Tldr; ik kocht in september 2023 een grill van €97 die na minder dan twee jaar defect raakte (klikmechanisme bovenplaat kapot). De verkoper stelde eerst een grill met kleine korting voor, maar ik wees dit af omdat ik volgens de wet recht hebt op kosteloze reparatie, vervanging of terugbetaling bij non-conformiteit. Vervolgens bleef reactie uit, waarna ik de koop formeel ontbond met een voorbeeldbrief van de Consumentenbond. Het platform reageerde dat het product buiten de fabrieksgarantie valt en vraagt nu om een onafhankelijk onderzoeksrapport om gebruikersschade uit te sluiten. Ik twjifel of dit een terechte eis is of vooral een afschrikmiddel, en overweeg welke vervolgstap verstandig is.
Op 28 september 2023 heb ik een gril gekocht van 97 euro, op het bekende Nederlandse verkoop platform, bij een partner van ze. Deze ging defect (bovenste grilplaat blijft niet meer vastzitten, klemmetje lijkt lam te zijn). Op 27 augustus heb ik daarom een bericht gestuurd en aangegeven wat het probleem was. Hierop reageerde het bedrijf als volgt:
Hun communciatie is vrij inconsistent. Ze noemen soms 1 jaar fabrieksgarantie, dan weer 2 jaar garantie. Aanvankelijk leken ze het defect "aan te nemen", gezien ze een oplossing boden, en hierbij niet hebben benoemd dat het om coulance gaat bijvoorbeeld. Nu ik wil ontbinden gaan ze echter voor mijn gevoel terug naar dat wat ze al eerder hadden mogen melden, namelijk dat ze een onderzoeksrapport opvragen om gebruikersschade uit te sluiten. Mijn inziens doen ze dit om mij af te schrikken, gezien dat extra kosten met zich mee brengt.
Nu weet ik even niet zo goed wat ik het beste kan doen. Nogmaals, 8 euro korting op een tweedekans product vind ik geen goede oplossing, en volgens mij heb ik bij een nonconform product recht op reparatie, vervanging, of geld terug, en niet een korting. Ik zou een tweedekans product ook prima accepteren overigens. Maar moet ik nu echt een onderzoeksrapport gaan regelen, of wat is nu wijsheid om te doen? Mocht ik er compleet naast zitten, dan hoor ik het graag overigens.
Op 28 september 2023 heb ik een gril gekocht van 97 euro, op het bekende Nederlandse verkoop platform, bij een partner van ze. Deze ging defect (bovenste grilplaat blijft niet meer vastzitten, klemmetje lijkt lam te zijn). Op 27 augustus heb ik daarom een bericht gestuurd en aangegeven wat het probleem was. Hierop reageerde het bedrijf als volgt:
Hierop heb ik het volgende geschreven:Ah wat vervelend. Helaas zit je buiten de 1 jaar fabrieksgarantie. We moeten je daarom voor kosten vragen bij het vervangen van de platen. Kan je ons een foto sturen van het model wat je op dit moment gebruik.
Hun antwoord:Nieuwe platen lijkt mij niet dit probleem op te lossen, volgens mij functioneert het ijzer waar de bovenste plaat in vast moet klikken niet goed. Maar goed, ik been geen expert.
Bijgevoegd vind u een foto van de grilplaat voor- en achterkant, alsook het apparaat zelf.
Gezien ik van een gril van bijna 100 euro verwacht dat deze langer mag meegaan, en 8 euro korting op een tweedekands echt niet voldoende vind (nieuwer model, verder gelijk qua functies, dus niet een beter product), heb ik het volgende geantwoord:Dank je wel voor de foto’s. Omdat je bijna het einde van de tweejarige garantie nadert en we dit specifieke model niet meer verkopen, kunnen we je helaas geen volledige vervanging aanbieden.
Wat we wél kunnen doen: we bieden je graag korting aan op het huidige model dat we nog op voorraad hebben.
Het gaat om een R1-model, dat inmiddels in waarde is gedaald. De grill is volledig nieuw, alleen de verpakking is beschadigd.
We kunnen de laatste maand van gebruik als korting verrekenen. Dat komt neer op 8 euro korting op de verkoopprijs van 55 euro, wat uitkomt op een totaalprijs van 47 euro.
Laat je even weten of je hiermee akkoord gaat?
Waarop zij het volgende schreven:Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp dat het eerdere model niet meer beschikbaar is, maar ik wil graag benadrukken dat mijn rechten als consument gewaarborgd zijn in de wet.
De grill is non-conform gebleken. Volgens de wettelijke conformiteitsregels heb ik recht op kosteloze reparatie, vervanging of - indien dat niet mogelijk is - ontbinding van de koopovereenkomst met terugbetaling van het aankoopbedrag.
Het voorstel om €47,- bij te betalen voor een vervangend model wijkt hiervan af. Ik ga daar dan ook niet mee akkoord. Ik verzoek u daarom vriendelijk om binnen een redelijke termijn een van de volgende oplossingen te bieden:
- Kostenloze reparatie van de grill, of;
- kostenloze vervanging door een gelijkwaardig of beter model, of;
- volledige terugbetaling van het aankoopbedrag.
Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Waarop weer mijn reactie:Dank voor uw bericht en toelichting. We begrijpen uw standpunt en hebben uw verzoek zorgvuldig beoordeeld.
De door u genoemde situatie valt buiten de fabrieksgarantie van 1 jaar. Daarnaast blijkt uit onze beoordeling dat de schade is ontstaan door gebruiksslijtage, met name door het in- en uitnemen van de platen, waardoor het ijzer is verbogen en de platen niet meer goed vast blijven zitten. Dit betreft dus geen fabricagefout of non-conformiteit die onder kosteloze reparatie of vervanging zou vallen.
Omdat dit specifieke model niet meer leverbaar is, kunnen wij u helaas geen vervangende onderdelen of gelijkwaardig model aanbieden. Wij kunnen u enkel een reparatie tegen betaling aanbieden. De eerdergenoemde mogelijkheid om met korting een vervangend model te verkrijgen, was bedoeld als extra tegemoetkoming, maar vervangt onze voorwaarden niet.
Wij begrijpen dat dit niet het antwoord is waarop u hoopte. Helaas kunnen wij u binnen de kaders van de garantie en de vastgestelde gebruiksschade niet kosteloos verder helpen.
Inmiddels was het 1 september. Waar ze tot noch toe vlot reageerden, bleef het nu 2 weken stil. Daarom heb ik 14 dagen later, op 15 september, de voorbeeldbrief van de consumentenbond gebruikt om te ontbinden en terugbetaling te vragen. 's Avonds kreeg ik toen de volgende reactie vanuit het platform zelf:Dank voor uw reactie. Ik ben het echter niet eens met uw standpunt.
Volgens de wet (artikel 7:17 BW) mag een consument verwachten dat een product de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn en die hij op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Een grill van deze prijs behoort bij normaal gebruik langer mee te gaan dan de periode die ik er nu gebruik van heb kunnen maken. De problemen die zich voordoen, duiden daarom op non-conformiteit. Dat betekent dat het gebrek wél binnen uw wettelijke verplichtingen valt en niet kan worden afgedaan als normale slijtage.
U gaf aan dat vervangende onderdelen niet beschikbaar zijn dus reparatie onmogelijk is. Daarom verzoek ik u dan ook nogmaals dringend om dit gebrek op te lossen door:
- Kostenloze vervanging door een gelijkwaardig of beter model, of;
- terugbetaling van het aankoopbedrag.
Indien u hier niet aan voldoet, zie ik mij genoodzaakt de overeenkomst te ontbinden en het aankoopbedrag terug te vorderen.
Ik vertrouw erop dat u alsnog tot een correcte afhandeling overgaat.
De reactie die daarop volgde was het volgende:Bedankt voor je mailtje! Ik had je liever willen bellen maar vanwege de tijdstip neem ik per mail contact op.
De partner heeft al vermeld dat het artikel een garantietermijn heeft van 1 jaar en dit staat ook vermeld op de website. Verder hebben ze ook doorgeven dat het artikel gebruiksslijtage vertoont. Ze hebben hiervoor dus aantal oplossingen aangeboden maar je hebt deze niet aangenomen. Aangezien we nu alsnog niet met een oplossing zijn gekomen om deze kwestie af te sluiten, zal ik dit intern doorzetten naar het hoofdkantoor. Hun antwoord is dan ook leidend voor beide partijen. Je mag dan binnen 4 werkdagen een reactie verwachten per mail.
De volgende dingen vallen me op:Dit artikel valt buiten de fabrieksgarantie. Om dit te behandelen ontvangen we graag een onderzoeksrapport van een onafhankelijke onderzoeksinstantie waaruit blijkt dat het om een fabrieksdefect gaat en niet gebruikersschade.
Hun communciatie is vrij inconsistent. Ze noemen soms 1 jaar fabrieksgarantie, dan weer 2 jaar garantie. Aanvankelijk leken ze het defect "aan te nemen", gezien ze een oplossing boden, en hierbij niet hebben benoemd dat het om coulance gaat bijvoorbeeld. Nu ik wil ontbinden gaan ze echter voor mijn gevoel terug naar dat wat ze al eerder hadden mogen melden, namelijk dat ze een onderzoeksrapport opvragen om gebruikersschade uit te sluiten. Mijn inziens doen ze dit om mij af te schrikken, gezien dat extra kosten met zich mee brengt.
Nu weet ik even niet zo goed wat ik het beste kan doen. Nogmaals, 8 euro korting op een tweedekans product vind ik geen goede oplossing, en volgens mij heb ik bij een nonconform product recht op reparatie, vervanging, of geld terug, en niet een korting. Ik zou een tweedekans product ook prima accepteren overigens. Maar moet ik nu echt een onderzoeksrapport gaan regelen, of wat is nu wijsheid om te doen? Mocht ik er compleet naast zitten, dan hoor ik het graag overigens.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!