Huis smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:48
Mijn vraag
Welke radiator knoppen en/of hub nodig
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...haos op nuc
Philips hue bridge en lampen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...forum doorzocht

Hallo beste medetweakers hierbij een vraag van een 50+ die zijn huis smart probeert te maken.
Ik heb dus al hue lichten en lampen in mijn huis en die stuur ik aan via ha lokaal op een nuc en dat werkt perfect en naar volle tevredenheid.
Mede door mijn werk ben ik 90% alleen van vrijdagavond t/m maandagochtend thuis.
Ik zou graag 6 van mijn 8 radiatoren slim gaan aansturen en het allerliefst per stuk aansturen.
Situatie nu is een vaillant vr ketel met een toon thermostaat om de temperatuur te regelen maar dat is voor heel het huis.
Nu wil ik graag al mijn kamers op 2 na(zolder en kastkamer) slim gaan verwarmen.
Ik heb natuurlijk naar tado gekeken maar nadeel vrij prijzig abbo en cloud.
Ik wil graag dat het zonder abbo is en lokaal via ha en wifi/mesh blijft werken zodat ik iig niet in de kou kom te zitten.
Ik wil natuurlijk niet dat het huis verwarmd wordt zolang ik van huis ben maar op een bepaalde tijd straks met het koudere weer wel comfortabel is dus bwv douche 20gr
Woonkamer 21gr en slaapkamers 17gr.
Zowel op een bepaalde tijd(schema?) alsook individueel in te schakelen met de hand/app als ik thuis kom/ben.

Wat of welke merken kunnen jullie mij aanraden om dit voor elkaar te krijgen?
Alvast bedankt voor tips en suggesties.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is het misschien niet beter om éérst die oude 'VR CV ketel' de deur te gaan wijzen en daarvoor in de plaats (minimaal) een HR variant terug te gaan (laten) plaatsen of zelfs verder te gaan kijken naar isolatie voor dat je tot vervangen over gaat?

Het is IMHO zonde van je geld én tijd om 'slimme regelingen' te willen gaan bouwen voor een VR ketel uit het jaar 'kruik' ...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:02
uitvoering: Aqara Radiator Thermostat E1
Is dit een optie voor je (kan ook als set gekocht worden, soms leuke aanbieding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Will_M schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:59:
Is het misschien niet beter om éérst die oude 'VR CV ketel' de deur te gaan wijzen en daarvoor in de plaats (minimaal) een HR variant terug te gaan (laten) plaatsen of zelfs verder te gaan kijken naar isolatie voor dat je tot vervangen over gaat?

Het is IMHO zonde van je geld én tijd om 'slimme regelingen' te willen gaan bouwen voor een VR ketel uit het jaar 'kruik' ...
Ook dat staat op de agenda maar helaas kan ik niet alles tegelijk bekostigen en ook volgens de monteur die de ketel bijhoudt ziet er nog uit als nieuw omdat hij nauwelijks gebruikt wordt in verhouding met een "normaal" huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
99ruud99 schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:25:
uitvoering: Aqara Radiator Thermostat E1
Is dit een optie voor je (kan ook als set gekocht worden, soms leuke aanbieding).
Bedankt voor de tips.
Moet daar een aparte hub voor bij komen of is deze te verbinden via de hue bridge hub?
En in te stellen via ha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 00:34
Tado is standaard zonder abonnement echter voor additionele functies is er een betaalde oplossing.
Op een radiator na, de bypass (altijd open), moeten alle radiatoren van een thermostatische radiatorkraan worden voorzien. Hierop komt dan de slimme regelaar van Tado, Honeywell EvoHome, Danfoss etc.. Wat je kiest, zelf je automatisering doen met HA of ga je voor een merk en systeem. Alles draaid zo een beetje in de cloud maar wat als het netwerk uitvalt.. Tado en Apple homekit kan standalone blijven draaien, heb het zelf nog niet maar van andere merken weet ik te weinig af.
Tweede keus, refurbished of nieuw het is een keuze.
Net zo als zigbee, wifi of zwave aangestuurd of iets van een gelocked systeem zoals Tado. Bij de laatste zit een hub en voor zigbee of zwave heb je een dongel nodig.
Op onderstaande de link een overzicht van bepaalde knoppen die met zigbee werken.
https://zigbee.blakadder.com/hvac.html
Als je gebruik gaat maken van HA kijk dan ook een hier:
https://better-thermostat.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
Mocht het de bedoeling zijn om bv 1 kamer te kunnen verwarmen en de rest van het huis niet, kom je toch terecht bij een systeem zoals bv honeywell evohome (lokaal te bedienen met een hgi80 en home assistant) of bv plugwise.

Met losse radiator kranen is het een stuk moeilijker om je ketel te starten als de woonkamer warm is en je wilt bv de douche verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Het gaat om woonkamer hal douche en 2 slaapkamers dus 6 knoppen in totaal
Pagina: 1