Toon posts:

opstartmoeilijkheden ECS k7s5a

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu voor het allereerst een computer bouwen uit lossen delen en het inelkaar zetten verliep moeiteloos (nou ja, bijna dan).

Onderdelen: ECS K7s5a mobo, athlon 1400, 384mb ddr-ram, soundblaster 5.1, pioneer 106s dvd speler, Maxtor hd 20gig en natuurlijk een 3.5 inch drive.

Nu sta ik voor een tweetal problemen.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4861.jpg

Zoals op de foto te zien is, wordt aangegeven dat cmos setting en mem size wrong is.
Dat vind ik heel vreemd. Jumper zit iig volgens instructieboekjeop de goede plaats.

INSTRUCTIEBOEKJE: (volledige tekst k7s5a/blz.13)
Use this jumper to clear the contents of the CMOS memory. You may need to clear the CMOS mem. if the settings in the Setup Utility are incorrect and prevent your mainboard from operating.
To clear the CMOS memory, disconnect all the power cables from the mainboard and then move the jumper cap into the CLEAR setting for a few seconds. (einde tekst-voor de rest een lege bladzijde)

(De CLEAR setting is het jumpertje een palletje naar rechts opschuiven.)

Probleem: Wat staat hier nou? Alle spanningsbronnen afkoppelen en vervolgens het jumpertje een paar sec. verplaatsen????? EN dan???
Aan deze gebruiksaanwijzing heb ik dus helemaal niets.
Dus daarom vraag ik het aan jullie.

Probleem 2: waarom wordt mijn dvd speler niet herkend

PS Wanneer ik F1 druk kom ik in het bios terecht. Ook daar komt via auto zoeken etc de DVD speler niet boven water.

Graag jullie (serieuze) hulp!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Clear CMOS jumper moet even op 2-3, dan sluit je hem kort, dan moet 'ie weer terug op 1-2(werkstand) anders doet 'ie inderdaad niks.
DVD-speler weet ik niet, check je master/slave settings en je UDMA/ATA settings..

Verwijderd

Topicstarter
dus eerst spannig eraf---->jumper verplaatsen-->paar seconden wachten---->spanning weer eraf en jumper terug zetten en dan Voila?

• TheLemon

TheLemon

Tussendoor niet spanning erop zetten, dus:
- Stekker eruit
- Jumper omzetten naar 2-3
- 1 sec. wachten
- Jumper weer terug naar 1-2
- Stekker erin en starten maar...

Heb je die DVD ook al gecheckt?

• TheLemon

TheLemon

Trouwens, dat 'ie je DVD niet in het lijstje zet bij POST, zegt helemaal niks, je kan waarschijnlijk in je BIOS ook de secondary master (zou ik doen als je maar 1 HD hebt) op "none" zetten. Als je OS hem herkent, dan is het goed. :)

Verwijderd

Topicstarter
oke, heb het gedaan.

'CMOS settings wrong' is nu CMOS batterey low' geworden. Voor de rest geen verandering.

HELPPP
Waarom is mem size wrong??wat betekend het?

Ps wel raar dat het verplaatsen van een jumpertje op een spanningsloos mobo iets doet...

• TheLemon

TheLemon

Mobo is niet spanningsloos, CMOS krijgt spanning van de CMOS batterij (knoopcelletje), als die bijna leeg is, krijg je dus de melding die je nu krijgt. Wat ook vaak helpt, als de batterij helemaal niet leeg is, is hem nog een keer rebooten of gewoon 1 keer negeren en doorgaan.
Probeer je mem-modules eens 1 voor 1 en in verschillende slots. Zet in je bios de timings etc. zo traag mogelijk, zet ECC uit...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 september 2001 17:20 schreef dokter het volgende:
oke, heb het gedaan.

'CMOS settings wrong' is nu 'CMOS batterey low' geworden. Voor de rest geen verandering.

HELPPP
Waarom is mem size wrong??wat betekent het?

Ps wel raar dat het verplaatsen van een jumpertje op een spanningsloos mobo iets doet...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die melding had ik ook. Naar die jumper heb ik niet eens gekeken. Die melding is vanzelf verdwenen.

Verwijderd

heb ik ook gehad, cmos clear gedaan en opgelost.

Verwijderd

Bij de eerste boot had ik ook allerlei CMOS foutmeldingen, die te snel wegwaren om allemaal te kunnen lezen. In ieder geval "battery low" heb ik langs zien komen.
Vervolgens maar even de handleiding gelezen en de Clear CMOS jumper goed gezet :)
Nadien gaat alles perfect ok met dit bordje...

PS. zo te zien moet je nog even S.M.A.R.T. voor je HD aanzetten...

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
Dit lijkt op hetzelfde "probleem" dat mn 386 ook had.

"CMOS mem size wrong" -> er staat in CMOS een andere grootte voor geheugen dan dat ik nu heb gedetecteerd.
oplossing:naar CMOS setup gaan, en gelijk weer save&exit doen.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• stekkel
  • Laatst online: 12-07 11:54
Ik heb het ook gehad, gewoon ff het bios in en daar save updates en hij starte gewoon op.

• ApoC
  • Laatst online: 21:02
same here. Gewoon ff bios ingaan, save settings en alles werkt weer :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat BIOS is trouwens wel raar. Je hebt "Load optimal settings" en "Load best performance settings". De uitleg van optimal is dat het de beste performance geeft. Moet niet een zijn "Load default settings"?

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 12:01 schreef OlafvdSpek het volgende:
Dat BIOS is trouwens wel raar. Je hebt "Load optimal settings" en "Load best performance settings". De uitleg van optimal is dat het de beste performance geeft. Moet niet een zijn "Load default settings"?
Da's wel vaag ja... Ik geloof dat optimal settings de 'default settings' zijn, en best performance allerlei geheugentimings en zo aanscherpt om de beste performance te krijgen.

Verwijderd

Ik heb ook dit mobo en ik kreeg ook die melding..
Ik heb toen op F2 gedrukt en gereboot. Toen was de melding weg en ben ik mijn bios gaan instellen.
Misschien werkt dit bij jou ook...
Ik heb dit nog een keer gedaan na een bios update en toen werkte dit ook dus..
s6

greatings
Noud
Pagina: 1