Vraag

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 18:42

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Hoi hoi,

Als onderdeel van een grotere opknapbeurt en met het vooruitzicht op een warmtepomp was ik van plan zelf vloerverwarming te leggen op de bovenverdieping. Infrezen klinkt als de meest gemakkelijke en goedkope manier om dit voor elkaar te krijgen. Het huis is van begin jaren 60 en heeft een betonbroodjes vloer (zie foto) met een cement (denk ik) dekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hcjnul1UkFoovKh27iBxaW92Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqX1U6bifyc8WmJ2dI9Wc2a7.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste stap om de haalbaarheid van dit plan te bepalen heb ik met de sleuvenzaag een sleufje gemaakt van 30-40mm diep om te zien hoe dik de dekvloer is. Online lees ik verschillende getallen, maar de consensus lijkt neer te komen op een minimale dikte van 30mm, om nog iets van structuur over te houden na het frezen van de 20mm diepe vloerverwarming gleuven.

Na het zagen van de test sleuf denk ik een duidelijke overgang van de cement dekvloer naar de draagbalk te zien (de onderste laag beton is lichter en bevat stenen). Helaas lijkt deze overgang al rond de 25mm onder de bovenkant van de dekvloer te beginnen, althans in de hoek waar ik de sleuf heb gemaakt en bovenop de draagbalk. Ik weet niet of de dikte nog verschilt tussen de plekken waar een balk of een broodje zit of op andere plekken in de kamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pyLNefhzIqTta_KSTJ2eJI0cpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8lePzqh6c1fzOVRu6lXuB0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zShnj0Emh5nWtg8H6Y1yH_ubx2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzliHrau87SK53Ww2yrgxJ1F.jpg?f=fotoalbum_large
Meter geprobeerd uit te lijnen met de overgang tussen de lagen.

Ik zou graag horen of iemand met meer ervaring me kan vertellen of dit wel nog werkbaar is, eventueel met een dunnere buis of door bijvoorbeeld maar 16mm in te frezen en daarna een paar mm extra egaliseren.

Alle reacties

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:32
Een broodjesvloer uit de jaren 50/60 is te dun.Als de oude dekvloer nog vastzit en je hebt de hoogte op de eerste verdieping kun je de dekvloer verhogen.
Maar meestal zit de oude dekvloer wel ergens los op de ondervloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 09:58
Ik: huis van 1983, heb ook vloerverwarming in laten frezen in een vloer met platen en kruipruimte eronder. Vloerverwarming boer zelfs laten komen voor een schouw en gaf aan dat het kon.Mijn vloer had ongeveer dezelfde dekking als jij laat zien.

Resultaat was ditAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yEJf1HSXevzGzwJZ28tXj37460=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MleqZI03Ac152cwdevGRPC0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn volledige vloer eruit moeten hakken (45m2) want de dekvloer klapte eruit. Ik ga nu zelf maar vloerverwarming leggen op noppenplaten of iets dergelijks.

één voordeel; ik heb niets hoeven betalen. Hebben ze echt netjes opgelost.

Denk goed na voor je dit laat doen.

edit: ik liet 14mm infrezen, 16 zou echt niet kunnen me dunkt.

[ Voor 3% gewijzigd door DvanK op 24-09-2025 09:21 . Reden: toevoeging. ]

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Mijn tip zou zijn: Niet doen! Plaats fermacell platen over de bestaande vloer heen en frees het in die platen.

(Overigens frezen de professionals vaak max 20mm diep.)

[ Voor 21% gewijzigd door Gwindorian op 24-09-2025 09:30 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Infrezen klinkt als de meest gemakkelijke en goedkope manier
Goedkoop omdat je het zelf wil doen neem ik aan?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gwindorian schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:28:
Mijn tip zou zijn: Niet doen! Plaats fermacell platen over de bestaande vloer heen en frees het in die platen.

Ophogen van een vloer klinkt leuk maar:
-Je moet rekening houden met alle deuren, drempels e.d.
-Officieel moet je je trappen aanpassen (de hoogte van elke stap (optrede) moet gelijk zijn, de verhouding optrede/aantrede moet binnen normen passen)

Hier is (beneden) zoals hierboven genoemd ook ingefreesd op slechts 20mm, her en der ligt de slang echt vlak onder de PVC-vloer. Boven hebben we een extra dekvloer gelegd met daarin de verwarming, echter hebben we dus ook de trap aangepast (dat was sowieso nodig, die was nogal gevaarlijk van hoek en vorm)

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 24-09-2025 09:39 ]

• Gwindorian
  • Nu online
pagani schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:37:
[...]

Ophogen van een vloer klinkt leuk maar:
-Je moet rekening houden met alle deuren, drempels e.d.
-Officieel moet je je trappen aanpassen (de hoogte van elke stap (optrede) moet gelijk zijn, de verhouding optrede/aantrede moet binnen normen passen)

Hier is (beneden) zoals hierboven genoemd ook ingefreesd op slechts 20mm, her en der ligt de slang echt vlak onder de PVC-vloer. Boven hebben we een extra dekvloer gelegd met daarin de verwarming, echter hebben we dus ook de trap aangepast (dat was sowieso nodig, die was nogal gevaarlijk van hoek en vorm)
Dat zijn zeker dingen om rekening mee te houden, maar een paar deuren inkorten is nog steeds minder werk dan je cement dekvloer eruit bikken, en een nieuwe storten. Die vloeren in jaren 60 huizen op broodjes liggen echt vaker los dan vast, zijn te dun, of zijn vreselijk broos.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JJ White schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:25:
Ik zou graag horen of iemand met meer ervaring me kan vertellen of dit wel nog werkbaar is, eventueel met een dunnere buis of door bijvoorbeeld maar 16mm in te frezen en daarna een paar mm extra egaliseren.
Egaliseren lijkt me een heel goed plan. Dat geeft de bovenkant van de vloer een harde laag die helpt om er weer 1 geheel van te maken.
JJ White schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:25:
Het huis is van begin jaren 60 en heeft een betonbroodjes vloer (zie foto) met een cement (denk ik) dekvloer.
Een zandcement dekvloer heeft 7cm nodig voor de stevigheid. Dus ik vermoed dat je weinig zand hebt en veel cement. Het voordeel is dat de vloer iets sterker is. Infrezen kan dan wel lukken. Bij zandcement heb je eerder dat de hechting niet goed genoeg is voor dit soort geweld.
(En daarvoor was het natuurlijk ook niet bedoeld)

De andere kant is:
Als je volledige dekvloer loskomt, dan heb je die er dus ook uit en kun je een nieuwe opbouw maken.
Elk nadeel...

Ik zou in jouw situatie gewoon beginnen en niet dieper gaan dan ~20mm. Controleer met een laser waterpas of je dekvloer vlak is. Zodat als je ergens maar 10mm dekvloer hebt je dan ondieper freest. Met de egaline trek je dat later dan helemaal vlak.
Ik zou ook niet teveel gaan lopen aansmeren als er grotere stukken afbrokkelen.
Aan het einde gewoon alles vullen met een egaline.

• Gwindorian
  • Nu online
TheGhostInc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:48:

Ik zou ook niet teveel gaan lopen aansmeren als er grotere stukken afbrokkelen.
Aan het einde gewoon alles vullen met een egaline.
Dit is geen goed advies in mijn ogen. Egaline is niet geschikt om sleuven / grote stukken mee op te vullen, en zeker niet als je vloerverwarming gaat plaatsen. Je moet dit juist doen met een krimparme en vezelversterkte mortel. Die is ook nog eens stukken goedkoper dan egaline (zeker als je de Atlas ZW330 pakt) Ook als je buizen 3mm boven peil uitkomen, zou ik dit eerst met een reparatiemortel afvlakken en daarna egaliseren.

https://www.egalinewinkel...LU2egzv5YmJxuwWOoAGJi2TMC

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 18:42

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties zo vroeg op de dag al!
Ik weet niet helemaal waar ik nu naar kijk, splitst hier de dekvloer in twee lagen omdat deze misschien in twee keer gegoten is zonder goede hechting, of is er volledig door de dekvloer heen gefreesd en komt die nu los van de ondergrond? Als de dekvloer te zwak was had ik verticale breuken verwacht op de plek van de gleuven, niet de horizontale breuken op de foto.
Gwindorian schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:28:
Bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken als ik toch besluit om voor opbouw te kiezen. Ik snap dat de frees diepte max 20mm is, maar er moet natuurlijk ook iets overblijven om de dekvloer bij elkaar te houden.
Wolly schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:36:
[...]
Goedkoop omdat je het zelf wil doen neem ik aan?
Dat ook ja, plus er zijn geen noppenplaten of ander materiaal nodig om de buizen op vast te leggen. Intuïtief leek frezen voor mij de beste oplossing. Ik heb ook het idee dat frezen in de bestaande vloer ook het beste is om de massa van de vloer te gebruiken als thermische batterij, zeker omdat het de verdiepingsvloer is die aan beide kanten leefruimtes heeft waar de warmte of koeling langzaam aan afgegeven kan worden.
Gwindorian schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:25:
[...]
Die vloeren in jaren 60 huizen op broodjes liggen echt vaker los dan vast, zijn te dun, of zijn vreselijk broos.
Wat zou het probleem zijn als de dekvloer los zou liggen op sommige plekken? Als ik het goed begrijp is de functie van een dekvloer alleen om een vlakke en stabiele ondergrond te creëren voor de vloerbekleding. Als er eventuele barsten zouden ontstaan door het infrezen is het alleen taak om deze met reparatie cement te dichten zodat de vloer stabiel blijft liggen toch? Ik wil even benadrukken dat ik op het moment nog geen ervaring heb met klussen met cement en vloerconstructies., dus wellicht kijk ik hier compleet fout tegenaan.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 21:40
Dekvloer er uit, warp er in, dekvloer terug?

https://www.warp-systems....zelf-aanleggen-speetherm/

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Gwindorian
  • Nu online
JJ White schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:53:
Bedankt voor de vele reacties zo vroeg op de dag al!

[...]

Ik weet niet helemaal waar ik nu naar kijk, splitst hier de dekvloer in twee lagen omdat deze misschien in twee keer gegoten is zonder goede hechting, of is er volledig door de dekvloer heen gefreesd en komt die nu los van de ondergrond? Als de dekvloer te zwak was had ik verticale breuken verwacht op de plek van de gleuven, niet de horizontale breuken op de foto.

[...]

Wat zou het probleem zijn als de dekvloer los zou liggen op sommige plekken? Als ik het goed begrijp is de functie van een dekvloer alleen om een vlakke en stabiele ondergrond te creëren voor de vloerbekleding. Als er eventuele barsten zouden ontstaan door het infrezen is het alleen taak om deze met reparatie cement te dichten zodat de vloer stabiel blijft liggen toch? Ik wil even benadrukken dat ik op het moment nog geen ervaring heb met klussen met cement en vloerconstructies., dus wellicht kijk ik hier compleet fout tegenaan.
Precies wat je op de foto's van @DvanK kan zien. Je freest feitelijk je hele vloer in brokken. Doordat je vloer niet zo dik is, houd je niet genoeg body over om er één geheel van te houden. Plus daar krijg je geen buizen meer ingelegd (die moet je een beetje vast kunnen drukken in de sleuven anders vliegen ze er weer uit) Ergens een stukje is niet zo een ramp, dan kun je de buizen nog wel op een stukje draadmat vlechten, maar als het te erg wordt dan krijg je dat met een beetje mortel niet meer in orde.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25
Ik had hetzelfde plan maar uiteindelijk niet gedaan, nadat ik de vloer vd badkamer eruit gesloopt had zag ik metalen buizen lopen van de groepen beneden die zitten bij mij in de dekvloer. dus kijk of je na kan gaan of er elektrabuizen lopen voordat je gaat frezen. bij mij kon ik achteraf het zien door in een van de centaaldozen te kijken met een zaklamp en zag alle draden recht omhoog gaan.
Pagina: 1