Bambu Lab A1 printer veroorzaakt af en toe kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 15:24
Sinds ongeveer een jaar heb ik een A1 printer van Bambu Lab waar ik erg tevreden over ben.

Echter na ongeveer een half jaar klapte de stop er ineens uit tijdens het opwarmen voor een print. Ik dacht slim te zijn en er een slimme stekker tussen te zetten, maar na 4 gesneuvelde slimme stekkers, doe ik dat ook maar niet meer.
Wat de slimme stekkers aangaven was, dat er een piek van 1.150W zichtbaar was; ver onder het maximum van de slimme stekker (2.300W) en zeker onder die van de stop.

In het afgelopen half jaar met hulp van de zeer behulpzame support van Bambu Lab, de volgende onderdelen vervangen:
- power supply
- heat bed
- ac Board

Het gaat al wel wat beter, maar elke 10-15 prints klapt de stop/smart plug er uit.
is er een manier om die pieken op te vangen voor het een smart plug of stop bereikt? Ik weet dat er overspanningsbeveiliging bestaat, maar werkt dat 2 kanten op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:03
Je kunt kortsluiting niet oplossen met overspanningsbeveiliging.
Er zit iets fout in de printer, los dat eerst op.

Dat smartplugs kapot gaan is opmerkelijk, zijn dat hele goedkope ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:51
Ik ben het met Jeroen3 eens. Ondanks dat het slechts 1 keer in de 15 keer fout gaat, moet je bij kortsluiting niet zomaar doorgaan met het gebruiken van die printer. Wanneer een 3d-printer correct werkt heeft deze al genoeg risico op brand, wanneer de stoppen er uit springen betekent het dat je de kortsluiting op moet lossen. Als je zo'n zekeringautomaat vaak achter elkaar terug aanzet omdat ie er de hele tijd(terecht) uit klapt kan ie ook verslijten en in het ergste geval niet meer als zekering werken.

Ik weet niet veel van hoe die A1 in elkaar zit, maar de onderdelen die je hebt vervangen hebben allemaal wel een risico om kortsluiting te veroorzaken als ze defect of onjust geinstalleerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@Casplantje de A1 is die printer van bambulab met de recall vanwege defecte kabel tussen bodem en printbed.
nieuws: Bambu Lab roept A1-3d-printers terug vanwege mogelijke veiligheidsris...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:51
jeroen3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:57:
@Casplantje de A1 is die printer van bambulab met de recall vanwege defecte kabel tussen bodem en printbed.
nieuws: Bambu Lab roept A1-3d-printers terug vanwege mogelijke veiligheidsris...
Hmm, dat wist ik niet. Dat kan wel de kortsluiting verklaren, maar zoiets verwacht ik niet als de heated bed al een keer is vervangen. Tenzij het vervangende onderdeel ook foutief is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
jeroen3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:48:
Je kunt kortsluiting niet oplossen met overspanningsbeveiliging.
Er zit iets fout in de printer, los dat eerst op.

Dat smartplugs kapot gaan is opmerkelijk, zijn dat hele goedkope ?
Makkelijker gezegd dan gedaan :-) Alle elektrische delen zijn al vervangen.

Nee zeker geen goedkope smart plugs; Fibaro's van €50 stuk en Aqara's van €25 stuk (omdat het wel wat kostbaar werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Casplantje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:55:
Ik ben het met Jeroen3 eens. Ondanks dat het slechts 1 keer in de 15 keer fout gaat, moet je bij kortsluiting niet zomaar doorgaan met het gebruiken van die printer. Wanneer een 3d-printer correct werkt heeft deze al genoeg risico op brand, wanneer de stoppen er uit springen betekent het dat je de kortsluiting op moet lossen. Als je zo'n zekeringautomaat vaak achter elkaar terug aanzet omdat ie er de hele tijd(terecht) uit klapt kan ie ook verslijten en in het ergste geval niet meer als zekering werken.

Ik weet niet veel van hoe die A1 in elkaar zit, maar de onderdelen die je hebt vervangen hebben allemaal wel een risico om kortsluiting te veroorzaken als ze defect of onjust geinstalleerd zijn.
Het vervangen van de onderdelen is redelijk simpel en kan niet fout gaan, tenzij je bewust de draden verkeerd aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
jeroen3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:57:
Ik heb de versie waar dit probleem al in opgelost was door een ander kabel met bevestiging aan de behuizing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 16:23
MikeVanD schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:28:

Wat de slimme stekkers aangaven was, dat er een piek van 1.150W zichtbaar was; ver onder het maximum van de slimme stekker (2.300W) en zeker onder die van de stop.
Dat is het laatste wat ze geregistreerd hebben. Dit zal de laatste meting voor een nog veel hogere piek zijn geweest. Wat is het gebruikelijke verbruik? Volgens de website mag zo'n A1 mini maximaal 150W verbruiken. Dan is een piek van 1.150W wel zeer opmerkelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 23-09-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
naarden 4ever schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:09:
[...]

Dat is het laatste wat ze geregistreerd hebben. Dit zal de laatste meting voor een nog veel hogere piek zijn geweest. Wat is het gebruikelijke verbruik? Volgens de website mag zo'n A1 mini maximaal 150W verbruiken. Dan is een piek van 1.150W wel zeer opmerkelijk.
meestal rond de 150W maar dat loopt soms op tot 350W eigenlijk nooit hoger, behalve dat stekkers aangaven dat er een piek van 1.150W was geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
MikeVanD schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:08:
[...]

Ik heb de versie waar dit probleem al in opgelost was door een ander kabel met bevestiging aan de behuizing
Even een quote van een van de vele recall-pagina's:
Affected products will have an “A” for the sixth digit of the serial number, which can be found on the QR code sticker on the right rear of the printer.
Heb jij er inderdaad eentje met een serienummer dat hier niet mee overeen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
naarden 4ever schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:13:
[...]Heb jij er inderdaad eentje met een serienummer dat hier niet mee overeen komt?
Bij mij staat er een 'C'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
En heb je al een ticket geopend bij Bambulabs hierover? Ze zijn over het algemeen vrij vlot en behulpzaam hiermee.

Als er een partij in de wereld is die het meest weet en kan met jouw klacht, zijn zij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
jazeker en ze zijn ook zeer behulpzaam, maar het gaat niet heel snel. Dat is ook deels mijn eigen schuld, want testen kost veel tijd; zeker als het 1x in de 10+ prints fout gaat.

We zijn op een punt aangekomen, dat alles al zo'n beetje vervangen is en het probleem er nog steeds is.
Ben benieuwd of er meer zijn dit dit soort problemen hebben en hoe dit opgelost is als dat het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Heb je al eens een ander C13 netsnoer geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is het kortsluiting of een aardlek? In moderne meterkasten zijn de autometen per groep een stop en aardlek in 1.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
jeroen3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:50:
Heb je al eens een ander C13 netsnoer geprobeerd?
yes, al vrij snel omdat ik een langer snoer nodig had en nu zit er weer een kortere tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
memphis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:05:
Is het kortsluiting of een aardlek? In moderne meterkasten zijn de autometen per groep een stop en aardlek in 1.
Bij mij is de stop en aardlek apart, maar het is de stop die er uitklapt; niet de aardlek.
Het is een relatief nieuwe stoppenkast <10 jaar oud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
Wel typisch trouwens dat de zekering in de bambulab zelf nog niet is geploft. Tenminste, dat schrijf je niet.
Kan het nog zijn dat de automaat thermisch overbelast is? Is deze warm nadat deze pas is getript?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Klopt, de zekering zit er gewoon in en heb ik niet hoeven te vervangen.

Het ligt denk ik niet niet aan de automaat. De printer heeft op 3 verschillende automaten gezeten. De eerste waar hij op klapte daar zit nu een koffiezetapparaat en een waterkoker op en als die samen aanstaan, geeft de stop geen krimp. Ik heb het niet gevoeld, maar het is mij ook niet opgevallen dat ie warm was als ik de schakelaar weer om zette.

Ik heb er de laatste tijd een smartplug tussen zitten, die de klap opvangt en meestal ook wel weer aangaat, maar afgelopen week dus de 4e die het niet overleefde.

Dat de de printer uit gaat is zo goed als altijd tijdens het opwarmen van de printer. Na de eerste initialisatie gaat de plaat naar achteren en de printkop staat dan in het midden vlak boven de plaat. Zowel de kop als de plaat worden opgewarmd en dat is meestal het moment dat ie gaat. Soms direct, soms duurt het een paar minuten.
Als de printer begint met printen, komt het niet meer voor.

Nog even over die 1.150W piek; die is niet vlak voordat ie er mee stopt; dat is rond de tijd van het opwarmen en het maakt niet uit of de printer stopt of doorgaat; die piek van 1.150W is er altijd.
Die piek is overigens keurig binnen spec, want die is 1.300W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Je hebt in ieder geval goed voorwerk gedaan. De gebruikelijke stappen zijn doorlopen, maar het probleem blijft. Dit soort sporadische fouten zijn ontzettend irritant en lastig te troubleshooten.

Ten eerste, wat betreft die smart plugs: heb je die al eens open gemaakt en gekeken of je kan ontdekken wat daaraan is stuk gegaan? Dat kan nog wel eens een hint zijn richting het vinden van de oorzaak van het probleem. Bovendien is het zonde om ze weg te gooien als ze nog eenvoudig te herstellen zijn. Prima kans namelijk dat de interne zekering van het apparaat simpelweg is gesprongen, dan kan je met het vervangen van de zekering in ieder geval je smart plugs weer tot leven wekken. :)

Ik heb één lotgenoot kunnen vinden op de fora van Bambulabs, waar een firmware-update uiteindelijk ervoor heeft gezorgd dat het probleem verdween. Is misschien ook nog het proberen waard, een nieuwere of oudere firmware installeren en kijken of het probleem blijft bestaan. Zie: https://forum.bambulab.co...house-power-breaker/25947
Kan best zijn dat de inschakelstroom (inrush current) te hoog is als de printkop en de plaat tegelijk beginnen te verwarmen en de stepper motors ook nog op exact datzelfde moment in beweging komen. Is dat inderdaad het geval? Mogelijk dat andere firmware die zaken iets in de tijd heeft verspreid en dat dat het probleem oplost.

Als het iedere keer lijkt te gebeuren bij aanvang van het verwarmen van de plate en de printkop, dan zit ik toch te denken aan een te hoge inschakelstroom. Veel elektrische verbruikers hebben kortstondig veel meer stroom nodig dan wat er nominaal door het apparaat wordt verbruikt. Met name elektrische motoren maken zich hier schuldig aan, maar het is een fenomeen dat bij ieder apparaat wel voorkomt.

Hierin kan de kwaliteit van een voeding van groot belang zijn. De meest eenvoudige oplossing (aan de AC-zijde van een AC/DC voeding) is namelijk een NTC (Negative Temperature Coefficient), een weerstand waarvan de weerstand afneemt naarmate zijn temperatuur toeneemt. Dit werkt heel goed voor het voorkomen van een enorme piek bij het inschakelen van de voeding, want dan is de weerstand nog hoog waardoor de stroom door de weerstand wordt beperkt. Maar wanneer de voeding enige tijd in bedrijf is, warmt de NTC op en zakt de weerstand sterk. Wanneer de NTC op bedrijfstemperatuur is en je dan plots een grote stroom van de voeding vraagt, doet die NTC niet veel om een stroompiek te voorkomen. Kwaliteitsvoedingen gebruiken daarom in plaats van/naast een NTC andere methodes om deze piekstromen op te vangen, vaak een feedbacksysteem waarbij de stroom wordt gemeten en d.m.v. halfgeleiders de stroom wordt beperkt wanneer deze te groot wordt (maar op dit gebied is mijn kennis slechts beperkt).

Ik vermoed dat de voeding van de A1 enkel een NTC gebruikt en dus prima piekstromen kan voorkomen bij het eerste inschakelen, maar wanneer het apparaat al enige tijd ingeschakeld is en de NTC lekker warm is niet in staat is een piekstroom kan opvangen en ervoor zorgt dat de zekering springt. Als mijn vermoeden in de juiste richting zit, dan zou het probleem vaker moeten optreden wanneer het apparaat al enige tijd ingeschakeld is (tweede print direct achter een andere aan), en minder/niet moeten optreden wanneer je het apparaat koud inschakelt en direct gaat gebruiken. Rijmt dit met jouw ervaring, of helemaal niet?

• MikeVanD
naarden 4ever schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:04:Ten eerste, wat betreft die smart plugs: heb je die al eens open gemaakt en gekeken of je kan ontdekken wat daaraan is stuk gegaan? Dat kan nog wel eens een hint zijn richting het vinden van de oorzaak van het probleem. Bovendien is het zonde om ze weg te gooien als ze nog eenvoudig te herstellen zijn. Prima kans namelijk dat de interne zekering van het apparaat simpelweg is gesprongen, dan kan je met het vervangen van de zekering in ieder geval je smart plugs weer tot leven wekken. :)
Dat is een goede tip! Ik heb ze nog wel bewaard, dus ik ga even kijken of ik ze open kan krijgen.
Ik heb één lotgenoot kunnen vinden op de fora van Bambulabs, waar een firmware-update uiteindelijk ervoor heeft gezorgd dat het probleem verdween. Is misschien ook nog het proberen waard, een nieuwere of oudere firmware installeren en kijken of het probleem blijft bestaan. Zie: https://forum.bambulab.co...house-power-breaker/25947
Thnx! Die had ik nog niet gevonden. Ik zal kijken wat de firmware was voor de problemen begonnen en welke versie van de software. Ben meestal heel braaf met updates, maar zo te lezen hoeft dat niet altijd slim te zijn.
Kan best zijn dat de inschakelstroom (inrush current) te hoog is als de printkop en de plaat tegelijk beginnen te verwarmen en de stepper motors ook nog op exact datzelfde moment in beweging komen. Is dat inderdaad het geval? Mogelijk dat andere firmware die zaken iets in de tijd heeft verspreid en dat dat het probleem oplost.
Volgens mij niet. Het probleem treedt niet op tijdens of vlak na het aanzetten. Ik kan de printer a wel een uur aan hebben staan en als ik dan een printopdracht geef, dan duurt het ook nog een minuut of wat voor de stop/stekker er uit gaat.
Als het iedere keer lijkt te gebeuren bij aanvang van het verwarmen van de plate en de printkop, dan zit ik toch te denken aan een te hoge inschakelstroom. Veel elektrische verbruikers hebben kortstondig veel meer stroom nodig dan wat er nominaal door het apparaat wordt verbruikt. Met name elektrische motoren maken zich hier schuldig aan, maar het is een fenomeen dat bij ieder apparaat wel voorkomt.
Dat dacht ik ook, maar dan dan zou de piek ook (veel) hoger moeten zijn dan 1.150W. Als het zou komen door de al hoge belasting op de stop, dan zou niet de smart stekker er uitklappen maar de stop.
Heb hele schema's gemaakt van wat, wanneer, hoe en alsdan... maar er zit niet echt een logica in voor mij. Nu heb ik ook geen verstand van stroom en berekeningen er omheen dus dat helpt ook niet. :-) Kan wel een stop en een stopcontact aansluiten, maar dan houdt het ook wel op hahaha
Hierin kan de kwaliteit van een voeding van groot belang zijn. De meest eenvoudige oplossing (aan de AC-zijde van een AC/DC voeding) is namelijk een NTC (Negative Temperature Coefficient), een weerstand waarvan de weerstand afneemt naarmate zijn temperatuur toeneemt. Dit werkt heel goed voor het voorkomen van een enorme piek bij het inschakelen van de voeding, want dan is de weerstand nog hoog waardoor de stroom door de weerstand wordt beperkt. Maar wanneer de voeding enige tijd in bedrijf is, warmt de NTC op en zakt de weerstand sterk. Wanneer de NTC op bedrijfstemperatuur is en je dan plots een grote stroom van de voeding vraagt, doet die NTC niet veel om een stroompiek te voorkomen. Kwaliteitsvoedingen gebruiken daarom in plaats van/naast een NTC andere methodes om deze piekstromen op te vangen, vaak een feedbacksysteem waarbij de stroom wordt gemeten en d.m.v. halfgeleiders de stroom wordt beperkt wanneer deze te groot wordt (maar op dit gebied is mijn kennis slechts beperkt).

Ik vermoed dat de voeding van de A1 enkel een NTC gebruikt en dus prima piekstromen kan voorkomen bij het eerste inschakelen, maar wanneer het apparaat al enige tijd ingeschakeld is en de NTC lekker warm is niet in staat is een piekstroom kan opvangen en ervoor zorgt dat de zekering springt. Als mijn vermoeden in de juiste richting zit, dan zou het probleem vaker moeten optreden wanneer het apparaat al enige tijd ingeschakeld is (tweede print direct achter een andere aan), en minder/niet moeten optreden wanneer je het apparaat koud inschakelt en direct gaat gebruiken. Rijmt dit met jouw ervaring, of helemaal niet?
Hmz.... Het gebeurt beide; in zoverre dat de printer al wel eens een tijdje aanstaat. Dat hoeft niet te betekenen dat dat ding warm wordt (denk ik), want het enige wat aan staat is het schermpje, maar ik kan je geen verhouding geven. Dit is wel de moeite waard om eens te proberen. Zolang de huidige firbaro het volhoudt iig :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kartoenweb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 10:10
Misschien niet meer van toepassing.

Maar heb je ook wel eens gedacht om een andere groep / fase te proberen?
Misschien dat er iets anders op de groep zit die in samenwerking met de printer een piek of een lage / hoge spanning veroorzaken.

Ik vind het nog al een raar iets dat je slimme-stekkers ook stuk gaan. (Hoe gaan die stuk?)
nu alles vervangen is van de Printer, zou je toch zeggen dat het misschien niet aan je printer ligt?!

• MikeVanD
kartoenweb schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:32:
Misschien niet meer van toepassing.

Maar heb je ook wel eens gedacht om een andere groep / fase te proberen?
Misschien dat er iets anders op de groep zit die in samenwerking met de printer een piek of een lage / hoge spanning veroorzaken.

Ik vind het nog al een raar iets dat je slimme-stekkers ook stuk gaan. (Hoe gaan die stuk?)
nu alles vervangen is van de Printer, zou je toch zeggen dat het misschien niet aan je printer ligt?!
Andere groep heb ik inderdaad geprobeerd met hetzelfde resultaat helaas.

Ze gaan stuk in de vorm van niks meer doen; niet meer bereikbaar, geen ledje die aangaat en niet meer reageert op de knop. Ook een reset doet niks.
Ga vanavond kijken of ik de fibaro open kan krijgen, want daar zit een schroefje in had ik gezien.

Het probleem kan nog in de printer zitten als een onderdeel wat ik vervangen heb het zelfde probleem heeft als de vorige en dat is wat ik een beetje vrees, maar als een downgrade van de firmware werkt, ben ik ook al blij :-)

[ Voor 11% gewijzigd door MikeVanD op 24-09-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:48
Heel apart dat een firmware update hier invloed op kan hebben.
Heb even gekeken en het moet ergens op het AC board of de Bedheater/kabel zitten, en het moet een directe kortsluiting zijn, anders gaat een normaal schakelautomaat niet af van een piek (die mogen meerdere seconden 50% overbelast worden, en zoveel kan een 3d printer echt niet trekken zonder andere rare/rook effecten).

• jeroen3
Jouw netspanning is wel binnen de grenzen toch? Dat hebben die smartplugs gemeten denk ik?

• MikeVanD
sjaakwortel schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:12:
Heel apart dat een firmware update hier invloed op kan hebben.
Heb even gekeken en het moet ergens op het AC board of de Bedheater/kabel zitten, en het moet een directe kortsluiting zijn, anders gaat een normaal schakelautomaat niet af van een piek (die mogen meerdere seconden 50% overbelast worden, en zoveel kan een 3d printer echt niet trekken zonder andere rare/rook effecten).
mja... maar op het forum staat dat het werkt, dus inmiddels geloof ik alles wel ;-)

• MikeVanD
jeroen3 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:14:
Jouw netspanning is wel binnen de grenzen toch? Dat hebben die smartplugs gemeten denk ik?
Ik meet de netspanning centraal en die varieerde het afgelopen jaar tussen de 222 en de 240, met een gemiddelde van 232

niks heel geks volgens mij.

• MikeVanD
naarden 4ever schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:04:Ik vermoed dat de voeding van de A1 enkel een NTC gebruikt en dus prima piekstromen kan voorkomen bij het eerste inschakelen, maar wanneer het apparaat al enige tijd ingeschakeld is en de NTC lekker warm is niet in staat is een piekstroom kan opvangen en ervoor zorgt dat de zekering springt. Als mijn vermoeden in de juiste richting zit, dan zou het probleem vaker moeten optreden wanneer het apparaat al enige tijd ingeschakeld is (tweede print direct achter een andere aan), en minder/niet moeten optreden wanneer je het apparaat koud inschakelt en direct gaat gebruiken. Rijmt dit met jouw ervaring, of helemaal niet?
Heb gisteravond een test gedaan met een kleine kubus. Printer aan en direct gaan printen en deze print opdracht 5 keer achter elkaar herhaald. De eerste keer direct vanuit "koude" toestand en daarna in verschillende stadia van opgewarmd (heel warm tot heet) zijn. Alle kubusjes werden keurig geprint.
Pagina: 1