• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:57
Een vraag waar ik maar lastig een sluitend antwoord op kan vinden, maar die ik toch wel relevant vind.

Mijn vriendin maakt graag foto's, op vakantie, wandelingen, etc. Ze heeft een oude Canon (3000D geloof ik), en dat ding is behalve onhandig groot en daarom meestal niet mee, ook een stuk slechter in foto's maken dan haar iPhone (13 of 14).

Nu wilt ze graag een nieuwe, compacte, camera, en na een hoop reviews lezen zijn we uitgekomen op de FujiFilm X100V.
Voornaamste reden om hiervoor te gaan is dat hij volgens veel reviewers heel fijne filters ingebouwd heeft om foto's "oud" te doen lijken, precies de stijl waar ze van houdt :+

En daar kwam bij mij de vraag op, is dit nou echt 1500+ euro waard? Hoe verhoudt dit zich tot de foto's die een iPhone 17 Pro zou maken, welke hetzelfde of iets minder kost, filters/apps in overvloed, ze meteen een telefoon upgrade heeft en kwa compactheid toch duidelijk wint van de compactcamera (voeg evt nog een fototoestel-like case toe voor de ervaring).

Ze maakt amper/zelden foto's van objecten verweg of vergezichten in het algemeen, en minimaal de helft valt onder de categorie "selfie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:38
Fotografie is een hobby en een hobby mag in mijn ogen geld kosten, maar ik zou persoonlijk nooit (meer) met een losse camera tijdens mijn vakantie willen rondlopen. Dan biedt een goede iPhone een mooie uitkomst.

• XelaRetak
GioStyle schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:11:
Fotografie is een hobby en een hobby mag in mijn ogen geld kosten, maar ik zou persoonlijk nooit (meer) met een losse camera tijdens mijn vakantie willen rondlopen. Dan biedt een goede iPhone een mooie uitkomst.
Dat is dan weer iets wat vanuit haar oogpunt niet veel uitmaakt. Ze heeft toch altijd een tas bij (om mijn zonnebril enzo mee te nemen :+ ) en de x100v is behalve dikker dan de iPhone, niet hoger/breder, dus dat valt mee.

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-09 16:53
De beste camera is die je bij je hebt en gebruikt.
Voor een goed camera advies is het belangrijk om te begrijpen wat je wil bereiken. Bij Een telefoon heb je de fotos direct beschikbaar, bij een camera moet je ze eerst nog overzetten.
Een telefoon heb je sowieso bij je, een camera niet perse.
Bij een camera heb je meer creatieve vrijheden tov "pro" modus op de camera, maar die vrijheden moet je wel willen gebruiken.
Bij het gebruik van een losse camera wordt je niet afgeleid door wat er op de telefoon gebeurt.
Bij het gebruik van de camera kun je thuis de momenten herbeleven, omdat je de fotos nog moet uitzoeken voor je er iets mee kunt.
Voor mij is het fotografie ook een hobby en vind ik het leuk om met zn ding te pielen. Als ik vooral momenten wil vastleggen en snel wil delen pak ik nog steeds de telefoon.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Denk ook na over de verwerking, met de iphone kan je de foto meteen ergens posten of opslaan in de cloud, met een camera moet je de fotos weer zelf overzetten via een laptop.

En als ik onderstaand filmpje kijkt zie ik persoonlijk niet veel nut voor het meenemen van een losse camera tov een goede telefoon voor standaard vakantiefoto's.

YouTube: Can the iPhone Really Replace My Fuji X100VI?!

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 24-09-2025 10:25 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ikzelf gebruik al jaren geen compactcamera meer, en heb ook de actioncamera en videocamera de deur uitgedaan. Een iPhone is in sommige opzichten meer beperkt maar biedt in andere opzichten juist weer meer creatieve mogelijkheden.

Met alternatieve camera-apps en Magsafe accessoires zoals een cameragrip kom je heel erg in de buurt van een compactcamera plus allerlei voordelen van een smartphone.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
psfan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:20:
De beste camera is die je bij je hebt en gebruikt.
Voor een goed camera advies is het belangrijk om te begrijpen wat je wil bereiken

...een telefoon heb je sowieso bij je, een camera niet perse.

..omdat je de fotos nog moet uitzoeken voor je er iets mee kunt.
Ernemmer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:25:
... met een camera moet je de fotos weer zelf overzetten via een laptop.
Ik ben het eens met de eerste zin. Echter denk je op voorhand na wat voor een reis je gaat maken en dáár stem je je uitrusting op af. Als ik een 7-daagse huttentocht loop is de overweging om de camera thuis te laten groter dan bij camper rondreis.

Een telefoon kan je bij je hebben. Ik weet dat ik niet denk als de meeste mensen, maar vier dagen mijn telefoon uitgeschakeld in het dashboard kastje van de auto is niet gek.

De foto's uitzoeken moet je ook bij het schieten op de telefoon. Gegeven is dat het wél sneller is op een telefoon dan een camera.

Overigens hoef je tegenwoordig niet meer een laptop te gebruiken om de foto's over te zetten. Ik heb een Sony A6700 en die kan een directe verbinding met je telefoon maken om over te zetten. Er zit overigens ook een cloud opslag van Sony bij, die automatisch van de SD-kaart naar de (Sony) cloud backupped.

Daarnaast heb ik alleen nog maar nadelen van een grote camera gehoord, maar wat voor mij de grootste reden is om een camera te verkiezen boven een telefoon is de grootte van de sensor en de details die de lens kan vastleggen.
Van onze reis in Amerika heb ik een panorama foto gemaakt van Cauldron Crater Lake. Ter wijze van test heb ik die ook met een telefoon gemaakt (beide zelfde positie, beide op statief). Die van de telefoon was beduidend van mindere kwaliteit, En zelfs als je de telefoon versie naast de de panorama van de camera - die we op een 200x80 hebben afgedrukt - vergelijkt, dan zie je zoveel meer detail!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:25
Heb altijd gebruik gemaakt van de camera van mijn Iphone. Geeft fantastische foto’s, maar eerlijk is eerlijk, met een losse camera kan je veel meer. Op advies van de fotozaak heb ik deze gekocht: een Panasonic Lumix FZ82D. Kan je 60x mee optisch zoomen en alles mooi dichtbij halen. Wanneer ik een afbeelding maak van de overkant van het meer, kan ik aan het blad zien welke boom het is. Zit ook een functie op om vintage foto’s te maken.

Onderstaande afbeelding is met de panasonic gemaakt, met zo ver inzoomen en die scherpte gaat je met een eenvoudige groothoeklens van een Iphone nooit lukken.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, was maar 470 euro, hij is handig mee te nemen, alleen voor de manuele instellingen heb je wel een wat basiskennis fotografie nodig. Wanneer je dat onder de knie hebt kan je er veel meer mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpaO9m3oXVWiCldVEkWZb5_2Y0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqcWWBPQsVQqJufUaEyhZjpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:47
XelaRetak schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:04:
Ze heeft een oude Canon (3000D geloof ik), en dat ding is behalve onhandig groot en daarom meestal niet mee, ook een stuk slechter in foto's maken dan haar iPhone (13 of 14).
Ik denk dat de Canon een stuk beter is in foto's maken, aangezien deze daar specifiek voor is ontworpen en alle opties aan boord heeft die een fotograaf zou kunnen wensen. Dat de foto's die rechtstreeks uit een iPhone komen er in de ogen van de gebruiker beter uit lijken te zien komt door de bewerking die er automatisch overheen wordt gegooid. Mijns inziens kan je echt wel betere foto's uit een Canon/Nikon/Fuji/Panasonic/Sony halen dan uit een iPhone, maar het vraagt om wat meer werk en vooral ook kennis van de techniek van fotografie.

Tot zover even mijn stokpaardje... ;)

Je camera is een stuk gereedschap, dus als het gereedschap niet voldoet dan moet je een andere optie zoeken. Als het prima voldoet voor jou of je vriendin, lekker verder schieten met wat je hebt. Een nieuwe camera kost je ook weer wat leerwerk, uitzoekwerk en experimenteerwerk. Als je dat leuk vind, ga ervoor. 8)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:16

Marc H

- - Is wakker - -

Telefooncamera's zijn meer dan goed genoeg voor huis- tuin- en keukenplaatjes. Als ze 50% selfies maakt en de 3000D (en ik gok met de kitlens oid.) al vaak thuis blijft vanwege te groot/zwaar is elke camera weggegooid geld, imho. Gebruik dat geld maar voor een mooie vakantie.

Een echte camera is leuk als je foto's wil maken in omstandigheden buiten het normale werk of meer controle wil over de geproduceerde foto's. Dat je de foto na het maken moet nabewerken moet je geen probleem maar juist als een voordeel zien. Wil je alleen een simpel filtertje er overheen gooien, dan is een camera boven een high-end telefoon gewoon weggegooid geld.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 18:09
aljooge schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:18:
Heb altijd gebruik gemaakt van de camera van mijn Iphone. Geeft fantastische foto’s, maar eerlijk is eerlijk, met een losse camera kan je veel meer. Op advies van de fotozaak heb ik deze gekocht: een Panasonic Lumix FZ82D. Kan je 60x mee optisch zoomen en alles mooi dichtbij halen. Wanneer ik een afbeelding maak van de overkant van het meer, kan ik aan het blad zien welke boom het is. Zit ook een functie op om vintage foto’s te maken.

Onderstaande afbeelding is met de panasonic gemaakt, met zo ver inzoomen en die scherpte gaat je met een eenvoudige groothoeklens van een Iphone nooit lukken.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, was maar 470 euro, hij is handig mee te nemen, alleen voor de manuele instellingen heb je wel een wat basiskennis fotografie nodig. Wanneer je dat onder de knie hebt kan je er veel meer mee.

[Afbeelding]
No offense, maar die foto is van lage kwaliteit. De vogel staat er niet scherp op en de textuur van de veren is amper zichtbaar.

Maar je argument blijft wel overeind: wil je flink zoomen: losse camera. Wil je gewoon mooie plaatsjes en kan je dichterbij het onderwerp komen: iPhone is meer dan voldoende. En die filtertjes waar ze het over heeft: dat kunnen apps waarschijnlijk beter dan de ingebouwde in het toestel zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:18
Blijkbaar heeft men tegenwoordig geen behoefte meer aan een goede optische zoom. Dan is een telefoon toereikend. Wil je wel fatsoenlijk kunnen inzoomen zonder kwaliteitsverlies dan kom je toch al snel bij een losse (compact) camera terecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo2n4Fp87yOBi59MzjZn5BFx4XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRi4umXzUyzPJQ6EQLDvpPTz.jpg?f=fotoalbum_large
Dit soort foto's gaat je met een telefoon nooit lukken. Tegen die tijd dat je dicht genoeg bij bent is het dier allang vertrokken. Maar als je tevreden ben met een Marmot van 10px om te zeggen dat die er was. Tja, dan is een telefooncamera prima.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• XelaRetak
LordSinclair schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:09:
Blijkbaar heeft men tegenwoordig geen behoefte meer aan een goede optische zoom. Dan is een telefoon toereikend. Wil je wel fatsoenlijk kunnen inzoomen zonder kwaliteitsverlies dan kom je toch al snel bij een losse (compact) camera terecht.

[Afbeelding]
Dit soort foto's gaat je met een telefoon nooit lukken. Tegen die tijd dat je dicht genoeg bij bent is het dier allang vertrokken. Maar als je tevreden ben met een Marmot van 10px om te zeggen dat die er was. Tja, dan is een telefooncamera prima.
Je gaat voorbij aan het feit dat ik in dr TS al aangeef dat zoomen niet belangrijk is, en daarnaast moet je toch ook echt eens een van de Samsung Ultra's van de afgelopen jaren proberen :)

Ik kom 2+ jaar geleden met mijn S23 Ultra toch heel flink zoomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
Bedankt allemaal! Ik denk dat het antwoord wel duidelijk is voor haar gebruik, maar misschien dat ze de hobby wat uitgebreider zou doen als de camera er is.

Ik ga op zoek naar een plek/winkel waar we een geschikte compactcamera eens fysiek kunnen testen voordat ik de beslissing maak.
Pagina: 1