De smallere en lichtere elektromotor: Mercedes zet voor het…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 15:01
Artikel: review: De smallere en lichtere elektromotor: Mercedes zet voor het eerst axi...
Auteur: @Hayte
Dit betekent dat een axialfluxmotor lichter kan zijn dan een radialfluxmotor met een vergelijkbaar vermogen en minder ruimte in beslag neemt.
De conclusie die je mag trekken, is voornamelijk op basis van koppel, niet direct vermogen. Doordat de rotor over het algemeen een grotere diameter heeft bij een axial flux moet deze ook sterker zijn vanwege de grotere centrifugale krachten. Waardoor het lagere gewicht niet direct een gegeven is (maar er zijn ook weer redenen om juist voor een lager gewicht te gaan).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:49

Hayte

Nieuwsredacteur
Scherp, aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Hayte beetje algemeen misschien:
Ik vond het een nogal lang verhaal wat af en toe wat van de hak op de tak springt/herhalend is.

Ook dit soort zinnen:
Die rotor zit via assen weer vast aan de wielen, waardoor de auto kan rijden.

Je probeert iets te verduidelijken, maar dat werkt eigenlijk niet.
Als je gewoon zegt: "de rotor drijft de wielen aan" oid dan klopt het technisch beter. Want heel bijdehand gezegd: ook de stator zit vast aan de wielen! Via de ophanging namelijk.

Bij axialfluxmotors staan de schijven in een hoek van negentig graden ten opzichte van de as.
Is ook een zin waarin je te hard probeert het simpel te maken, maar waarbij je vergeet dat in een 3 dimensionale situatie die 90° op verschillende manieren kan. De schijf kan ook plat op de as liggen als een lolly. :+

De volgende zin is daarintegen weer supersterk:
Je zou ze daardoor kunnen vergelijken met remschijven in een metalen omhulsel.
Top voorbeeld! Meteen duidelijk. In een metalen omhulsel is overigens niet relevant voor je punt. Het ging om de oriëntatie.

@Hayte verder gewoon een compliment voor een leuk artikel, maar een paar tips om net iets scherper en misschien bondiger te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:49

Hayte

Nieuwsredacteur
TheGhostInc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:03:
@Hayte beetje algemeen misschien:
Ik vond het een nogal lang verhaal wat af en toe wat van de hak op de tak springt/herhalend is.

Ook dit soort zinnen:
Die rotor zit via assen weer vast aan de wielen, waardoor de auto kan rijden.

Je probeert iets te verduidelijken, maar dat werkt eigenlijk niet.
Als je gewoon zegt: "de rotor drijft de wielen aan" oid dan klopt het technisch beter. Want heel bijdehand gezegd: ook de stator zit vast aan de wielen! Via de ophanging namelijk.

Bij axialfluxmotors staan de schijven in een hoek van negentig graden ten opzichte van de as.
Is ook een zin waarin je te hard probeert het simpel te maken, maar waarbij je vergeet dat in een 3 dimensionale situatie die 90° op verschillende manieren kan. De schijf kan ook plat op de as liggen als een lolly. :+

De volgende zin is daarintegen weer supersterk:
Je zou ze daardoor kunnen vergelijken met remschijven in een metalen omhulsel.
Top voorbeeld! Meteen duidelijk. In een metalen omhulsel is overigens niet relevant voor je punt. Het ging om de oriëntatie.

@Hayte verder gewoon een compliment voor een leuk artikel, maar een paar tips om net iets scherper en misschien bondiger te worden.
Bedankt voor het compliment! Ik snap je punt, vond het ook wat lastig om te schrijven, als ik eerlijk ben ;) Ik heb die zinnen wat herschreven, dank voor de tips!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 12:06
"Technici zeiden echter dat de technische verschillen tussen axial flux en radial flux niet noodzakelijkerwijs dusdanig groot zijn dat de twee motortypes niet voor ongeveer dezelfde prijs gemaakt zouden kunnen worden." Het laatste deel van de zin is in tegenspraak met het eerste. Ik zou er van maken: "dat de axialfluxmotor veel goedkoper gemaakt kan worden."

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Elektromotors van EV's waren tot dusver gebouwd op hetzelfde idee
Elektromotoren

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1