42 inch Panasonic plasma vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:18
Ik zoek een?
Een nieuwe TV ter vervanging van de 12 jaar oude uitvoering: Panasonic Viera TX-P42ST50 . 55" is de maat waar we voor willen gaan.

Wat is je budget?
Eigenlijk ongeveer 1300 euro. Maar voor mijn gevoel vallen we dan een beetje in het midden qua budget. Tussen de betere OLED tv's en de iets goedkopere.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Regulier televisie kijken en films en series via Netflix, HBO, Videoland.

Wat heb je zelf al gevonden?Welke vragen heb je hier nog over?
1) De TV komt op een vrij lichte plek te hangen. Nu met de herfst en winter voor de deur is dat geen grote ramp, maar straks vanaf eind februari/begin maart komt de zon weer goed door de ramen heen en kan die wel eens op het beeld schijnen. Bij de huidige plasma moet de zonwering dan dicht, wil je fatsoenlijk kunnen kijken.

De G5 biedt een heel goed paneel, waardoor je veel minder last zou hebben van lichtinval. Is dat de meerprijs waard? Vandaar ook dat de Samsung S95F in het lijstje staat. Die heeft een mat paneel en zou daarom dus ook minder last van lichtinval/zonlicht moeten hebben. We kijken voornamelijk TV in de avond / begin van de avond samen met de kinderen. Overdag staat de TV 99% van de tijd uit. In de avond gaat/is de zon al onder en de impact op het beeld is dan dus minder.

2) De C5 is een nieuwe model, met dezelfde chip als de G4. Maar kan je dan beter voor een nieuwer model gaan (C5) of het topmodel van vorig jaar (G4)?

3) De Samsung ondersteund geen Dolby Vision maar wel HDR10(+). Is dat een groot minpunt?
afgaande hierop denk ik van niet:
Dolby Vision ondersteunt tot 10.000 nits maximale helderheid, met een huidig 4.000 nits maximale helderheidsdoel, 12-bit kleurendiepte en de optie om alles in de Rec.2020 kleurenruimte te tonen.

Deze cijfers houden gewoon in dat Dolby Vision een helderdere en meer kleurrijke versie is van HDR, met miljoenen kleuren meer op jouw scherm dan HDR10 kan bereiken.

Het tegenargument hier is dat, ook al heeft Dolby Vision een vrij hoog plafond qua prestaties, zeer weinig televisies een helderheid aanbieden die hoger ligt dan 4.000 nits of de BT.2020 kleurenruimte kunnen halen. Die extra prestaties gaan dus doorgaans volledig verloren.

[ Voor 6% gewijzigd door JanW op 23-09-2025 16:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:05

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mensen onderschatten door alle marketing hoeveel licht moderne televisies kunnen geven. Een plasma van zoveel jaar oud geeft helemaal niet zoveel licht. De C-serie van LG en zelfs een de B-serie zijn in de meeste situaties perfect adequaat voor wat veel mensen beschouwen als een lichte ruimte. De G5 is een lichtkanon en geef dus nog veel meer licht dan de C-serie, maar ik durf wel te stellen dat sprake moet zijn van een extreme situatie wil die echt nodig zijn. Mijn inziens gaat het er daarom meer om of je prijs stelt op de betere specificaties van de G5, dan of deze noodzakelijk is.

De C-serie is incrementeel verbeterd, je verschil tussen C4 en C5 is veel kleiner dan tussen G4 en G5. Een keus voor je portemonnee is prima, dat wordt bij LG OLED's door velen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:05

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Overigens mag de zon bij een OLED nooit direct op het beeld vallen, afgezien van zwakke winterzon of zwakke zon in de ochtend of avond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:23
1) De TV komt op een vrij lichte plek te hangen. Nu met de herfst en winter voor de deur is dat geen grote ramp, maar straks vanaf eind februari/begin maart komt de zon weer goed door de ramen heen en kan die wel eens op het beeld schijnen. Bij de huidige plasma moet de zonwering dan dicht, wil je fatsoenlijk kunnen kijken.

De G5 biedt een heel goed paneel, waardoor je veel minder last zou hebben van lichtinval. Is dat de meerprijs waard? Vandaar ook dat de Samsung S95F in het lijstje staat. Die heeft een mat paneel en zou daarom dus ook minder last van lichtinval/zonlicht moeten hebben. We kijken voornamelijk TV in de avond / begin van de avond samen met de kinderen. Overdag staat de TV 99% van de tijd uit. In de avond gaat/is de zon al onder en de impact op het beeld is dan dus minder.
Een G4 is ruim 300% helderder dan jouw huidige Plasma in SDR, de G5 is weer ~ 40% helderder dan de G4. Beide G modellen volstaan ruim voldoende, enige waar je rekening mee moet houden is dat OLED net als Plasma organisch is. Hierdoor kunnen er (permanente) vlekken ontstaan in beeld.
2) De C5 is een nieuwe model, met dezelfde chip als de G4. Maar kan je dan beter voor een nieuwer model gaan (C5) of het topmodel van vorig jaar (G4)?
De C5 heeft niet dezelfde beeldprocessor als de G4, de G-serie maakt gebruik van een hoogwaardigere beeldprocessor en hiermee wint de G4 het op dit vlak vergeleken met de C5.

Ik zou voor de G4 gaan eventueel met en originele voet. Dan krijg je de meeste bang for the buck met een tweede generatie MLA paneel en heatsink die enkel op de G-serie beschikbaar is. De G5 maakt gebruik van een nieuwe paneeltype en kent meerdere issues waarvan er een aantal opgelost zouden moeten zijn. Imo is de G4 mede hierdoor de betere keuze, ook mis je met de G5 DTS support.
3) De Samsung ondersteund geen Dolby Vision maar wel HDR10(+). Is dat een groot minpunt?
afgaande hierop denk ik van niet.
Meeste HDR titels met dynamische metadata maken gebruik van DV, en is hierdoor dus de dominante format. Doordat deze techniek per scene tone mapping toepast krijg je een gebalanceerde weergave. Imo is hierdoor DV support een vereiste, los hiervan is de bouwkwaliteit en technische design van Samsung ondermaats.