RAM 1 soortgelijk reepje erbij, of 2 exact gelijke reepjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:41
Ik heb eigenlijk een hele eenvoudige vraag en het antwoord gaat zeer waarschijnlijk "maakt niets uit" zijn, maar ik wil het toch met zekerheid weten.

M'n ouders hebben een Asrock Deskmini A300 waar binnenkort Windows 11 op geïnstalleerd moet worden.
Ik dacht eerst dat we een hele nieuwe computer moesten samenstellen, maar kennelijk is de AMD ryzen 3200G die er in zit, toch gewoon geschikt.

Echter zit er maar 8 gb geheugen in (1 reepje) en dat lijkt me wellicht toch wat weinig voor Windows 11. Ik zag namelijk dat er maar iets meer dan 2gb vrij beschikbaar is, dus dat geeft niet heel veel ruimte.

Het huidige geheugen is een uitvoering: Kingston HyperX Impact HX426S15IB2/8 Specs geeft aan
  • 2666MT/s
  • CAS 15
  • 11.25ns
Dit specifiek geheugen is niet meer te koop, maar ik kan wel geheugen nemen met vergelijkbare specs in de vorm van de uitvoering: Kingston Fury Impact KF426S15IB/8 á €50,- incl verzending.

Of kies ik beter voor een ander setje (2x 8gb) zodat je echt exact dezelfde reepjes hebt. Bijvoorbeeld deze uitvoering: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS
met iets andere specs:
  • 3200MT/s
  • CAS 22
  • 13.75ns
Sneller, maar wel meer latency. Ik vraag me af of je dat verschil überhaupt gaat merken voor hun gebruiksdoel, dus waarschijnlijk is het enige positieve aan optie 2 dat het exact dezelfde reepjes zijn en dat het €2,- goedkoper is.

Beste antwoord (via LA-384 op 22-09-2025 21:00)

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

LA-384 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:53:
Dat is wel héél snel @Luchtbakker!

Dan blijft de vraag, maakt het uit of ik een vergelijkbaar, maar niet exact gelijk reepje neem, of toch beter een setje exact gelijke reepjes die iets trager lijken te zijn?
Het verschil zal tijdens gamen zeer minimaal opvallen. Met alledaags gebruik is het verschil tussen de door jouw gekozen modules echt onzichtbaar :)

Dat de requirements van Microsoft wat gestegen is, is omdat applicaties gemiddeld genomen wat zwaarder zijn. Maar het OS zelf gebruikt niet meer geheugen dan met Windows 10.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Als ik een gemiddelde "ouders" neem, dus hoogstens wat internetten, Facebooken, kaarten, e-mail checken en dat soort simpele zaken, is 8GB meer dan zat. Je kan altijd 16GB overwegen, maar ik durf bijna te wedden dat je er 0% snelheidsverschil mee zal behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384

Snelheidswinst zie ik ook niet als doel om naar 16gb te gaan. Ik dacht alleen dat windows 11 iets zwaarder is dan windows 10 (althans de aanbevolen specs liggen wat hoger). Aangezien windows 10 slechts iets meer dan 2gb vrij beschikbaar ram geheugen heeft (zonder programma's die actief zijn), voelt het alsof je er met windows 11 zo doorheen bent. Mijn eigen pc gebruikt namelijk 12gb, zonder actieve programma's). En er is niets zo vervelend als té weinig geheugen.

Dan blijft de vraag, maakt het uit of ik een vergelijkbaar, maar niet exact gelijk reepje neem, of toch beter een setje exact gelijke reepjes die iets trager lijken te zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Het verschil zal tijdens gamen zeer minimaal opvallen. Met alledaags gebruik is het verschil tussen de door jouw gekozen modules echt onzichtbaar :)

Dat de requirements van Microsoft wat gestegen is, is omdat applicaties gemiddeld genomen wat zwaarder zijn. Maar het OS zelf gebruikt niet meer geheugen dan met Windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ok bedankt, dan gaan we het gewoon proberen en mocht het een probleem blijken, dan kijk ik wat op dat moment de goedkoopste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 17:16
Ik zou ten alle tijden 2 identieke modules gebruiken om vage problemen te voorkomen.

3200 cl18 zou in dit geval mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Logische vraag, maar ook niet want de 8GB die je linkt is even duur als het 16GB setje? Dus wat @meljor zegt, je weet het nooit. Koop dat setje van 16 en verkoop die van 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 17:20

Dido

heforshe

Aangezien windows 10 slechts iets meer dan 2gb vrij beschikbaar ram geheugen heeft (zonder programma's die actief zijn), voelt het alsof je er met windows 11 zo doorheen bent. Mijn eigen pc gebruikt namelijk 12gb, zonder actieve programma's).
Dat zegt ook niet alles, want Windows heeft er een handje van om geheugen alvast vol te proppen met van alles wat je wellicht later nodig hebt (zodat het niet pas geladen wordt als je het nodig hebt).

Dus als je meer geheugen hebt, gebruikt Windows ook meer geheugen. It's a feature, not a bug :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 17:16
640kb,meer heb je echt nooit nodig :)
Pagina: 1