsondeerapparaat kijken wat de huidige verdichting is. Op basis daarvan een besluit nemen om bijvoorbeeld nog extra aan te trillen. Dit was een tip van lid @RonnieKo die jarenlange ervaring heeft in de wegenbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-T
  • Niet online

T-T

Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Ik volg wat Duitse YT-kanalen en ze leggen overal puin neer. Terwijl ik juist dacht dat daar de bodem nog sterker is dan hier.
Maar blijkbaar kun je met een handsondeerapparaat kijken wat de huidige verdichting is. Op basis daarvan een besluit nemen om bijvoorbeeld nog extra aan te trillen. Dit was een tip van lid @RonnieKo die jarenlange ervaring heeft in de wegenbouw.
Gebroken puin als onderlaag is natuurlijk de ideale situatie. Als er een zandbed ligt van gele zand wat goed verdicht is, maar wel drainerend is. Dan kan er prima een keramisch terras in de drainagemortel aangelegd worden. Zorgen dat je overal genoeg dikte hebt. 8cm drainagemortel is goed. En eventueel voor de zekerheid nog draadstaalmatten er in laten verwerken voor extra stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

T-T schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:15:
[...]

Gebroken puin als onderlaag is natuurlijk de ideale situatie. Als er een zandbed ligt van gele zand wat goed verdicht is, maar wel drainerend is. Dan kan er prima een keramisch terras in de drainagemortel aangelegd worden. Zorgen dat je overal genoeg dikte hebt. 8cm drainagemortel is goed. En eventueel voor de zekerheid nog draadstaalmatten er in laten verwerken voor extra stevigheid.
Ik moet ook even uitrekenen wat goedkoper is: keramische tegels van 2 cm op een drainagemortel van 8 cm.
Of keramische tegels van 1 cm kermaiek+3 cm beton op losse split of zand van 6 cm.
Waarschijnlijk scheelt het niet veel in totaalprijs.

Die laatste tegels kunnen natuurlijk alleen buiten (denk ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-T
  • Niet online

T-T

Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Ik moet ook even uitrekenen wat goedkoper is: keramische tegels van 2 cm op een drainagemortel van 8 cm.
Of keramische tegels van 1 cm kermaiek+3 cm beton op losse split of zand van 6 cm.
Waarschijnlijk scheelt het niet veel in totaalprijs.

Die laatste tegels kunnen natuurlijk alleen buiten (denk ik)
Ik ben zelf tegelzetter dus het zal je misschien niet verbazen dat ik persoonlijk geen fan ben van Geoceramica.
Natuurlijk een en ander wel afhankelijk van de verwerker, maar in mijn ogen krijg je Geoceramica op zand nooit zo strak gelegd als keramische tegels in de drainagemortel.
Daarbij zal een terras van Geoceramica in de loop der jaren altijd wel een beetje gaan zetten op zand.
Ook blijft het maar een 1cm keramische tegel. Als daar buiten iets op valt is de kans groot op beschadigingen. Waarbij een 2cm dikke tegel behoorlijk sterk is.

Natuurlijk allemaal persoonlijk.
Genoeg mensen die het voor buiten prima vinden als het totaal plaatje een stuk goedkoper uitpakt. Keramisch terras in drainagemortel is gewoon bewerkelijk en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:04
Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Inderdaad. Het is vaak beter om bestaande (weg)fundering te laten liggen. Deze is meestal al wel gestabiliseerd. Zeker als je op zandgrond zit. De voorwaarde is wel dat je de boel niet gaat verbreden. De oude fundering / weg moet dezelfde breedte houden. Zit je op veen en klei dan is het anders. Dan wil je meestal een compleet nieuwe fundering hebben vanwege verzakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
T-T schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:39:
[...]
Daarbij zal een terras van Geoceramica in de loop der jaren altijd wel een beetje gaan zetten op zand.
Ook blijft het maar een 1cm keramische tegel. Als daar buiten iets op valt is de kans groot op beschadigingen. Waarbij een 2cm dikke tegel behoorlijk sterk is.
Het is inderdaad vooral de stevigheid van de tegel. Als er een te grote belasting op komt dan kan de boel knappen c.q. beschadigen. Dat is het grote nadeel van keramisch. Ook al is het op het terras. Neem bijvoorbeeld het schilderen van het huis: Vroeger veelal werd dat gedaan met een trap. Maar nu vanwege de arbo-eisen wordt het steeds meer steigers, schaarliften en/of verrijkers gedaan. Die hebben een andere druk verdeling op je terrastegel. Daarom ook nog keramische tegels gebruiken in je inrit. De belasting van verkeer is nooit echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonnieKo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:22:
[...]

Inderdaad. Het is vaak beter om bestaande (weg)fundering te laten liggen. Deze is meestal al wel gestabiliseerd. Zeker als je op zandgrond zit. De voorwaarde is wel dat je de boel niet gaat verbreden. De oude fundering / weg moet dezelfde breedte houden.
Zelfs als je maar een centimeter op 40 breder wordt? Of kun je die strook dan wel tot 50 cm uitgraven, puin erin, aantrillen en dan weer verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

T-T schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:39:
[...]
Ik ben zelf tegelzetter dus het zal je misschien niet verbazen dat ik persoonlijk geen fan ben van Geoceramica.
Dus jij zou voor een terras gaan voor keramische tegels van 2 cm dikte in een laag drainagemortel?
Zou je daar dan ook nog gebroken puin onderleggen (bodem van zand, en er is al jaren een terras)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10 17:03
@NeFoRcE jullie hebben onder de overkapping 1cm dik op beton gelijmd geef je aan.
Ook het terras voor op de foto? of liggen ze daar in zand/split/mortel?

Kun je de opbouw van boven naar beneden met diktes voor de beton variant eens delen? Hoe heb je vocht / afschot afgehandeld? en hoe gaat het met vorst?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

@soepah
Doordat de betonvloer vlak gestort is, is alleen met lijm een soort afschot gegenereerd, ik schat dat het totale afschot hooguit 1-1,5cm is over de 4 meter. Niet veel, maar prima. Al een paar jaar gaat het goed, geen barsten. De overkapping heeft een oversteek van een halve meter waardoor er geen water in de overkapping komt (regen komt altijd tegen de rugzijde van de overkapping).

De 4cm tegels (1+3cm) liggen op het zandbed. Ook met lichte afschot. Tussen 't 'gras' en de tegels ligt een draingoot. Ook nooit water op het terras. Afschot is ook daar hooguit een cm of 2 over de 4,2 meter. MAar ook daar dus nooit problemen of water wat blijft liggen. Zelfs bij dikke buien gaat het goed (Voorheen veel wateroverlast gehad in de tuin, nu met afwatering etc, nooit meer plassen).

Kortom:

Nee, nooit issues, ook niet met vorst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NeFoRcE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:59:
@soepah
Doordat de betonvloer vlak gestort is, is alleen met lijm een soort afschot gegenereerd, ik schat dat het totale afschot hooguit 1-1,5cm is over de 4 meter. Niet veel, maar prima. Al een paar jaar gaat het goed, geen barsten. De overkapping heeft een oversteek van een halve meter waardoor er geen water in de overkapping komt (regen komt altijd tegen de rugzijde van de overkapping).

De 4cm tegels (1+3cm) liggen op het zandbed. Ook met lichte afschot. Tussen 't 'gras' en de tegels ligt een draingoot. Ook nooit water op het terras. Afschot is ook daar hooguit een cm of 2 over de 4,2 meter. MAar ook daar dus nooit problemen of water wat blijft liggen. Zelfs bij dikke buien gaat het goed (Voorheen veel wateroverlast gehad in de tuin, nu met afwatering etc, nooit meer plassen).

Kortom:

Nee, nooit issues, ook niet met vorst
Dat is inderdaad niet veel afschot. Wel mooi te horen dat het toch voldoet.
Hoe breed zijn de voegen en waarmee heb je gevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

De tegels op het terras (met beton ondergrond eraan vast dus) hebben een standaard uitsteek, zodat je automatisch de juiste voegbreedte krijgt, die hebben ze overgenomen in de overkapping.

Zie: https://www.mbi.nl/lcms2/...-doorsnede.png?1725892164 5cm van links ongeveer zie je een verdikking.
Schat dat de voeg zo'n 5mm is.

In de overkapping is het gewoon afgevoegd met normale voeg (bijv, wat je in badkamers hebt, noem maar wat). Het terras is afgevoegd met een polymeervoeg. Waterdoorlatend, maar komt geen onkruid door. Nu na 3-4 jaar, nog steeds geen onkruid, op 2 plekjes na. Maar je trekt dat onkruid er dan zo uit (daar is de voeg wat losgelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 10:51
Ik weet dat het merk Grespania ook een aantal tegel series heeft die binnen en buiten kunnen (10 en 20mm dik).

Persoonlijk zou ik een tegelzetter zoeken die ervaring heeft met tegels binnen en buiten leggen en die om advies vragen. Er komt zoals door anderen eerder benoemt best wat bij kijken als de tegels niet simpelweg op een zandbed gelegd kunnen worden. Ik zou bijvoorbeeld een merk als Mapei voor de chemie willen aanbevelen maar het lijkt me wenselijker om de ervaren tegelzetter zijn eigen voorkeur over lijmen e.d. uit te laten spreken. Het laatste wat je wil is dat een aannemer/tegelzetter bij problemen gaat wijzen naar de door jouw zelf gekozen fabrikant van de gebruikte producten.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Wackoz Bostik (ook een redelijk gerenomeerd merk, volgens mij) heeft ook een toevoeging om drainagemortel te maken en de lijm voor de tegel.
Bostik geeft aan dat "een laagdiktevan 4 cm volstaat bij deze toepassing (drukvastheid bij deze
manier van verwerking is ca. 20 N/mm2)"
4 cm lijkt mij heel weinig, maar als zij het zeggen!?!

Tubag heeft gelijksoortige producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Rzaan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Zelfs als je maar een centimeter op 40 breder wordt? Of kun je die strook dan wel tot 50 cm uitgraven, puin erin, aantrillen en dan weer verder?
Als het goed is steekt de oude fundering sowieso al een bepaalde maat onder de verharding uit. (ongeveer onder een hoek van 45 graden). Dit om de krachten van de verharding goed op de ondergrond over te brengen. Bij het verbreden maak je dan deels gebruik van de oude fundering. Waar nieuwe fundering zit zal nog "nazakken". De oude fundering is allang gezet. Dan kan je verzakkingen krijgen in je bestrating op het nieuwe stuk. Bij asfalt wegen wordt er een wapening in de constructie gedaan. Daar zijn we ontzettend terughoudend mee om meerdere redenen. Bij gebouwen zit je bij nieuwe aanbouwen en het oude gebouw daarom een dilatatievoeg aangebracht om het verschil op te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonnieKo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Als het goed is steekt de oude fundering sowieso al een bepaalde maat onder de verharding uit. (ongeveer onder een hoek van 45 graden). Dit om de krachten van de verharding goed op de ondergrond over te brengen. Bij het verbreden maak je dan deels gebruik van de oude fundering. Waar nieuwe fundering zit zal nog "nazakken". De oude fundering is allang gezet. Dan kan je verzakkingen krijgen in je bestrating op het nieuwe stuk. Bij asfalt wegen wordt er een wapening in de constructie gedaan. Daar zijn we ontzettend terughoudend mee om meerdere redenen. Bij gebouwen zit je bij nieuwe aanbouwen en het oude gebouw daarom een dilatatievoeg aangebracht om het verschil op te vervangen.
Ik zit nog een enorm te klooien hoe ik dit ga aanpakken allemaal. Maar zal daar tzt een eigen topic voor openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-T
  • Niet online

T-T

Rzaan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

Dus jij zou voor een terras gaan voor keramische tegels van 2 cm dikte in een laag drainagemortel?
Zou je daar dan ook nog gebroken puin onderleggen (bodem van zand, en er is al jaren een terras)
Voor mij zou dat de enige manier zijn om buiten keramische tegels te leggen.

Als er nooit problemen waren met afwatering en de laag gele zand is goed verdicht zou ik het persoonlijk prima vinden. Daar niks aan veranderen en die kosten besparen.
Alleen ik zou alles zelf kunnen doen waardoor garantie geen probleem is.

Moet je alles uitbesteden heb je kans dat het bedrijf zegt dat het wel echt nodig is. Puur omdat het eigenlijk zo voorgeschreven is en het bedrijf verantwoordelijk is voor de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-10 08:23
Wij hebben dezelfde keramische tegels in de garage als onder de overkapping en het terras liggen. Ze zijn 80x80 en antislip. Ze liggen buiten op een laag stol van 20/30 cm en daarboven een laag cement van een centimeter of 10. Het ligt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

T-T schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Voor mij zou dat de enige manier zijn om buiten keramische tegels te leggen.

Als er nooit problemen waren met afwatering en de laag gele zand is goed verdicht zou ik het persoonlijk prima vinden. Daar niks aan veranderen en die kosten besparen.
Alleen ik zou alles zelf kunnen doen waardoor garantie geen probleem is.

Moet je alles uitbesteden heb je kans dat het bedrijf zegt dat het wel echt nodig is. Puur omdat het eigenlijk zo voorgeschreven is en het bedrijf verantwoordelijk is voor de garantie.
Hoe dik zou die laag puin moeten zijn volgens de regels? Ik zie in Duitsland 40 cm. Lijkt me een beetje dik voor een terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fishb schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:36:
Ze liggen buiten op een laag stol van 20/30 cm en daarboven een laag cement van een centimeter of 10.
Toch niet puur cement?
Beton, gestabiliseerd zand of split met cement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-10 08:23
Rzaan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

Toch niet puur cement?
Beton, gestabiliseerd zand of split met cement?
Beton/metsel Specie bedoelde ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VNuKybXPddZs7ksCqxQV4huko4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRTpWHl3629mEvVgM2d2O1B0.jpg?f=fotoalbum_large

Castle stones zijn er ook in verschillende diktes, kunnen binnen en buiten. Dit is de tandur yellow in groot wild verband.
Pagina: 1