Op zoek naar nieuwe laadpaal – Zaptec of Easee bij 1-fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef1978m
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-09 13:12
Hallo allemaal,

Onze huidige laadpaal van NewMotion is helaas defect geraakt en de garantie is inmiddels verlopen. Daarom zijn we nu op zoek naar een vervangende laadpaal.

Situatie:

We hebben een 1-fase aansluiting en willen dat graag zo houden.

We twijfelen tussen een Zaptec en een Easee.

De installatie willen we zelf uitvoeren. Ik heb in het verleden elektrotechniek gedaan en voel me comfortabel bij het aansluiten van een 1-fase laadpaal.

Nu lees ik hier op het forum dat een Zaptec makkelijker zelf aan te leggen zou zijn. Klopt dat? Zijn er mensen met ervaring met beide systemen die hun mening willen delen?

Alle tips over installatie, gebruiksgemak of andere aandachtspunten zijn welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een Easee aangelegd en dat was ook easy. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef1978m
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-09 13:12
TheGhostInc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:00:
Ik heb een Easee aangelegd en dat was ook easy. :+
Het volgende lees ik op de website van Easee : De Installer-app is alleen bedoeld voor erkende elektriciens. Easee-laders kunnen niet worden geïnstalleerd zonder een geregistreerd installatiebedrijf.

https://support.easee.com...Aan-de-slag-Installer-app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Stef1978m schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:29:
[...]

Het volgende lees ik op de website van Easee : De Installer-app is alleen bedoeld voor erkende elektriciens. Easee-laders kunnen niet worden geïnstalleerd zonder een geregistreerd installatiebedrijf.

https://support.easee.com...Aan-de-slag-Installer-app
Dat zal bij alle laders wel ergens staan, bij de Easee sluit je de 3 kabels aan op de muurplaat en schuift het binnenwerk erop en dan de kap erop, daarna software matig installeren. Ik weet wel dat de Easee ook een simkaart aan boord heeft voor als je geen of een slecht wifi signaal hebt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:48
Ik heb de zaptec hangen en dit was een fluitje van een cent! Incl installeren via de app. Load balancing, zon overschot laden en dat allemaal doe ik via Home assitant. Werkt helemaal perfect.

Ik stond zelf ook voor deze keuze. Het uiterlijk uiteindelijk de doorslag gegeven!