Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
Beste medetweakers,

Sinds 2009 heb ik een Lenovo Intel dual core pc lopen om vier krachtvoerboxen te bedienen en mijn koeien van voer te voorzien. Op deze computer draait nog Win XP en is niet verbonden met het internet maar via een 10-pins (IDC) kastje (van WestFalia - voorheen melkstalproducent) naar het krachtvoerstation.

Gezien CrystalDiskInfo mij een waarschuwing geeft op de HDD, wil ik deze pc eruit gooien en Dairyplan op een nieuwe computer zetten. De software momenteel is Dairyplan 5.1 (voorheen van WestFalia, inmiddels gefuseerd naar GEA). Ik heb de originele CD nog om het te installeren maar ik ben mijn licentie van deze software kwijt. Hiervoor heb ik contact opgenomen met GEA, maar het gaat me nogal wat centjes kosten voor een nieuwe licentie.

Gisteren heb ik alles van de HDD gekopieerd naar een andere HDD.
Kan ik zonder schone Win XP of Dairyplan installatie dit ook op een andere computer draaiend zien krijgen?
Win XP en de oude Dairyplan versie houden mijn koeien nog wel tevreden, dit hoeft nog niet worden vernieuwd om meer melk te genereren.

Bij voorbaat dank.

Groetjes Sietse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:28
Kun je niet gewoon de disk klonen naar een andere (vergelijkbare grote) harde schijf, die in de "lenovo XP" pc steken en daarna verder boeren?
offtopic:
daarnaast zou ik bij collega's gaan informeren waar en of de licentiecode te vinden is in de huidige setup? Als je dan ooit een andere pc nodig hebt, kun je met de juiste code weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:51
Je kan bijvoorbeeld met CloneZilla een HDD 1 op 1 clonen naar een andere. Dat kan je ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
nachtnet schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:46:
Kun je niet gewoon de disk klonen naar een andere (vergelijkbare grote) harde schijf, die in de "lenovo XP" pc steken en daarna verder boeren?
Inderdaad, zorg dat je eerste een volledige image/clone backup van de schijf hebt.
En vervangen door een SSD eventueel?
Daarna eventueel upgraden/overzetten naar ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Maak dan gelijk 2 klonen.

Nr 1 als backup.
Nr 2 om in een nieuwe pc XP naar Win 10 te upgraden en daarna naar Win11. Bij een upgrade blijft alle bestaande software geïnstalleerd. Waarschijnlijk wel een trial & error traject, maar dan ben je weer helemaal bij.

Maar licentiegevens moet de werkende applicatie toch ook kunnen ophoesten? Die kunnen dan toch bij de leverancier gevalideerd worden. (Je koopt een licentie voor support, en nu je support nodig hebt, mag je opnieuw dokken.)

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50

Cheezus

Luiaard

Skynett schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:17:
Nr 2 om in een nieuwe pc XP naar Win 10 te upgraden en daarna naar Win11. Bij een upgrade blijft alle bestaande software geïnstalleerd. Waarschijnlijk wel een trial & error traject, maar dan ben je weer helemaal bij.
WinXP naar 10/11 upgraden? Dat gaat je niet lukken. En heeft voor deze toepassing ook geen toegevoegde waarde. Als die PC stuk gaat kun je de backup gebruiken om als virtual machine te draaien op een moderne PC (je WinXP backup ga je niet werkend krijgen met moderne hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Super bedankt allemaal voor de input!
Uiteraard wil ik wel de overige hardware van de Lenovo vernieuwen, onderdelen worden besteld.
Weten jullie zeker dat ik met behulp van een disk clone (alle data op nieuwe HDD kopieren) dit kan draaien op een nieuwe pc? (Win XP en DairyPlan) Of ben ik hier cloning software voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
nachtnet schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:46:
offtopic:
daarnaast zou ik bij collega's gaan informeren waar en of de licentiecode te vinden is in de huidige setup? Als je dan ooit een andere pc nodig hebt, kun je met de juiste code weer verder.
Haha nou de rest van de Lenovo onderdelen is bij mij ook wel afgeschreven na 16 jaar :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38

D4NG3R

kiwi

:)

@RofLolPImp1997 Heb je echt een goede reden om de rest van de machine ook te vervangen? Houd er rekening mee XP support op moderne hardware geen garantie is. En andersom even goed; het is geen garantie dat je XP software op een moderner OS helemaal naar verwachtingen gaat draaien.

Ik weet niet hoe bedrijfs-kritisch de werking er van is, maar soms is het laten draaien van 'oude meuk' simpelweg de beste/veiligste route. :)

Na 16 jaar is een nieuwe voeding en een schoonmaakbeurt eventueel wel een goed idee. :+

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 23-09-2025 13:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
RofLolPImp1997 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:22:
Weten jullie zeker dat ik met behulp van een disk clone (alle data op nieuwe HDD kopieren) dit kan draaien op een nieuwe pc? (Win XP en DairyPlan) Of ben ik hier cloning software voor nodig?
Alle data kopieeren is niet voldoende. Je moet echt klonen, inclusief partitie tabel en boot sector. Daar heb je speciale software voor, zoals CloneZilla.

Hoe is dat IDC kabeltje trouwens aan die PC verbonden? Dat lijkt me het riskantste stukje voor het eventueel virtualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

nelizmastr

Goed wies kapot

XP is fatsoenlijk ondersteund geweest en draaiend te krijgen tot en met Intel Haswell (uit 2013/2014) daarna wordt het moeilijker. Je kunt zoals gezegd het beste je PC even opfrissen, de schijf klonen (liefst naar SSD, die gaan langer mee) en dan weer verder draaien. Dan weet je tenminste zeker dat je weer verder kunt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RofLolPImp1997 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:22:
Super bedankt allemaal voor de input!
Uiteraard wil ik wel de overige hardware van de Lenovo vernieuwen, onderdelen worden besteld.
Je hebt een disk cloning programma nodig.

Stappen met een tweede SATA aansluting:
1. SATA SSD aanschaffen. Bijvoorbeeld uitvoering: Crucial BX500 1TB
2. PC uitschakelen en dan de SATA SSD koppelen aan je oude Lenovo met data en stroomkabels.
3. Clonezilla ISO op USB stick plaatsen vanaf een internet PC met Rufus.
5. CloneZilla booten op de oude Lenovo vanaf de USB stick. Misschien moet je eerst in de BIOS aangeven dat er vanaf de stick moet worden opgestart. Druk daarvoor voortdurend op de F11 of de Del toets vanaf het begin van het booten.
6. Correct aangeven in het Clonezilla programma welke disk de source (bron) drive is.
7. Clone uitvoeren.

Daarna de PC uitschakelen en de oude drive loskoppelen en USB stick uitnemen. Als het goed is boot Windows XP dan vanaf de nieuwe drive. Je kan voorlopig de oude hardware blijven gebruiken. Windows XP heeft daar drivers voor.

De reden voor de keuze van een 1TB drive is niet dat die ruimte nodig is, maar dat de drive een hogere levensduur kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Ik ga idd eerst de schijf clonen en de Lenovo even onder handen nemen met de compressor.
De SSD moet in dit geval dan draaien op IDE mode ipv AHCI voor WinXP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
IDE/AHCI settings (in de BIOS) moet je gewoon laten staan zoals die staan.
Idealiter staat die juist al op AHCI.
Als je die in de BIOS gaat aanpassen heb je grote kans dat je Windows XP niet meer wil booten.
(is wel werkend te krijgen, maar dan moet je vooraf in device manager in XP eerst wat drivers gaan aanpassen, en je moet de juiste drivers van je SATA controller voor XP bij de hand hebben).

Die settings hoef je ook helemaal niet aan te passen om je HDD te clonen naar een SSD.

En wees voorzichtig met de compressor in combinatie met interne fans.
Fan-bladen even tegenhouden / blokkeren op moment dat je er met de compressor doorheen gaat blazen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RofLolPImp1997 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:44:
Ik ga idd eerst de schijf clonen en de Lenovo even onder handen nemen met de compressor.
De SSD moet in dit geval dan draaien op IDE mode ipv AHCI voor WinXP?
De BIOS gewoon met rust laten. Als het IDE is, op IDE laten en AHCI op AHCI. RST ook niet aanpassen.
Er is een oude gezegde bij IT-ers: "if it ain't broke, don't fix it". Dat betekent dat je niets aanpast tenzij het niet werkt.

Er zitten misschien jumpers op het moederbord, die wil je er niet vanafblazen met een compressor, wees voorzichtig! Als je de druk kan regelen, gebruik dan de laagste stand.
Pagina: 1