2 apparaten met wifi en IP adres verbinden met 1 device?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB-NL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-09 15:11
Mijn vraag
Kan ik 2 apparaten met elk hun eigen wifi/ IP adres verbinden met 1 device (tablet of gsm)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Betreft een AIS transponder en een Stuurautomaat.
- De AIS transponder ontvang ik nu op een Samsung A9 via de Wifi en lees de informatie in in het navigatieprogramma Navionics.
- De Stuurautomaat verbind ik via de wifi nu met mijn GSM om daarmee de automaat op afstand te kunnen bedienen.
Wat ik zoek is eigenlijk een mogelijkheid om beiden (AIS en Stuurautomaat) vanaf 1 device te kunnen bedienen, zonder onderbreking van de ander.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
zover nog niets..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

lastig.
Ik vermoed dat beide een eigen wifi netwerk aanmaken waar je met een apparaat op inlogt. Dus dan zou je een tablet of telefoon moeten hebben waarmee je op beide netwerken tegelijk verbonden kan zijn. En dat is nou net iets wat meeste apparaten niet kunnen.

Maar om wat meer duidelijkheid te geven hebben we toch echt meer nodig. Om te beginnen, welke apparaten zijn het precies, merk en type. Welke software gebruik je voor stuurautomaat?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Stel je vraag eens op zeilersforum.nl Heb je zo een antwoord.

Aan boord van bootjes maakt men een netwerkje via een multiplexer volgens een NMEA standaard. Maar ik weet het fijn er ook niet van.

[ Voor 41% gewijzigd door Prisma16 op 23-09-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB-NL
Ja ZF mij bekend, maar heb niet direct NMEA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kunnen ze niet bedraad aangesloten worden? Meestal hebben dergelijke apparaten een netwerkpoort of een ouderwetse RS232 ofzo. In alle gevallen lijkt het mij belangrijk om zo snel mogelijk van die twee wifi netwerken één bedraad netwerk te maken.

Alternatieve, extreem omslachtige oplossing: wifi repeaters hebben vaak ook een netwerkpoort, je zou dus twee repeaters kunnen gebruiken puur om die wifi AP's om te zetten naar een bedraad netwerk. Daar moet je dan weer een router op aansluiten die meerder subnets kan verwerken, bijv. deze: uitvoering: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
Daarna zou je dan met wat routing rules een derde netwerk opzetten voor jouw gebruik, waar je dus je client apparaat op aansluit.
Klinkt alleen heel gevaarlijk om een stuurautomaat over wifi te besturen ipv over een bekabelde verbinding, dus ik zou daar echt eerst alle uiterste hoeken in verkennen..

• JB-NL
De stuurautomaat via wifi werkt prima!
Bedraden wordt lastig, apparaten zitten verspreid over de boot..

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Je kunt met twee miktroik mAP in station mode verbinden met elk toestel, en je telefoon verbinden met een derde wifi accesspoint.

Maar ik denk dat dit een XY probleem is. Kun je wat meer informatie delen?
Want als die toestellen in WiFi AP modus staan is dat mogelijk voor configuratie niet voor gebruik.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-09 13:57
Geef eens aan exact welke apparatuur het hier over gaat, dikke kans dat er ook andere configuratiemodi in beschikbaar zijn waarmee je dit probleem kan oplossen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 14:35
Dit gaat niet vliegen, tenzij je via navionics je stuurautomaat in kan regelen.

Ik weet niet hoe goed navionics is met nmea2000. OpenCPN kan dit wel.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
JB-NL schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:50:
Wat ik zoek is eigenlijk een mogelijkheid om beiden (AIS en Stuurautomaat) vanaf 1 device te kunnen bedienen, zonder onderbreking van de ander.
Het verbinden van de devices is 1, daarna is het nog de vraag of beide apps wel simultaan actief zijn op 1 device?

Wat is de achterliggende gedachte van deze wens?
Als het issue is dat je nu je telefoon niet voor andere doeleinden gebruiken zou ik het niet al te moeilijk maken: koop een extra tablet zodat een je tablet voor je stuurautomaat en een tablat voor AIS hebt.
Kost je 200 Euro en je kan weer lekker verder varen.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1