Vraag

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Er is bij een vriend vorig jaar een nieuwe CV ketel (Intergas Xtreme) laten plaatsen door een goed bedrijf /geen beunhaas (bedrijf heeft bij mij een warmtepomp geplaatst zonder problemen) en de CV ketel schiet sinds begin augustus steeds in de storing (melding F400).

Inmiddels is er 4x een monteur aanwezig geweest en is het gasblok vervangen, stroomnet gecontroleerd, thermostaat vervangen, desondanks blijft de melding komen.

Woning betreft een jaren 70 woning die 15 jaar geleden is gerenoveerd (nieuwe electra etc) en de vorige CV ketel heeft in die 15 jaar nooit problemen gegeven.
Mijn vragen: waar kan dit aan liggen en is het aan te raden om een volledig nieuwe cv ketel te vragen omdat we bang zijn dat de ketel wellicht een paar jaar werkt en dan alsnog problemen gaat geven (buiten garantie)? Het bedrijf wil natuurlijk geen nieuwe plaatsen, daar moeten we iets meer druk achter zetten (rechtsbijstand)
offtopic:
Een warmtepomp had ik natuurlijk allang voorgesteld, maar dat wil de bewoner niet, hoeft ook niet besproken te worden ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 24-09-2025 07:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:48
Rechtsbijstand bellen en vanaf daar beginnen.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat betekend die storing?
Is intergas er bij geweest?

Please state the nature of the technical emergency

• Kappie68
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:53
Ik vermoed dat de foutmelding F4 of F004 is:

Foutcode F4 betekent dat er geen ontstekingsvlamsignaal is gedetecteerd.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
Weet niet of het om een combiketel gaat, maar indien ja, dan heeft hij dus thuis ook geen warm water ter beschikking en dan wordt het m.i. wel iets urgenter.
Omdat dit binnen garantietermijn zit, zou ik niets zelf doen maar de installateur (eventueel met hulp van Intergas) dit laten oplossen. Wat ik zou doen/aanbevelen:

1. Als je er niet mondeling uitkomt of het te lang gaat duren (en daar lijkt het nu al op) -> schriftelijk melding maken dat de ketel per datum x hersteld moet zijn. Dit moet een redelijke termijn zijn, bijv. 4 weken
2. Indien de reparatie niet binnen de gestelde termijn gebeurt is, stuur dan een bericht dat je de koop gaat ontbinden en vraag je geld terug,

Punt 2 wil je natuurlijk liever niet omdat je dan de CV ketel weer moet inleveren en iets anders moet zien te regelen en dit voor het begin van het komende stookseizoen. Iets wat je liever niet wilt.
Dit is echter wel de manier om extra druk op de ketel ;-) te zetten bij de installateur om hem de ernst van het probleem in te laten zien. En dan maar hopen dat hij iets sneller de ware oorzaak opspeurt en deze oplost.

Er zijn voldoende voorbeeldbrieven op internet te vinden hoe je e.e.a. kunt formulieren v.w.b. punt 1 en 2.

Succes ermee!