Vloerverwarming 1e verdieping - Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik heb een vraag over het aanleggen van vloerverwarming op de 1e verdieping. Ik heb inmiddels een aantal offertes opgevraagd en daarbij valt me op dat sommige bedrijven aangeven niet te willen infrezen, omdat ze bang zijn leidingen te raken. Alleen jammer genoeg komen ze dan ook niet met een alternatief.

Het gaat om een rijtjeswoning uit 1975. Weet iemand of er in die tijd daadwerkelijk leidingen door de dekvloer gelegd werden? Of liepen de meeste leidingen toen juist over het plafond van de verdieping erboven?

Ik heb de sleutels van de woning nog niet, maar hoe kan ik straks achterhalen hoe de leidingen lopen? Ik heb in mijn huidige woning wel eens zo’n leidingzoeker gebruikt om leidingen in de muur te vinden, maar dat werkte voor geen meter. Is er een goede en duidelijke manier om te checken of er leidingen door de vloer lopen voordat er eventueel gefreesd wordt?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips, want ik wil weten of infrezen op de 1e verdieping in mijn geval wel of niet verstandig is.

Ik bedrijf kwam met het advies om de 1e verdieping te beleggen met Knauf Brio 23mm vloerplaten. er daar in de frezen.
Zou dat een goede oplossing zijn?

Alle CV leidingen lopen nu nog overal over de muren heen maar die gaan we allemaal verwijderen en de radiatoren uiteraard ook.

[ Voor 5% gewijzigd door kaasaanfiets op 23-09-2025 22:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
kaasaanfiets schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:09:
Het gaat om een rijtjeswoning uit 1975. Weet iemand of er in die tijd daadwerkelijk leidingen door de dekvloer gelegd werden? Of liepen de meeste leidingen toen juist over het plafond van de verdieping erboven?
De meeste leidingen zullen door plafond (of dekvloer als het beton is) van de verdieping erboven lopen. Op de 1e verdieping heb je dus kans dat je leidingen van de begane grond tegen komt en leidingen van meterkast naar centraaldoos van verdieping.

Ik zou je eerst eens afvragen waarom je perse vloerverwarming wil op de verdieping. Mijn rijwoning uit 1976 die nageisoleerd was verwarmde ik vrijwel nooit op de verdieping.

Koelen doe je beter met een airco en als je een airco hangt kan je daar ook mee verwarmen. Zeker voor incidenteel verwarmen (huiswerk, thuiswerk) werkt een airco veel sneller/beter.

Enige plek waar ik zeker vloerverwarming zou willen is de badkamer. Daar hoe meer hoe beter, HoH 5cm als het lukt en desnoods wandverwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 23-09-2025 22:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
Heb je bouwtekeningen?

Of kun je aan de vloer of plafonds de opbouw zien?

Ik snap de zorg namelijk wel, in de jaren '80 en '90 is veel gebouwd met breedplaatvloeren, en deze bestaan (vertelt de rijksdienst cultureel erfgoed me) vanaf halverwege de jaren '70. De opbouw is dan, 5 cm breedplaat kijk je tegenaan als plafond (de bekende overgang tussen de platen geeft dan een kleine gleuf over de breedte van het huis). Daarin worden al de gaten geboord voor bv. centraaldozen enz. Vervolgens alle leidingen er op gelegd, en dan een laag beton erover; dikte weet ik niet precies maar denk maar zeker aan 10 cm.

Dus de kans dat je dan van alles tegenkomt als je gaat frezen is inderdaad nagenoeg 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
assje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:15:
[...]

De meeste leidingen zullen door plafond (of dekvloer als het beton is) van de verdieping erboven lopen. Op de 1e verdieping heb je dus kans dat je leidingen van de begane grond tegen komt en leidingen van meterkast naar centraaldoos van verdieping.

Ik zou je eerst eens afvragen waarom je perse vloerverwarming wil op de verdieping. Mijn rijwoning uit 1976 die nageisoleerd was verwarmde ik vrijwel nooit op de verdieping.

Koelen doe je beter met een airco en als je een airco hangt kan je daar ook mee verwarmen. Zeker voor incidenteel verwarmen (huiswerk, thuiswerk) werkt een airco veel sneller/beter.

Enige plek waar ik zeker vloerverwarming zou willen is de badkamer. Daar hoe meer hoe beter, HoH 5cm als het lukt en desnoods wandverwarming.
Wij hebben net 2 week in een mobile home op vakantie gezeten waarbij wij de airco regelmatig aanhadden voor verwarming. We vonden dit geen comfortabel manier van verwarmen. Het waait, het rook, het maakte lawaai. Laatste 2 punten liggen ongetwijfeld aan het feit dat het een goedkoop model was maar wij vonden het niet geweldig.
Daarnaast is het een rijtjes woning. Met weinig tot geen ruimte om units neer te zetten/hangen. Er zouden dan 2 slaapkamers aan de voorkant verwarmd moeten worden, en een douche en master aan de achterkant. dus beide kanten van de woning een airco, En als je dan toch airco's hebt hangen dan ook de woonkamer meenemen. Dus nog een extra unit of een split unit. En op termijn willen we zeer waarschijnlijk ook een warmtepomp dus dan heb ik 3 a 4 van die units om het huis. Dat ga ik echt niet doen.

Daarnaast heb ik 2 jonge kinderen van 2.5 en 1 jaar en die spelen overal op de grond. Als ik alleen met airco's verwarm zitten ze in de kou want de vloer is lastig warm te krijgen met een airco die hoog hangt. Vloerverwarming is voor hun veel aangenamer om als ze nog wat ouder zijn lekker op te spelen in hun slaapkamer.

Op zich wel een goede vraag hoor, want ik heb ook serieus over airco's nagedacht zeker in de zomer met koelen. Ik heb ook een aantal offertes opgevraagd maar die komen tussen de 5 en 8000 euro. Dat is het mij niet waard zeker niet omdat ik dan ook al die airco units overal heb staan/hangen.
Wilke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:15:
Heb je bouwtekeningen?

Ik snap de zorg namelijk wel, in de jaren '80 en '90 is veel gebouwd met breedplaatvloeren, en deze bestaan (vertelt de rijksdienst cultureel erfgoed me) vanaf halverwege de jaren '70. De opbouw is dan, 5 cm breedplaat kijk je tegenaan als plafond (de bekende overgang tussen de platen geeft dan een kleine gleuf over de breedte van het huis). Daarin worden al de gaten geboord voor bv. centraaldozen enz. Vervolgens alle leidingen er op gelegd, en dan een laag beton erover; dikte weet ik niet precies maar denk maar zeker aan 10 cm.

Dus de kans dat je dan van alles tegenkomt als je gaat frezen is inderdaad nagenoeg 100%.
Nee helaas heb ik geen bouwtekeningen.
Je zou zeggen als er 10cm beton op komt en daarop een dekvloer dat ze ruimte genoeg hebben om 2cm in te frezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
kaasaanfiets schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:04:
[...]
Wij hebben net 2 week in een mobile home op vakantie gezeten waarbij wij de airco regelmatig aanhadden voor verwarming. We vonden dit geen comfortabel manier van verwarmen. Het waait, het rook, het maakte lawaai. Laatste 2 punten liggen ongetwijfeld aan het feit dat het een goedkoop model was maar wij vonden het niet geweldig.
Sorry, maar dat is echt totaal niet te vergelijken. Al die punten heb je omdat het een goedkoop model was. Want ook dat waaien is een stuk minder als je een goede airco hebt.
Daarnaast is het een rijtjes woning. Met weinig tot geen ruimte om units neer te zetten/hangen. Er zouden dan 2 slaapkamers aan de voorkant verwarmd moeten worden, en een douche en master aan de achterkant. dus beide kanten van de woning een airco, En als je dan toch airco's hebt hangen dan ook de woonkamer meenemen. Dus nog een extra unit of een split unit. En op termijn willen we zeer waarschijnlijk ook een warmtepomp dus dan heb ik 3 a 4 van die units om het huis. Dat ga ik echt niet doen.

Daarnaast heb ik 2 jonge kinderen van 2.5 en 1 jaar en die spelen overal op de grond. Als ik alleen met airco's verwarm zitten ze in de kou want de vloer is lastig warm te krijgen met een airco die hoog hangt. Vloerverwarming is voor hun veel aangenamer om als ze nog wat ouder zijn lekker op te spelen in hun slaapkamer.
Voordeel van airco is wel dat je per ruimte kunt verwarmen, iets wat je met vloerverwarming niet kunt doen. Daarbij zweren de kinderen hier juist bij de airco en willen ze geen vloerverwarming meer. Vooral omdat een vloerverwarming ervoor zorgt dat de kamer de hele dag warm is en ze 's nachts liever een koude kamer hebben. Niet te vergeten dat in de warme zomerdagen je met een airco de kamer juist wat koeler kunt maken.
Op zich wel een goede vraag hoor, want ik heb ook serieus over airco's nagedacht zeker in de zomer met koelen. Ik heb ook een aantal offertes opgevraagd maar die komen tussen de 5 en 8000 euro. Dat is het mij niet waard zeker niet omdat ik dan ook al die airco units overal heb staan/hangen.
Mijn ervaring is dat een airco op een kamer wat kosten betreft niet veel duurder is dan vloerverwarming. Voor beide ben je al snel zo'n 1000-1500 per kamer kwijt. Het is natuurlijk je eigen keuze, maar als ik je verhaal zo lees ben je nu met de verkeerde argumenten een airco aan het afschieten.
[...]

Je zou zeggen als er 10cm beton op komt en daarop een dekvloer dat ze ruimte genoeg hebben om 2cm in te frezen?
Tja, tenzij er toch een leiding ligt en dan ben je zo weer een paar k verder voordat alles weer is opgelost. Er is een reden dat de bedrijven zulk werk niet willen, dat is zeer waarschijnlijk al eerder bij ze fout gegaan en dan zijn de kosten hoger dan wat ze verdienen. Niet voor niets dat ze ook geen andere optie geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Maar in een standaard rijwoning is de vloer sowieso niet koud, die wordt namelijk verwarmd door de verdieping eronder. De vloer is dan bijvoorbeeld alleen 18 graden ipv 28 graden met vloerverwarming.

Mijn ervaring; tegen de tijd dat de vloer lekker warm voelt is de kamer veel warmer dan je een slaapkamer wil hebben. Het hangt natuurlijk af hoe goed de woning geisoleerd is hoeveel verwarmingsbehoefte er is. Hoe beter geïsoleerd hoe minder nut vloerverwarming heeft. Als je de benedenverdieping en badkamer op temperatuur houden blijven de slaapkamers wellicht al op de gewenste temperatuur om te slapen. Blijft over incidenteel verwarmen voor spelen/werken maar daar werkt vloerverwarming nou net niet zo lekker voor (traag, duurt lang voordat het warm is en vervolgens te warm als je wil slapen).

Alternatief kan je nog denken aan fancoils ipv vloerverwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 23-09-2025 23:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wij hebben een huis met vloerverwarming in de vloeren van de slaapkamers. In de tien jaar dat wij hier wonen nog NOOIT aan geweest.

(vloerverwarming in badkamer staat wel aan en wordt zo aangetuurd dat de badkamer altijd de ruimte met de hoogste temperatuur is, dit i.v.m. vochthuishouding)

[ Voor 38% gewijzigd door Prisma16 op 24-09-2025 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:33
Het is een raar / ongebruikelijk plan. Opwarming met vloerverwarming duurt lang, dan zijn de kinderen alweer elders aan het spelen….

Het idee met extra vloerplaten zou ik voorleggen aan een constructeur voor advies, ivm extra gewicht.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heerlijk die vloerverwarming op de verdieping!
En wat ook heel fijn is dat je deze ook als koeling kunt inzetten. Zeker bij betonnen vloeren werkt dat beter, dan koelt het plafond ook af.
Ook zou ik zeker de badkamer meepakken, lekkere warme voeten en je badkamer droogt net een stukje beter.

Qua vloer:
Als het een betonnen vloer is, dan is de kans op ellende echt wel serieus. En die leidingen liggen dan vaak ook diagonaal in de vloer.
Ik heb al een keer een week staan hakken en prutsen om allerlei leidingen te fixen die bij het inslijpen van nieuwe waterleidingen waren geraakt.
(Het water liep uit de centraal dozen op de verdieping eronder er weer uit, omdat er nat geslepen werd)
Met vloerverwarming raak je dan elke 10cm zo'n leiding. Dan moet je de hele leiding gaan vervangen.
Het viel mij ook op dat de leidingen minder diep lagen dan verwacht.

Nu hoeft dat bij jou niet het geval te zijn, maar als bedrijf dat de vloerverwarming moet infrezen zou ik ook passen. Een klus van een dag kan dan een week kosten + loodgieter & electricien kosten.

Alternatief is fermacell en daarin frezen.

Of gewoon infrezen en er rekening mee houden dat al je leidingwerk opnieuw moet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:01
Wij hebben een goed geïsoleerde rijwoning van voor 1900.
Vloerverwarming beneden en we verwarmen de ruimtes boven nooit. Warmte stijgt en de kamers boven zijn meer dan warm genoeg.

Er hangt zelfs een airco ondertussen in de slaapkamers, in praktijk is er meer nood aan verkoeling dan aan verwarmen (doen we nog niet).

Wanneer ons zoontje ouder is kan die desnoods voor korte tijd even de airco laten verwarmen voor bv. huiswerk maken of iets.

Afhankelijk van de gekozen meubels zou misschien ook de helft van de verwarmde vloer onder meubels zitten (kast, bed,..). Ook niet ideaal.

Ik zou eerder een (speel) tapijt voorzien of een 'warme' vloer. Het gaat anders echt te hard opwarmen en je krijgt die warmte niet weg in de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:34
Nou nou nou, wat een verbolgen reacties weer. ;)

Ik had in mijn vorige huis (nieuwbouw) vloerverwarming net vloervedekking op de 1e verdieping en dat was heel prettig, helemaal voor kinderen. Nu heb ik PVC met verwarming, en dat is erg koud. Nou zijn de kinderen er niet heel anders om, maar had liever vloerverwarming gehad.

Een rijtjeshuis vol airco's hangen lijkt me wat onpraktisch, qua ruimte maar ook potentiele geluidsoverlast voor de buren.

• assje
  • Nu online
TheGhostInc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:24:
Wat voor bouwjaar/isolatie hebben we het dan over? En welke temperatuur houd je aan op slaapkamer? Bevinden deze slaapkamers zich boven woonruimte, grenzend aan badkamer en met zolder erboven?

Ter illustratie, het was vannacht 7 graden en ik heb vannacht de airco nog aan gehad om te koelen.

Bij een afwijkende bouwvorm waar een slaapkamer bijvoorbeeld een plat dak heeft, onverwarmde garage eronder etc. dan is de situatie uiteraard anders. In een standaard rijwoning die redelijk nageisoleerd is verwacht ik dat de verwarmingsbehoefte minimaal gaat zijn. Die vloerverwarming staat dan misschien maar een paar dagen per jaar aan als het echt vriest.

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 24-09-2025 07:22 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:49

DropjesLover

Dit dus ->

In onze woning, 1991, breedplaatvloeren, totale dikte 25cm, hebben we ook vloerverwarming op de 1e verdieping (en zolder, en begane grond). Wij hebben dat gedaan ivm comfort, verwijderen radiatoren, warmtepomp en kinderen, en die warmte vinden we eigenlijk wel comfortabel.

Qua het raken van leidingen, op de 1e verdieping was niks geraakt, dat ging prima. Geen stroom, geen water.
Bij het infrezen op de begane grond (broodjesvloer) was _net_ een waterleiding geraakt. Maar dat was ook weer prima snel gerepareeerd. Dat zijn ze wel gewend :P
assje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:18:
[...]

Wat voor bouwjaar/isolatie hebben we het dan over? En welke temperatuur houd je aan op slaapkamer? Bevinden deze slaapkamers zich boven woonruimte, grenzend aan badkamer en met zolder erboven?

Ter illustratie, het was vannacht 7 graden en ik heb vannacht de airco nog aan gehad om te koelen.
Zet dan de ramen open....

Maar het verschilt heel erg per persoon. Ons huis (1991, HR+++ glas, 16cm PIR in het dak, WTW ventilatie) is nu net onder de 21,5°C gedoken op de slaapkamer en woonkamer, en we vinden het erg fris in huis :P

[ Voor 37% gewijzigd door DropjesLover op 24-09-2025 07:22 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:10
dat kinderen op de vloer speel argument is wel heel bijzonder hoor, in de hele wereld spelen al weet ik hoelang kinderen overal op vloeren. Dat gaat prima en overleven ze gewoon, ze groeien op en gaan op stoelen zitten. Zonder dat er nadelige gevolgen aan hangen.
Hoe spelen ze nu?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• assje
  • Nu online
TheGhostInc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:24:
En wat ook heel fijn is dat je deze ook als koeling kunt inzetten. Zeker bij betonnen vloeren werkt dat beter, dan koelt het plafond ook af.
Dan blijft er de overweging van fancoils. Als je de leidingen isoleert en condensafvoer voorziet kan je daar zelfs volwaardig mee koelen i.t.t. vloerverwarming.

Moeten alsnog leidingen naartoe natuurlijk dus alsnog risico om wat te raken. Fancoils komt ook net zo duur uit wellicht maar wat mij betreft voor slaapkamers superieur aan vloerverwarming.

Optimale opzet:
  • Begane grond en badkamer vloerverwarming
  • Slaapkamers fancoils
  • Warmtepomp met 2 zone systeem die kan koelen op vloer en condenserend op fancoils
Nog weinig partijen in de markt die dat goed in de vingers zullen hebben dus lastig. Vandaar airco's de eenvoudigere oplossing.

Koelen op de vloer zie ik niet als volwaardige oplossing; uiteindelijk zal er vaak alsnog een airco komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gevehi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:47
[...]

[...]

Een andere veelgebruikte vloer is een Nehobo vloer en daar kan je ook beter niet in gaan frezen om vloerverwarming in te leggen. Het kan goed gaan, maar het kan dan ook erg goed fout gaan.
Bij de gemeente kan je vaak de bouwtekening opvragen, alleen niet alle informatie hoeft te kloppen maar zeker het opvragen waard. Ik heb wel gemerkt dat veel bedrijven zonder problemen in vloeren willen frezen/boren zelfs als dat erg onverstandig is.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:30

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Is elektrische vloerverwarming een optie? Die hoeft niet ingefreesd te worden, maar bestaat uit matjes die warm worden. Ik durf niet te zeggen of dit type verwarming ook gecombineerd kan worden met PVC/Laminaat, bij mij zat het in de keuken onder een tegelvloer.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Flimovic schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:57:
Is elektrische vloerverwarming een optie? Die hoeft niet ingefreesd te worden, maar bestaat uit matjes die warm worden. Ik durf niet te zeggen of dit type verwarming ook gecombineerd kan worden met PVC/Laminaat, bij mij zat het in de keuken onder een tegelvloer.
Alsjeblieft niet, dit is de slechte optie die er is. Standaard in het arsenaal van de aannemer die gemak wil.

Gewoon niet doen, niet eens over nadenken.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Cop1 is 99% van de tijd een hele slechte optie.

Hoi!

• Flimovic

Flimovic

assje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:58:
[...]

Alsjeblieft niet, dit is de slechte optie die er is. Standaard in het arsenaal van de aannemer die gemak wil.

Gewoon niet doen, niet eens over nadenken.
EWK schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:00:
[...]

Cop1 is 99% van de tijd een hele slechte optie.
Als je niet kan/wil frezen en je per se vloerverwarming wil, dan zou het de enige oplossing kunnen zijn (correct me if I'm wrong). Dat het niet de meest energiezuinige oplossing is, staat buiten kijf.

[ Voor 15% gewijzigd door Flimovic op 24-09-2025 08:24 ]

• No Hands
  • Laatst online: 07:10
Flimovic schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:22:
[...]

[...]

Als je niet kan/wil frezen en je per se vloerverwarming wil, dan zou het de enige oplossing kunnen zijn (correct me if I'm wrong). Dat het niet de meest geen energiezuinige oplossing is, staat buiten kijf.
FTFY

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Hier ook een huis uit 1972 met vloerverwarming op de BG en 1e verdieping. Ook laten infrezen en 0 leidingen geraakt. Ik zou ook niet meer anders willen, in de winter hebben we erg veel comfort en blijven de kamers voor de kamers ook comfortabel. In de zomer hebben we, wat al eerder gezegd is, de koeling aan. Dit zorgt ervoor dat we beneden geen airco nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Flimovic schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:22:
Als je niet kan/wil frezen en je per se vloerverwarming wil, dan zou het de enige oplossing kunnen zijn (correct me if I'm wrong). Dat het niet de meest energiezuinige oplossing is, staat buiten kijf.
Ten opzichte van gas is het dubbel zo duur verwarmen, met een toekomstige warmtepomp scheelt het een factor 4. Elektrische vloerverwarming is vloerverwarming die je aanlegt om niet te willen gebruiken. Het is gewoon helemaal geen wenselijke oplossing.

Als je niet wil frezen is droogbouw met minimale dikte de jusite keuze (ca 25mm). Als dat geen optie is dan is vloerverwarming gewoon geen optie.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 24-09-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Goede vragen voor @kaasaanfiets.

Hoewel, we hebben hier op GoT een handje ervan om niet de vraag van de TS te beantwoorden.
De vraag was niet wel/niet vloerverwarming, maar welke vloerverwarming kan. Gaan drammen over geen vloerverwarming is gewoon kansloos.
@kaasaanfiets heeft de alternatieven nu kunnen lezen en kan daar over nadenken. We hebben topics over faincoils & airco's, daar kan @kaasaanfiets zich melden met vragen over die onderwerpen.
Gevehi schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:52:
Een andere veelgebruikte vloer is een Nehobo vloer en daar kan je ook beter niet in gaan frezen om vloerverwarming in te leggen. Het kan goed gaan, maar het kan dan ook erg goed fout gaan.
Meestal ligt er nog een cementdekvloer op, daar kun je prima je leidingwerk in kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
TheGhostInc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:48:
De vraag was niet wel/niet vloerverwarming, maar welke vloerverwarming kan. Gaan drammen over geen vloerverwarming is gewoon kansloos.
En soms is het juist heel waardevol om inzichten te krijgen waar je zelf niet aan had gedacht en dus ook niet om vroeg (fancoils bijvoorbeeld).

Maar, zonder reactie terug van TS heb je wel gelijk dat het geen zin heeft er een hele discussie van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het aanleggen van elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming is niet toegestaan (idem voor all Cop 1 oplossingen)

• TheGhostInc
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:09:
Het gaat om een rijtjeswoning uit 1975.
Even een losse opmerking:
Je hele installatie is dus 50 jaar oud. Koperen leidingen kunnen tegen die tijd last krijgen van slijtage.

In mijn jaren '50 huis was het koperen leidingwerk dusdanig slecht dat een volledige renovatie de enige optie was.
(Buizen die een beetje werden gebogen begonnen meteen te zweten/lekken, soldeer koppelingen draaide je zo los etc.)
Als je er niet aankomt gaat het nog wel een tijd goed, maar ook niet voor altijd.
De elektra had bij mij de verkeerde kleuren, maar had al de moderne mantel, maar sommige bochtjes waren van metaal.

Moraal van het verhaal:
Misschien is het raken van de leidingen wel prima en vervang je ze meteen voor moderne spullen die weer 50+ jaar meegaan.
Nu fermacell/Brio platen erop leggen kan een hele pijnlijke situatie opleveren als je over een paar jaar je badkamer wilt renoveren en de volledige vloer moet eruit omdat de waterleiding die er onder ligt op is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

Wuursj

want worst is al bezet

Hier vloerverwarming in fermacell (zelfde opzet als in Brio) boven en ik vind het heerlijk. Doordat het in de fermacell boven in de vloer zit, is het nog een redelijk snel systeem. Van 17 graden (standaard slaap temp hier) naar 19 graden duurt zo'n 1 a 1,5 uur met een betrekkelijk lage TA van 28 graden. Maar als je op de vloer speelt al sneller comfortabel volgens mijn kids. Hier gaat het per kamer aan of uit met een master-slave zoneregeling. Per kamer aan/uit zetten kan dus wel prima. Als de woonkamer al warm is, kan het wel wat langer duren.

Met de vloer koelen is wel beperkt. Het haalt de scherpe kantjes er van af maar doet een stuk minder dan airco.

5 binnenunits aan airco's om alle slaapkamers van warmte te voorzien had ik weinig trek in. En dan nog al die dingen aan de muur. Bovendien als onderdeel van een renovatie was VVW hier de goedkoopste optie, ook in vergelijk met fancoils. Mijn schoonmoeder verwarmd ook met airco's (recente mitsubishi's) in een jaren 90 woning en daar vind ik het niet prettig met warme luchtstromen en toch wat geluid.

Dus ja, infrezen in Brio of Fermacell vind ik een prima oplossing als frezen niet gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 24-09-2025 11:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• sauron28
  • Laatst online: 24-09 16:13
Praat eens met dit bedrijf: https://www.warmevoetjes.nl/
Goede ervaring mee. Weten wat ze doen. Eerlijk en tegen een scherpe prijs.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:08
Is er een stuk waar je relatief pijnloos kan hakken (en waar wellicht een leiding loopt, onder een stopcontact bijvoorbeeld)? Dan kan je daar even een stukje uithalen en zien wat je tegenkomt.
Bij mij thuis is het een "potten en balken" systeem, daar ligt een dun laagje beton op (keihard) en dan een laag zandcement (verpoedert als je er lelijk naar kijkt). Electriciteit lag tegen het plafond aan, want gelijkvloers had vals plafond. Enkel in de gang zat een leiding op de grond, voor de lamp van de kelder, maar die zat onderaan een laag "los" zandcement.
Dus in mijn huis kan ik op eerste verdieping gemakkelijk de laag zandcement weghalen, vloerverwarming op krimpnetten knopen, en dan nieuw zandcement (of anhydriet) op smeren.

Als je in jou huis een putje maakt in de vloer, dan kan je zien waar je mee moet dealen. Ligt er 7cm zandcement, dan gaan eventuele leidingen vast in de onderste 3cm liggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

BrZ

Wilke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:15:
Heb je bouwtekeningen?

Als de vloer een breedplaatvloer kan je waarschijnlijk juist wel vloerverwarming infrezen, de leidingen zitten meestal namelijk in de betonlaag, en daarbovenop ligt nog een dekvloer.

Als het kanaalplaten zijn zou ik het niet aandurven, daar liggen alle leidingen op de betonplaat in de dekvloer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33
Ik heb vorige week zelf vloerverwarming gelegd op de eerste verdieping. Huis uit 1968 met houten vloeren. Dit is redelijk eenvoudig als je een klein beetje handig bent. Ik heb op de kale houten vloer tempex platen gelegd, daarin heb ik aluminium warmte geleiders geklikt en daarin weer de leiding. Hierover heen gaat nog een folie die tot 2mm oneffenheden er uit haalt en vervolgens de warmte doorlaat. Daar over heen ligt nu laminaat.

Edit: hou er rekening mee dat je vloer ca. 2,5 cm hoger wordt vanaf de kale vloer. Ik heb de meeste deuren een stukje moeten inkorten.

Edit 2: dit wel in combinatie met een warmtepomp, waardoor de verwarming gelijk wordt gehouden en een constante afgifte heeft. Beton houdt natuurlijk warmte vast, ook als er niet meer verwarmt wordt, bij deze constructie stopt de warmte afgifte redelijk snel, voordeel is ook dat het bij inschakelen van de verwarming ook snel wel een afgifte heeft en dat duurt met beton weer wat langer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhP-k-NIqLfrSB4C_7np06qCE5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NP1p8cf6Varj9FTf0Boxf1v6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAaVxCFJuVeNn7UEcvTe7tQkieQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGiIhZZrEYOK2zwRnMZkLakz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door wheels533 op 24-09-2025 16:02 ]

• Flimovic

Flimovic

assje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:45:
[...]

Ten opzichte van gas is het dubbel zo duur verwarmen, met een toekomstige warmtepomp scheelt het een factor 4. Elektrische vloerverwarming is vloerverwarming die je aanlegt om niet te willen gebruiken. Het is gewoon helemaal geen wenselijke oplossing.

Als je niet wil frezen is droogbouw met minimale dikte de jusite keuze (ca 25mm). Als dat geen optie is dan is vloerverwarming gewoon geen optie.
Ik zou em ook zeker niet aanraden, maar of het wel of geen optie is, is aan TS om te bepalen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Misschien https://www.warp-systems....ossingen/vloerverwarming/ ? Dat heeft een hele beperkte hoogte.

(Eigenlijk hetzelfde wat wheels533 doet)

[ Voor 16% gewijzigd door Mattie112 op 24-09-2025 20:30 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:07
Hier ingefreesd op de verdiepingen in jaren 80 rijwoning (tunnelbouw systeem, dus beton met daarop 3cm zandcement). Enkel nabij de cv zat een elektrabuis in deklaag.
Je zult wel zelf het risico moeten accepteren als je het wilt uitbesteden. Een aannemer gaat het risico niet voor je nemen. Zoals al gezegd kun je zelf onderzoek doen op enkele plaatsen om te achterhalen hoe dik je dekvloer is en of de leidingen daar in liggen.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Poeh veel reacties ik weet niet precies waar ik moet beginnen met reageren. Dus bij deze een aantal.
Bas.013 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 23:53:
Het is een raar / ongebruikelijk plan. Opwarming met vloerverwarming duurt lang, dan zijn de kinderen alweer elders aan het spelen….

Het idee met extra vloerplaten zou ik voorleggen aan een constructeur voor advies, ivm extra gewicht.
Kun je dat verder toelichten?
Mijn idee was, je zet de temperatuur op X graden zowel boven als beneden en daar laat je hem op staan. Dus Altijd op 18 graden oid. Wordt het buiten kouder gaat de vloerverwarming wat harder werken maar de gemiddelde temperatuur dan overal in huis tussen de 18 en 20 graden.

Ik wil heel graag horen van alle mensen die airco's aanbevelen. Hoe zie je dat voor je, in een rijtjes woning 5 meter breed.
Dit is niet mijn voorgevel maar wel met dezelfde indeling.
Keuken en hal op de begane grond. 1 slaapkamer en douche op de 1e
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWGw2H6Kg2eVMJBmJtVnOsMvKso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGRzN4D59VMWDngDWCEH1FrM.jpg?f=fotoalbum_large
En dit is niet mijn achtergevel maar ook dezelfde indeling.
Woonkamer beneden en 2 slaapkamers boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJuIV0bh1IaRS0kAorbBxcJgvSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbcNT8VyNvStrQIILq1B6E4K.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder komt nog een dakkapel.
No Hands schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:31:
dat kinderen op de vloer speel argument is wel heel bijzonder hoor, in de hele wereld spelen al weet ik hoelang kinderen overal op vloeren. Dat gaat prima en overleven ze gewoon, ze groeien op en gaan op stoelen zitten. Zonder dat er nadelige gevolgen aan hangen.
Hoe spelen ze nu?
Er zijn ook landen waar kinderen op vuilnisbulten spelen of zoeken naar iets om te verkopen om te overleven....
Wat is dat nou voor argument, waarom zou je dan vloerverwarming op de begane grond leggen. Dat overleven we toch ook prima met radiatoren of houtkachels?

Ik wil van alle oude lelijke radiatoren af en de leidingen die overal door de woning over de muur lopen. Dus ik moet een alternatief hebben om te verwarmen. Met LTV radiatoren heb ik nog steeds leidingen lopen en ik ga niet alles in de muren frezen.
Fancoils had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar dan blijf ik nog steeds met leidingen zitten.
RobKJ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:35:
Hier ook een huis uit 1972 met vloerverwarming op de BG en 1e verdieping. Ook laten infrezen en 0 leidingen geraakt. Ik zou ook niet meer anders willen, in de winter hebben we erg veel comfort en blijven de kamers voor de kamers ook comfortabel. In de zomer hebben we, wat al eerder gezegd is, de koeling aan. Dit zorgt ervoor dat we beneden geen airco nodig hebben.
Ik las iemand anders (terrecht?) opmerken dan je op de 1e dan veel meubels op je vloerverwarming hebt staan die je niet benut. Hoe heb jij dat gedaan? Alleen in het midden van de slaapkamers of iets dergelijks? of gewoon overal 10cm hoh laten leggen?
[...]

Bij een afwijkende bouwvorm waar een slaapkamer bijvoorbeeld een plat dak heeft, onverwarmde garage eronder etc. dan is de situatie uiteraard anders. In een standaard rijwoning die redelijk nageisoleerd is verwacht ik dat de verwarmingsbehoefte minimaal gaat zijn. Die vloerverwarming staat dan misschien maar een paar dagen per jaar aan als het echt vriest.
1975 vloer, muur en zolder zijn niet geïsoleerd. Worden na-geïsoleerd.
standaard rijtjeswoning. keuken hal wc en woonkamer op de begane grond, douche en master bedroom boven de woonkamer. 2 slaapkamers voor de kinderen boven de keuken en hal.
Zolder boven de hele verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRNcszSnH0xIS6hipw4nOdDkKLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lR5ojvqoQUpNdFA3Uz9QyNJQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ga2CtOhwgMRTaLPzL0GX0uP4nYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/72VJZdGj7FvThi87o4NGQhZP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7Sa3RLFO4cve_ApQZeFDfyH2sY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XP6sF4lUBJsf0t8z8Dlw7dQz.png?f=fotoalbum_large

Deze plattegronden komen redelijk overeen.

Op zich heb je een goed punt, ik slaap het liefst zo koud mogelijk alleen heeft mijn wederhelft het veel sneller koud. Als het aan mij lag had ik ook dagelijks de airco aan op 18 graden oid. Maar daar zou ik mijn vrouw geen plezier mee doen.

Een droogbouw systeem zou ik ook wel voor open staan ook al zou ik de deuren moeten inkorten. ik vraag mij alleen wel af of dit niet heel vervelend is bij de laatste traptrede. Verstap je je dan niet elke keer omdat die tree 2.5cm (plus vloer) hoger ligt dan de andere treden?

Misschien had ik inderdaad de naam van het topic moeten aanpassen in welke type verwarming moet ik kiezen voor de 1e verdieping. Maar ik zie eigenlijk geen andere optie dan vloerverwarming.
Leidingen wil ik weg, radiatoren het liefst ook. Leidingen in de muren/vloeren frezen ga ik niet (laten) doen. en heb ik ook geen budget voor.

Nog even een toevoeging: Op de begane grond komt PVC, op de 1e hoogstwaarschijnlijk laminaat.(wat geschikt is voor vloerverwarming)
En nog een waarschijnlijk controversiële opmerking ik wou eigenlijk niks aan de douche doen. Geen vloerverwarming in de douche. Omdat ik alles niet opnieuw wou laten betegelen maar ik vermoed dat je een badkamer van 2x2 wel onder de 1000 euro kan laten betegelen?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Droogbouw klinkt als de "veiligste" optie, moet je inderdaad wel de hoogte kwijt kunnen.

Qua spelende kinderen: hout/laminaat/tapijt voelt veel warmer aan dan steen e.d. (en PVC?) Zeker op de 1e verdieping in een goed geïsoleerd huis zal hout/laminaat/tapijt voldoende zijn (je verwarmd van onderen). Met echt kleintjes die veel liggen/kruipen legden we op het hout een zacht vloerkleed neer.

In dit en ons vorige huis is de BG een (oude) houten balkenvloer, vroeger laminaat, nu parket. Geen verwarming. Voelt eigenlijk nooit echt koud aan, is vooral de tocht onder de deuren die het koud maakt. Maar de stenen vloer? :'( :'( :'(

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben ook overal vloerverwarming laten frezen en dat bevalt prima. Bij het frezen kwamen we alleen leidingen naar de radiatoren tegen.

Wel een vrijstaand huis met veel raampartijen (HR++) dus ook veel warmteverlies.
Oude radiatoren eruit gehaald, alleen al voor het zicht zou ik het doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 24-09-2025 22:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33
ik vraag mij alleen wel af of dit niet heel vervelend is bij de laatste traptrede. Verstap je je dan niet elke keer omdat die tree 2.5cm (plus vloer) hoger ligt dan de andere treden?
Ja en nee, het is even wennen de eerste twee dagen, maar nu het er een week ligt merk ik het eigenlijk niet meer. Ik ga dan nog wel de trap laten bekleden, waarschijnlijk ook met laminaat, waardoor deze laatste stap iets minder hoog wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
kaasaanfiets schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:03:
[...]

Kun je dat verder toelichten?
Mijn idee was, je zet de temperatuur op X graden zowel boven als beneden en daar laat je hem op staan. Dus Altijd op 18 graden oid. Wordt het buiten kouder gaat de vloerverwarming wat harder werken maar de gemiddelde temperatuur dan overal in huis tussen de 18 en 20 graden.

Ik wil heel graag horen van alle mensen die airco's aanbevelen. Hoe zie je dat voor je, in een rijtjes woning 5 meter breed.
Gewoon een buitenunit en een binnenunit en die leidingen op dezelfde manier frezen als je nu je vloerverwarming wil doen, maar dan met veel minder freeswerk? Dit zie je op zoveel plekken dat het praktische deel niet het probleem is.
Dit is niet mijn voorgevel maar wel met dezelfde indeling.
Keuken en hal op de begane grond. 1 slaapkamer en douche op de 1e
[Afbeelding]
En dit is niet mijn achtergevel maar ook dezelfde indeling.
Woonkamer beneden en 2 slaapkamers boven.
[Afbeelding]

Op zolder komt nog een dakkapel.

[...]

Er zijn ook landen waar kinderen op vuilnisbulten spelen of zoeken naar iets om te verkopen om te overleven....
Wat is dat nou voor argument, waarom zou je dan vloerverwarming op de begane grond leggen. Dat overleven we toch ook prima met radiatoren of houtkachels?

Ik wil van alle oude lelijke radiatoren af en de leidingen die overal door de woning over de muur lopen. Dus ik moet een alternatief hebben om te verwarmen. Met LTV radiatoren heb ik nog steeds leidingen lopen en ik ga niet alles in de muren frezen.
Fancoils had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar dan blijf ik nog steeds met leidingen zitten.
Zoals ik hierboven al zeg, die vloerverwarming frezen is nog veel meer werk. Hier in huis heb ik alle buizen van de radiatoren ook in de muur gelegd toen ik er in trok. De leidingen aansluiten is wel wat werk, maar dat frezen stelt echt niets voor.
[...]

Ik las iemand anders (terrecht?) opmerken dan je op de 1e dan veel meubels op je vloerverwarming hebt staan die je niet benut. Hoe heb jij dat gedaan? Alleen in het midden van de slaapkamers of iets dergelijks? of gewoon overal 10cm hoh laten leggen?
Ik zou altijd overal leggen. Je weet nooit of je nog eens andere meubels krijgt of een andere indeling wil maken. En dan is het nogal lastig dat je koude stukken vloer hebt waar je vaak overheen gaat lopen.
[...]

1975 vloer, muur en zolder zijn niet geïsoleerd. Worden na-geïsoleerd.
standaard rijtjeswoning. keuken hal wc en woonkamer op de begane grond, douche en master bedroom boven de woonkamer. 2 slaapkamers voor de kinderen boven de keuken en hal.
Zolder boven de hele verdieping.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze plattegronden komen redelijk overeen.

Op zich heb je een goed punt, ik slaap het liefst zo koud mogelijk alleen heeft mijn wederhelft het veel sneller koud. Als het aan mij lag had ik ook dagelijks de airco aan op 18 graden oid. Maar daar zou ik mijn vrouw geen plezier mee doen.

Een droogbouw systeem zou ik ook wel voor open staan ook al zou ik de deuren moeten inkorten. ik vraag mij alleen wel af of dit niet heel vervelend is bij de laatste traptrede. Verstap je je dan niet elke keer omdat die tree 2.5cm (plus vloer) hoger ligt dan de andere treden?

Misschien had ik inderdaad de naam van het topic moeten aanpassen in welke type verwarming moet ik kiezen voor de 1e verdieping. Maar ik zie eigenlijk geen andere optie dan vloerverwarming.
Leidingen wil ik weg, radiatoren het liefst ook. Leidingen in de muren/vloeren frezen ga ik niet (laten) doen. en heb ik ook geen budget voor.
Bij vloerverwarming frees je ook overal. Dus waarom is leidingen in muren frezen zo'n probleem?
Nog even een toevoeging: Op de begane grond komt PVC, op de 1e hoogstwaarschijnlijk laminaat.(wat geschikt is voor vloerverwarming)
En nog een waarschijnlijk controversiële opmerking ik wou eigenlijk niks aan de douche doen. Geen vloerverwarming in de douche. Omdat ik alles niet opnieuw wou laten betegelen maar ik vermoed dat je een badkamer van 2x2 wel onder de 1000 euro kan laten betegelen?
Die zou ik juist als eerste voorzien van vloerverwarming :+ Maar in principe hoef je dan alleen de vloer opnieuw te betegelen en dat zal niet alteveel kosten.

En wat je zelf het beste vindt moet je natuurlijk zelf bepalen, ik wil alleen maar aangeven dat je allerlei beren op de weg ziet bij andere oplossingen, terwijl die beren helemaal niet groter zijn dan die je nu met de vloerverwarming hebt :P

[removed]

Pagina: 1