Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 23:13
Hallo Tweakers,

Ik heb de knoop doorgehakt en ga eerder dan verwacht over naar een AM5 systeem.

De keuze word een witte build ditmaal.
Alleen heb ik een vraag m.b.t de keuze van mijn moederbord.

In eerste instantie viel mijn oog op de ASUS ROG Strix X870-A GAMING WIFI, super mooi moederbord alleen het enige minpunt is de zwarte connectors op het bord.
Nu denk ik ik wil z.s.m bouwen maar ik weet dat dit mij na verloop van tijd gaat irriteren met de zwarte connectors.

Ik ben dus verder gaan zoeken en kwam uit op de Gigabyte X870 AORUS ELITE deze is precies zoals ik wil met de zelfde chipset, ik ben het web op gegaan om informatie te garen over dit bord.

Helaas kwam ik niet veel informatie tegen of reviews zoals de Asus, wel kwam ik tegen dat de Gigabyte problemen kan hebben met RAM compatibiliteit, BIOS update problemen en dat er problemen met de PCIe lanes kan voorkomen.

Ik vind het Gigabyte bord ook echt mooi, maar wil niet dat ik na een x aantal maanden al moet gaan troubleshooten of dat het bord het begeeft.

Voor als het belangrijk is de specs die ik nu voor ogen heb.

CPU : AMD Ryzen 7 7800X3D
Geheugen: G.Skill Trident Z5 Royal Neo 32GB CL28 6000MHz

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:38

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Dankjewel, deze heb ik ook gezien maar vond ik niet mooi.
Ik wil echt een keuze maken tussen de 2 die ik in mijn begin post benoemde.
Ik heb ook geen vast budget daarom dat mijn zoek criteria ook niet stopt bij bijvoorbeeld max €200 voor een bord. Ik wil een mooi moederbord maar het moet uiteraard ook goed functioneren.

Alleen zit ik in de knoop met de eventuele tegenvallers van Gigabyte maar heel veel meer informatie vind ik niet over dat moederbord helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door anothergenius op 22-09-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
anothergenius schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:55:
Helaas kwam ik niet veel informatie tegen of reviews zoals de Asus, wel kwam ik tegen dat de Gigabyte problemen kan hebben met RAM compatibiliteit, BIOS update problemen en dat er problemen met de PCIe lanes kan voorkomen.
Tja alles kan, maar het is zeker niet zo dat Gigabyte één grote ellende is. En uitzonderingen zijn altijd mogelijk weer, maar normaal zijn dat dingen die je aan het begin hebt, niet die ineens na een paar maanden komen opspelen.

Als jij uiterlijk belangrijk vindt, en die Gigabyte het geld waard vindt omdat je hem mooi vindt? Lekker voor gaan. Behalve dat hij nog niet te krijgen is dan :P . Overigens misschien ligt het aan mij, maar die B850 AORUS ELITE is toch echt identiek qua uiterlijk aan degene die jij nu op het oog hebt?

Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm1Em_Lob0AyKeGuV9t_DwN4YaM=/i/2007663048.webp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8htwDpwroXqVOo7zt2U2lof5cDU=/i/2007173066.jpeg
Enige die ik heb gevonden is het bovenste PCIe slot die iets witter is, maar daar stop je toch je GPU in.

Edit: Oké ondertussen paar meer, maar je kan er een zoek plaatje van maken, zoek de 10 verschillen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 22-09-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:39

Emiel1984

Made in NL

uitvoering: Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE

Voornamelijk 5 sterren reviews. Als je druk maakt over troubleshooters kan je ook ervoor kiezen om niet direct alle bios updates uit te voeren als deze online komen. Ook zou je deze niet uit hoeven voeren als je geen problemen hebt. Volgens mij maak je teveel druk om iets wat kan gebeuren, waar dit eigenlijk bij elk moederbord kan gebeuren. Gigabyte staat zover ik niet bekend om het leveren van slechte moederborden.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anothergenius
Sorry, mijn excuus!
Er is iets fout gegaan met het selecteren van het moederbord toen ik het topic aanmaakte, in mijn beginpost staat wel het juiste Asus moederbord.
ASUS ROG Strix X870-A GAMING WIFI.
Sissors schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:51:
[...]

Tja alles kan, maar het is zeker niet zo dat Gigabyte één grote ellende is. En uitzonderingen zijn altijd mogelijk weer, maar normaal zijn dat dingen die je aan het begin hebt, niet die ineens na een paar maanden komen opspelen.
Dat is waar ook! Ik denk dat ik te veel scenario`s bedenk die fout kunnen gaan.
Emiel1984 schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:52:
uitvoering: Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE

Voornamelijk 5 sterren reviews. Als je druk maakt over troubleshooters kan je ook ervoor kiezen om niet direct alle bios updates uit te voeren als deze online komen. Ook zou je deze niet uit hoeven voeren als je geen problemen hebt. Volgens mij maak je teveel druk om iets wat kan gebeuren, waar dit eigenlijk bij elk moederbord kan gebeuren. Gigabyte staat zover ik niet bekend om het leveren van slechte moederborden.
Je hebt gelijk inderdaad, maar aangezien ik dit ooit had met de aanschaf van mijn RTX 4080 die DOA was ben ik wat voorzichtiger met nieuwe onderdelen aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:37
Ik heb de gigabyte b550 Aorus elite gehad, de b650 Eagle AX ook, en heb nu beide systemen draaien met de b650 Aorus elite en b850 aorus elite. Nooit problemen gehad.

Enige "nadeel" is de zeer lange en vaak voorkomende geheugen training (geef hem dus bij je eerste start echt ff tijd, zeker na aanzetten van expo). Daarna "memory context restore" aanzetten voorkomt de lange geheugen training.

En koop ram die op de qvl staat van het bord OF als compatibel staat op de site van de geheugen fabrikant. Ik gebruik altijd g.skill. koop kits van 2 stuks, niet 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anothergenius
Ik heb alle reviews gelezen op Tweakers en nog een paar topics gevonden op Reddit over de Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE.

En mijn keuze gaat toch uit naar de Gigabyte, omdat deze ook witte connectors heeft en alles wit is.
Ook omdat er veel positieve reviews en reacties over waren.
Pagina: 1