Steenstrip open haard glad maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:56
Hallo!

Wij gaan ons huis opkalefateren, we laten alles stucen beneden, liefst met de haard ook. Die we volledig glad willen hebben ook. De haard willen we ook blijven gebruiken. De stucador had hier zijn twijfels over, had zorgen over het stucwerk en de hitte (scheuren etc). Je kunt dit ook met hittebestendige stuc oplossen wellicht? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2TVBlm0jNvooLys9ye2243_0pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jSqkQrHXZ4tpiUHMbW7QUWZ.jpg?f=fotoalbum_largeZien jullie alternatieven?

Beste antwoord (via Hansworst12 op 26-09-2025 19:43)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, ook goede punten hierboven. Haarden zijn energetisch ontzettend bedroevend. Maar om in 2025 te investeren in een moderne houtkachel...

Dat zou over 10 jaar wel eens allemaal verboden kunnen zijn.

Dan zou ik gewoon voor een volledige delete gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:55
Hittebestendige stuc is gewoon te verkrijgen. Gips gaat niet lukken en hout zou ik ook niet doen. Mij lijkt die stuc de beste optie, of het gewoon naturel houden. Persoonlijk zou ik kijken of je er glazen deuren in kunt laten zetten. Dat voorkomt een hoop roet binnen. Los van dat het slecht voor je gezondheid is, krijg je het ook slecht van je stuc af. Stucwerk en poetsen gaat slecht samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Wij hebben vroeger thuis een dergelijke openhaard met gewone stuc gehad. Dat ging eigenlijk verassend goed.

We stookten alleen in de klei-schaal (chamot) die in de haard zat. De "dagkanten" die dan nog overbleven zaten zover van het vuur af dat daar eigenlijk geen schade aan kwam.

Maargoed, ik kan op deze foto die afstanden niet zo goed inschatten natuurlijk.

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:56
Voor het stucen rekent hij €600 voor de haard.
AtomicShockwave schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:54:
Wij hebben vroeger thuis een dergelijke openhaard met gewone stuc gehad. Dat ging eigenlijk verassend goed.

We stookten alleen in de klei-schaal (chamot) die in de haard zat. De "dagkanten" die dan nog overbleven zaten zover van het vuur af dat daar eigenlijk geen schade aan kwam.

Maargoed, ik kan op deze foto die afstanden niet zo goed inschatten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06

Fe2O3

Ja das roest

Meh zolang je de afvoer niet roodgloeiend stookt zal het wel meevallen. Hittebestendige stuc en het zal wel helemaaaaal meevallen. Steen rondom heeft een hoop absorptie vermogen.

Ik zou wel de stenen strips eraf slaan voor je gaat stucen. Wat zit eronder? baksteen? Betonnen (cellen) opbouw?

Je kan hem ook bekleden met mooie effen wandtegels bijv.

Zou wel een latei bovenin doen, en een cursus stoken gaan volgen. Je openhaard hoort niet zwart uit te slaan aan de buitenkant :D Mogelijk problemen met de afvoer, of, plek van stoken.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een beetje een sidenote, maar zou je een upgrade van de haard zelf ook overwegen? Ik vond vooral de luchtaanzuigende werking oncomfortabel.
Moderne haarden bieden tal van voordelen ten opzichte van traditionele open haarden, waardoor ze een efficiëntere keuze zijn voor het verwarmen van jouw woning. Een van de belangrijkste voordelen van een haard is het verbeterde rendement en de lagere uitstoot. Het resultaat is een gezellige, comfortabele en verantwoorde manier om van de warmte en sfeer van een haardvuur te genieten zonder de nadelen van een traditionele open haard.

Bovendien zijn inzethaarden veel veiliger dan open haarden. Open haarden kunnen een veiligheidsrisico vormen door rondvliegende vonken die mogelijk brand kunnen veroorzaken. Inzethaarden hebben daarentegen een afgesloten glazen voorkant, wat het risico op brand aanzienlijk vermindert.

Tot slot bieden inzethaarden je meer controle over jouw vuur. Met functies zoals regelbare luchttoevoer kun je de temperatuur in jouw huis nauwkeuriger regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Je hebt het graag koud in huis?
Als je zo'n open haard laat branden, slorpt die énorm veel lucht mee door de schoorsteen, door elk kiertje en spleetje wordt koude lucht naar binnen gezogen; waardoor je huis netto kouder wordt.
Als je een inzetkachel plaatst, dan wordt er veel minder lucht afgevoerd, waardoor je een veel schonere verbranding hebt (buren danken je), veel minder hout nodig hebt (je rug dankt je), er veel minder rook in huis komt (je longen danken je). Bij verstandig stoken zal je ook geen zwarte rand boven de kachel zien (je rekening dankt je).
Neem je een inzetkachel met externe luchttoevoer, dan heb je perfect schone lucht in huis (enkel je buren hebben last :+ ), ben je nog efficiënter (want geen warme lucht weggezogen uit je huis) en zal je ventilatie niet verstoord worden (je longen danken je op hun blote knieën).

Naast discussie of je houtstook wel moet willen; wil je hout stoken "moet" je een inzetkachel plaatsen. Zeker als je de schouw wil aanpakken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

even los van het budget.....maar als ik lees dat je dit wil opkalefateren dan verwacht ik eigenlijk dat je die hele schoorsteenmantel eruit sloopt.

Open haard eruit...modernere houtkachel ervoor terug.

Allicht even ter overweging, je krijgt er veel meer ruimte (in optische zin) voor terug als je daar een muur hebt waar je een losstaande houtkachel tegenaan zet.
Die schouw neemt nu ook een deel zicht op het linkerraam weg zoals je ziet op de foto.

mijn 2 centjes ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 25-09-2025 12:57 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Tsja, ook goede punten hierboven. Haarden zijn energetisch ontzettend bedroevend. Maar om in 2025 te investeren in een moderne houtkachel...

Dat zou over 10 jaar wel eens allemaal verboden kunnen zijn.

Dan zou ik gewoon voor een volledige delete gaan.
Pagina: 1