Poeh veel reacties ik weet niet precies waar ik moet beginnen met reageren. Dus bij deze een aantal.
Bas.013 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:53:
Het is een raar / ongebruikelijk plan. Opwarming met vloerverwarming duurt lang, dan zijn de kinderen alweer elders aan het spelen….
Het idee met extra vloerplaten zou ik voorleggen aan een constructeur voor advies, ivm extra gewicht.
Kun je dat verder toelichten?
Mijn idee was, je zet de temperatuur op X graden zowel boven als beneden en daar laat je hem op staan. Dus Altijd op 18 graden oid. Wordt het buiten kouder gaat de vloerverwarming wat harder werken maar de gemiddelde temperatuur dan overal in huis tussen de 18 en 20 graden.
Ik wil heel graag horen van alle mensen die airco's aanbevelen. Hoe zie je dat voor je, in een rijtjes woning 5 meter breed.
Dit is niet mijn voorgevel maar wel met dezelfde indeling.
Keuken en hal op de begane grond. 1 slaapkamer en douche op de 1e
:strip_exif()/f/image/vGRzN4D59VMWDngDWCEH1FrM.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is niet mijn achtergevel maar ook dezelfde indeling.
Woonkamer beneden en 2 slaapkamers boven.
Op zolder komt nog een dakkapel.
No Hands schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:31:
dat kinderen op de vloer speel argument is wel heel bijzonder hoor, in de hele wereld spelen al weet ik hoelang kinderen overal op vloeren. Dat gaat prima en overleven ze gewoon, ze groeien op en gaan op stoelen zitten. Zonder dat er nadelige gevolgen aan hangen.
Hoe spelen ze nu?
Er zijn ook landen waar kinderen op vuilnisbulten spelen of zoeken naar iets om te verkopen om te overleven....
Wat is dat nou voor argument, waarom zou je dan vloerverwarming op de begane grond leggen. Dat overleven we toch ook prima met radiatoren of houtkachels?
Ik wil van alle oude lelijke radiatoren af en de leidingen die overal door de woning over de muur lopen. Dus ik moet een alternatief hebben om te verwarmen. Met LTV radiatoren heb ik nog steeds leidingen lopen en ik ga niet alles in de muren frezen.
Fancoils had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar dan blijf ik nog steeds met leidingen zitten.
RobKJ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:35:
Hier ook een huis uit 1972 met vloerverwarming op de BG en 1e verdieping. Ook laten infrezen en 0 leidingen geraakt. Ik zou ook niet meer anders willen, in de winter hebben we erg veel comfort en blijven de kamers voor de kamers ook comfortabel. In de zomer hebben we, wat al eerder gezegd is, de koeling aan. Dit zorgt ervoor dat we beneden geen airco nodig hebben.
Ik las iemand anders (terrecht?) opmerken dan je op de 1e dan veel meubels op je vloerverwarming hebt staan die je niet benut. Hoe heb jij dat gedaan? Alleen in het midden van de slaapkamers of iets dergelijks? of gewoon overal 10cm hoh laten leggen?
assje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:18:
[...]
Wat voor bouwjaar/isolatie hebben we het dan over? En welke temperatuur houd je aan op slaapkamer? Bevinden deze slaapkamers zich boven woonruimte, grenzend aan badkamer en met zolder erboven?
Ter illustratie, het was vannacht 7 graden en ik heb vannacht de airco nog aan gehad om te koelen.
Bij een afwijkende bouwvorm waar een slaapkamer bijvoorbeeld een plat dak heeft, onverwarmde garage eronder etc. dan is de situatie uiteraard anders. In een standaard rijwoning die redelijk nageisoleerd is verwacht ik dat de verwarmingsbehoefte minimaal gaat zijn. Die vloerverwarming staat dan misschien maar een paar dagen per jaar aan als het echt vriest.
1975 vloer, muur en zolder zijn niet geïsoleerd. Worden na-geïsoleerd.
standaard rijtjeswoning. keuken hal wc en woonkamer op de begane grond, douche en master bedroom boven de woonkamer. 2 slaapkamers voor de kinderen boven de keuken en hal.
Zolder boven de hele verdieping.
Deze plattegronden komen redelijk overeen.
Op zich heb je een goed punt, ik slaap het liefst zo koud mogelijk alleen heeft mijn wederhelft het veel sneller koud. Als het aan mij lag had ik ook dagelijks de airco aan op 18 graden oid. Maar daar zou ik mijn vrouw geen plezier mee doen.
Een droogbouw systeem zou ik ook wel voor open staan ook al zou ik de deuren moeten inkorten. ik vraag mij alleen wel af of dit niet heel vervelend is bij de laatste traptrede. Verstap je je dan niet elke keer omdat die tree 2.5cm (plus vloer) hoger ligt dan de andere treden?
Misschien had ik inderdaad de naam van het topic moeten aanpassen in welke type verwarming moet ik kiezen voor de 1e verdieping. Maar ik zie eigenlijk geen andere optie dan vloerverwarming.
Leidingen wil ik weg, radiatoren het liefst ook. Leidingen in de muren/vloeren frezen ga ik niet (laten) doen. en heb ik ook geen budget voor.
Nog even een toevoeging: Op de begane grond komt PVC, op de 1e hoogstwaarschijnlijk laminaat.(wat geschikt is voor vloerverwarming)
En nog een waarschijnlijk controversiële opmerking ik wou eigenlijk niks aan de douche doen. Geen vloerverwarming in de douche. Omdat ik alles niet opnieuw wou laten betegelen maar ik vermoed dat je een badkamer van 2x2 wel onder de 1000 euro kan laten betegelen?