Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:03
hoi allemaal,

onze wasmachine (AEG, oud model, vermoedelijk 10 tot 20 jaar oud) heeft het begeven, d.w.z. de aardlekschakelaar sloeg er uit. Afpompen ging nog wel. Ik las dat een probleem met verwarmingselement de meest voorkomende oorzaak is. Nou heb ik niet veel zin om dit zelf uit te zoeken, tenzij het relatief eenvoudig is. Maar ondertussen kijk ik ook naar een vervanger.

De vraag is: tweedehands of nieuw, en welk merk. Hebben jullie daar nog een mening over? Prijs is niet het meest doorslaggevend voor mij, ik zoek in de eerste plaats een duurzame machine in de zin van dat hij zo lang mogelijk mee kan. Dus levensduur staat voorop. Verder zou het mooi zijn dat hij ook enigszins zuinig is met energie - en waterverbruik. Minder belangrijk, of zelfs liever niet, heb ik complexe zaken zoals wifi verbiding of app opties. Is Miele nog steeds een van de betere opties in mijn geval?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:17
Wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoen deze opties niet?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@DonJunior dank voor je reactie. Ik heb zelf nog niets specifieks gevonden, omdat ik niet goed weet hoe de bouwkwaliteit van de verschillende merken is. Ik kan wel tests vinden, maar daaruit lees ik niet veel over specifiek de levensverwachting van de machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:41
Hier tikt de instap Miele W1 inmiddels ruim de 12 jaar aan, zonder enig probleem. De basismodellen zonder auto-dosering en andere ingewikkelde opties zijn heel erg betrouwbaar. Te vinden voor rond de 800 euro, dus zo heel veel duurder dan een ander A-merk zijn ze ook niet. Ze noemen ook nog altijd een ontwerplevensduur van 20 jaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
Als verbruik een ding is zou ik 2e hands al niet de voorkeur geven, mits heel jong.
Maar wie verkoopt er nou zijn 2 jaar oude wasmachine als die nog ok is?

Siemens of Bosch misschien een optie? Die hebben ook nog machines zonder wifi. En als je niet op die 'smartfuncties' zit te wachten is het zonde ervoor te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 13:20
Miele, dan Siemens/Bosch/AEG.

Is qua duurzaamheid en bouwkwaliteit allemaal prima. Als je niet om features geeft gewoon een simpel model uit een wat lagere serie met een goed energielabel kiezen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

Het lastige met een nieuwe wasmachine is dat ze nu allerlei nieuwe dingen hebben. Bijvoorbeeld ECO programma's die ruim drie uur duren, maar ook opfris programma's met wat stoom.
Het loont dus om even goed in te lezen en de gebruikaanwijzingen te raadplegen zodat je zeker weet dat je kunt blijven wassen zoals je dat gewend was, als je dat belangrijk vind.
Ik ben uiteindelijk toch redelijk random uitgekomen bij een siemens wg44g2zbnl en die doet het prima. Maar bij variospeed (snelwas) zegt ie maar 5 van de 8 kg aan te kunnen, maar daar nog nooit een melding van gekregen (ik weeg mijn was ook nooit)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 17:28
Ik ben wel van mening dat 2e hands met dit soort spul op de lange termijn qua kosten bijna niet uit kan. Nieuwe machines zijn zoveel zuiniger dat je dat vrij snel terugverdient hebt ten opzichte van 'goedkoop' een ouder model kopen.
Frappuccino schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:46:
Als verbruik een ding is zou ik 2e hands al niet de voorkeur geven, mits heel jong.
:o Wat bedoel je nou? Je zou een 2e hands alleen overwegen als die wat ouder is? Die tweede zin spreekt dat alleen weer tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

<>
<>
Je kan mazzel hebben bij een stel dat gaat samenwonen oid. Maar ik zou ook gewoon nieuw kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john7119
hoi dank weer voor alle reacties! Ik denk dat het dan toch een Miele wordt, ik zit zelf aan de Miele WEA 128 WCS te denken...

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Vloris schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:51:
Ik ben wel van mening dat 2e hands met dit soort spul op de lange termijn qua kosten bijna niet uit kan. Nieuwe machines zijn zoveel zuiniger dat je dat vrij snel terugverdient hebt ten opzichte van 'goedkoop' een ouder model kopen.

[...]

:o Wat bedoel je nou? Je zou een 2e hands alleen overwegen als die wat ouder is? Die tweede zin spreekt dat alleen weer tegen...
veel mensen weten het verschil niet tussen mits en tenzij, waardoor ze vaak het tegenovergestelde schrijven van wat ze eigenlijk bedoelen. :)

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06:37
Geen 'autodose' of dergelijke nemen (of toch niet bij Bosch). Na 2,5j is die functie defect en herstellen kost 'n paar 100 euro dacht ik.. tja, dan maar terug manueel (en de foutmelding telkens netjes negeren)

• john7119
hoi ik wil zeker geen automatische dosering en ook ga ik de CapDosing capsules niet gebruiken, maar je kunt ook zonder die optie toe bij deze machine begrijp ik

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:41
capdosing is niets meer dan een uitsparing in de wasmiddellade voor zo'n capsule. Hoef je nooit te gebruiken. TwinDos is de automatische dosering, die zou ik ook vermijden ivm storingsgevoeligheid.

All-electric.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 13:37
Zijn genoeg jonge tweedehandsjes te koop hoor. Laatst een 2 jaar oude wasdroger gekocht bij een handelaar.
Zijn voorraad kwam vooral vandaan bij bijvoorbeeld mensen die overleden waren waarvan de inboedel verkocht werd.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:34
Tegenwoordig halen ze je oude op en sluiten je nieuwe aan. Doordat het process nu zo soepel is maakt het an sich niet zoveel uit of je 3x300 betaalt of 1x1000 in 10 jaar.

Ik ben zelf voor de middenweg gegaan met een bosch. Miele is mijns inziens overpriced en vaart teveel nog puur op naam.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Miele is ook niet meer wat het is geweest. Levensduur valt tegenwoordig ook tegen.

Helemaal nu bij alle merken het trommelkruis niet meer van gietijzer is gemaakt (of wat het ook eerst was). Waardoor dit nu een zwakpunt van een machine is geworden.

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:43
Een minimaal 80 kg. zware IQ500 serie van Siemens met 1600 tpm en mogelijk 5 of 7 jaar garantie is economisch een handige keuze.
Meestal ben je wel onder de 900-950 euro klaar.
Behoorlijke machines, aardige schokdempers en pcb boards die het een jaar of 8 zouden moeten uithouden.

Mijn huidige 13 jaar oude Miele gaat steeds meer geluid maken en zal bij disfunctioneren direct door een topper van Asko worden vervangen.
Asko is tegenwoordig Chinees met een Zweedse en Sloveense voorgeschiedenis.

Hun toppers zijn de redelijk zware machines ( vanaf ca. 92 kg.) die op de deurbevestiging en sluiting (tegenwoordig van verstevigd nylon kunststof ipv metaal) zeer behoorlijk van bouwkwaliteit zijn.
Wel kostbaar maar je bepaald zelf je budget.

Bij de wat sjiekere Asko modellen gietijzeren contragewichten, gietijzeren trommelkruis en rvs kuip.
Dat laatste is dan weer hygiënischer dan het veelgebruikte kunststof.
Miele gebruikt ook steeds vaker kunststof kuipen en hun electronica en service laat de laatste jaren steken vallen.

De vraag is tegenwoordig (ook bij de " betere machines") toch steeds meer hoe goed het pcb board nou eigenlijk is?
Pech kun je natuurlijk altijd hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door dikke man op 25-09-2025 00:00 ]

Pagina: 1