Hallo allemaal,
Binnenkort gaan mijn vriendin en ik naar Nieuw‑Zeeland en ik ben me aan het oriënteren op een goede systeemcamera. Omdat we ‘m meenemen op reis wil ik dat ‘t een toestel is dat:
Compact maar niet té klein — hij moet prettig in de hand liggen, niet zo klein dat hij onhandig is
Uitstekende foto’s maakt van landschappen
Ook mooie foto’s van onszelf
Liefst zo dat we weinig tot geen nabewerking hoeven te doen — dus goede JPEG/RAW‑kwaliteit, mooie kleurenprofielen etc.
Modellen die ik tot nu toe overweeg:
Nikon Z50 II
Canon EOS M50 Mark II
Canon R50
Canon EOS R10
Olympus OM‑D E‑M10 Mark IV
Fujifilm X‑M5
Wat ik belangrijk vind:
Draagbaarheid — licht en compact genoeg om mee te nemen op hikes / in de rugzak, maar wel met grip en houvast
Lenskwaliteit — liefst met een goede kitlens, met mogelijkheid tot uitbreiden
Goede prestaties bij weinig licht (zonsopgang/ondergang, schemer)
Gebruiksgemak — intuïtieve bediening, goede autofocus, weinig nabewerking nodig
Prijs — camera + lens maximaal €1000
Hebben jullie tips welke van de bovengenoemde modellen het beste past, of misschien andere opties die ik over het hoofd zie?
Alvast super bedankt voor jullie hulp!
Binnenkort gaan mijn vriendin en ik naar Nieuw‑Zeeland en ik ben me aan het oriënteren op een goede systeemcamera. Omdat we ‘m meenemen op reis wil ik dat ‘t een toestel is dat:
Compact maar niet té klein — hij moet prettig in de hand liggen, niet zo klein dat hij onhandig is
Uitstekende foto’s maakt van landschappen
Ook mooie foto’s van onszelf
Liefst zo dat we weinig tot geen nabewerking hoeven te doen — dus goede JPEG/RAW‑kwaliteit, mooie kleurenprofielen etc.
Modellen die ik tot nu toe overweeg:
Nikon Z50 II
Canon EOS M50 Mark II
Canon R50
Canon EOS R10
Olympus OM‑D E‑M10 Mark IV
Fujifilm X‑M5
Wat ik belangrijk vind:
Draagbaarheid — licht en compact genoeg om mee te nemen op hikes / in de rugzak, maar wel met grip en houvast
Lenskwaliteit — liefst met een goede kitlens, met mogelijkheid tot uitbreiden
Goede prestaties bij weinig licht (zonsopgang/ondergang, schemer)
Gebruiksgemak — intuïtieve bediening, goede autofocus, weinig nabewerking nodig
Prijs — camera + lens maximaal €1000
Hebben jullie tips welke van de bovengenoemde modellen het beste past, of misschien andere opties die ik over het hoofd zie?
Alvast super bedankt voor jullie hulp!
[ Voor 131% gewijzigd door Thonaldo13 op 23-09-2025 21:27 ]